Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
TechGraphix
Berichten: 167
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 20:02
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog



Bericht door TechGraphix »

Na een paar maanden op een camping aangesloten te hebben gestaan op de 230V hebben we de eerste keer "vrij" staan ongeveer een uur licht gehad (3 ledlampen van 1W).. De accu heeft kennelijk behoorlijk op zijn flikker gekregen van het continue onder lading staan.
ik moet nog even kijken of de spanning van de lader (en zonnecellen) niet de maximale 14,4V overstijgt, maar dat later.
De accu betreft een BOSCH L5 013 van 90Ah productiedatum mei 2021 geplaatst in augustus 2021... Dus binnen de garantie, maar daar heb ik geen bon van want de accu zat in de camper toen we 'm kochten... Dikke pech dus (als garantie al wat waard is..)
Nieuwe accu besteld en deze kon ik dus eens aan een onderzoek onderwerpen. Het is een zogenaamde onderhoudsvrije accu, dus water bijvullen gaat niet omdat er geen doppen zijn.. De beitel gepakt en met gepast grof geweld de kap er af gebroken. Zo'n kap kon ik eventueel zelf nog wel frezen en er op lijmen als ik de accu weer goed zou kunnen krijgen..
:wtf: Alle compartimenten stonden kurk droog!! Ook als ik de accu op zijn kant hield zag ik geen vloeistof!! Of deze accu hoort droog te zijn of echt alles was verdampt..
Is maar 1 manier om daar achter te komen: wegen! de accu hoort 23,75 kilo te wegen en weegt nu 20,3....... daar mist dus ca 3,5 kilo.
Ondanks dat hij droog staat, staat er op de klemmen nog wel 14,0V open en belast met een 10W halogeenlampje zakt dat in redelijk tempo..

Wie weet of deze accu's gevuld moeten zijn met een vloeistof (zoutzuur en water)

Ik weet dat langdurig laden ook niet best is voor een accu, al meer meegemaakt dat een accu binnen weken dood geladen werd. Maar als je een paar maanden op een camping staat kan je de accu ook niet loskoppelen, immers de lader kan de stroom van de waterpomp enzo niet aan en de accu is toch een soort van spanningstabilisator... Zou laden tot maximaal 13,5V iets zijn? Als dat tenminste ergens te regelen is..

Kees
Afbeelding
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog



Bericht door pepon »

Soms worden accu’s gevuld met accuzuur en de garage vult hem af met gedistilleerd water.

Denk dat jij allen het zuur hebt?

Of een gel accu.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
TechGraphix
Berichten: 167
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 20:02
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog



Bericht door TechGraphix »

Bij een onderhoudsvrije accu valt er niet veel "af te vullen" het ding zit namelijk potdicht, alleen via een filtertje is er een uitlaatje dat via een slangetje de gassen naar buiten afvoert..
Een loodaccu heeft op een of andere manier een dielectricum, en een GEL accu is deze L5 013 zeker niet..
Ook gezien het verschil in gewicht, lijkt het mij dat alles verdampt is, hoewel ik nog nooit gelezen heb dat het zoutzuur ook kan verdampen....
Dit zou toch een aanzienlijk aandeel van de totale hoeveelheid vloeistof moeten zijn... Misschien dat het nog tussen de platen zit??
Afbeelding
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog



Bericht door Going »

Opladen, soms voelen of ie niet warm wordt. Als de charger vol geeft of het voelt warm aan, stop chargi.
Vul het op met gedistilleerd water.
Wacht een dag, meet de voltage, Boven 7.8 Volt zet het op de charger liefst een met een recovery setting.
Misschien heb je een batterij die nog voor back up lang meegaat en anders 50 cent een kilo bij de voddenboer.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog



Bericht door CaradoT135 »

AGM onderhoudsvrij, kan je daar bijvullen?
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog



Bericht door Going »

Paar keer gedaan en het werkte.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog



Bericht door tonic »

Ik zou heel het laadsysteem is nameten. Dat deze accu kapot is geloof ik wel maar accu's gaan normaal niet zo snel kapot. Het lijkt erop dat de accu de afgelopen maanden gebruikt is voor bijvoorbeeld de koelkast en andere zaken. Maar dat de stroomvraag uit de accu groter is geweest dan de stroom die er in gegaan is. Te diep ontladen? Werkt je lader correct? Zonnepanelen? Hoe zwaar is je lader? Wat is je verbruik op deze accu?
Het zou zo maar kunnen zijn dat je de nieuwe accu weer omzeep gaat helpen.
TechGraphix
Berichten: 167
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 20:02
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog



Bericht door TechGraphix »

Dat een nieuwe accu ook zo snel stuk gaat, ben ik ook bang voor... Dus moet ik eerst eens even de boel goed nameten.
De koelkast werkt in principe alleen op 12V als de motor draait, verder alleen op 230V indien aangesloten of gas.
Er ligt een zonnepaneel op de camper dus ik moet even kijken of de uitgangsspanning daarvan niet te hoog wordt, een zonnepaneel zelf is tenslotte een stroombron.
De lader moet ik nog even traceren (zal wel ergens onder een bank zitten). Maar dan moet het eerst even wat beter weer worden...

Kees
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog



Bericht door EasyBee »

In welke volgorde zijn zonnepaneel en accu aan de regelaar verbonden? Als je eerst paneel en dan pas accu er aan hangt, loop je kans dat je accu met een verkeerd (veel te hoog) voltage geladen wordt. Eerst accu aan regelaar, dan pas paneel aan regelaar. Bij afkoppelen eerst paneel los en dan pas accu los. Andersom kan heel nare gevolgen hebben. Meet voltage maar eens dat er uit die regelaar komt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
TechGraphix
Berichten: 167
Lid geworden op: do 24 jun 2010, 20:02
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog



Bericht door TechGraphix »

Going schreef:
zo 05 feb 2023, 1:07
Paar keer gedaan en het werkte.
Hoe krijg je het water er in en kan je zien wat het niveau is bij dergelijke accu's??? Het verwijderen van de kap is namelijk nogal een destructieve handeling met hamer en beitel..

IMG_20230205_094547.jpg
IMG_20230205_094547.jpg (70.13 KiB) 527 keer bekeken
Afbeelding
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog



Bericht door myway »

Gewoon een natte loodzuuraccu die op onjuiste manier geladen is.
Er ontstaat druk in de normaal gesloten accu.
Echter door overdruk in de accu gaat het overdruksysteem open en wordt er wat druk afgeblazen.
Dan wordt er ook wat condens naar buiten geblazen en dat krijg je er niet meer in, behalve al die handige knutselaars hier

Dit soort accu’s moet je ook niet verder ontladen dan met 30/40 %
Maar ergens is het fout gegaan en wordt er geladen met een te hoge spanning.

Ga je een andere soort accu plaatsen moet je weten wat die accu voor laadcycli nodig heeft, gaat hij wel zo lang mee.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog



Bericht door kampo »

90Ah is weinig.
Ook een te kleine accu maak je veel sneller stuk.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog



Bericht door myway »

Maar hij droogt niet op en TS heeft een aantal maanden aan een stroompaal gestaan.
Nou kan het natuurlijk dat het verbruik op 12 volt ook dan nog te hoog is.
Er wordt voor een camper zelden nog zo’n natte loodzuuraccu verkocht.
Fabrikanten plaatsen ze nog wel eens in een “budget” camper.
Maar je heb er eigenlijk niets aan.
WimkeP
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 16:39

Re: Onderhoudsvrije huishoudaccu compleet droog



Bericht door WimkeP »

TechGraphix schreef:
zo 05 feb 2023, 0:37
Een loodaccu heeft op een of andere manier een dielectricum,

Dit zou toch een aanzienlijk aandeel van de totale hoeveelheid vloeistof moeten zijn... Misschien dat het nog tussen de platen zit??
In mijn arbeidzame leven, vulden we de loodzuur accu's met een mengsel van gedemineraliseerd water en zwavelzuur dus geen zoutzuur, tot een soortelijke massa van 1,28

Dit mengsel zit in de accu of niet. Weliswaar varieert het S.G van het mengsel van 1,28 bij een volledig geladen accu tot 1,14 bij een ontladen exemplaar. Het is volgens mij niet zo dat het vloeistofniveau merkbaar daalt als de lading van de accu vermindert.
Plaats reactie