Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper?



Bericht door lassche »

We komen een paar honderd kilo laadvermogen te kort om te camperen op de manier zoals wij dat graag willen.
We staan zelden op een camping, soms op een camperplaats maar meestal en ook het liefst vrij.
De landen die wij het meest bezoeken zijn Frankrijk, Duitsland en Belgie. In Zwitserland, Italie en Kroatie komen we ook af en toe.

Als we vrij staan willen we ook de mogelijkheid hebben om wat langer op dezelfde plek te kunnen blijven staan.
Met electriciteit en gas komen we doorgaans prima uit. We nemen wel een klein benzineaggregaat mee als backup voor de stroomvoorziening. Verder willen we de mogelijkheid hebben om extra water mee te nemen. En de gewone fietsen zijn inmiddels ingeruild voor E-bikes.

De camper opwaarderen met 250kg kost zo'n Euro 6000,-. Dat vind ik te duur. Het alternatief is een kleine gesloten aanhanger.
Als ik zo na ga waar wij de afgelopen jaren gestaan hebben zou in verreweg de meeste gevallen ook plek geweest zijn voor onze camper met aanhanger. Dus ik voorzie eigenlijk niet zoveel problemen. In het verleden heb ik veel met een auto en vrij forse caravan of boottrailer gereden. En dat ging mij altijd makkelijk af, ook als er achteruit gereden moest worden.

Maar ik ben toch benieuwd naar ervaringen van degene die al langer met een aanhanger achter de camper rijden.
Laatst gewijzigd door lassche op vr 03 feb 2023, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door Frits U »

Ik heb hiervoor een bagage aanhanger gekocht waar ik 750 kg aan gewicht kan laden.
Hij heeft een waterdichte deksel die naar voren open gaat heel handig vind ikzelf.
Ik heb veel ervaring met aanhangers van wel 11 mtr. lang, deze bagage wagen is 3mtr.zonder dissel dus een makkie ook met terugsteken geen probleem, wel alles in alle rust met terugsteken 😃
Het is een Anssems GTB 1200 geremd
Succes verder👍
Frits
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door Bob Diesel »

Een korte trekker met lange aanhanger= makkelijk achter uit
Lange trekker met korte aanhanger = een stuk lastiger

Is de aanhanger zwaar beladen , moet er misschien nog een +/- € 1200 dure mover op komen
Voor als die echt in een hoekje moet :!:
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op vr 03 feb 2023, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door AadenAnke »

Het nadeel van kleine aanhanger achter de camper is het zicht met achteruit rijden op te lossen met camera’s.
Als je een aanhanger neem zorg dat wat grotere wielen minstens 12/13 inch en de dissel lengte niet te kort

Gr Aad
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door Zijspan »

Wij hebben er een Ansems bsx 1500 kg serie aan de camper hangen, geremd met huif er op, daar gaat alles in en we blijven binnen het gewicht.
Geen probleem met rijden, ik heb er extra uitschuifbare verlichting op gemaakt zodat ik de aanhanger zie in de spiegels, de laatste stukjes zijn flexibel zo de wet wilt.
Extra camera van Ali er op en ik zie de aanhanger, ook bij achteruit rijden, ik heb geen probleem met rijden voor het werk hing er vaak een aanhanger aan m’n werkbus.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door Frits U »

20201214_165731.jpg
20201214_165731.jpg (164.35 KiB) 1163 keer bekeken
Hier ben ik net geen 18 mtr.
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door Bob Diesel »

Korte trekker ,lange aanhanger= makkelijk achter uit

Lange trekker , korte aanhanger , lastiger achter uit
Door de grotere wielbasis ,haal je de aanhanger niet meer in :idea:
Heb dat met het rode busje veel moeten doen, heb daar echter geen foto van :wink:
Hoor in het Chauffeurs cafe thuis :cheers:
.
AEADDD39-EFEE-4695-9678-177D3FFABB51.jpeg
AEADDD39-EFEE-4695-9678-177D3FFABB51.jpeg (197.38 KiB) 1152 keer bekeken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door Zijspan »

Onze combinatie zoals we er mee rijden.
Rijdt gewoon goed, voorruit en achteruit.
Bijlagen
A3097659-AA43-4895-A2CF-28C2787221B4.jpeg
A3097659-AA43-4895-A2CF-28C2787221B4.jpeg (97.95 KiB) 1127 keer bekeken
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door lassche »

Zo wordt het dan bij ons ook ongeveer. (Integraal)camper is 7 meter lang. En dan een gesloten aanhanger met een bak van plm. 2,5 tot 3 meter lengte en zo,n 1,5 meter breed. Ik moet binnen de MTM blijven van 750kg. Anders moet ik nog weer E achter C1 halen. Maar dat moet ook ruim voldoende wezen. Laadvermogen van zo'n aanhanger ligt doorgaans rond de 350-400kg.

En dat achteruitrijden met een korte aanhanger herken ik. Zo'n aanhanger is veel "nerveuzer" dan een langere.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door seth_space »

Als we vrij staan willen we ook de mogelijkheid hebben om wat langer op dezelfde plek te kunnen blijven staan.
Dan is een extra set zonnepanelen op een aanhanger altijd handig.
Met een huif is dat lastiger te realiseren en ben je ook wat diefstal gevoeliger.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door AadenAnke »

Als ik aan een aanhanger begin (dat komt er zeker aan ivm de beperking van Anke) wordt het een gesloten aanhanger waar dan fiets en scootmobiel in kan met de nodige extra’s het dak zal dan zeker voorzien worden van zonnepanelen zodat laden van de scootmobiel mogelijk is. Wordt dus best een flinke. Ik heb geen andere beperking dan de Max gewichten van de rdw heb dus E achter alles. Ik heb al een aardige op het oog 2meter breed met de wielbakken in de aanhanger vloer 2.5meter lang (enkel de bak) hoogte buitenmaat een 2.40 m binnen 2.01 meter met een stevig mover. Nu in gebruik bij een klusser die half volgend jaar ermee stopt ivm zijn leeftijd als dat plan niet veranderd. Heb er al min of meer een afspraak over met hem. Heb een bedrag genoemd en dat vond hij netjes mag hem dan bij hem in de loods verder aanpassen aan mijn wensen. Groot en onder de 750 kg zal lastiger worden. Maar misschien kan een oude vouwwagen en die leeg halen een optie zijn? Zal je best voor een schappelijke prijs kunnen kopen zeker als de tent al kapot is

Gr Aad
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door lassche »

Onder de 750kg lukt wel. Bijvoorbeeld deze

https://shop.wmmeyer.de/az-7525-126-s35.html

Opbouw uit sandwichpolyester, dat spreekt mij wel aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door rongreven »

Ongeremd zou ik niet willen, vooral met afremmen in de bergen vind ik remmen belangrijk.
Dan liever een geremde terugkeuren naar 750 kg.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaring met gesloten aanhanger achter de camper



Bericht door Bob Diesel »

+1 :thumbup:

Kost bij nieuw aanschaf 385 euri meer
https://www.aanhangcars.nl/aanhanger-op ... 0kg-geremd
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op vr 03 feb 2023, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie