Hefdaksjaal 2.0: 2e leven hefdakdoek

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Hefdaksjaal 2.0: 2e leven hefdakdoek



Bericht door Mickel Moen »

Zoals je hier in een vorige posting en op mijn blog kunt lezen, heb ik na 13 jaar een nieuw hefdakdoek.

https://mickelmoen.blogspot.com/2023/01 ... kdoek.html

Afbeelding

Nu loop ik ook al geruime tijd met het plan rond om ook de alweer 11 jaar oude hefdaksjaal te vervangen. Daarvoor een aantal redenen. Wij gebruiken de sjaal redelijk veel en deze slijt dus en vraagt zo nu en dan om reparatie. Het materiaal destijds gebruikt is prima voor het doel, maar minder chique. Past ook niet zo bij de Silverscreens cabine-isolatie en de zelfgemaakte zijluifels.

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/11 ... sjaal.html

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/zijluifel.html

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/11 ... creen.html

Afbeelding
Hefdaksjaal 1.0

Het doek van de zijluifels lijkt erg op dat van de Silverscreens. Dus had ik ook al weer een paar jaar geleden identieke stof gekocht voor een nieuwe hefdaksjaal. Het was er echter niet van gekomen, om deze te maken.

Nu er een nieuw hefdakdoek op zit, blijft er een oud doek over. Ik ben niet van het zomaar weggooien, dus met het rijpen van de plannen voor een nieuw doek is ook het idee geboren om met het oude doek een nieuwe sjaal te maken. Daarmee heb je een perfecte mal.

Stap 1. Slopen oude doek.
Dat klinkt nogal rigoureus. Wat ik gedaan heb is al het overbodige materiaal verwijderen. De dakpees, baleinen, ritsen, beschermingsstukjes en de afdichtingsflappen van de raampjes die weer gebruikt worden. In deze versie wil ik namelijk de zijraampjes terug laten komen. Verder het doek in 3 stukken verdeeld. Het voorpand en twee zijpanden. Alles met een tornmesje wat eigenlijk best snel ging. Hier het voorpand.

Afbeelding

Stap 2. Naaimachine-avonturen.
Ik was bijna klaar met de reparaties, toen de ook al weer bijna 40 jaar oude Husqvarna er mee stopte. Een plof en rook. Dit keer was het niet een ontstoringscondensator, maar een condensator in het motortje. Ik kon een restantje er nog uit krijgen, maar de behuizing van het motortje is geperst. Niet makkelijk zelf te repareren. Tja dan ga je kijken naar een nieuwe machine, die ook geschikt is voor het wat zwaardere werk. Zoiets heeft bij ons nogal wat voeten in aarde. Vaak best wel een zoektocht, want voor ons zal dat de laatste zijn. En zoveel wordt bij ons nu ook niet meer genaaid. Lastig dus. Ik had echter niet zoveel zin, om veel tijd aan dit proces te besteden, ik wilde immers verder. Tot ik bedacht, dat we ergens op zolder nog een oude machine moesten hebben staan. En ja. Achter een hoop spullen, een oude handaangedreven Gritzner machine nog van de beppe van mijn vrouw. En ….. een elektrische Phaff van haar moeder. Wat maakten ze vroeger toch mooi degelijk spul. Eerst maar eens met de Phaff aan de gang. Het motortje deed het nog. De machine heeft een uitwendig motortje met een v-snaartje voor de aandrijving. Bij de eerste poging liep de pulley op het asje eraf. Er was een stukje afgebrokkeld en zat daarom niet meer klem op het asje. Echt weer zo’n kleinigheidje waardoor het niet werkt. En tja de machine bleek bij nadere controle gemaakt in 1968. Kunnen we dat zelf ook oplossen? Na veel pogingen, lukte dit met een schroefje een plastic huisje en een slagenklem. En warempel hij deed het, maar wat liep de machine zwaar. Eerst maar eens wat olie. Gelukkig is alles goed te bereiken. Zonder ingewikkeld geschroef zijn de bewegende delen goed te bereiken. Zowel van onderen, van boven, als van de zijkant. De drupjes olie bleek onvoldoende. YouTube bood de oplossing. Na al die jaren verhardt en verdikt de olie. WD40 bleek de oplossing. Niet om te smeren, maar wel om alles los te maken. Na een uurtje inweken, schoonmaken en nieuwe olie draaide alles weer naar behoren. Wat een verschil. Hij snort lekker zei mijn vrouw. Eigenlijk mooier dan de Husqvarna, die nogal zenuwachtig werkt.

Het heeft me een hele dag gekost, maar ik had weer een naaimachine voor het beoogde doel. Simpele rechte steken in tentstof.

Afbeelding

Stap 3. Kleine reparaties en het aanbrengen van een laag fiberfill.
Het doek was op een paar plaatsen beschadigd, dus deze met verwijderde lapjes gerepareerd. Waar nodig nieuwe zoompjes gemaakt. Hierna de afdichting van het voorraam vastgenaaid. De rits had ik immers verwijderd en dit raam gaan we niet meer gebruiken.

Afbeelding

Hierna fiberfill aangebracht. Fiberfill is licht maar volumeverhogend , waarmee je de isolatiewaarde behoorlijk opkrikt. Dit naait lastig, dus met restje stof bovenop dit aan het oude doek genaaid.

Afbeelding

Op een paar plaatsen tunneltjes gemaakt. In de tunneltjes stukken van de verwijderde dakpees gebruikt. Dit om het doek meer stevigheid in de hoogte te geven.
In het plaatje hieronder komen ze nog aan de zijkanten en uiteindelijk de middelste nog tot voorbij het ventilatiegaasje verlengd.

Afbeelding

Stap 4. Het aanbrengen van het binnendoek.
Dit is dus de laag die tegen het hefdak aankomt. Nieuw doek dus. Het mooie van dit metaalachtige doek is, dat het door te ritsen ( een soort gleufje maken) met een potlood het heel makkelijk vouwt op die lijn. Voor een enkele zoom hoef je dan ook niet te spelden. De grootste uitdaging waren nog de raampjes. Het ene raampje had al plastic. Het andere een muggengaas waar ik raamplastic overheen genaaid heb.

Afbeelding

Het ziet er nogal “wobbelig uit”, maar dat is ook de bedoeling. Door het fiberfill bouw je luchtcompartimenten. Super strak naaien, is daarmee wel lastig.
Het binnenkantdoek heb ik om het oude doek geslagen en dat betekent, dat dat wel overwegend gespeld moest worden.
Om er weer een geheel van te maken heb ik gekozen voor 5cm breed klittenband.

Stap 5. Het aanbrengen van het buitendoek.
Hierna was het buitendoek aan de beurt. Dit is qua werkproces vrijwel identiek, met dien verstande, dat de randen nu eerst gezoomd zijn en daarna op binnendoek+fiberfill+oude-doek genaaid zijn. Door de laatste steek naast de zoomsteek te zetten, krijg je het idee van de dubbele tentsteek. (Maar dat is het dus niet)

Ook hier waren de raampjes weer de grootste uitdaging. Wat ik van het binnendoek geleerd heb, is dat je hierbij beter in het midden van de steeklijn kunt beginnen. De stof schuift wat vooruit. Aan het begin is dit geen probleem, maar hoe verder je komt, hoe lastiger dit wordt. In de foto de drie delen van het proces.
De ronding heb ik enkel gelaten en de rechte lijn weer met een dubbele steek.

Afbeelding

Stap 6. De eerste passing en de achterkant.
Ik heb er voor gekozen, om ook de achterkant te isoleren. Iets wat ik bij sjaal 1.0 niet heb gedaan. Echter hier zit in het oude doek ook een achterkant waarbij het hele doek weer met een klittenband sluiting bij elkaar komt. Het leek mij wel aardig om dat te gebruiken, maar tevens het strak spannen met een spin van sjaal 1.0 toe te passen. Daarvoor halverwege het proces de achterste deeltjes op de hoeken verwijderd. Daar zou toch ook iets verlengd moeten worden omdat dat doek een grotere omtrek heeft dan het oorspronkelijke. Aan de voorkant had ik dat op de hoeken opgelost met de klittenband bevestiging. Aan de achterkant heb ik de zijpanden verlengd, verstevigd en er vervolgens nestelringen in aangebracht.

Afbeelding

Hierna de eerste passing. Dat is best wel spannend. Hoe valt het? Ik had al bedacht, dat ik aan de voorkant een constructie met oogbouten in het dak wilde maken, zodat het opzetten makkelijker is, doordat je het doek als het dak een stukje omhoog staat met karabijnhaakjes in het dak hangt. Waarna bij het geheel openen van het dak het doek meegetrokken wordt. Dan staat het dus niet, zoals bij 1.0, maar hangt het.
Ik kwam er bij de passing achter, dat dit aan de zijkanten nog een keer extra nodig was. Tenslotte kon ik de juiste hoek bepalen voor het aanzetten van de achterkant stukjes.

Afbeelding

Stap 7. Tweede passing en aanbrengen oogbouten.

Bij de tweede passing was het aanbrengen van de oogbouten een fluitje van een cent. Het doek blijft, een keer rond de bus redelijk staan, maar voor het aanbrengen is dan wel een trap nodig. Dus met het dak omhoog uitmeten, waar de karabijnhaken uitkomen en hier een gaatje in het dak voor de 6mm RVS oogbout. Aan de bovenkant een beetje kit, ringetje erop, moertje aandraaien, rest eraf flexen en een zwart dopje erop. En dan is er daar het uur-U. Hoe past het en werkt het zoals bedacht?
Bijhefdaksjaal 1.0 breng ik de sjaal aan, als het hele dak openstaat. Met mijn lengte lukt dat, maar het is wel een dingetje en er moet niet te veel wind staan.

Bij deze sjaal is de werkvolgorde als volgt.
1. Het hefdak zover openen (+/- 1/4) dat je bij de middelste oogbouten kunt. Ik kan daarbij vanaf de grond.
2. De sjaal met het midden op de motorkap leggen en daarna de karabijnhaken op de hoeken vastmaken aan de oogbouten. Ik kan daar goed bij, staand in de instapbak portieren.
3. De zijkanten zover achter de gasveren langshalen, dat de middelste karabijnhaken bevestigd kunnen worden.
4. Hierna kan het dak omhoog. De sjaal wordt dan mee omhooggetrokken.
5. Hierna de rest van de zijkanten naar achteren brengen en met de klittenbandsluiting sluiten. Hierna kan nog de spin aangebracht worden. Deze trekt alles wat strakker.


Conclusie. Is het naar het zin?
Ik had het iets strakker verwacht. Met name aan de voorkant bij de klittenband aanhechting. Dat wringt nog wat. Het doek volgt niet helemaal de ronding. Nu zal het ook nog een beetje zetten bij gebruik. Klittenband wordt na verloop van tijd ook wat soepeler. Dat geldt overigens ook voor het nieuwe hefdakdoek. Het is eerst nog wat stug en moet zich nog wat zetten, voordat het gelijk overal strak staat.

Voor nu ben ik tevreden. Zo eerst maar eens een jaartje gebruiken. Aanpassen kan altijd nog.

Ik ben blij met de twee raampjes. Geeft toch meer licht in de bus en dat is wel prettig in het seizoen, dat we de sjaal het meest zullen gebruiken.
Isolatie is prima. Er stond vandaag een stevige frisse wind, maar alles is goed dicht en het voelde goed.

In hoeverre de bus hiermee winterharder geworden is, kan ik moeilijk beoordelen. De sjaal sluit meer af dan nr 1.0, maar daarmee konden we het ook al prima warm houden met onze verwarming.
De samenstelling is een compromis. Je kunt meer lagen aanbrengen, voor een betere isolatie, maar dan wordt alles ook weer dikker en de rol weer groter om mee te nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot blijkt de sjaal in totaal zelfs nog iets dunner dan de 1.0. Ofwel hij is iets compacter op te rollen. Fiberfill geeft meer luchtvolume, maar drukt meer in. Kwestie van goed oprollen dus. Daarmee past hij in dezelfde foudraal en daarmee ook op het vertrouwde plekje in de bus.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op wo 01 feb 2023, 8:32, 6 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hefdaksjaal2.0 / 2e leven hefdakdoek.



Bericht door hathi »

Kijk Geert,daar heb je nu lang plezier van,…iets wat je zelf gemaakt hebt,.. en iedere keer weer als het dak omhoog gaat, denk je ,…goed Gemaakt Geert,en dat idee is niet te betalen :thumbup: mooi gedaan
Hans
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Hefdaksjaal2.0 / 2e leven hefdakdoek.



Bericht door ducati 900 »

Ziet er gelikt uit.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hefdaksjaal2.0 / 2e leven hefdakdoek.



Bericht door gjvonk »

heel knap gedaan

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hefdaksjaal2.0 / 2e leven hefdakdoek.



Bericht door AadenAnke »

Mooi :thumbup:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hefdaksjaal 2.0: 2e leven hefdakdoek



Bericht door Bas vd laar »

Goed gemaakt, en ik heb weer wat geleerd, ik had nog nooit van zo'n sjaal gehoord :-B
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hefdaksjaal 2.0: 2e leven hefdakdoek



Bericht door Dafluc »

Mooi stukje huisvlijt :thumbup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0: 2e leven hefdakdoek



Bericht door Mickel Moen »

Dank allen.

@Bas

Naast de sjaal heb je ook de busmuts en de poncho.

Op de foto een poncho. De hefdakponcho is eigenlijk een busmuts, maar dan met een opening voor het zonnepaneel. Hier is die opening dicht met doorzichtig plastic, maar je hebt ook poncho’s die open zijn en om het paneel vallen. Dat is dus een echte poncho. Dit is wat een tussenvorm.
3ABEFFEF-FC07-4AFF-8827-2170B4D2CE94.jpeg
3ABEFFEF-FC07-4AFF-8827-2170B4D2CE94.jpeg (183.62 KiB) 1182 keer bekeken
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Hefdaksjaal 2.0: 2e leven hefdakdoek



Bericht door metatoon »

Geert, Knap gedaan en bedacht.

Dat is weer eens andere koek in deze wegwerpmaatschappij.
:thumbup:

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0: 2e leven hefdakdoek



Bericht door Mickel Moen »

Dank.

Even een update naar aanleiding van de discussie op het weetjewel forum met dezelfde posting:

Het geheim van betere isolatie en niet te dik zit in meerdere lagen.

Afbeelding

Dit H.T.D. Doek wat voor binnenraamisolatie gebruikt wordt heeft zelfs 9 lagen.

Achteraf gezien, had ik er nog twee lagen van die reddingsdekenfolie tussen kunnen naaien. Vooraf wel bedacht, maar tijdens de productie niet meer aan gedacht. :bang:

Afbeelding

Misschien ga ik dat nog wel eens doen aan de buitenkant. Zoveel als nodig is lostornen, folie ertussen en weer vast naaien. Maar eerst maar eens gebruiken. Wellicht komen er nog meer modificaties.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Hefdaksjaal 2.0: 2e leven hefdakdoek



Bericht door DucatoDolf »

Heel mooi :thumbup:
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Hefdaksjaal 2.0: 2e leven hefdakdoek



Bericht door bennieh »

Goed werk! :clap:
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0: 2e leven hefdakdoek



Bericht door Mickel Moen »

De modificatie kwam al sneller dan gedacht.

Na een tweetal nachten was ik toch niet helemaal tevreden over de aansluiting aan de bovenkant. De sjaal zat daar niet dicht genoeg op het doek, met de kans van buiten de dakrand te komen. Tja dan kan het daar zelfs inregenen. Kortom tijd voor een modificatie. En nu we toch bezig zijn, toch ook nog een extra laag aangebracht. Het idee had ik al eerder, maar in mijn productie-enthousiasme niet had toegepast. Dus eerst alsnog folie van reddingsdekens aangebracht.

Ik had nog twee in de bus liggen. Deze zijn met aan beide zijden alukleur. Ik heb de folie onder de buitenste laag aangebracht. Hier en daar het doek weer naar een smalle opening losgetornd. Ver genoeg om de folie overal aan te brengen. Daarna vooral in de hoeken met een zigzag steek vastgenaaid. In totaal bestaat de sjaal dus nu uit 5 lagen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 27 feb 2023, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0: 2e leven hefdakdoek



Bericht door Mickel Moen »

Vervolgens dus het straktrekken aangepakt. Bij de voorgaande sjaal was het materiaal van zichzelf wat stijver en bleef beter staan. Deze sjaal is meer doek. Iets slapper en heeft meer de neiging om te hangen. Ik heb de oplossing gevonden in spinelastiek, wat je aan de meter kunt kopen. Daarbij een tweetal losse spinhaken.

Afbeelding

Eerst hiervoor aan beide zijden op het hoogste punt een nestelring aangebracht. Hier het elastiek achter de ring geknoopt en daarna middels een extra versteviging het elastiek door het doek geleid. Aan de achterkant weer naar buiten en een spinhaak bevestigd. Vervolgens over de hele lengte onder het elastiek genaaid, waardoor deze in een tunnel zit.

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot aan de achterste flappen een lus van spinelastiek bevestigd. De spinhaken haken nu dus niet meer in de nestelringen, maar in de lussen, wat aanbrengen en weer loshalen een stuk eenvoudiger maakt. Bovendien nu geen losse spin meer.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 27 feb 2023, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie