Gaskachel vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Kirsten68
Berichten: 13
Lid geworden op: di 03 jan 2023, 20:41

Gaskachel vervangen



Bericht door Kirsten68 »

Mijn heel oude Riviera Palermo gaskachel is redelijk dood. Grote kans dat het de thermokoppel is, kachel is al gedemonteerd maar heb de thermokoppel nog niet vervangen. Wel is de ontstekingsknop blijkbaar buiten dienst nu de kachel weer in elkaar staat.
Ik vermoed dat ik dus best een nieuwe kachel zoek en danis Truma voor de hand liggend.
Mijn kachek heeft een uitgang recht uit de zijwand. Nu heb ik me laten vertellen dat een Truma een uitgang naar boven nodig heeft want anders waait hij uit. Klopt dat?
Ik wil ook graag een model die op de ringverwarming kan aangesloten worden want dat kan ook niet bij elke Truma blijkbaar?

Alternatief is een dieselkachel, maar heb recent de propaan laten ombouwen naar LPG fles met buitenvulling en heb die kosten niet voor niks gedaan natuurlijk. Ik woon in mn camper dus is best wel belangrijk om goed en zo voordelig mogelijk te kunnen verwarmen.

Iemand in de groep die veel van Truma kent?

Dank!
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Gaskachel vervangen



Bericht door TestCase »

Tja een thermokoppel zijn de kosten niet maar of dat echt het probleem is?
Beschrijf de problemen eens of is dat al in een ander draadje behandeld.

Truma heeft kachels die recht door de wand gaan en op de ringleiding aangesloten kunnen worden. Zijn wel prijzig en je moet echt handig zijn om dat zelf te doen.
https://www.truma.com/nl/nl/producten/t ... sverarming
Er is ook een kleinere versie, ze zijn incl. warmwaterboiler.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gaskachel vervangen



Bericht door EasyBee »

In dat andere topic, werd geopperd :
"Wat wel vaak voorkomt is dat de aansluitingen niet helemaal lekker zijn, er komt maar een heeeeeeeeeel kleine spanning op en door een slecht contact komt dat al snel niet meer door.
Na het plaatsen van een nieuwe thermokoppel roept men dan, zie je wel het thermokoppel was kapot.
Terwijl als je het oude thermokoppel had gemonteerd het ook vaak weer zou werken."

Daar heb je niet op geantwoord. Maar blijkbaar heb je ook niet geprobeerd om de aansluitingen van dat thermokoppel even los te maken en schoon en wel weer vast te maken.
Nu ga je gelijk voor een nieuwe (gebruikte) kachel?
Je klaagt er over dat je geïnvesteerd hebt in LPG, maar nu is de moeite om thermokoppel los te halen aansluitpolen schoon te maken en weer aan te sluiten al te veel. :crazy:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Gaskachel vervangen



Bericht door TestCase »

Er ging al een lampje zwak branden!

Inderdaad thermokoppel eraf aansluitingen schoonmaken en weer erop, 95% zeker een thermokoppel probleem.
Een nieuw thermokoppel kost je trouwens echt geen vermogen. (Lees net op internet dat een origineel thermokoppel niet meer te verkrijgen is.)

//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Kirsten68
Berichten: 13
Lid geworden op: di 03 jan 2023, 20:41

Re: Gaskachel vervangen



Bericht door Kirsten68 »

EasyBee schreef:
di 31 jan 2023, 12:26
In dat andere topic, werd geopperd :
"Wat wel vaak voorkomt is dat de aansluitingen niet helemaal lekker zijn, er komt maar een heeeeeeeeeel kleine spanning op en door een slecht contact komt dat al snel niet meer door.
Na het plaatsen van een nieuwe thermokoppel roept men dan, zie je wel het thermokoppel was kapot.
Terwijl als je het oude thermokoppel had gemonteerd het ook vaak weer zou werken."


Sorry, ben zelf totaal niet handig. Ben gisteren bij een camper bedrijf geweest, die wilden er zelfs niet aan beginnen. Dan bij een heel vriendelijk stel geweest die een tweedehands truma s2004 hadden, maar de aansluiting zat aan de andere kant en we hebben niet verder gezocht. Ik steek gewoon mn licht op over mn opties, idealiter vind ik iemand die naar de thermokoppel wil kijken.

Daar heb je niet op geantwoord. Maar blijkbaar heb je ook niet geprobeerd om de aansluitingen van dat thermokoppel even los te maken en schoon en wel weer vast te maken.
Nu ga je gelijk voor een nieuwe (gebruikte) kachel?
Je klaagt er over dat je geïnvesteerd hebt in LPG, maar nu is de moeite om thermokoppel los te halen aansluitpolen schoon te maken en weer aan te sluiten al te veel. :crazy:
Plaats reactie