Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Mauwrits
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23 jul 2022, 22:30

Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer



Bericht door Mauwrits »

Dag mede-klussers,

Volgens mij een topic wat in verschillende vormen vaker langs is gekomen, en ik heb het idee dat ik of eigenwijs ben geweest of zaken niet goed heb geïnterpreteerd :think: .

Heeft iemand advies welke lijm ik kan gebruiken voor het lijmen van een PVC plakvloer op een MDF ondervloer?

Ondervloer: Okoume is een watervast multiplex. De plaat is exterieur verlijmd (WBP: Water Boiled Proof). Platen van de kwaliteit: B / BB


Vloerenzaak waar ik het PVC heb gekocht zegt: "(Okoume)MDf en plakvloer, weten we niet hoor, dat is experiment. Eerste egaliseren met egaline, minimaal 5 mm." Beetje waardeloos advies: 4 maanden terug toen ik de vloer kocht, leek er niets aan de hand en was het een kwestie van enkel lijmen.

Enja, ik begin inmiddels wat spijt te krijgen :bang: , maar ondervloer ligt erin en PCV vloer staat al een tijd in de schuur. Dus ik wil ook graag door.

Dank alvast voor het meedenken, gr Maurits
Hans Dorsman
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 jun 2021, 0:34
Locatie: Linschoten

Re: Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer



Bericht door Hans Dorsman »

Hoi Maurits,
Je hebt het over mdf en okume. Dat zijn wel twee verschillende soorten plaatmateriaal. Okume is watervast hardhout multiplex. Mdf is geperste houtvezels. In de bruine variant is mdf niet watervast. Groen mdf kan er beter tegen.
Zelf ga ik pvc plakken op een betonplex vloerplaat. Voor de lijm moet ik nog even kijken, naar m.i. moet lijmen zeker kunnen. Vooral niet egaliseren met egaline. Dat hecht niet echt op hout.
Ik zou de houten plaat evt. schuren en ontvetten. Na het drogen gewoon pvc erop.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6759
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer



Bericht door evdoetelaar+larana »

Zeker geen Egaline gebruiken, dat is niet geschikt voor een houten ondergrond. Egaline is alleen toepasbaar op een steenachtige ondergrond, om de oneffenheden te egaliseren.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer



Bericht door myway »

Mdf dan alleen deze gebruiken

https://www.jongeneel.nl/producten/plaa ... gJuFvD_BwE

Maar voor die prijs zijn er wel andere mogelijkheden.
Will
Berichten: 3551
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer



Bericht door Will »

Je heb speciale plakband voor vloeren in de handel dan kan je het later weer vervangen en het is ook muurvast.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
HeraAres
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 09 mei 2012, 6:07
Locatie: Biddinghuizen

Re: Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer



Bericht door HeraAres »

Ik gebruik in mijn werk meestal Bison Waterkit hiermee verlijmen wij pvc en linoleum op houten vloeren van de lift.
Bison Waterkit kan je gewoon bij de bouwmarkt halen en is vrij makkelijk mee te werken,ik gebruik een lijmkam nr2 en een aandrukroller voor deze klussen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6042
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer



Bericht door TestCase »

Vergeet niet om MDF goed te ontvetten! Er wordt paraffine en hars gebruikt om MDF te maken/persen en dat is niet bevorderlijk voor de hechting.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer



Bericht door AadenAnke »

Mijn ervaring is dat waterkit (van welk merk dan ook) zo hard wordt dat het gaar brokkelen. Ik zou een enigszins flexibele lijmsoort kiezen. Navragen bij Bizon of Frenken beide zijn fabrikant van lijmen lijkt mij het beste advies. Zonder advies van fabrikant zou ik iets uitproberen met “Bizontix” maar pvc vloer is wel erg zwaar lijkt mij! Ik zou eerder gaan voor een degelijk soort vinyl

Gr Aad
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer



Bericht door ducati 900 »

Bisontix blijft flexibel maar je hebt maar 1kans, het moet gelijk goed liggen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer



Bericht door AadenAnke »

Ja klopt! Maar met wat hulp en geluk :think:

Gr Aad
mikeanber
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer



Bericht door mikeanber »

hallo allen
een vraagje waarom gebruik van mdf
:cheers:
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer



Bericht door neanderthaler »

Gek genoeg zie ik hier antwoorden voor bijkomen die goed bedoelt maar net als stroom die nog kant of wal raken :-B waar ik weer geen verstand van heb :lol:

Vloer egaliseren met Egaline kan maar dat zijn de vezel versterkende Egaline soorten die bestand zijn kunnen tegen door buigen en zijn enigszins flexibel en worden uitsluiten voor woningen gebruikt die druk vast zijn hier niet van toepassing :!: kun je vergeten :wink:

Waterkit is de zeer goedkopere van oudsher soorten en zijn achter achterhaald door de modernere dispersiekitten en
alleen voor stoffen vloerbedenkingen gebruiken in vinyl vloeren kunnen die slecht uitwasemen word hard en kunnen kleur lijm vlekken veroorzaken na droging weer oplosbaar met water bij verwijderen ook met de modernere lijmen soort

Voor vinyl vloeren zijn speciale vinyl lijmen ontwikkeld die worden met roller of met een zeer fijne lijm kam aan gebracht eenzijdig dus niet als pattex bizon kit Duppel zijdig :!:

De behandelde vloer ontvetten en schuren en weer ontvetten vinyl passmaken grof en het vinyl voor de helft dus terugslaan dan inlijmen afhankelijk van de lijm soort met kam de lijm aan brengen aan laten drogen tot de rillen van lijm plakker aan voelen met de vinger dan in de vochtige lijm bed leggen en vrijven of rollen met wals of vlakke hand uiteraard is correctie niet meer mogelijk dus in 1 keer goed doen .

Eventueel een haarfohn of verf afbrander gebruiken om het vinyl soepeler te maken vooral in de hoeken en dan de andere kant doen
succes
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer



Bericht door JTG »

Kan eigenlijk maar 1 tip geven; Doe het niet, gebruik geen PVC vloer.
Het verwerken is supersimpel en het resultaat prachtig, totdat je in de zomerzon de schuifdeur open hebt staan en het zonlicht er direct op valt of in de winter de vloer afkoelt tot 0 graden. PVC werkt, geheel onverwacht, als een malle en het trekt niet meer netjes dicht daarna.

Wij deden het wel/ook en het staat op nummer 1 in de top 3 van dingen die we een volgende keer anders zouden doen. Omdat diverse delen in de camper op de vloer gebouwd zijn is het verwijderen een enorme klus. Liever neem je 1 stuk vinyl of misschien beter nog; lak je de okoume ondervloer strak af.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lijm voor PVC plakvloer op MDF ondervloer



Bericht door kampo »

Inderdaad wel en niet.
Natuurlijk mag je pvc gebruiken en lijmen op de houten ondervloer.
Waar JTG wel gelijk heeft is de uitzetting op termijn...
Dus als je zoals ik de PVC met een paar strepen dubbel klevende plakband vastzet dan is dat goed voor slechts een 2 tal jaar. Dan heeft die uitzetting warm/koud zodanig gewerkt dat de randen en naden gewerkt hebben en vol met zand en vuil zijn komen te zitten.
Dus plak PVC meteen goed vast. Dat heb ik gedaan met Pattex spuitlijm. Na 2 jaar een nieuwe PVC gekocht en dat heeft 7 jaar gehouden, tot ik de camper verkocht.
Natuurlijk is het bij stevig plakken iets meer werk om te verwijderen als je schade zou hebben. Maar we hebben het over ocharme 2m²...
Groeten Kampo
Plaats reactie