NDS LiFePO4 met ingebouwde extra's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

NDS LiFePO4 met ingebouwde extra's



Bericht door hathi »

Hallo, zoals eerder aangegeven zou ik navraag doen over die nieuwe Tempra LFP van NDS (Dometic).
https://www.ndsenergy.nl/prodotto/3lion ... ccu-copia/
Buiten wat je kan lezen in de folder, wat natuurlijk meestal verkooppraat is, heb ik vanmorgen bericht gekregen en mijn vermoeden is bewaarheid: de elektronica die er voor zorgt dat de accu uitgeschakeld wordt van de dynamolaadstroom (3Link) zit bij deze accu geïntegreerd/ingebouwd in de accu…Dus deze accu heeft 150Ah gekregen met dezelfde afmeting als voorheen, passend onder de stoel van bv een Fiat Ducato. Hij kan inderdaad 1 op 1 gewisseld worden zonder verdere aanpassing!
Ook geen extra 230V lader meer nodig, ook deze laadstroom word in de accu aangepast, dus HH-accu eruit, TEMPRA er in, en daardoor vermijd je veel aanpassingen en extra kosten. Daardoor ligt een LFP ineens binnen ieders bereik, zonder zorgen over het laden. P.S nu begrijp ik beter,waarom Dometic,dit bedrijf overgenomen heeft, straks zit deze accu,gewoon standaard in iedere Camper,….zoals nu ook al veel camper componenten van Dometic zijn ?
Laatst gewijzigd door hathi op ma 30 jan 2023, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: NDS LiFePO4 met ingebouwde extra's



Bericht door Aloys »

Zonder zorgen misschien, maar hij is wel een stuk duurder: de 150Ah incl. 3Link komt op ruim € 2000.
Voor dat geld heb je ook een goede 200Ah + Victron 30A DC-DC booster, Victron MPPT-solarregelaar 15A en een Victron 230V/20A lader. Alles met Bluetooth en app.

Maar het is een mooie ontwikkeling als je 1 op 1 kunt overzetten!
Nu hopelijk nog wat dalen in prijs... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: NDS LiFePO4



Bericht door gjvonk »

Mooie informatie om te lezen. De accu heeft exact dezelfde afmetingen per stuk als de AGM accu's die er nu bij mij onder de rechter voorstoel van onze Jumper staan. Er zouden er qua afmetingen dus zelfs 2 in serie onder passen!

Als ik overigens op deze AGM accu's Google, kom ik er achter dat deze ook al € 330 per stuk kosten en hoeveel cycli gaan deze mee in vergelijking met de 3.000 (!) van de getoonde Lifepo4 (en zelfs tot 5.000 bij vermijden van diepontladen). Dat komt neer op een levensduur van meer dan 13 jaar. Gaan mijn AGM accu's niet halen ben ik bang.

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door gjvonk op ma 30 jan 2023, 12:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: NDS LiFePO4 met ingebouwde extra's



Bericht door hathi »

Ja Aloys daar heb je gelijk in,Het is trouwens geen €2000,- maar €1699,-…en de 3 Link kost €1439,-maar als je terug rekent,…ook geen verdere componenten meer nodig,….geen arbeidsloon !! ,ik heb ook nooit geen sores meer gehad de afgelopen 5 jaar,..wel een hoop geld natuurlijk,..maar je moet wel alles rekenen , Lees de folder eens,die app en vorst bestendigheid is er ook hoor, uitgebreider,kan bijna niet, met vele dealers in de buurt !
Laatst gewijzigd door hathi op ma 30 jan 2023, 13:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5665
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: NDS LiFePO4 met ingebouwde extra's



Bericht door Camperic »

hathi schreef:
ma 30 jan 2023, 12:00
Daardoor ligt een LFP ineens binnen ieders bereik, zonder zorgen over het laden.
Technisch wel :thumbup: , maar financieel niet :wink:
Waarmee ik niet wil zeggen dat een andere LifePO configuratie dat wel is.

Het lijkt me zeker een interessant alternatief!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: NDS LiFePO4 met ingebouwde extra's



Bericht door Camper-T »

De NDS oplossing is commercieel slim bedacht voor de minder technische camperaar; zonder zorgen met NDS materiaal een NDS LFP accu inbouwen.
Een goedkopere LFP accu met al snel hogere capaciteit wordt vaker gedaan maar dan moet je thuis zijn in de ladertechniek en zelf het een en ander aanpassen, of de installatie volledig door de camperinstallateur. Die bijkomende kosten kan je in die zin weer besparen met de NDS materie.
Het is een beetje zoals de camper Wifi/internet setjes, best wat geld voor niet perse de beste optie maar makkelijk zelf te installeren en ook simpel.

Een standaard camper loodaccu accu die onder de stoel van een Ducato cabine past is ca. 36x18cm groot en ca. 16-19cm hoog. Elke (LFP) accu die afmetingen heeft van maximaal 36x36cm en ca. 15-19cm hoog zal dus ook onder deze stoel passen. Dit doen merken als CS-Batteries, Forster en Bulltron. Knappe stalen kistjes met 150Ah-480Ah aan LFP capaciteit, compleet uitgevoerd met Bluetooth app en optionele smartshunt van Victron.
Maar goed, dan moet alles nog geinstalleerd, juist aangesloten en juist geladen met de juiste laders en booster en dat kan dus niet elke camperaar.

Ik verwacht dat campers over niet al te lange tijd standaard een LFP accu meekrijgen en dat apparatuur zoals een lithium geschikte EBL en booster af fabriek worden ingebouwd. Nu zie ik al nieuwe campers waarin een lithium geschikte EBL is geplaatst en waar ook een een booster aanwezig is.
En omdat we van het gas af moeten zal de inductiekookplaat, compressor koelkast en een volledig elektrische combi ketel ook de toekomst hebben.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2638
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: NDS LiFePO4 met ingebouwde extra's



Bericht door jan- »

Volgens mij is dit geen oplossing voor het grote voordeel van LFP accu's. Namelijk dat je bij grijs weer tijdens het rijden snel weer even wat energie in de accu's kan stoppen. De meeste Elektro Bloks (en dan vooral de stekkers) kunnen maar een beperkte stroom aan. Nu zal er door de meestal dunne bedrading ook niet veel stroom lopen. Maar je accu's krijg je dus niet zo snel vol onder het rijden. Kan je denk ik beter investeren wat wel snel kan laden.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: NDS LiFePO4 met ingebouwde extra's



Bericht door Kroppie »

dus....., zelf goed blijven nadenken.!!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: NDS LiFePO4 met ingebouwde extra's



Bericht door myway »

gjvonk schreef:Mooie informatie om te lezen. De accu heeft exact dezelfde afmetingen per stuk als de AGM accu's die er nu bij mij onder de rechter voorstoel van onze Jumper staan. Er zouden er qua afmetingen dus zelfs 2 in serie onder passen!

Als ik overigens op deze AGM accu's Google, kom ik er achter dat deze ook al € 330 per stuk kosten en hoeveel cycli gaan deze mee in vergelijking met de 3.000 (!) van de getoonde Lifepo4 (en zelfs tot 5.000 bij vermijden van diepontladen). Dat komt neer op een levensduur van meer dan 13 jaar. Gaan mijn AGM accu's niet halen ben ik bang.

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Zijn dit de accu’s zoals ze bij jou in gebouwd zitten?

Dan is de klassieke fout gemaakt bij het aansluiten.
Alle kabels voor laden en verbruiken op één accu aangesloten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: NDS LiFePO4 met ingebouwde extra's



Bericht door Kroppie »

het beste is bij een parallel schakeling, de plus van de ene accu te gebruiken en de min van de andere accu
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie