Aansluiting Votronic booster op EBL

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
lucver
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 17:26
Locatie: Sint-Katelijne-Waver (België)

Aansluiting Votronic booster op EBL



Bericht door lucver »

Dag allen

Ik heb een Votronic booster VCC 1212-30 en een EBL van Schaudt 262-3. Mijn camper is een gebaseerd op een ducato 250 euro 5 130 multijet (131pk)
Schema EBL 262-3

ebl.jpg
Schema EBL 262-3
ebl.jpg (61.13 KiB) 1436 keer bekeken
Schema Votronic voor aansluiting op EBL

votronic.jpg
Schema Votronic
votronic.jpg (42.17 KiB) 1436 keer bekeken
De aansluitingen zijn gemaakt zoals beschreven. Waar ik niet zeker van ben is of op het D+ point wel degelijk iets doet.

Wat werd reeds nagekeken: de alternator, die is oké

Wat is het probleem:
Wanneer de motor draait, meet ik op de klemmen van de startbatterij ongeveer 11,8 volt.
Volgens de garage komt dit doordat beide batterijen met elkaar verbonden zijn. De oplossing was een scheidingsrelais te plaatsen (Cyrix CT 12/24 - 120A)

Dit lijkt het probleem op te lossen, maar ik dacht dat in de EBL ook een scheidingsrelais zit die wanneer de motor draait aangetrokken wordt. Draait de motor niet, wordt de startbatterij afgekoppeld van de woonbatterij.

Graag jullie mening.

Bedankt alvast!

Luc
--------
Luc

Malibu van 640
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aansluiting votronic booster op ebl



Bericht door DJSmiley »

Er zit al een scheidingsrelais in de EBL.

En daarnaast zal de booster ook als zodanig functioneren. Een Cyrix toevoegen gaat geen verschil maken.

De D+ kun je overigens meten, die zit ook op de EBL en zou +12V moeten zijn met draaiende motor. Daarmee kan de Votronic inschakelen. De D+ is optioneel bij de Votronics. Alleen zonder D+ zal de Votronic pas inschakelen bij >13.3V (dus met draaiende motor) maar op dit moment haal je dat dus niet....

11.8V is wel erg laag. Is het een slimme dynamo? Dan zou dat een verklaring kunnen zijn. Zo niet, dan wordt het verder meten want dan zou dit een stuk hoger moeten zijn.

Is de massa al eens bekeken? Bij veel ducato's is een massaprobleem tussen het blok en chassis een bekende kwaal. Die kan ook dit soort problemen verklaren. De snelle testmethode is om eens te meten tussen de + (jumpstart aansluiting in de motorruimte) en een schoon massapunt op het blok zelf
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
lucver
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 17:26
Locatie: Sint-Katelijne-Waver (België)

Re: Aansluiting Votronic booster op EBL



Bericht door lucver »

Bedankt!

Dat ga ik al eens nakijken. Ik houd jullie opa e hoogte.

Luc
--------
Luc

Malibu van 640
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Aansluiting Votronic booster op EBL



Bericht door Frank1954 »

Sluit de Votronic-booster rechtstreeks aan op de batterij en niet via de EBL :wink:
Betekend minder verlies dan wanneer je via de EBL gaat aansluiten
Het D+ signaal kun je wél afnemen op de EBL (meestal een geel draadje) even kijken op het schema van de EBL 262

Heb 2 jaar geleden een Schaudt WA121525 dc/dc lader booster volgens hun schema aangesloten op een Schaudt EBL 271
De 25A is "soms" wat weinig met 180Ah Lifepo4 en er komt nu een 2é WA121525 "parralel" naast de éérste
De bestaande booster haal ik weer van de EBL en samen met de nieuwe worden deze rechtstreeks aangesloten op de busbars
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
lucver
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 17:26
Locatie: Sint-Katelijne-Waver (België)

Re: Aansluiting Votronic booster op EBL



Bericht door lucver »

Dag allen

Ondertussen ben ik nog het één en het ander te weten gekomen nadat ik de Votronic en Cyrix volledig verwijderd had en de originele aansluitingen (via de EBL) terug gemaakt had.
Na 10 minuten de motor te laten draaien, wees de voltmeter nog altijd ongeveer 14V aan op de startbatterij. Ik vermoed dus dat de alternator in mijn Ducato niet 'smart' is. Nu werkt alles naar behoren.

De Cyrix relais was ook compleet verkeerd aangesloten. Garagist had de + van de omvormer afgekoppeld en die naar de Cyrix gebracht ???. Omvormer deed het dan uiteraard niet meer. De rest was ook een zootje.

@Frank1954: Wanneer bovenstaande toch niet naar behoren werkt, probeer ik jouw oplossing. Ik heb nog een Schaudt WA121525 liggen.

Bedankt alvast voor alle input.

Luc
--------
Luc

Malibu van 640
lucver
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 17:26
Locatie: Sint-Katelijne-Waver (België)

Re: Aansluiting Votronic booster op EBL



Bericht door lucver »

Frank1954 schreef:
do 02 feb 2023, 18:42
Sluit de Votronic-booster rechtstreeks aan op de batterij en niet via de EBL :wink:
Betekend minder verlies dan wanneer je via de EBL gaat aansluiten
Het D+ signaal kun je wél afnemen op de EBL (meestal een geel draadje) even kijken op het schema van de EBL 262

Heb 2 jaar geleden een Schaudt WA121525 dc/dc lader booster volgens hun schema aangesloten op een Schaudt EBL 271
De 25A is "soms" wat weinig met 180Ah Lifepo4 en er komt nu een 2é WA121525 "parralel" naast de éérste
De bestaande booster haal ik weer van de EBL en samen met de nieuwe worden deze rechtstreeks aangesloten op de busbars
Wanneer je de Schaudt zo aansluit, ontstaat er dan geen probleem met de oplader in de EBL?

Bedankt alvast voor je antwoord.

Luc
--------
Luc

Malibu van 640
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiting Votronic booster op EBL



Bericht door myway »

Het is een bestaande camper met een ebl met als basis voertuig een Fiat Ducato.
Wat ik mij dan afvraag, waarom je een booster in het systeem wil.
Daarna is er een cyrix geplaatst, ook hier????

Een Ducato heeft tot het laatste model 2022 geen intelligente dynamo.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Aansluiting Votronic booster op EBL



Bericht door GeMa »

Hier een Knaus model 2021 (2020 Ducato) met intelligente dynamo en vanuit de fabriek een DC-DC booster.
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 15 feb 2023, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiting Votronic booster op EBL



Bericht door myway »

Dat er bij de camperfabrikant een booster ingezet is is geen garantie dat het een intelligente dynamo is.
Kijk ff op de min van de startaccu, daar kun je het zien.

Zit er zoiets op dan is het een intelligente dynamo.

Afbeelding
lucver
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 17:26
Locatie: Sint-Katelijne-Waver (België)

Re: Aansluiting Votronic booster op EBL



Bericht door lucver »

myway schreef:
ma 13 feb 2023, 10:10
Het is een bestaande camper met een ebl met als basis voertuig een Fiat Ducato.
Wat ik mij dan afvraag, waarom je een booster in het systeem wil.
Daarna is er een cyrix geplaatst, ook hier????

Een Ducato heeft tot het laatste model 2022 geen intelligente dynamo.
Inderdaad, vandaar dat ik de booster en de Cyrix er uit heb gehaald. De Cyrix deed ook niets, want die was aangesloten op de + die van de omvormer kwam die daardoor niet meer op de batterij aangesloten was en op die + zat uiteraard dan geen spanning. De - was aangesloten met een draadje van 1,5 mm.... Kortom, geknoei in de garage dus.
Alles is nu terug normaal via de ebl aangesloten.
Wat ik me wel afvraag is of de lifepo4 batterij (Fraron 100ah met bms) nu goed geladen wordt door de ebl. Ik kan enkel kiezen tussen een gel of een lood accu op de bel.

Luc
--------
Luc

Malibu van 640
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Aansluiting Votronic booster op EBL



Bericht door GeMa »

myway schreef:
ma 13 feb 2023, 10:42
Dat er bij de camperfabrikant een booster ingezet is is geen garantie dat het een intelligente dynamo is.
Kijk ff op de min van de startaccu, daar kun je het zien.

Zit er zoiets op dan is het een intelligente dynamo.

Afbeelding
Dat zit er dus op!
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiting Votronic booster op EBL



Bericht door myway »

Dat is dan de eerste Ducato van zo’n bouwjaar waar zo is, het kan zijn dat er een andere type motor inzit.
Ook bij de Peugeot boxer zie je het soms en soms niet, net als een jumper.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiting Votronic booster op EBL



Bericht door myway »

lucver schreef:
myway schreef:
ma 13 feb 2023, 10:10
Het is een bestaande camper met een ebl met als basis voertuig een Fiat Ducato.
Wat ik mij dan afvraag, waarom je een booster in het systeem wil.
Daarna is er een cyrix geplaatst, ook hier????

Een Ducato heeft tot het laatste model 2022 geen intelligente dynamo.
Inderdaad, vandaar dat ik de booster en de Cyrix er uit heb gehaald. De Cyrix deed ook niets, want die was aangesloten op de + die van de omvormer kwam die daardoor niet meer op de batterij aangesloten was en op die + zat uiteraard dan geen spanning. De - was aangesloten met een draadje van 1,5 mm.... Kortom, geknoei in de garage dus.
Alles is nu terug normaal via de ebl aangesloten.
Wat ik me wel afvraag is of de lifepo4 batterij (Fraron 100ah met bms) nu goed geladen wordt door de ebl. Ik kan enkel kiezen tussen een gel of een lood accu op de bel.

Luc
Die massa van de cyrix is met 1.5 mm2 geen probleem, dat is alleen om het relais te schakelen.
Met gel of lood laadcycli is het zeker niet optimaal.

De ebl buitenspel zetten is een optie.
Heeft jou Ducato nou een intelligente dynamo?
lucver
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 17:26
Locatie: Sint-Katelijne-Waver (België)

Re: Aansluiting Votronic booster op EBL



Bericht door lucver »

myway schreef:
ma 13 feb 2023, 15:10
lucver schreef:
myway schreef:
ma 13 feb 2023, 10:10
Het is een bestaande camper met een ebl met als basis voertuig een Fiat Ducato.
Wat ik mij dan afvraag, waarom je een booster in het systeem wil.
Daarna is er een cyrix geplaatst, ook hier????

Een Ducato heeft tot het laatste model 2022 geen intelligente dynamo.
Inderdaad, vandaar dat ik de booster en de Cyrix er uit heb gehaald. De Cyrix deed ook niets, want die was aangesloten op de + die van de omvormer kwam die daardoor niet meer op de batterij aangesloten was en op die + zat uiteraard dan geen spanning. De - was aangesloten met een draadje van 1,5 mm.... Kortom, geknoei in de garage dus.
Alles is nu terug normaal via de ebl aangesloten.
Wat ik me wel afvraag is of de lifepo4 batterij (Fraron 100ah met bms) nu goed geladen wordt door de ebl. Ik kan enkel kiezen tussen een gel of een lood accu op de bel.

Luc
Die massa van de cyrix is met 1.5 mm2 geen probleem, dat is alleen om het relais te schakelen.
Met gel of lood laadcycli is het zeker niet optimaal.

De ebl buitenspel zetten is een optie.
Heeft jou Ducato nou een intelligente dynamo?
Geen intelligente dynamo in mijn camper.

Hoe zet je dan de EBL buitenspel zonder de functionaliteit van de stroomverdeling af te koppelen?

Luc
--------
Luc

Malibu van 640
Plaats reactie