bankairco plaatsen in garage

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Camperuud
Berichten: 5
Lid geworden op: do 02 feb 2023, 22:23

bankairco plaatsen in garage



Bericht door Camperuud »

Heeft iemand wel eens een bankairco geplaatst in een garage, dit vanwege de dubbele bodem,. :lolno:
Het gaat om een Dometic Freshwell 3000.

Omdat deze niet in de "woongedeelte" staat is de capaciteit dan minder omdat de unit zelf altijd in de warme
zone staat?

Iemand ervaring hiermee ook met zelf inbouwen?
Hoor graag!

Ruud
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: bankairco plaatsen in garage



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Wij hebben deze niet in de "garage" laten inbouwen, hebben die ook niet, maar onder het 2 persoon bed en aan voeten einde.
Uiteindelijk wel in de ruimte onder het bed en komt ook de achterin bergruimte daar uit.
We bemerken niets van capaciteit vermindering, lucht aanzuigen komt via filter/rooster uit woongedeelte ( geen scheiding tussen slaap en woon deel).
Ook de "verse lucht" komt van buiten en recht onder de unit, even zo de warme lucht van de compressor.
Het gaat om een TRUMA Saphier RC.
Geluid binnen ja, maar tegen dat we naar bed gaan gaat ook de unit uit.
Ook al is het volgens ons te verwaarlozen het geluid van onder de camper valt mee, maar ook daar, naar bed gaat unit uit en heeft onze buur zeker geen last daarvan :).
Of als het echt heet is, niet warm dus, dan blijft de unit aan en kijken we waar we staan (meer ruimte tussen de verschillende campers).

groet Jaap van Duijn
Laatst gewijzigd door jaap van duijn op vr 03 feb 2023, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: bankairco plaatsen in garage



Bericht door Peter LMC »

Draait de airco daarbij op de accu of staat deze aan de 230 volt Jaap. :?:
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: bankairco plaatsen in garage



Bericht door jaap van duijn »

@Peter LMC,

De airco gebruikt 3,8 ampere op de 230Volt / aan de paal.
Zet ik deze (heb ring leiding gelegd van de gestabiliseerde sinus omvormer) op de 230Volt van de omvormer, dan trek ik bij pieken en dalen 65-70 ampere uit mijn 100Ah LION accu.
Het gaat maar is natuurlijk niet goed en aan te bevelen.
Beide spanning bronnen geven geen verschil in geluiden, dat is het zelfde.
Zelfs met 16mm2 bedrading op de 12volt van accu / zekeringen / lader en omvormer worden deze dan ook goed warm.
Ik zal dus zeker niet standaard de airco op die accu laten draaien - hoeft ook eigenlijk niet.
Wel kunnen we gerust brood roosteren, koffie zetten, haardroger gebruiken (echtgenote) en wat nog meer gesnor, o ja de fiets accu's op laden.

Groeten Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: bankairco plaatsen in garage



Bericht door Peter LMC »

Bedankt Jaap.
Ja dat zijn zo'n beetje dezelfde waardes als ik ook meet met mijn dak airco.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: bankairco plaatsen in garage



Bericht door jaap van duijn »

@Peter LMC,

Ik koos met opzet voor bank airco omdat ik perse onder de 3,00 meter wilde blijven en daar zou ik net 2-3 cm over gaan.
Vandaar dus.
Geen andere bedoeling als dat met de airco op dak of in de bank/onder het bed.
En ruimte ja die ben je kwijt maar we kunnen toch niet blijven laden en mee nemen dus geen zorg daar over.

Groeten Jaap van Duijn.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: bankairco plaatsen in garage



Bericht door kampo »

Ik heb verschillende onderbank airco's van Dometic en Truma gemonteerd. Ook een paar zelf in gebruik gehad. Omwille van het lagere zwaartepunt en de stroomlijn.

Vroeger bestond er ook de plattere Truma Vario; die paste wel eens in de dubbele bodem.
Half in de dubbele bodem en half erboven is ook nog een optie.

Als je de lucht in de garage aanzuigt zal je inderdaad verlies hebben, maar dat valt best mee, zoveel is dat niet. Je kan beter aanzuigen door een "tunnel" naar de leefruimte. Daar gebruik je een rooster. Altijd alle kanalen "oversize", want wurgen mag niet.

Veel meer verlies heb je als je de koude lucht niet naar het plafond brengt. Ik heb er van de bodem naar het plafond omgebouwd, wegens te weinig koeling. Koude lucht beneden uitblazen geeft een slecht resultaat, is mijn ervaring. Liefst met de dempers (60mm van Truma), maar die nemen erg veel plaats.

Ook ondervloer heb ik altijd een separator gebruikt tussen de in en de uit. Daar win je ook mee en het is gemakkelijk. Heb je ondervloer voldoende plaats voor de gaten ?

een paar voorbeelden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie