Alle accu's op 5,2 volt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
freddy de camper
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 13 nov 2022, 12:32

Alle accu's op 5,2 volt



Bericht door freddy de camper »

Hallo

Gisteren de walstom er weer eens op gezet en dat gaat meestal zonder problemen, soms met stekker er in steken springt binnen de stop eruit.
Wellicht is het beter eerst stekker binnen in stop contact en dan in camper? Stekker kan ook iets vochtig zijn soms.

Maar normaal brande het display gewoon met vermelding 12.3 volt en nu knipperend met 5,2 volt ik heb de accu,s eens gemeten en zowel
de start als de 2 huishoud accus gaven zelfde lage spanning aan.
Kan het zijn dat de zonnepanelen nu de accu,s gewoon niet bij laden omdat er hoes over de camper zit, of moet er lekstroom ergens zijn ontstaan.

Kan ik de aacu,s gewoon opladen met de aansluitingen er nog op en als ik alleen motor accu laad gaan dan huishoud accus mee, er zit op de motor accu een ontkoppel schakelaar en ook op 1 houshoud accu mischien bij lange stilstand los draaien.

Paar vraagjes dus en tips adviezen voor accu beheer zijn welkom.
En is het erg als zonnepanelen afgedekt zijn als alles nog aangesloten is ??

Groet Arie gaat om peugeot burstner uit 1990.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: alle accu,s op 5,2 volt



Bericht door DJSmiley »

Als de accu's echt op de 5.2V zitten dan zijn ze 95% zeker overleden.

Alleen is het vreemd dat ze dat beide tegelijk zijn. Normaliter zou je verwachten dat er 1 accu stuk is, omdat het normaal 2 gescheiden systemen zijn die alleen tijdens het rijden gekoppeld is.

Het is dus verstandig om te gaan kijken naar de oorzaak. Dat kan een defect scheidingsrelais zijn, in combinatie met het niet loskoppelen van de verbruikers kunnen dan beide accu's te diep ontladen.

Ook zou de lader defect kunnen zijn, als die beide accu's oplaad en bv een te hoge spanning geeft (Wat ik bij een aantal oude laders wel eens gezien heb). Dan sloop je de beide accu's ook wel.

Soms kun je een accu 'soort van' oplappen met een geschikte lader, maar in de meeste gevallen is dat niet mogelijk. Ook al lijkt het zo, de capaciteit is minstens een eind gekelderd. De enige betrouwbare optie als een accu zover gezakt is is vervangen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: alle accu,s op 5,2 volt



Bericht door EasyBee »

freddy de camper schreef:
vr 03 feb 2023, 8:23
Kan het zijn dat de zonnepanelen nu de accu,s gewoon niet bij laden omdat er hoes over de camper zit, of moet er lekstroom ergens zijn ontstaan.
En is het erg als zonnepanelen afgedekt zijn als alles nog aangesloten is ??
Zonnepanelen moet je niet afdekken, dan kunnen ze hun werk niet doen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: alle accu,s op 5,2 volt



Bericht door Kroppie »

een zonnepaneel met een hoes erover doet bijna niets tot helemaal niets, maar zal als de rest gewoon in orde is ook geen stroom gaan gebruiken, ik zou de regelaar doormeten of daar misschien iets verkeerd zit/is gegaan sluiting b.v., want ik neem aan dat je ook in andere tijden een hoes over de camper had bij niet gebruik en dan dat toen de accu gewoon goed op spanning bleef, alhoewel 12,3 volt nou niet direkt een mooi voltage is voor een accu in rust, het lijkt erop dat de accu gewoon overleden is, en als je de accu vervangt, de rest nameten of alles goed is
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Alle accu's op 5,2 volt



Bericht door Arie55 »

voor jouw eigen veiligheid EERST verbinding met de camper dan met de wal verbinding maken. En bij het opruimen, EERST de wal stroom eruit.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alle accu's op 5,2 volt



Bericht door kampo »

Ben benieuwd hoeveel dit je nu gekost heeft ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Alle accu's op 5,2 volt



Bericht door Cee Pee »

Arie55 schreef:
di 07 feb 2023, 0:24
voor jouw eigen veiligheid EERST verbinding met de camper dan met de wal verbinding maken. En bij het opruimen, EERST de wal stroom eruit.
Wat maakt het uit of je eerst de contrastekker in de camper steekt en daarna de stekker in de paal of dat je dit andersom doet, er is een moment dat de kring gesloten wordt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alle accu's op 5,2 volt



Bericht door Kroppie »

is voor de veiligheid zoals gezegd, als je eerst de paal er in doet loop je met het snoer waar netspanning op staat in de rondte
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Alle accu's op 5,2 volt



Bericht door myway »

Waarvan de contacten verdiept liggen en er een deksel overheen zit.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Alle accu's op 5,2 volt



Bericht door PaulBng »

Desalniettemin is de procedure van Jos wel gangbaar.

TS moet zijn situatie beter omschrijven.
Eén hh-accu heeft een schakelaar, en de andere niet?
Dat riekt (mss wel letterlijk) naar problemen.


Paul
freddy de camper
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 13 nov 2022, 12:32

Re: Alle accu's op 5,2 volt



Bericht door freddy de camper »

Hallo allemaal antwoord op paar dingen het heeft me nog niets gekost en heb nieuwe stroomkabel gekocht voor de camper stroom.

Ik heb gebeld met ANWB omdat er accu van hun in stond, daar zit nog garantie op, ze kunnen komen meten ze alles door
maar eerst alles los gekopeld en accu,s geladen, en daarna aangekoppeld en wal stroom er op accus netje s allemaal vol en blijven nu weer los gekoppeld ook vol.
Bij beter weer neem ik contact op met ANWB en die komen dan uit voorzorg de boel doormeten zodat ik niet op locatie ergens kom te staan met problemen.
Ga uit van lekstroom ergens maar laat het hier nog weten bedankt allemaal.

Arie
Laatst gewijzigd door Aloys op do 09 feb 2023, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alle accu's op 5,2 volt



Bericht door Kroppie »

PaulBng schreef:
di 07 feb 2023, 20:17
Desalniettemin is de procedure van Jos wel gangbaar.
en ook het meest logisch denk ik , de rol snoer is als je aankomt opgeborgen IN de camper neem ik aan , aan de camper aansluiten en dan naar de paal lopen en daar aansluiten lijkt mij een logische manier EN de veiligste, als er geen stroom opstaat kan er ook niks gebeuren.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Alle accu's op 5,2 volt



Bericht door Arie55 »

Cee Pee schreef:
di 07 feb 2023, 9:29
Arie55 schreef:
di 07 feb 2023, 0:24
voor jouw eigen veiligheid EERST verbinding met de camper dan met de wal verbinding maken. En bij het opruimen, EERST de wal stroom eruit.
Wat maakt het uit of je eerst de contrastekker in de camper steekt en daarna de stekker in de paal of dat je dit andersom doet, er is een moment dat de kring gesloten wordt.
Dit omdat de kabel die je vast hebt, spanningsloos is.

Om wat voor reden dan ook kan de kabel beschadigd zijn. Bijv. de kabel ligt over de weg naar een walstroompunt en er wordt over heen gereden. En het is een klein dingetje wat jouw veiligheid zoveel meer waarde krijgt
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Alle accu's op 5,2 volt



Bericht door Bob Diesel »

Gaat het topic nu over lege accu,s
Of kabel aansluiten :crazy:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie