Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?



Bericht door Pienmajer »

Dat is inderdaad de berg op knop.
Als je deze activeert, (op het display komt dan de letter E achter de aanduiding van de versnelling) schakelt de automaat later in de volgende versnelling. Berg op blijft hij dus bv langer in de 5e versnelling met iets hogere toeren, voordat hij naar de 6e versnelling schakelt.

Overigens niet te verwarren met een ander knopje, de berg af functie. Alleen te gebruiken bij hele steile helling, tot max 25 km dacht ik.
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?



Bericht door Peter+Annie »

Berg af knopje ????? je bedoelt toch n niet de "hill hold" ??( om te helpen voorkomen dat de auto achteruit rolt na stilstand op een helling.)
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?



Bericht door pepon »

Tekst bij het knopje in het boekje van de Comfortmatic (pagina 6)
Automatische werking (AUTO
met ingeschakelde UP-functie)

De UP-functie kan alleen worden ingeschakeld
bij de automatische werking.
De UP-functie kan worden ingeschakeld
door op knop UP-fig. 4 te drukken. Deze
knop bevindt zich tussen de bedieningsknoppen
op het dashboard.
Als de UP-functie is ingeschakeld, zal het
systeem zodanig schakelen, afhankelijk van
de snelheid van de auto, het motortoerental
en de snelheid waarmee het gaspedaal
wordt ingetrapt, dat de auto zo makkelijk
en comfortabel mogelijk op steile
hellingen rijdt.

Als het nodig is (bijv. bij inhalen), schakelt
het systeem, na het volledig intrappen van
het gaspedaal, een of meer versnellingen
terug zodat meer vermogen en een geschikt
koppel beschikbaar is voor de door
de bestuurder gevraagde acceleratie (dit
geschiedt op volledig automatische wijze
ongeacht of de UP-functie is in- of uitgeschakeld
Hij heet "Up" maar werkt ook bij "Down", weet ik uit ervaring.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?



Bericht door Bob Diesel »

Peter+Annie schreef:
zo 29 jan 2023, 20:11
Berg af knopje ????? je bedoelt toch n niet de "hill hold" ??( om te helpen voorkomen dat de auto achteruit rolt na stilstand op een helling.)
Down hill control,
Is voor gecontroleerd afdalen bij lage snelheid
Zit bij mij ook op de IX 35
D3A30D97-7820-48BD-9074-565C0B7AAF42.jpeg
D3A30D97-7820-48BD-9074-565C0B7AAF42.jpeg (37.26 KiB) 417 keer bekeken
De hill hold werkt automatisch ,gestopt blijft hij een korte tijd staan zonder rem bediening
,geef je gas word de rem gelost
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?



Bericht door Peter+Annie »

Wat jij bedoelt is Hill Descent Control , das wat anders.

https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... ontrol-hdc
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?



Bericht door Bob Diesel »

Dat zeg ik :wink:

Jij begon over hill hold , wegrijd hulp
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?



Bericht door Jonesy »

pepon schreef:
zo 29 jan 2023, 20:41
Tekst bij het knopje in het boekje van de Comfortmatic (pagina 6)


Hij heet "Up" maar werkt ook bij "Down", weet ik uit ervaring.

Groet, Ron.
Welke ervaring heb jij dan? In mijn werkbus staat de UP altijd op, ik kan niet zeggen dat die op één of andere manier helpt. Als je niet remt ga je naar beneden als de "Road Runner" met peper in zijn gat.

Ik kan ook niet geloven dat die ook maar iets meer gaat doen dan wat er in het boekje staat. Gewoon later schakelen.
Cartha 44
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 03 okt 2022, 21:36

Re: Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?



Bericht door Cartha 44 »

Heren Jonesy en Bob, dank voor jullie inbreng.
Vooral degene die met de link van Fiat aankwam. Heb extra een handleiding gekocht van de Fiat ducato 250 , maar dit staat er niet in. Ook op internet gezocht, maar geen resultaat.
Alweer wat geleerd vandaag.
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?



Bericht door Jonesy »

Jup, de handleiding van Bob is blijkbaar specifiek voor de comfortmatic. Wel jammer eigenlijk: slechts 26 pagina's, Die hadden ze nu toch wel mogen verwerken in de standaard handleiding. :crazy:
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1083
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?



Bericht door Don Esteban »

In onze Knaus zit ook deze 'bergop'-UP-knop. Hij verandert het schakelmoment wat ten goede zou moeten komen aan het schakelgedrag bergop. Ik vind het maar niks. Pepon toont de theorie maar de praktijk is anders. De computer en ik zijn het sowieso vaker niet eens over het schakelmoment bergop. (6 traps automaat) Ik zet hem dan maar op handbediening. In een vorige camper die we kortstondig gehad hebben zat de Hill Descent Control. Veel nuttiger dan die UP-knop. Ergens in Frankrijk een D-weg naar beneden. 14% daling. Blijf onder de snelheid van 25 km per uur, druk de knop in en je kan alles loslaten. (behalve het stuur;-) De wagen sukkelt mooi naar beneden zonder te versnellen en je hoeft niet pompend te vrezen dat de schijfremmen alsnog overhit raken. DIE knop zou ik graag willen ruilen voor de knop van @TS.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?



Bericht door Jonesy »

Ja het schakelmoment is een andere discussie, net als de cruise control. Zet je die vol vertrouwen op 120 en vervolgens dender je tegen 130 naar beneden op een bergaf. De instellingen van de automaat en cruise control zijn een stel standaard waarden van toerental en daar blijft het dan ook bij.

Ik wil niet negatief doen want ik wil mijn dagelijks vervoer met deze automaat niet ruilen, niet voor een manuele, niet voor mercedes of renault of whatever maar het is "simpel", en daar moet je rekening mee houden.
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2481
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?



Bericht door rob2 »

Wanneer de die functie inschakelt gaat er een groen lampje branden in je toerenteller.
Daarmee kiest de automaat voor latere schakel-momenten, en hij schakelt wat sneller terug
bij afremmen. Het is een functie die je inschakelt bij zware belasting en/of bergachtige wegen.

Onze ervaring; wij rijden rustig weg en als de motor warm is schakelen we die functie in.
Naar mijn gevoel schakelt de automaat dan op een beter moment en hoeft de motor minder te zwoegen.

Als je dat knopje met SOS bedoelt, dat ken ik niet…../ zie het nu pas…..
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?



Bericht door kampo »

Je kan de vraag hier stellen ...
Maar gaat dat niet meestal andersom ?
Eerst zelf uitproberen en dan hier op het forum vertellen hoe en waarvoor het dient.

Nu krijg je gissen, raden, veronderstellen. Alles door elkaar, inclusief een eigen beoordeling.
Tja het blijkt hier om een robotbak met 6V te gaan, dat is weer net anders als de huidige 9V automaat.
Blijkt ook dat er bij Fiat verschillende schakelaars te bestaan.
- De "UP" functie voor de robotbakken.
- Downhill assistent die gaat meeremmen.
- Hold om de rem vasthouden

Je kan ze allemaal tegenkomen op een forum...of in het echt :-B
Groeten Kampo
isoplus
Berichten: 6373
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Schakelaar voor verdeling remkracht bij dalen?



Bericht door isoplus »

Ik heb een Ducato met een robotbak uit 2017, we hebben al eens eerder een palaver gehad over de functies van deze bak en de schakelaar.
In mijn beleving werkt het prima, zodra de bus zwaar moet werken en hellingen op en af moet is dat schakelaartje een prima extra hulpmiddel.
Je moet zelf niet te vroeg in willen grijpen en de bak zijn werk laten doen, dus gewoon op automatisch laten staan en schakelaar bij zetten.
Heuvelop is wel het minste probleem, je automaat schakelt vanzelf op en soms ga je naar boven in 4 of 5 als de helling erg steil is.
Naar beneden vraagt enige gewenning, in automatisch, cruise-control uit, schakelaartje bij, ga je te snel, tik je de rem even aan en de bak schakelt terug, ga je dan nog te snel weer even remmen en de bak schakelt nog eens terug.
De meeste hellingen op weg naar Portugal kan ik zo af zonder mij met schakelen of veel remmen te bemoeien :thumbup:
Plaats reactie