Vervangen AGM voor LifePO4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Vervangen AGM voor LifePO4



Bericht door MarceldeHoog »

Zowel in mijn eigen draadje als een draadje over DC/DC laders heb ik al aangegeven dat ik mijn huidige setup wil vervangen.

Momenteel heb ik een 220Ah AGM, gevoed door een cirix relais en een victron 75/15 smart solar. Daarbij een Ective CSI-15lader/omvormer/omschakelautomaat.

Nu wil ik de smartsolar en cyrix vervangen voor een Renogy DCC50S: dat is een DC/DC lader en MPPT controller in 1. Waarbij zowel de huishoud als de start accu geladen worden. Omdat mijn bus veel stil staat, vindt ik het wel fijn als mijn zonnepanelen ook de start accu meeladen namelijk.

Mijn grootste twijfel is nu de accu:
- Renogy 200A (27,3kg, 16 cellen, 522*240*219mm)
- Creabest 200A (19kg, 4 cellen, 345*190*245mm)

Puur qua gewicht zou ik voor de creabast gaan, maar de renogy heeft als voordeel dat ik alles in 1 app kan zien, of zelfs hun eigen externe monitoren kan gebruiken voor accu en lader. Prijzen zijn nagenoeg gelijk.

Iemand een idee over de kwaliteisverschillen tussen beide accus?
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Vervangen AGM voor LifePO4



Bericht door DJSmiley »

De DCDC gecombineerd zou ik niet doen.

Als ik in jouw draadje even kijk heb je 2x115Wp in serie.

De DCC50S kan slechts 25V aan. Dat ga je niet redden dan, en moet je de panelen parallel zetten. Ik vraag me zelfs af of je dan wel goed uitkomt: Een Victron paneel heeft bv een Voc van 23.3V.. bij 25 graden en een Temp coefficient van -0,35/c

Op een winterse koude dag (-10) ga je dan dus ruim 12% hoger, dus op zo'n 26V uitkomen, wat dus teveel is. De vraag is hoe lang dat goed gaat. Misschien wel, misschien niet.

Ik zou eerder een Votronic MPPT Duo of een Epever Tracer Duo overwegen als je ook de startaccu wil laden.

Andere optie is de 75/15 lekker laten zitten en met een batterijmonitor of de load uitgang de startaccu laden als de huishoudaccu vol is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Vervangen AGM voor LifePO4



Bericht door MarceldeHoog »

Dank voor je reactie!

Even nagekeken, en ik heb kennelijk 2x110W panelen. Het merk zie ik niet terug, de set staat niet meer op de website. Maar parallel zetten wil ik toch niet, blijft liever van de setup op het dak af.

Kan ik de load uitgang van de panelen standaard op de start accu zetten? Want dan hou ik gewoon de Victron smartsolar. Dan kies ik nog steeds de DCC50S als DC/DC omdat deze ook zonder de MPPT te gebruiken handig is (geen D+ nodig, 50A laden). Het gaat mij er maar om dat ik de start accu op peil hou wanneer de wagen wat langer stil staat (meestal maar een week trouwens).
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Vervangen AGM voor LifePO4



Bericht door MarceldeHoog »

Even aanvullend (contact met DJSmiley gehad):

Het gaat de Creabest Accu worden, met de DCC50S zónder het MPPT gedeelte. Mijn keuze om toch de DCC50S te nemen is gebaseerd op het feit dat deze geen D+ nodig heeft en 50A laden kan. Lijkt me voor deze prijs een uitstekend apparaat. En via de bluetooth module ook nog eens uitgebreid in te stellen/monitoren.

Vervolgens ga ik de start accu aansluiten op de load uitgang van de Victron smart solar, met een votronic standby lader. Daarmee is ook het bijladen van de start accu ondervangen wanneer ik wat langer stilsta.

Met dank aan DJSMiley voor de adviezen!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie