Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Dirk Dreamer
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door Dirk Dreamer »

Abs : als het in werking gaat zal de remweg altijd langer zijn zelf perfect op het randje remmen. Maar hey we zijn Max Verstappen niet ;-) en zelfs die remt al eens de rook uit z’n banden.
Echter als je al slippend zonder abs blijft remmen is de remweg nog veel langer , en kan je , in tegendeel met werkend abs , niet meer sturen. Alez het is te zeggen je kan sturen maar je blijft stijf rechtdoor gaan. Dus ja rechtdoor op een huis rijden of ernaast kunnen sturen… ik noem dat geen hulpmiddel in de marge maar een potentiële life-saver.

4wD : een 2wd heeft een differentieel in de stuwende as , en dat heeft als hebbelijkheid dat het de kracht extra zal sturen naar het wiel met de grootste afgelegde weg. Dus bij regen rij je , per ongeluk iets te hard , met één wiel , in een plas aan de rechterkant. Je rechterwiel slipt door en je differentieel stuurt er nog eens extra aandrijving naartoe… Dat je nog 3 andere wielen met eventueel/waarschijnlijk perfecte grip hebt doet niks ter zake…. Als je niet onmiddelijk de koppeling indrukt ga je rond. Dus dat een 4wd meer tractie heeft op regen , ijzel en sneeuw heeft niks met het verleggen van de wetten van de natuurkunde te maken. Gewoon de 3 wielen met grip WEL gebruiken.

Winterbanden hebben een ander profiel en ander rubber , waardoor ze wel grip hebben bij regen (zie YT link hieronder op 3min30) , veel meer grip hebben bij temperaturen rond het vriespunt en zeker op sneeuw (YT op 7min).
Ik heb het zelf al ondervonden maar je hoeft me niet te geloven : test bij 0° , 2° , 6° , 10° en 15°

https://m.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxk

Heeft dus echt niks te maken met de grenzen van de natuurwetten in het margegebied.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Laatst gewijzigd door Dirk Dreamer op zo 05 feb 2023, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door DiffRental »

@Dirk Dreamer :thumbup:

Tijd om de popcorn uit de kast te halen. :-B
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door Bob Diesel »

Biertje :?: :cheers:
.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door tranny »

Doe mij dan maar een jachtbittertje, dan hoef ik vannacht tenminste niet meer mijn bed uit. :mrgreen:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Dirk Dreamer
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door Dirk Dreamer »

Doe mij maar een kaars en een bril.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door Peter+Annie »

tranny schreef:
zo 05 feb 2023, 17:00

Een goed afgestelde oplooprem treed pas in werking als het trekkende voertuig remt (en hoe harder je remt hoe harder de aanhanger ook remt/ hoe zwaarder de kar hoe beter de kar ook remt), maar als het trekkende voertuig niet meer remt dan behoort de veer/demper in de oplooprem de remmen van de kar ook weer geheel vrij te geven... ook als het stevig bergaf gaat.
prettiger/rustiger met zo'n slingerbeveiliging op de koppeling, de windeffecten worden er goed door gedempt.
Als je een afdaling hebt op een autobahn zal dit op gaan, maar zodra je een wat serieuzere pas weg afdaalt zal het gewicht van de aanhanger toch echt door de oploopdemper heen gaan en gaan remmen.
Kijk maar eens op het caravan forum naar "verbrande remmen" dan gaat er een wereld voor je open.

DE oploopdemper dient er hoofdzakelijk voor dat , als je remt het gewicht van de aanhanger niet in één keer volle kracht in de remmen gaat, maar dat dit geleidelijk aan gebeurt.
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door Frits U »

In de constructie van een oplooprem zit ook een gasdrukveer, als die slecht is dan drukt de aanhanger voortdurend richting trekkendvoertuig logisch dat dan de remmen heet lopen.
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door tranny »

Als het trekkende voertuig niet remt en de aanhanger wel blijft remmen dan is er zondermeer iets niet in orde in de oplooprem: versleten demper, foutief afgestelde demper, gebrek aan smering/te grote kogeldruk waardoor de veerdemper in de asbuis de rem niet meer vrij kan drukken.
Een goede oplooprem treed pas in werking als er een redelijke drukkracht op de koppeling uitgeoefend wordt, en die benodigde drukkracht ontstaat pas als het trekkende voertuig remt en ontstaat echt niet vanzelf tijdens een stevige afdaling.

En inderdaad, er zijn hele volksstammen die het gewoon voor elkaar krijgen om de remmen van een aanhanger te verbranden... en dat lukt ook prima als je bergafwaarts maar continu blijft remmen met het trekkende voertuig.
Maar die figuren zijn de remmen van het trekkende voertuig dan ook net zo hard aan het verbranden, alleen valt het daar wat minder snel op aangezien de meeste trekkende voertuigen wel met schijfremmen zijn uitgerust. (schijfremmen hebben nu eenmaal aanmerkelijk betere koelende eigenschappen als de trommelremmen waarmee de meeste aanhangers zijn uitgerust)
Een cursusje basisvaardigheden in het bergrijden volgen is voor die figuren zondermeer wel een aanrader, is ook nog een stuk goedkoper als verbrande remmen laten vervangen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door EasyBee »

Op zich een logische combinatie van factoren die vaak samenkomen/samengaan.
Eerst alinea = gebrek aan fatsoenlijk onderhoud van het materiaal.
Tweede alinea = onbenul/onkunde.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door Zijspan »

Wij rijden via de n135 van Pamplona naar Frankrijk toe, dan rij je over 3 pasjes niet de hoogste maar het wegdek is aardig vals plat.
Voel ik dan aan de aanhanger remmen trommels als ik beneden ben dan zijn die niet te warm van de afdaling.
Je voelt de aanhanger wel remmen, wat ook de bedoeling is
Dus de fabel dat de aanhanger altijd maar afremt bij afdalen gaat bij mij niet op.
En er kan zomaar 1000 kg of meer aan de haak hangen dan.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door dieseltje+ »

DiffRental schreef:
za 04 feb 2023, 15:50
Gokje, in een hoek van 45 graden net voor dat ie op zijn achterlichten staat. :lol3:

Maar we begrijpen wat ie bedoeld. :hug:
Onder motto...meten is weten...gewoon omdat het kan :wink:

Kogel druk 14 kg
20230208_092214.jpg
20230208_092214.jpg (15.32 KiB) 210 keer bekeken
Kogel druk 14.2kg.
20230208_085752.jpg
20230208_085752.jpg (15.06 KiB) 208 keer bekeken
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door Bob Diesel »

Stuur mij maar op weg met de onderste belading :wink:

Die zit ook geborgd :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door dieseltje+ »

:-B
Past morgen?! :wink:
Ondanks dat er maar 200gram kogeldruk verschil in zit, is de situatie van de bovenste foto gevaarlijk, die gaat dan wel slingeren. Niet door de iets lagere kogeldruk maar door de ontlasting van de eerste as. (niet gemeten :wink: )
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door ducati 900 »

Hierbij gaat het niet om de kogeldruk Dieseltje maar om de druk op de vooras maar dat weet jezelf ook wel.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie