Wallonië is een mooi voorbeeld.
Eerst leek het erop, dat we per 1-1-2025 niet meer met ons busje Euro 3 Wallonië in mogen. Dat lijkt nu weer op losse schroeven te staan. https://www.kampeermagazine.nl/nkc-stre ... schroeven/
Even een offtopic aanvulling: Wallonië had aanvankelijk een autoverbod afgekondigd per 1.1.2023 (dit jaar dus).
Op losse schroeven betekent evenwel geen afstel:
NKC: "Zoals het er nu uitziet, wordt 1 januari 2025 de datum dat minimaal Euro IV is vereist en dat in één klap alle auto’s van voor 2006 worden geweerd. Wel is het naar verwachting mogelijk om voor auto’s die niet voldoen, acht keer per jaar een dagpas à 35 euro aan te schaffen."
Dat wordt dus voor Frankrijkgangers vanaf 2015 omrijden met een boogje door West-Vlaanderen...
Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem. www.mageia.org
Is het niet 2025 of 2027 of 2029 dan wordt het wel 2030 de dag dat er op brede schaal beperkingen worden opgelegd aan verbrandingsmotoren en als je dan nu gaat kopen kies je toch voor iets wat naar verwachting langer mee mag gaan. Natuurlijk speelt de inhoud van de portemonnee de leidende rol in. Wat TT kan en of de euro 3 of 0 het ook nog doet en je nu nog op veel plaatsen wel mag komen is leuk maar TS wil nu kopen en er 10 tot 15 jaar mee doen dan lijkt mij een euro 3 of lager geen optie en bij de keus tussen een 5 of 6 de voorkeur voor een 6 maar ook de portemonnee zal daar in mee beslissen
Wel als je vanaf de A13 Rotterdam in rijdt en via de Maastunnel naar zuid zou willen moet je toch door de milieu zone of omrijden, de Maastunnel route zou ik toch zeker als doorgaande weg bestempelen
En waar ga je je wagen opladen in het buitenand. Als je ze al vindt moet jezeer goed plannen en ver omrijden. Ik weet niet precies hoe ver je met een volle accu komt maar heel ver zal het niet zijn. Ook zal je een groot rijbewijs moeten halen omdat de meeste camperbussen nu al leeg 3ton wegen. Als je elektrisch rijdt weeg je wel 4 ton of meer. En hoe lang zal het opladen duren voor het volgeladen is.
Wat doe je als je nergens kan opladen?
Ik zie het voorlopig somber in voor elektrische camperwagens. Omdat er zo weinog oplaadpunten zijn. En dat zal de eerst komende 10 jaar niet anders zijn.
Als heel nederland nu volledig elektrisch rijdt kun je je wagen niet eens meer opladen omdat het net niet aankan. Dat aanpassen kost 20 jaar.
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 26 mar 2023, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:Onnodige quote verwijderd.
Iedereen hartelijk dank voor de relevante en minder relevante reacties.
Het belangrijkste wat we hier uithalen is wel dat het gevoel bij een camper goed moet zijn en zoals we uiteraard zelf ook weten speelt de dikte van de portemonnee een niet te onderschatten rol
Wat de toekomst gaat brengen blijft natuurlijk onzeker. Dat de eisen verder aangescherpt zullen worden is wel zeker. De keus is nu om dat risico wel of niet te nemen.
We gaan ons er verder in verdiepen. Mocht het tot een koop komen dan zullen we dat hier zeker posten.
Ervaring met nieuw gekochte MB Vario 818DA
van 2012 met nu ruim 90.000 km:
1 x sensor kapot onderweg in Italië, 10 minuten werk en 980€ armer
Laatste 3 jaar 3 x verstopt AdBlue systeem:
tussen 100 en 370€ armer.
Persoonlijk ben ik dus alles behalve enthousiast over dit systeem. Kost meer brandstof, veul Adblue (5% van je brandstofverbruik bij 1 op 5) en de ergernis van onverwacht stilstaan.
Gewoon wat xenum admax toevoegen en je bent van die verstoppingen af. Campers en luxe auto’s rijden vaak te weinig km s voor adblue en het wil graag kristalliseren. Mijn e6 vrachtwagen staat nu op 335.000km en wordt deze zomer 3 jaar, herken de problemen niet.