Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?



Bericht door marchugo »

Mickel Moen schreef:
do 02 feb 2023, 9:54
Wallonië is een mooi voorbeeld.
Eerst leek het erop, dat we per 1-1-2025 niet meer met ons busje Euro 3 Wallonië in mogen. Dat lijkt nu weer op losse schroeven te staan. https://www.kampeermagazine.nl/nkc-stre ... schroeven/
Even een offtopic aanvulling: Wallonië had aanvankelijk een autoverbod afgekondigd per 1.1.2023 (dit jaar dus).

Op losse schroeven betekent evenwel geen afstel:

NKC: "Zoals het er nu uitziet, wordt 1 januari 2025 de datum dat minimaal Euro IV is vereist en dat in één klap alle auto’s van voor 2006 worden geweerd. Wel is het naar verwachting mogelijk om voor auto’s die niet voldoen, acht keer per jaar een dagpas à 35 euro aan te schaffen."

Dat wordt dus voor Frankrijkgangers vanaf 2015 omrijden met een boogje door West-Vlaanderen...

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?



Bericht door Mickel Moen »

Zou het ook voor snelwegen gelden?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?



Bericht door AadenAnke »

Is het niet 2025 of 2027 of 2029 dan wordt het wel 2030 de dag dat er op brede schaal beperkingen worden opgelegd aan verbrandingsmotoren en als je dan nu gaat kopen kies je toch voor iets wat naar verwachting langer mee mag gaan. Natuurlijk speelt de inhoud van de portemonnee de leidende rol in. Wat TT kan en of de euro 3 of 0 het ook nog doet en je nu nog op veel plaatsen wel mag komen is leuk maar TS wil nu kopen en er 10 tot 15 jaar mee doen dan lijkt mij een euro 3 of lager geen optie en bij de keus tussen een 5 of 6 de voorkeur voor een 6 maar ook de portemonnee zal daar in mee beslissen

Gr Aad
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?



Bericht door seth_space »

Inderdaad,vaak worden doorgaande wegen uitgezonderd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?



Bericht door AadenAnke »

Wel als je vanaf de A13 Rotterdam in rijdt en via de Maastunnel naar zuid zou willen moet je toch door de milieu zone of omrijden, de Maastunnel route zou ik toch zeker als doorgaande weg bestempelen

Gr Aad
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?



Bericht door EasyBee »

Niks Euro 5 of 6, maar gelijk door naar elektrisch? Basis busjes zijn er al. Volkswagen ID.Buzz vs. Mercedes-Benz EQV - AutoWeek dubbeltest
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?



Bericht door Tabbert classic 570 »

En waar ga je je wagen opladen in het buitenand. Als je ze al vindt moet jezeer goed plannen en ver omrijden. Ik weet niet precies hoe ver je met een volle accu komt maar heel ver zal het niet zijn. Ook zal je een groot rijbewijs moeten halen omdat de meeste camperbussen nu al leeg 3ton wegen. Als je elektrisch rijdt weeg je wel 4 ton of meer. En hoe lang zal het opladen duren voor het volgeladen is.
Wat doe je als je nergens kan opladen?
Ik zie het voorlopig somber in voor elektrische camperwagens. Omdat er zo weinog oplaadpunten zijn. En dat zal de eerst komende 10 jaar niet anders zijn.
Als heel nederland nu volledig elektrisch rijdt kun je je wagen niet eens meer opladen omdat het net niet aankan. Dat aanpassen kost 20 jaar.
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 26 mar 2023, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?



Bericht door Jonesy »

Tabbert classic 570 schreef:
za 04 feb 2023, 19:57

Wat doe je als je nergens kan opladen?
Voor alles is een oplossing hé: :-B

Afbeelding
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?



Bericht door Tabbert classic 570 »

Whahah lol.
Laatst gewijzigd door Aloys op za 04 feb 2023, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
kootjekluit
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 28 mar 2021, 20:51

Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?



Bericht door kootjekluit »

Goedemiddag,

Iedereen hartelijk dank voor de relevante en minder relevante reacties.
Het belangrijkste wat we hier uithalen is wel dat het gevoel bij een camper goed moet zijn en zoals we uiteraard zelf ook weten speelt de dikte van de portemonnee een niet te onderschatten rol ;-)
Wat de toekomst gaat brengen blijft natuurlijk onzeker. Dat de eisen verder aangescherpt zullen worden is wel zeker. De keus is nu om dat risico wel of niet te nemen.
We gaan ons er verder in verdiepen. Mocht het tot een koop komen dan zullen we dat hier zeker posten.
fishbone
Berichten: 10
Lid geworden op: za 06 aug 2022, 11:19

Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?



Bericht door fishbone »

ben benieuwd of er een knoop doorgehakt is.

Iemand bekend met de ombouw van een E5 naar E6 diesel? zou ook nog een optie zijn voor, zoals nu geschreven wordt 1500 tot 2000 euro.

Wellicht zitten er op het forum mede forumleden met meer kennis van bovenstaande dan ik, daar zou ik wel wat meer over willen weten.
mikeanber
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?



Bericht door mikeanber »

hallo allen
als je wilt camperen nu kopen een 5 of zes maakt niet zo heel veel uit langer wachten is niet slim het klokje tik ook door
:cheers:
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?



Bericht door Charles Franconi »

Ervaring met nieuw gekochte MB Vario 818DA
van 2012 met nu ruim 90.000 km:

1 x sensor kapot onderweg in Italië, 10 minuten werk en 980€ armer

Laatste 3 jaar 3 x verstopt AdBlue systeem:
tussen 100 en 370€ armer.

Persoonlijk ben ik dus alles behalve enthousiast over dit systeem. Kost meer brandstof, veul Adblue (5% van je brandstofverbruik bij 1 op 5) en de ergernis van onverwacht stilstaan.

Ik zou liever wat kopen zonder AdBlue.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?



Bericht door Duco »

Gewoon wat xenum admax toevoegen en je bent van die verstoppingen af. Campers en luxe auto’s rijden vaak te weinig km s voor adblue en het wil graag kristalliseren. Mijn e6 vrachtwagen staat nu op 335.000km en wordt deze zomer 3 jaar, herken de problemen niet.
Plaats reactie