Bijverwarming
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: wo 05 mei 2021, 12:13
Bijverwarming
In mijn Jumper heb ik een standkachel (Webasto Thermotop C) die de koelvloeistof verwarmt, dus geen luchtuitvoering. Verder heb ik geen verwarming.
Meestal staan we off grid. Nu is het in de ochtenden van april vaak toch wel fris in de bus (5 C.) en zou ik eigenlijk kortstondig de bus op een wat betere temperatuur willen brengen voordat ik uit bed kruip. Hoe zou ik dat kunnen doen? Ik heb zo'n klein blikken kacheltje voor op je gasstel, maar de uitstoot van het gas vind ik niet zo fijn. Verder denk ik ook aan een klein Bio Ethanol brandertje gedacht dat dan een uurtje zou kunnen branden. De uitstoot is veel minder.
Hebben jullie nog een idee of ervaringen met kleine brandertjes?
Meestal staan we off grid. Nu is het in de ochtenden van april vaak toch wel fris in de bus (5 C.) en zou ik eigenlijk kortstondig de bus op een wat betere temperatuur willen brengen voordat ik uit bed kruip. Hoe zou ik dat kunnen doen? Ik heb zo'n klein blikken kacheltje voor op je gasstel, maar de uitstoot van het gas vind ik niet zo fijn. Verder denk ik ook aan een klein Bio Ethanol brandertje gedacht dat dan een uurtje zou kunnen branden. De uitstoot is veel minder.
Hebben jullie nog een idee of ervaringen met kleine brandertjes?
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Bijverwarming
Zet je dashboard ventilator er bij aan
Mits je een goede accu hebt
Mits je een goede accu hebt
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op vr 03 feb 2023, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Bijverwarming
Geen ervaringen mee en die ga ik ook niet opdoen.
Dit soort houtje touwtje oplossingen ben ik zeer huiverig voor. Gevaarlijk. Niet doen.
Als het koud wordt gaan wij aan de paal, want wij verwarmen elektrisch.
Wil je dat niet en je hebt geen gas- of diesel verwarming, moet je gewoon de consequenties van jouw keuzes aanvaarden. Warme trui. Extra slaapzak. Wollen deken enz.
Verder kun je nog overwegen, om de thermotop C uit te breiden met een bediening. Dan kun je juist wel zo’n eerste uurtje verwarmen.
Dit soort houtje touwtje oplossingen ben ik zeer huiverig voor. Gevaarlijk. Niet doen.
Als het koud wordt gaan wij aan de paal, want wij verwarmen elektrisch.
Wil je dat niet en je hebt geen gas- of diesel verwarming, moet je gewoon de consequenties van jouw keuzes aanvaarden. Warme trui. Extra slaapzak. Wollen deken enz.
Verder kun je nog overwegen, om de thermotop C uit te breiden met een bediening. Dan kun je juist wel zo’n eerste uurtje verwarmen.
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Bijverwarming
Rijd eens langs een specialist ,dat ding moet ook de cabine kunnen verwarmen
Gebruik / uitvoering2.1. Gebruik van de waterverwarmingstoestellenDe waterverwarmingstoestellen Webasto Thermo Top C en E dienen in combinatie met de bij de auto behorende verwarmingsinstallatie– voor het verwarmen van de passagiersruimte,– voor het ontdooien van de autoruiten alsmede– voor het voorverwarmen van watergekoelde motoren
De motoren.De waterverwarmingstoestellen werken onafhankelijk van de automotor en worden op het koelsysteem, op het brandstofsysteem en op de elektrische installatie van het voertuig aangesloten
Gebruik / uitvoering2.1. Gebruik van de waterverwarmingstoestellenDe waterverwarmingstoestellen Webasto Thermo Top C en E dienen in combinatie met de bij de auto behorende verwarmingsinstallatie– voor het verwarmen van de passagiersruimte,– voor het ontdooien van de autoruiten alsmede– voor het voorverwarmen van watergekoelde motoren
De motoren.De waterverwarmingstoestellen werken onafhankelijk van de automotor en worden op het koelsysteem, op het brandstofsysteem en op de elektrische installatie van het voertuig aangesloten
Re: Bijverwarming
Het nadeel van zo’n koelvloeistof verwarming is dat je relatief lang moet stoken eer je effect merkt in je camper. Bij een lucht verwarming heb je bijna direct effect. In het geval van TS denk ik dat een oplossing kan zijn een radiator verwarmingsplaat zoals ook in huis gebruikt wordt gevuld met koelvloeistof en met wat elektrisch gestuurde kleppen om het motor gedeelte af te sluiten ideaal zal het niet worden
Gr Aad
Gr Aad
- Bas vd laar
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
- pepon
- Berichten: 2418
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Bijverwarming
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: Bijverwarming
@BasvanLaar 2 standkachels naast elkaar
Dan zou ik eerder de vloeistof standkachel verwijderen en vervangen voor een lucht standkachel en de andere zien te verpatsen.
Gr Aad
Dan zou ik eerder de vloeistof standkachel verwijderen en vervangen voor een lucht standkachel en de andere zien te verpatsen.
Gr Aad
Re: Bijverwarming
Toch zou dit (van Bas) zomaar in veel opzichten de beste oplossing kunnen zijn.
Peter
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
- Bas vd laar
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Bijverwarming
Ik zie niet in wat er raar is aan een dieselkachel, die kun je in elk seizoen gebruiken, zelfs bij temperaturen ver onder nul houdt hij je bus warm als je dat wilt.
En daarbij kost zo'n ding bijna niks, verbruikt amper diesel en ze zijn ook nog eens betrouwbaar.
En daarbij kost zo'n ding bijna niks, verbruikt amper diesel en ze zijn ook nog eens betrouwbaar.
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Bijverwarming
Waar zou een vakundig ingebouwde Webasto op lopen, toch niet op water
Motor voorverwarming , ik wed dat die van TS gewoon de cabine ook kan verwarmen
RTFM
En lees dan in een eerdere post hoe dat ding werkt
Motor voorverwarming , ik wed dat die van TS gewoon de cabine ook kan verwarmen
RTFM
En lees dan in een eerdere post hoe dat ding werkt
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Bijverwarming
Een thermotop is niet echt geschikt om een camper te verwarmen.
Zoals Bas meldt een Chinese dieselkachel er bij en klaar.
Ben.
Zoals Bas meldt een Chinese dieselkachel er bij en klaar.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- Dekker-Achterhoek
- Berichten: 676
- Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
- Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
- Contacteer:
Re: Bijverwarming
En de verwarming instellen op circuleren, werkt het vrij snel (weet ik van m'n vroegere werkbus )Bob Diesel schreef: ↑vr 03 feb 2023, 22:09Waar zou een vakundig ingebouwde Webasto op lopen, toch niet op water
Motor voorverwarming , ik wed dat die van TS gewoon de cabine ook kan verwarmen
RTFM
En lees dan in een eerdere post hoe dat ding werkt
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: wo 05 mei 2021, 12:13
Re: Bijverwarming
Bedankt voor jullie reacties. Het kacheltje op Bio ethanol is idd van de baan, ondanks goede mechanische ventilatie in de bus vind ik het toch niet zo 'n veilig idee...
Mijn thermotop heeft een timer en een extra ventilator onder mijn stoel. Die ga ik voeding geven vanaf met h.h.accu om te voorkomen dat ie m'n startaccu leeg trekt en dan eens testen hoe lang het duurt voordat 'de kou uit de lucht is'. De dashboard ventilatie zet ik dan helemaal uit.
We zullen het... voelen (of niet)!
Mijn thermotop heeft een timer en een extra ventilator onder mijn stoel. Die ga ik voeding geven vanaf met h.h.accu om te voorkomen dat ie m'n startaccu leeg trekt en dan eens testen hoe lang het duurt voordat 'de kou uit de lucht is'. De dashboard ventilatie zet ik dan helemaal uit.
We zullen het... voelen (of niet)!