Aansluiting Votronic booster op EBL
Aansluiting Votronic booster op EBL
Dag allen
Ik heb een Votronic booster VCC 1212-30 en een EBL van Schaudt 262-3. Mijn camper is een gebaseerd op een ducato 250 euro 5 130 multijet (131pk)
Schema EBL 262-3
Schema Votronic voor aansluiting op EBL
De aansluitingen zijn gemaakt zoals beschreven. Waar ik niet zeker van ben is of op het D+ point wel degelijk iets doet.
Wat werd reeds nagekeken: de alternator, die is oké
Wat is het probleem:
Wanneer de motor draait, meet ik op de klemmen van de startbatterij ongeveer 11,8 volt.
Volgens de garage komt dit doordat beide batterijen met elkaar verbonden zijn. De oplossing was een scheidingsrelais te plaatsen (Cyrix CT 12/24 - 120A)
Dit lijkt het probleem op te lossen, maar ik dacht dat in de EBL ook een scheidingsrelais zit die wanneer de motor draait aangetrokken wordt. Draait de motor niet, wordt de startbatterij afgekoppeld van de woonbatterij.
Graag jullie mening.
Bedankt alvast!
Luc
Ik heb een Votronic booster VCC 1212-30 en een EBL van Schaudt 262-3. Mijn camper is een gebaseerd op een ducato 250 euro 5 130 multijet (131pk)
Schema EBL 262-3
Schema Votronic voor aansluiting op EBL
De aansluitingen zijn gemaakt zoals beschreven. Waar ik niet zeker van ben is of op het D+ point wel degelijk iets doet.
Wat werd reeds nagekeken: de alternator, die is oké
Wat is het probleem:
Wanneer de motor draait, meet ik op de klemmen van de startbatterij ongeveer 11,8 volt.
Volgens de garage komt dit doordat beide batterijen met elkaar verbonden zijn. De oplossing was een scheidingsrelais te plaatsen (Cyrix CT 12/24 - 120A)
Dit lijkt het probleem op te lossen, maar ik dacht dat in de EBL ook een scheidingsrelais zit die wanneer de motor draait aangetrokken wordt. Draait de motor niet, wordt de startbatterij afgekoppeld van de woonbatterij.
Graag jullie mening.
Bedankt alvast!
Luc
--------
Luc
Malibu van 640
Luc
Malibu van 640
Re: Aansluiting votronic booster op ebl
Er zit al een scheidingsrelais in de EBL.
En daarnaast zal de booster ook als zodanig functioneren. Een Cyrix toevoegen gaat geen verschil maken.
De D+ kun je overigens meten, die zit ook op de EBL en zou +12V moeten zijn met draaiende motor. Daarmee kan de Votronic inschakelen. De D+ is optioneel bij de Votronics. Alleen zonder D+ zal de Votronic pas inschakelen bij >13.3V (dus met draaiende motor) maar op dit moment haal je dat dus niet....
11.8V is wel erg laag. Is het een slimme dynamo? Dan zou dat een verklaring kunnen zijn. Zo niet, dan wordt het verder meten want dan zou dit een stuk hoger moeten zijn.
Is de massa al eens bekeken? Bij veel ducato's is een massaprobleem tussen het blok en chassis een bekende kwaal. Die kan ook dit soort problemen verklaren. De snelle testmethode is om eens te meten tussen de + (jumpstart aansluiting in de motorruimte) en een schoon massapunt op het blok zelf
En daarnaast zal de booster ook als zodanig functioneren. Een Cyrix toevoegen gaat geen verschil maken.
De D+ kun je overigens meten, die zit ook op de EBL en zou +12V moeten zijn met draaiende motor. Daarmee kan de Votronic inschakelen. De D+ is optioneel bij de Votronics. Alleen zonder D+ zal de Votronic pas inschakelen bij >13.3V (dus met draaiende motor) maar op dit moment haal je dat dus niet....
11.8V is wel erg laag. Is het een slimme dynamo? Dan zou dat een verklaring kunnen zijn. Zo niet, dan wordt het verder meten want dan zou dit een stuk hoger moeten zijn.
Is de massa al eens bekeken? Bij veel ducato's is een massaprobleem tussen het blok en chassis een bekende kwaal. Die kan ook dit soort problemen verklaren. De snelle testmethode is om eens te meten tussen de + (jumpstart aansluiting in de motorruimte) en een schoon massapunt op het blok zelf
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Aansluiting Votronic booster op EBL
Bedankt!
Dat ga ik al eens nakijken. Ik houd jullie opa e hoogte.
Luc
Dat ga ik al eens nakijken. Ik houd jullie opa e hoogte.
Luc
--------
Luc
Malibu van 640
Luc
Malibu van 640
Re: Aansluiting Votronic booster op EBL
Sluit de Votronic-booster rechtstreeks aan op de batterij en niet via de EBL
Betekend minder verlies dan wanneer je via de EBL gaat aansluiten
Het D+ signaal kun je wél afnemen op de EBL (meestal een geel draadje) even kijken op het schema van de EBL 262
Heb 2 jaar geleden een Schaudt WA121525 dc/dc lader booster volgens hun schema aangesloten op een Schaudt EBL 271
De 25A is "soms" wat weinig met 180Ah Lifepo4 en er komt nu een 2é WA121525 "parralel" naast de éérste
De bestaande booster haal ik weer van de EBL en samen met de nieuwe worden deze rechtstreeks aangesloten op de busbars
Betekend minder verlies dan wanneer je via de EBL gaat aansluiten
Het D+ signaal kun je wél afnemen op de EBL (meestal een geel draadje) even kijken op het schema van de EBL 262
Heb 2 jaar geleden een Schaudt WA121525 dc/dc lader booster volgens hun schema aangesloten op een Schaudt EBL 271
De 25A is "soms" wat weinig met 180Ah Lifepo4 en er komt nu een 2é WA121525 "parralel" naast de éérste
De bestaande booster haal ik weer van de EBL en samen met de nieuwe worden deze rechtstreeks aangesloten op de busbars
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Re: Aansluiting Votronic booster op EBL
Dag allen
Ondertussen ben ik nog het één en het ander te weten gekomen nadat ik de Votronic en Cyrix volledig verwijderd had en de originele aansluitingen (via de EBL) terug gemaakt had.
Na 10 minuten de motor te laten draaien, wees de voltmeter nog altijd ongeveer 14V aan op de startbatterij. Ik vermoed dus dat de alternator in mijn Ducato niet 'smart' is. Nu werkt alles naar behoren.
De Cyrix relais was ook compleet verkeerd aangesloten. Garagist had de + van de omvormer afgekoppeld en die naar de Cyrix gebracht ???. Omvormer deed het dan uiteraard niet meer. De rest was ook een zootje.
@Frank1954: Wanneer bovenstaande toch niet naar behoren werkt, probeer ik jouw oplossing. Ik heb nog een Schaudt WA121525 liggen.
Bedankt alvast voor alle input.
Luc
Ondertussen ben ik nog het één en het ander te weten gekomen nadat ik de Votronic en Cyrix volledig verwijderd had en de originele aansluitingen (via de EBL) terug gemaakt had.
Na 10 minuten de motor te laten draaien, wees de voltmeter nog altijd ongeveer 14V aan op de startbatterij. Ik vermoed dus dat de alternator in mijn Ducato niet 'smart' is. Nu werkt alles naar behoren.
De Cyrix relais was ook compleet verkeerd aangesloten. Garagist had de + van de omvormer afgekoppeld en die naar de Cyrix gebracht ???. Omvormer deed het dan uiteraard niet meer. De rest was ook een zootje.
@Frank1954: Wanneer bovenstaande toch niet naar behoren werkt, probeer ik jouw oplossing. Ik heb nog een Schaudt WA121525 liggen.
Bedankt alvast voor alle input.
Luc
--------
Luc
Malibu van 640
Luc
Malibu van 640
Re: Aansluiting Votronic booster op EBL
Wanneer je de Schaudt zo aansluit, ontstaat er dan geen probleem met de oplader in de EBL?Frank1954 schreef: ↑do 02 feb 2023, 18:42Sluit de Votronic-booster rechtstreeks aan op de batterij en niet via de EBL
Betekend minder verlies dan wanneer je via de EBL gaat aansluiten
Het D+ signaal kun je wél afnemen op de EBL (meestal een geel draadje) even kijken op het schema van de EBL 262
Heb 2 jaar geleden een Schaudt WA121525 dc/dc lader booster volgens hun schema aangesloten op een Schaudt EBL 271
De 25A is "soms" wat weinig met 180Ah Lifepo4 en er komt nu een 2é WA121525 "parralel" naast de éérste
De bestaande booster haal ik weer van de EBL en samen met de nieuwe worden deze rechtstreeks aangesloten op de busbars
Bedankt alvast voor je antwoord.
Luc
--------
Luc
Malibu van 640
Luc
Malibu van 640
Re: Aansluiting Votronic booster op EBL
Het is een bestaande camper met een ebl met als basis voertuig een Fiat Ducato.
Wat ik mij dan afvraag, waarom je een booster in het systeem wil.
Daarna is er een cyrix geplaatst, ook hier????
Een Ducato heeft tot het laatste model 2022 geen intelligente dynamo.
Wat ik mij dan afvraag, waarom je een booster in het systeem wil.
Daarna is er een cyrix geplaatst, ook hier????
Een Ducato heeft tot het laatste model 2022 geen intelligente dynamo.
Re: Aansluiting Votronic booster op EBL
Hier een Knaus model 2021 (2020 Ducato) met intelligente dynamo en vanuit de fabriek een DC-DC booster.
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 15 feb 2023, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Re: Aansluiting Votronic booster op EBL
Dat er bij de camperfabrikant een booster ingezet is is geen garantie dat het een intelligente dynamo is.
Kijk ff op de min van de startaccu, daar kun je het zien.
Zit er zoiets op dan is het een intelligente dynamo.
Kijk ff op de min van de startaccu, daar kun je het zien.
Zit er zoiets op dan is het een intelligente dynamo.
Re: Aansluiting Votronic booster op EBL
Inderdaad, vandaar dat ik de booster en de Cyrix er uit heb gehaald. De Cyrix deed ook niets, want die was aangesloten op de + die van de omvormer kwam die daardoor niet meer op de batterij aangesloten was en op die + zat uiteraard dan geen spanning. De - was aangesloten met een draadje van 1,5 mm.... Kortom, geknoei in de garage dus.myway schreef: ↑ma 13 feb 2023, 10:10Het is een bestaande camper met een ebl met als basis voertuig een Fiat Ducato.
Wat ik mij dan afvraag, waarom je een booster in het systeem wil.
Daarna is er een cyrix geplaatst, ook hier????
Een Ducato heeft tot het laatste model 2022 geen intelligente dynamo.
Alles is nu terug normaal via de ebl aangesloten.
Wat ik me wel afvraag is of de lifepo4 batterij (Fraron 100ah met bms) nu goed geladen wordt door de ebl. Ik kan enkel kiezen tussen een gel of een lood accu op de bel.
Luc
--------
Luc
Malibu van 640
Luc
Malibu van 640
Re: Aansluiting Votronic booster op EBL
Dat is dan de eerste Ducato van zo’n bouwjaar waar zo is, het kan zijn dat er een andere type motor inzit.
Ook bij de Peugeot boxer zie je het soms en soms niet, net als een jumper.
Ook bij de Peugeot boxer zie je het soms en soms niet, net als een jumper.
Re: Aansluiting Votronic booster op EBL
Die massa van de cyrix is met 1.5 mm2 geen probleem, dat is alleen om het relais te schakelen.lucver schreef:Inderdaad, vandaar dat ik de booster en de Cyrix er uit heb gehaald. De Cyrix deed ook niets, want die was aangesloten op de + die van de omvormer kwam die daardoor niet meer op de batterij aangesloten was en op die + zat uiteraard dan geen spanning. De - was aangesloten met een draadje van 1,5 mm.... Kortom, geknoei in de garage dus.myway schreef: ↑ma 13 feb 2023, 10:10Het is een bestaande camper met een ebl met als basis voertuig een Fiat Ducato.
Wat ik mij dan afvraag, waarom je een booster in het systeem wil.
Daarna is er een cyrix geplaatst, ook hier????
Een Ducato heeft tot het laatste model 2022 geen intelligente dynamo.
Alles is nu terug normaal via de ebl aangesloten.
Wat ik me wel afvraag is of de lifepo4 batterij (Fraron 100ah met bms) nu goed geladen wordt door de ebl. Ik kan enkel kiezen tussen een gel of een lood accu op de bel.
Luc
Met gel of lood laadcycli is het zeker niet optimaal.
De ebl buitenspel zetten is een optie.
Heeft jou Ducato nou een intelligente dynamo?
Re: Aansluiting Votronic booster op EBL
Geen intelligente dynamo in mijn camper.myway schreef: ↑ma 13 feb 2023, 15:10Die massa van de cyrix is met 1.5 mm2 geen probleem, dat is alleen om het relais te schakelen.lucver schreef:Inderdaad, vandaar dat ik de booster en de Cyrix er uit heb gehaald. De Cyrix deed ook niets, want die was aangesloten op de + die van de omvormer kwam die daardoor niet meer op de batterij aangesloten was en op die + zat uiteraard dan geen spanning. De - was aangesloten met een draadje van 1,5 mm.... Kortom, geknoei in de garage dus.myway schreef: ↑ma 13 feb 2023, 10:10Het is een bestaande camper met een ebl met als basis voertuig een Fiat Ducato.
Wat ik mij dan afvraag, waarom je een booster in het systeem wil.
Daarna is er een cyrix geplaatst, ook hier????
Een Ducato heeft tot het laatste model 2022 geen intelligente dynamo.
Alles is nu terug normaal via de ebl aangesloten.
Wat ik me wel afvraag is of de lifepo4 batterij (Fraron 100ah met bms) nu goed geladen wordt door de ebl. Ik kan enkel kiezen tussen een gel of een lood accu op de bel.
Luc
Met gel of lood laadcycli is het zeker niet optimaal.
De ebl buitenspel zetten is een optie.
Heeft jou Ducato nou een intelligente dynamo?
Hoe zet je dan de EBL buitenspel zonder de functionaliteit van de stroomverdeling af te koppelen?
Luc
--------
Luc
Malibu van 640
Luc
Malibu van 640