Yagi antennes op TP Link 4G+?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Yagi antennes op TP Link 4G+?



Bericht door Hoofdnoorman »

Beste techneuten.

Over onderstaande heb ik iets minder kaas gegeten en hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken.

Al mijn internetverkeer gaat via Vodafone. In de camper geen klagen met een datacard in een Huawei Ascent P7 als Hotspot.

Maar thuis heb ik erg slechte dekking. Bijna een jaar geleden een TP Link M 600 Archer 4G+ simrouter gekocht en de verwachting dat deze het toch vast veel beter zou doen als mijn Huawei telefoon als hotspot. Helaas blijkt dit niet het geval. Ik ben al overal geweest met het ding, op zolder, in verschillende slaapkamers, buiten, garage etc. Hooguit 25% signaal en internet van slechte kwaliteit. Helaas is ook het WIFI van slechte kwaliteit zodoende dat verschillende camera's en schakelaars niet meer werken en ik er, op afstand, geen controle meer over heb.
Ik heb Vodafone omdat ik er ook datakaarten bij heb en een manier om de FUP te omzeilen, dus ik wil graag dit abonnement nog behouden.
Onlangs heb ik een gekeken hoe het zat met de 4G masten van Vodafone. Ik heb twee masten in zicht. Op 812 meter en op 792 meter. Maar, een lijn getrokken tussen mijn woonhuis en de masten, staat bij beide masten er precies een flatgebouw tussen. (Zie foto)
.
Schermafbeelding 2023-02-07 145701.jpg
Schermafbeelding 2023-02-07 145701.jpg (31.94 KiB) 680 keer bekeken
.
Omdat ik een paar huizen verder wel goed signaal heb, heb ik het vermoeden dat de hoogbouw in de weg staat. Naar het noorden toe heb ik iets meer kans omdat de bebouwing daar ietsje lager is.

Nu zit ik te denken om twee Yagi antennes op dak te zetten richting de noord antenne. Ik lees verschillende resultaten, van goed tot slecht. You tube heeft wel een aantal filmpjes.

Mijn vraag in deze. Kan een Yagi meer oppakken dan de twee kleine antennes op de TP link en heeft deze dan minder hinder van de bebouwing? Ik vraag dit omdat ik vroeger bierblikjesantennes bouwde voor digitenne en deze het vaak beter deden dan de meegeleverde van KPN.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Yagi antennes op TP Link 4G+?



Bericht door DJSmiley »

Ja, een Yagi (Richtantenne) is een stuk beter dan een omni, je wint dus snel 5-6 dB (Wat een verdubbeling van je signaal is, en je hebt minder last van storingsbronnen rondom omdat je gerichter zend en dus ook ontvangt)

Welke mast het beste resultaat geeft is een kwestie van proberen. Nu is de M600 niet de meest snelle router (LTE CAT6). In mijn ervaring is een nieuwere router ook al een stuk gevoeliger (En wordt dus ervaren als sneller/stabieler), doordat ze 4x4 MIMO hebben.

Dat zou ook nog een optie zijn om eens te proberen. Eventueel heb ik nog wel een B618 (CAT11) en B818 (CAT19) die je eventueel kan testen.

KPN verkoopt prima Yagi antennes tegen een gereduceerd tarief, de Iskra Yagi's, incl aansluitkabels. Die kan dus zo op je TPLink. Zijn alleen geen kleine jongens...
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/ ... -4g-modem/
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Yagi antennes op TP Link 4G+?



Bericht door Bob47 »

Op internet zie je ook wel ingenieuze toe passingen met een schotel. Voordeel is een nog hogere versterking daar een schotel ook in het verticale vlak bundeld.

Edit: bij nadere bestudering zie ik dat de KPN yagie,s ook een soort twist hebben en met z,n tweeën tov elkaar mogelijk ook de openings hoek verkleinen(dus groter versterking) ??
Laatst gewijzigd door Bob47 op di 07 feb 2023, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Camper_01

Re: Yagi antennes op TP Link 4G+?



Bericht door Camper_01 »

Is met die antennes goed te doen, kabels zo kort als mogelijk houden ivm verliezen

Frequentie bereik en versterking zijn OK en de antennes zijn niet te duur. Is het proberen waard, zie ook de specifications
Laatst gewijzigd door Camper_01 op di 07 feb 2023, 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4575
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Yagi antennes op TP Link 4G+?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Belangrijk is dat alle gebruikte banden in de antenne voorkomen.
Je komt dan uit bij het type wat we een log periodische Yagi antenne noemen.
80 euro lijkt mij een erg mooie prijs, voor al als de coax er bij geleverd is.
Hoeveel meter heb ik in de gauwigheid niet gezien.
Een schotel kan ook maar hou er rekenschap mee dat de belichter wel alle banden moet doen en eventueel verticaal/horizontaal of circulair.
Bij circulair is het nog de vraag of het links of rechts draaiend is.
Das geen grapje hoor.

Theo
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Yagi antennes op TP Link 4G+?



Bericht door amigob2 »

Je zou ook kunnen kijken naar een 6-8 dbi omni antenne. Voordeel is dat je niet afhankelijk bent van 1 GSM paal.
Een goede Omni antenne ontvangt in een schijf om de antenne, tegen over een donut van de klein antennes op je route
En door die kleine openings hoek ( schijf) is het zenden en onvangen ook veel beter.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Camper-T
Berichten: 1175
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Yagi antennes op TP Link 4G+?



Bericht door Camper-T »

Onlangs in de buurt van gebouwbeheersystemen bezig geweest en daar zag ik een bekend merk antenne in de ruimte hangen voor een 4G/5G GSM verbinding. Ruimte met matige dekking, geen toestemming om een antenne aan de gevel, dus de antenne was achter de buitendeur gemonteerd.
Het was een Poynting directionele antenne uit deze reeks: https://www.mifi-hotspot.nl/producten/a ... antiehuis/
Niet zo goedkoop als een Yagi van KPN maar misschien voldoen de specs beter en niet minder belangrijk, de antenne is minder groot c.q. aanwezig.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
PE1OPQ Theo
Berichten: 4575
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Yagi antennes op TP Link 4G+?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Bij antennes doet grote er altijd toe.
Hoe kleiner hoe meer versterkers er in komen om de signaal ruis verhouding op te krikken.

Theo
Camper-T
Berichten: 1175
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Yagi antennes op TP Link 4G+?



Bericht door Camper-T »

Geldt dit ook voor antennes in het 500-2000Mhz spectrum waar de dipolen sowieso al kort/klein zijn?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
PE1OPQ Theo
Berichten: 4575
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Yagi antennes op TP Link 4G+?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Ja deze wetmatigheid is een natuurwet, en is onafhankelijk van de golflengte.
En zoals altijd willen we niet weten wat een antenne doet in dBi maar in dBd, tov een dipool.
Bij opgegeven waarden in dBi kun je hier 3 dB van af trekken, staat vaak niet zo mooi dan in de brochure :D
Vooral opletten bij verticale rondstralers, hoe de antenne opgebouwd is.
Vaak wordt een hoge versterking behaald door zo scherp in het horizontale deel te koppelen dat de antenne heel precies recht op gehouden moet worden.
Als je antenne iets scheef staat, kun je dan buiten de ontvangst bundel komt.
En veel versterking halen in/over een groot frequentie gebied is bijna onmogelijk, tenzij je een log periodische Yagi gebruikt.

Theo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Yagi antennes op TP Link 4G+?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik zat inderdaad te denken aan de ZTE MF61 MF60 External Broadband Log Periodic Yagi
Aangezien ik op 800 meter (vogelvlucht) zit leek mij dit het beste. De zendermast in het zuidwesten staat iig geheel in de schaduw van twee flatblokken. De noordmast heeft iets ruimer zicht op mijn woning. Het voordeel is ook dat ik gewoon de antenne's op paal aan de gevel kan hangen en net onder de daknok kan blijven, Ik heb dan aan drie meter kabel genoeg en dan hangt de router in de slaapkamer boven. Ik mag aannemen dat d.m.v. mesh WIFI repeaters/AP's, dan de rest van mijn woning wel goed te voorzien is.

Het is echter niet de bedoeling om heel dure apparatuur in huis te gaan halen. De (mobiele) snelheid die ik bereik is afdoende voor mijn werkzaamheden/hobby. Ik heb nu voor 392 euro per jaar overal internet (dus door heel Europa), alle gewenste TV kanalen van CD en Ziggo (thuis) en vanaf de 50-breedtegraad ook mijn Noorse en Zweedse kanalen. Tevens loopt alles via mobiel internet dus, zodat ook mijn locatie volledig beschermd is en IP adres elders in Nederland rondhangt. Twee Yagi antennes kunnen er nog wel komen.

@DJSmiley
De 616 of 618 zou misschien een alternatief kunnen zijn. Ik heb echter gekozen voor de TP link omdat deze de mogelijkheid heeft zich, via een interne klok, aan en uit te laten schakelen en natuurlijk ook om de prijs. Dit is nodig om een bijzondere reden, waar ik hier niet (en plein public) een verklaring voor wil geven.
De eisen zijn dus:
1. De router moet zichzelf kunnen aan/uit schakelen.
2. I.v.m. bewakingsapparatuur is het wenselijk dat 5G Wifi volledig uitgeschakeld kan worden.
3. Ik wil zoveel mogelijk van de bestaande LAN infrastructuur in mijn huis gebruik maken, om iig mijn satellietontvangers onzichtbaar te houden. Dus zit ik mij af te vragen of er een LAN hub aangesloten kan worden op de 616 of 618. Ik heb er drie nodig.

@PE1OPQ Theo
Ik heb idd met circulaire polarisatie zowel L + R meegemaakt in de eerste jaren van mijn Noorse satelliet kanalen. (Telenor op Thor). Dus ik kijk niet vreemd.

Ik kom er achter dat ik mijn vraag niet helemaal goed gesteld had en wil hem, voor de duidelijkheid, iets anders formuleren.

Is het idd mogelijk/verklaarbaar dat precies die hoogbouw mijn signaal verstoren en zal dit verholpen kunnen worden door gebruik te maken van Yagi antennes?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4575
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Yagi antennes op TP Link 4G+?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Twee keer ja op je vraag :thumbup:
Houd er rekenschap mee dat je met een Yagi op iets anders of naast het object moet uitrichten.

Theo
Pa1zx
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 mar 2021, 23:02

Re: Yagi antennes op TP Link 4G+?



Bericht door Pa1zx »

En vergeet niet dat een (ZENDMAST) laten we ze zo maar even noemen een bol stralingspatroon heeft dus ook de voorkant van de yagi eens iets 5 graden tot 25 graden omhoog te zetten en dan de signaal sterkte te bekijken.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Yagi antennes op TP Link 4G+?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dank voor de meldingen en adviezen. :clap:

Zodra ik thuis ben ga ik ermee aan de slag in de hoop wat beter signaal te gaan krijgen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie