Peter+Annie schreef: ↑za 04 feb 2023, 12:52
tranny schreef: ↑vr 03 feb 2023, 18:24
Als de oplooprem van de aanhanger maar goed is afgesteld (en de kar niet overbeladen is) heb je daar totaal geen last mee.
De problemen daarmee beginnen meestal als de demper in de oplooprem de geest heeft gegeven.
Een aanhanger met een oplooprem remt
altijd als je berg af gaat, een oploopdemper houdt dat niet tegen.
Dat is nu eenmaal de karakteristiek van een oplooprem, hoe zwaarder de kar is hoe sterker de remmende werking.
Enige effectieve is een ITBS systeem erop bouwen, maar daar hangt een prijskaart je aan van iets van € 2200,00
Een goed afgestelde oplooprem treed pas in werking als het trekkende voertuig remt (en hoe harder je remt hoe harder de aanhanger ook remt/ hoe zwaarder de kar hoe beter de kar ook remt), maar als het trekkende voertuig niet meer remt dan behoort de veer/demper in de oplooprem de remmen van de kar ook weer geheel vrij te geven... ook als het stevig bergaf gaat.
Als je stevig bergafwaarts gewoon stil gaat staan met de combi dan blijft de kar inderdaad wel op de oplooprem hangen.
Ik rijd al een jaartje of 10 met regelmaat in de omgeving Willingen/Winterberg/Korbach rond met een 3-tons kipper, het is echt niet zo dat de aanhanger maar blijft remmen c.q. de remmen blijven slepen als je bergafwaarts gaat.
Wat betreft die slingerbeveiliging: een goed beladen kar die het zwaartepunt laag heeft liggen heeft dit eigenlijk helemaal niet nodig.
Maar met een lichte gesloten kar of huifkar (of caravan) rijdt het wel een heel stuk prettiger/rustiger met zo'n slingerbeveiliging op de koppeling, de windeffecten worden er goed door gedempt.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...