Aanschaf eerste bus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door kampo »

Dafluc schreef:
di 07 feb 2023, 8:17
Ook wel oren genoemd.
Of eekhoornwangen :)
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door marjasjaak »

AnneHeerschop schreef:
di 07 feb 2023, 8:25
Allemaal erg bedankt voor jullie reacties!

@Marjasjaak
Bedankt voor je vergelijking, zoals ik jullie pagina kan zien hebben jullie een L4H2. Wij zijn opzoek naar een L2H2 ik neem even snel aan dat deze toch best wat zwaarder is alhoewel we allemaal onder de 3500kg moeten blijven maar denk je dat een L2H2 ook goed in de bergen zal zijn met een 2.2 of 2.3 motor?
Een L2 zal zeker lichter zijn in gewicht, dan is een 2.2 of 2.3 sterk zat.
Wij zitten met volle vakantie bepakking op 3400kg. (met volle tanks)
De bus is kleiner, en natuurlijk minder zwaar.
Sjaak.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door joske501 »

Beste,

Maar weet ook dat vaak de kleinere busjes slechts een hoogst toegelaten gewicht hebben van 3300 kg. Ga je er over, ook dan ben je in overtreding.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door pele »

Een L2 is er ook in een maxi chassis, 3,5 ton!
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door joske501 »

Weet ik, maar zelfs een L3 bestaat in 3.3 ton, dus opgepast daar mee.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door DucatoDolf »

Hier en in de links in dit topic heel veel leesvoer:
Wat ik zo kan concluderen gaat het om de 2.2 PUMA die tussen 2006 en 2010 in de Boxer en Jumper gelegd is. En zeer waarschijnlijk komen de problemen het meeste voor in de oudere exemplaren. En het meeste bij Ford Transit campers. Ik heb er geen verstand van en ook te weinig in verdiept.

Hier nog een leuk artikel:https://www.nkc.nl/campernieuws/2018/ja ... r-de-brug/

De motor zelf:https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Dura ... 22Puma%22)
RoadToNowhere
Berichten: 161
Lid geworden op: za 18 mei 2019, 1:21

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door RoadToNowhere »

.
Laatst gewijzigd door RoadToNowhere op do 09 mar 2023, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Time is precious, waste it wisely
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door HoK »

AnneHeerschop schreef:
di 07 feb 2023, 8:25
...
@Jonesy
Deze redernatie snap ik, wanneer je meer vermogen op een kleinere cilinderinhoud zet zullen de cilinders en motor relatief zwarder belast worden waardoor er meer slijtage ontstaat en daardoor de levensduur korter wordt. Klopt dit simpel gezegd?
...
Kans is veel groter dat er wat kapot gaat inderdaad. Met deze motoren is opwarmen nog belangrijker als de oude motoren die vermogen maken door motor inhoud. Warm je motor op en laat hem koud lopen (statiionair voor starten en voor uitzetten), dat scheelt een boel!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door gjvonk »

Alle auto's behandelen we als een prima donna: als ze koud zijn starten, wel meteen wegrijden (NOOIT stationair warmdraaien), de motor niet hoog in de toeren laten komen door rustig te rijden en OP TIJD te schakelen (zowel omhoog als omlaag).

Is de motor eenmaal warm, dan schromen we niet om hem flink te laten werken; dat is dus zeker met onze camper niet het nieuwe rijden. Hebben we een lang traject achter de rug waar de motor hard heeft moeten werken, dan doen we het laatste stukje (5 minuten) van de route zoals we deden met de koudstart.

Ik rij nu een jaartje of 40 in auto's rond met dieselmotoren, daar zaten een leger viertonner met een 6,5 liter 165 pk diesel, campers met 2,3 liter Sofim en 2,2 liter Duratorc motoren, en kleine eco diesels als een Opel Corsa, een Peugeot Partner en een Dacia Dokker bij. De laatste 20 jaar rijd mijn partner in dezelfde diesels.

Het resultaat van onze aanpak: alerte, krachtige, rustig lopende dieselmotoren, geen olieverbruik (nog nooit olie bij hoeven vullen tussen beurten door) en ook nog nooit problemen gehad met EGR kleppen, verstopte roetfilters, in de prak lopende Duratorc motoren of versnellingsbakken. Oh ja: we zijn ook erg trouw met goed jaarlijks onderhoud.




Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door DJSmiley »

Ik denk dat het laatste het belangrijkste aandeel is: 'Rustig' rijden en goed onderhoud.

En af en toe ook gewoon, met warme motor, goed doortrappen en toeren maken.

Mijn collega had een splinternieuwe auto en met <80k de turbo al kapot. Zijn gedrag? Kickdown werkt ook bij -10 en direct wegrijd.., en olie checken? Dan gaat er wel een lampje branden....

Natuujk zijn er ook genoeg auto's met de nodige problemen en hogere uitvalspercentage's. Ook lang niet altijd iets waar de gebruiker inbreng in heeft. Voordeel van een oudere bus is dat die dan vaak al wel bekend zijn.

Mijn vorige auto (Octavia 1.9 TDI) reed ik ook rustig warm, 1x per jaar (preventief?) wat Forte cleaner erin icm premium diesel (vpower) en goed op zn staart trappen.
Oliewissels moesten officieel om de 30k (longlife olie), ik deed ze om de 20k.
Die auto heeft de 440k gehaald, met originele turbo en egr. Motorisch nooit problemen mee gehad. Uiteindelijk ging de versnellingsbak, en was reparatie economisch niet rendabel, maa rmotorisch draaide ie nog als een zonnetje.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
AnneHeerschop
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 14:59

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door AnneHeerschop »

Hoi allemaal,

Bedankt voor alle reacties, ik heb weinig tijd gehad om ze te beantwoorden maar wel gelezen.
Wij hebben onze zoektocht uitgebreid naar de Crafter/Sprinter en zijn al tegen een aantal mooie advertenties gelopen.
Ik ben benieuwd naar de meningen over de Sprinter en de verschillen hier van met de Ducato.
Uiteraard is de breedte het grootste verschil maar we overwegen bij de Sprinter om flares toe te passen om toch in de breedte te kunnen slapen.

Verder lees ik over roest bij Sprinters maar ik kan nergens vinden of dat bij dit model na (2012/2013) nog het geval is.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door DucatoDolf »

Wij van wc eend....

Ik ben Ducato (Sevel) fan omdat ik de cabine (werkplek) zo fijn vind dat ik er liever in rij dan een gewone auto 8-) . Heb ook ervaring met de Sprinter/Crafter en Iveco dus weet waar ik het over heb wat dat betreft. Maar uiteindelijk blijft beleving erg persoonlijk.

Ik vind de ergonomie in elke auto beroerd, maar in de Ducato zitten het stuur en de hendels erg handig. De armleuningen zijn ook erg prettig en heb je ze niet aan beide kanten dan is degene die aan de deur zit ook gewoon goed genoeg, andere merken hebben dat niet zo mooi weten op te lossen. De hoge zit tov de lage voorruit nodigen uit om actief aan het verkeer deel te nemen. De stoelen zijn ook redelijk goed, bij de Sprinter/Crafter heb ik na 5 minuten last van mijn rug. Dat heb ik in alle VW's dus dat is een merkdingetje gok ik.

Het stuur en de stuurbekrachtiging heeft een erg prettige manier van werken en ik moet zeggen dat ik dat bij met name de Sprinter/Crafter echt ronduit beroerd vond. Ook de manier van deuren openen en sluiten vind ik de Ducato een uitblinker. De handles zelf zijn vele male prettiger dan de bekende concurrentie (Iveco had/heeft wel dezelfde), maar ook de scharnieren en manier van in het slot vallen voelen erg goed aan. Mierenn*kerij misschien, maar bij mij telt dat enorm.

Ik heb een schakelbak en vind die van Fiat uiteindelijk erg prettig. Het was even wennen, maar eigenlijk is het langzaam wegrijden in de 1 erg fijn en handig tov de genoemde conurrenten die veel heftiger wegrijden. Misschien deed ik het verkeerd, geen idee.

Technisch gezien worden er al lang geen echt slechte auto's meer gemaakt. Op hier en daar een misser of maandagmorgenontwikkelingetje heeft elk bekend merk zijn eigen kwaliteit wel bewezen. Motoren van Mercedes worden als heul erg betrouwbaar gezien, ik weet er weinig van. De wat oudere Fiat blokken zijn ook inmiddels erg betrouwbaar gebleken.

Verder is qua afmetingen de Ducato degene met de laagste vloer, de breedste en meest rechte wanden. Dat laatste los je met flares ook niet op.

Je merkt wat objectieve maar vooral subjectieve dingetjes in mijn relaas. Als ik dit soort zaken van anderen hoor word ik daar zelf altijd wel alert van om op te letten bij een proefrit en kennismaking met een onbekende auto, vandaar dat ik ze graag deel. Dit was slechts een kleine greep uit mijn persoonlijke pluspunten van de Ducato. Heb je een uurtje over dan kan ik een compleet tellsell verhaal ophangen :wink: .
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door kampertjes »

Ja roest KAN nog issue zijn bij sprinter of Crafter van die jaren. Goed checken dus, maar dat is makkelijker dan in een motor kijken…. Wij hadden op de zaak sprinters waar vaak natte spullen in vervoerd werden, daar kon je na 8 jaar van binnen naar buiten kijken.
En met Ducatodolf wel eens: handbak schakelt niet heel fijn. Maar ook weer niet zo beroerd dat je m daarvoor moet laten staan.
Succes, kan nog aardige uitdaging zijn in huidige tijd. Regelmatig dank ik oude busjes af op de zaak, tis bizar wat die tegenwoordig opbrengen.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Aanschaf eerste bus



Bericht door amigob2 »

Ik heb een niet al te net Sprinter van 2010, en alleen waar de lak beschadigt is zie je een beetje roest. Maar het breid zich niet uit
het blijft bij de beschadiging. Voor 2010 zie echt bussen die behoorlijk geroest zijn maar het lijkt toch echt dat ze het in 2010 opgelost hebben.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Plaats reactie