Bodem verlagen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
FJF1985
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 19:04

Bodem verlagen?



Bericht door FJF1985 »

Hi,

Ik lees al een tijdje mee en het werd nu tijd om mij is aan te melden. Ik heb mij voorgesteld en ik heb gelijk een vraag.

Graag wil ik een triple stapelbed bouwen maar ik heb de opbergruimte wel nodig onder het bed. (Wij hebben aan de achterkant overdwars nu een stapelbed. Daarom zou de bodem ongeveer 15 a 20 cm verlaagd moeten worden.

Hier wat foto's van de onderkant:

Afbeelding

Afbeelding

Het idee is om de draagbalk te verlagen en dan de achterste 80cm van de vloer te laten zakken. En rondom een frame te bouwen en aan te sluiten op de wanden.

Zoiets:

Afbeelding


Volgens mij ben ik wel is een topic tegen gekomen van iemand die dit heeft gegaan maar ik kan het nergens meer terug vinden.
Zou dit te doen zijn of denk ik te simpel?

PS: Het gaat om een Mclouis Lagan 220
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Bodem verlagen



Bericht door Jonesy »

Met die opstelling met draagarmen wel te doen denk ik maar heb je ook al nagedacht over de bodemspeling aan de achterzijde? Je zou er van schrikken hoe laag je soms met de bumper over de grond gaat bij ik zeg maar iets: vluchtheuvels, opritten van parkings, ferry's enz...

Je zal wel iets degelijks moeten verzinnen om die draagarmen op die positie te zetten. Je verliest namelijk heel wat draagkracht als je die plaket onder de bevestiging laat komen.

Is het niet genoeg dat je ze gewoon in de onderste bevestigt maar wel op het draagvlak blijft?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Bodem verlagen



Bericht door Bas vd laar »

Als je die tank verplaatst zal dat wel mogelijk zijn zo te zien.
Staat hoog op z'n poten ( zeker veren van carsupport...)
FJF1985
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 19:04

Re: Bodem verlagen



Bericht door FJF1985 »

Bedankt voor het meedenken. Ik kan tot 20 cm zakken dan zit ik gelijk met de onderkant van de bumper.

Tussen het chassis en de draagarmen wou ik een plaat maken van staal die zorgt dat ik de onderste 2 bouten van de draagarmen kan bevestigen.

Aan de onderkant van de achterwand zit deze bevestigd aan de bodem. Doordat ik de vloer moet doorzagen zal daar wat minder stevigheid in komen. Dat is waar ik nog een beetje over twijfel. Maar als ik de achterwand dan met een stevig frame verlaag vang ik dat weer op, denk ik?

Ik kan veel bouwen, voornamelijk aan huizen en auto's maar een camper is toch even nieuw.

Maar de camper ligt nu helemaal uit elkaar vanwege wat hout rot en wat preventieve aanpassingen. Het is nu het moment om het te doen, als het mogelijk is qua stevigheid.
Jonesy schreef:
ma 06 feb 2023, 18:59
Met die opstelling met draagarmen wel te doen denk ik maar heb je ook al nagedacht over de bodemspeling aan de achterzijde? Je zou er van schrikken hoe laag je soms met de bumper over de grond gaat bij ik zeg maar iets: vluchtheuvels, opritten van parkings, ferry's enz...

Je zal wel iets degelijks moeten verzinnen om die draagarmen op die positie te zetten. Je verliest namelijk heel wat draagkracht als je die plaket onder de bevestiging laat komen.

Is het niet genoeg dat je ze gewoon in de onderste bevestigt maar wel op het draagvlak blijft?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Bodem verlagen



Bericht door ducati 900 »

Ik zou dat niet met een plaat doen, dat wil buigen, maar met een stevige koker ertussen is dat zeker te doen, de draagbalk komt dan iets naar achter maar daar kan dan evt een stukje af.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
FJF1985
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 19:04

Re: Bodem verlagen



Bericht door FJF1985 »

Bas vd laar schreef:
ma 06 feb 2023, 19:15
Als je die tank verplaatst zal dat wel mogelijk zijn zo te zien.
Staat hoog op z'n poten ( zeker veren van carsupport...)
Hij staat momenteel zonder bumpers en omlijstingen dus daardoor lijkt hij erg hoog. Hij heeft nog orginele vering. Al wil ik daar nog wel wat aan doen omdat we met ze 5e zijn en 5 fietsen. We halen het binnen de 3500 kilo maar de stootrubbers zitten wel aan dan.

De watertank is gemakkelijk te verplaatsen met wat aanpassingen.
FJF1985
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 19:04

Re: Bodem verlagen



Bericht door FJF1985 »

ducati 900 schreef:
ma 06 feb 2023, 19:19
Ik zou dat niet met een plaat doen, dat wil buigen, maar met een stevige koker ertussen is dat zeker te doen, de draagbalk komt dan iets naar achter maar daar kan dan evt een stukje af.

Ben.
Dat is inderdaad beter, ik heb nog ruimte naar achter dus dat die draagbalk naar achter komt is geen probleem.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Bodem verlagen



Bericht door gjvonk »

Je schrijft dat je het nu qua gewicht net redt. Ga je materiaal toevoegen of ga je juist proberen om met je verbouw de gehele constructie steviger, maar ook lichter te maken? Meer opbergruimte betekent over het algemeen ook meer spullen mee, dus meer gewicht?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
FJF1985
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 19:04

Re: Bodem verlagen



Bericht door FJF1985 »

Hij zal uit eindelijk wat zwaarder worden, ook met het 3de bed. Maar we hebben nog gewicht over. We hebben gelukkig kleine kinderen voor hun leeftijd 😊 Ik ga nog kijken of ik nog lichter hout kan vinden dan nu zodat ik alle 3 de bedden vervang. De onderbouw wil ik zelf sandwich panelen maken zodat dit ook niet te zwaar word.
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 17 feb 2023, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
HeraAres
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 09 mei 2012, 6:07
Locatie: Biddinghuizen

Re: Bodem verlagen



Bericht door HeraAres »

Waarom niet de hoogte in met een hefdak lijkt mij makkelijker.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Bodem verlagen



Bericht door Hoofdnoorman »

Lijkt mij nu juist helemaal niets.
Ga je de hoogte in, moet je ook zorgen dat het cosmetisch weer helemaal in orde komt. Misschien wel duur spuitwerk etc.
Wanneer je verdiept en het kan, is er niets op tegen. Afwerking kan onder de leefruimte en eventuele verstevigingen vallen niet op als ze achter de rok zitten. Ik heb zelf ook een dergelijke verdieping gemaakt om mijn opbergruimte te vergroten, echter niet over de volle breedte.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Bodem verlagen



Bericht door EasyBee »

Nou zie ik op de foto's geen rok, dus tenzij die verwijderd is, valt het niet zo maar weg.
Nou heb ik vorig jaar een groot deel van de vloer achter de achteras laten vervangen ivm houtrot door vocht. Er komt nog heel wat bij kijken om even die vloer er uit te halen en een nieuwe vloer er in te zetten. Dat was nog niet eens een aanpassing van de constructie en een verlaging van de vloer.
Maar vloer laten zitten en bagagelades er onder is geen optie? Want als je de vloer verlaagt en er bagageruimte in maakt, moet je bed opklappen om er bij te komen. Bagagelades schijf je uit en je pakt je zo je spullen. Alternatief zou je eventueel nog kunnen denken aan een dakkoffer. Die zijn er in allerlei maten en soorten.
Laatst gewijzigd door EasyBee op ma 06 feb 2023, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Bodem verlagen



Bericht door ducati 900 »

Ts schreef al dat de rok er momenteel niet aan zit.
Dus DAT heb je wel goed gezien. :-B :-B

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Bodem verlagen



Bericht door EasyBee »

:thumbup:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie