Accu op zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Accu op zonnepaneel



Bericht door Peter LMC »

Die 30 jaar oude koelkast, wat voor eentje is dat. :?:
Compressor of absorptie koelkast. :?: :?:
Met een compressor koelkast kun je op 2x90ah accu's makkelijk de nacht doorkomen.
Is het een absorptie koelkast (eentje die dus op gas 12volt en 230volt kan) dan sta je de volgende ochtend met een lege (bijna)accu.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Accu op zonnepaneel



Bericht door Tabbert classic 570 »

De gasstang is afgedopt. ( ik weet niet hoe je kan zien wel systeem mijn koelkast is ) Ik moet zeggen dat onze koelkast vrij koud blijft, Behalve als het heeel erg heet is.
Sowieso is dit mijn eerste camper, ben nu veel dingen aan het uitvogelen wat ik wel en niet nodig heb, en waar ik aan moet denken wat wel belangrijk is.
Ook het feit dat de onzekerheid blijft, tot wanneer kan je met redelijk normale prijzen blijven betalen aan de pomp. 2030?
Dan vind ik het niet waard om nu een hele dure camper aan te schaffen waar ik over pakweg 5 tot 8 jaar niets meer aan heb.
En of ik het over 2 jaar nog net zo leuk vind om te camperen.

Wil niet teveel onnodige kosten maken voor deze camper, al heb ik veel meer uitgegeven dan de bedoeling was :lol3: :lol3:
Daarom ben ik aan het kijken of een losse accu met zonnepaneel voordeliger is.
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Accu op zonnepaneel



Bericht door DJSmiley »

Dan is het dus een absorbiekoelkast.

Die op gas zetten is veel effectiever en lost je probleem op. Die koelkast zal anders je accu's vrij snel slopen en met zo'n minipowerbank een workaround gaan doen terwijl je (nu nog?) goede accu's hebt is de omgekeerde wereld.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DucatoGuus
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 13 jan 2023, 10:56

Re: Accu op zonnepaneel



Bericht door DucatoGuus »

Als je alleen wilt werken met je laptop dan kun je ook overwegen om een 12v laptop lader te kopen. Die kosten een paar tientjes en zijn veel efficiënter: 12v DC > 20v DC i.p.v. 12v DC > 230v AC > 20v AC.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Accu op zonnepaneel



Bericht door ducati 900 »

Als TS leert foto s te plaatsen dan ging het veel gemakkelijker.
Dat het gas is afgedopt betekent niet veel goeds of de camper komt net uit Duitsand.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8457
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Accu op zonnepaneel



Bericht door EasyBee »

Je hebt geen foto nodig als onze topicstarter gewoon even meldt welk merk en type koelkast het is. Staat op de sticker die in de koelkast zit.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Accu op zonnepaneel



Bericht door ducati 900 »

Ja maar dat kan hij niet zag ik ergens.
En 1 foto zegt soms meer dan 1000 woorden.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8457
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Accu op zonnepaneel



Bericht door EasyBee »

Koelkastdeur open, lezen wat er op die sticker staat en hier even doorgeven. Wat is daar moeilijk aan?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Accu op zonnepaneel



Bericht door beatrix18 »

@ Pwhooftman:
Geadverteerde opbrengst:
drone 4,5 x 60 watt = 270Wh
fan 11 uur a 20 watt = 220 Wh
laptop 3,5 x 100 watt = 350Wh
mini koelkast 3,6 uur a 60 watt = 216Wh
camera 50 x 5 watt = 250Wh
lamp 30 uur a 5 watt = 150Wh
cpap 9 uur a 25 watt =225 Wh
Dit lijkt, voor niet techneuten, een opsomming/voorbeeld, van het verbruik van verschillende apparaten, geen "opbrengst".
Waar je de verliezen ziet is mij niet duidelijk.
Ik heb het vermoeden dat je, ook hier, niet helemaal weet waar het over gaat, om vervolgens iets ongefundeerd onderuit te halen.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Accu op zonnepaneel



Bericht door DJSmiley »

Ik denk dat dit tabelltje meer een voorbeeld is wat je met 268Wh zou kunnen doen: Want alle resultaten komen rond die waarde uit.

Dat zo'n ding ook een eigenverbruik heeft is heel niet gek. En de inefficientie over langere tijd.. dat heb je immers ook als je een omvormer hebt. Vanuit dat punt is zo'n ding niet slechter of beter dan een normale accuoplossing.

Voordeel van een normale oplossing zit erin dat je veel dingen kunt voeden vanaf 12V. Dan heb je geen idle verliezen van het 'alleen maar aanstaan'

Zou je alles via een omvormer doen dan heb je ook snel dezelfde verliezen van het 'alleen aanstaan van de omvormer'

Zet je zo'n Bluetti oid alleen aan als je m nodig hebt dan vallen de inefficientieverliezen nog enigszins mee. Maar als je m continue aan hebt staan dan moet je die verliezen wel meecalculeren en dus overdimensioneren tov een normale oplossing.

Bij dit soort oplossingen heb je 2 verliezen die samen het totaalresultaat bepalen
- Statische verlies van simpelweg het ding dat aanstaat (dus de electronica om alles aan te sturen)
- Verliezen door inefficienty: Het rendement is afhankelijk van de belasting. Het kan goed zijn dat met 10W belasting het rendement maar 75% is, terwijl bij een 1000W belasting het ding 94% effectief is.

Een kleine 5W ledlamp kan dus best betekenen dat ie 40W uit de accu haalt omdat dat hele ding actief moet zijn voor dat ene lampje. Dan is het rendement nogal beroerd.
Gebruik je m fanatiek en trek je 1000W, dan trekt ie bv 1080W uit je accu. Dan is het rendement ineens een stuk beter als je het procentueel berekend.

Daarin is een Bluetti (of wat dan ook) echt niet extreem afwijkend tov een andere oplossing. De winst van een normale setup zit in het idle verbruik: Dat is er simpelweg niet: Wat op 12V uitstaat is uit. Hoe langer je zo'n powerbank aan laat staan met lage vermogens, hoe meer je verliest.
Zo'n ding is ook niet bedoeld als vaste stroomvoorziening, maar als flexibele oplossing, en daarin is zo'n ding prima geschikt.

Gebruik je m wel als vaste oplossing dan zul je dus overcapaciteit moeten incalculeren.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Accu op zonnepaneel



Bericht door beatrix18 »

Precies, net als met gereedschap: gebruiken waar het voor gemaakt is.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie