Mobilvetta K-Yacht: plaats en type EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Voskuh89
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 07 jun 2021, 22:44

Re: Mobilvetta K-Yacht: plaats en type EBL?



Bericht door Voskuh89 »

Dank voor jullie reacties 😀.

Ik zie dat dit zekeringen paneel bij een printplaat hoort zoals eerder verteld.

Alleen waar kan ik hem vinden. Ik zou niet weten waar zit dit ding verstopt hebben.

Hoe kom ik achter de type van de acculader er staat niets op?
En is deze acculader op de foto zo wel de lader van 230v naar 12v als van dynamo naar 12v?
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Mobilvetta K-Yacht: plaats en type EBL?



Bericht door DJSmiley »

Achterkant van de zekeringenhouder.. de zekeringen gaan 'in' de printplaat

Afbeelding

Maar dat had je met 1x googlen ook kunnen vinden... (Google afbeeldingen op NE185)


Type acculader moet er ergens op staan, maar misschien aan de onderkant

Die acculader doet 230V -> 12V. De dynamo is 12V, daar is alleen een scheidingsrelais voor die op de printplaat zit. Daar is dus geen aparte lader van.

Omdat zowel de start- als de huishoudaccu een 12V loodaccu zijn kun je die tijdens het rijden parallel zetten met een scheidingsrelais.

Dit wilt dus zeggen dat er geen ebl op zit?
Nee, want in jouw geval zit er een ander merk in. Dan ga je geen Schaudt EBL vinden.... Da's een beetje vragen als 'ik heb een volkswagen motorblok... begrijp ik dan goed dat er geen ferrari turbo op zit'.

Je schakelblok met zekeringen/relais enz, of dat nu een EBL is, of een NordEletronica, Arscilli, CBE of whatever is, is niets anders dan een bedienpaneel met een zekeringen en relaisdoos en al dan niet een geintegreerde lader. Veel spannender is het niet.
Ze voegen soms alleen wat opties toe zoals monitoren van tanks enz.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Mobilvetta K-Yacht: plaats en type EBL?



Bericht door camperdiksmuide »

Gewoon eens je bedieningspaneel aan/uit zetten, en luisteren waar je het hoort klikken. Maar die tip heb ik je al gegeven. Idem zo met het aan/uit schakelen van je verlichtingskringen of buitenverlichting. Anders gewoon de draden van de zekeringsbox volgen, kom je er ook op uit. Of de rode kabel vanuit je accu volgen, die zit ook aangesloten op deze.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6048
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Mobilvetta K-Yacht: plaats en type EBL?



Bericht door TestCase »

Dat is 100% een Nordelectronica NE185, heb ik er ook in zitten, en de printplaat (EBL) zit vast aan het zekeringpaneeltje.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie