LiFePO4 parallel: verschillende merken?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
MikeeV65
Berichten: 6
Lid geworden op: do 17 okt 2019, 9:36

LiFePO4 parallel: verschillende merken?



Bericht door MikeeV65 »

Goedemiddag Ik overweeg naast mijn bestaande 12v 100 ampere lithium accu er een bij te plaatsen van een ander merk. Kun je deze parallel schakelen of geeft dat gedoe met bijvoorbeeld BMS?
Heeft iemand er ervaring mee?

Alvast dank.

Groet,
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Lithium paralel verschillende merken



Bericht door Arie55 »

heb vanaf het begin al 2 accu's samengesteld met dezelfde soort/merk/type cellen. De twee accu's blijven een heel klein beetje verschillen. Zo heb ik al gezien in de korte tijd van gebruik dat de ene meer laadcycli kent dan de ander. Als er geen laadstroom aanwezig is, en er is een klein verschilletje, zal de ene accu de ander laden. Dat vereffenen gebeurt al op cel niveau maar nu ook op accu niveau. Dat zal niet wezenlijk anders zijn met de accu's die ik ervoor had. Alleen kan je het nu op cel niveau bekijken.
Terug naar je vraag, ik denk dat het wel kan. Zolang je wel een dezelfde capaciteit als de eerste inzet. Zou daar niet zoveel moeite mee hebben. Dat zou ik wel hebben als de accu's in gebruik inzet veel in tijd gezien verschillen

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lithium paralel verschillende merken



Bericht door Going »

Misschien dit erbij houdt ze opzelfde voltage
Voor lifepo4 is het B04 model.

Heltec 12V Lead Acid Battery Equalizer 10A Active Balancer Lipo/Lifepo4 Connected in Parallel Series LCD Meter for 24/36/48V/96V
https://a.aliexpress.com/_EHHsYfn

Dit is niet mijn inbreng. Misschien een foutje bij opschonen door de directie
Laatst gewijzigd door Going op za 08 jul 2023, 0:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Tiemen
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: Lithium parallel verschillende merken?



Bericht door Tiemen »

Onze camper, een Hymer, is uitgevoerd met het Smart-batterij-Systeem. Naast de 95ah AGM accu, zit er ook nog een Lithium batterij in van 150 ah. Beide accu’s zijn ruim een jaar oud.
Hymer stelt dat de AGM eerst wordt opgeladen en daarna de Lithium. Ontladen gaat precies andersom, eerst wordt de Lithium aangesproken en daarna de AGM. Tenzij er veel stroom wordt gevraagd, dan leveren beide accu’s.
Er is standaard een 18 A laadapparaat aanwezig.
Kan ik, wanneer daar behoefte aan is, een 2e lithiumaccu (parallel) bijplaatsen voor meer capaciteit ?
En moet dat dan ook een accu van 150 ah zijn of mag dit dan b.v. ook 100 ah zijn? En geeft het leeftijdsverschil geen problemen?
Alvast bedankt voor jullie reacties, goed weekend
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lithium parallel verschillende merken?



Bericht door DJSmiley »

Ja, je kan ze parallel zetten. De meeste accu's kunnen in parallel gezet worden (er zijn uitzonderingen - altijd checken bij de fabrikant - Tnx @myway voor de toevoeging!)

Wel zitten er wat haken en ogen aan, maar die zijn niet onoverkomelijk

itt tot een loodaccu maakt de leeftijd en aantal cycli veel minder uit.

Wel is het zo dat hoe meer de accu's verschillen, hoe groter de verschillen zijn bij het ontladen. De maximale stroom die de set kan leveren zal dus niet verdubbelen, omdat de verdeling nooit 50/50 is.

Het kan dus best zijn dat de ene accu 30A levert, en de andere accu 60A. (Grotere capaciteit, dus lagere weerstand). Onderling houden ze elkaar wel gelijk, en ook bij het laden zal het geen probleem geven. Zolang je totale stroomverbruik onder de maximale waarde blijft van de 'zwakste' BMS zal het niet voor problemen geven.

Soms worden er accu's parallel gezet om zo ook hogere stromen te gebruiken (2x een accu met een 100A BMS om zo een belasting van 150A te kunnen voeden). Die balans is dus niet gegarandeerd, hoe meer ze afwijken, hoe ongelijker de ontladingsstroom zal zijn. Maar onderling vereffenen ze het zelf wel en behalve dat zul je geen grote problemen krijgen.

Uiteraard blijft wel het advies om de accu's kruislings aan te sluiten (+ op accu 1, - op accu 2)

Ook moet de laadcapaciteit idealiter natuurlijk bijpassend zijn. Je kan de accucapaciteit wel verdubbelen, maar je moet dat ook weer laden. En als je 300Ah+ erin gaat zetten terwijl er een 10A ladertje in zit.. tja, dat werkt wel, maar dan sta je zo 2 dagen te laden als ze helemaal leeg zijn.
Logischerwijs is de lader verzwaren en/of solar uitbreiden ook een slim vervolg in die gevallen.

Maar met 390Wp aan solar is dat zonne deel al prima gedekt.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op za 08 jul 2023, 9:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Tiemen
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: Lithium parallel verschillende merken?



Bericht door Tiemen »

@DJSmiley.

Allereerst bedankt voor je snelle reactie. Dacht al wel dat je zou reageren gezien het grote aantal reacties van jou over dit onderwerp.

Begrijp ik het dan goed dat ik bij een eventuele uitbreiding, het beste een 150 ah ( dus hetzelfde amperage) batterij bijplaats.?
En het gaat mij niet zozeer om hogere stromen, maar meer om voldoende “voorraad” te hebben.
Ga het overigens eerst proberen met de huidige configuratie maar ben wel blij dat eventuele uitbreiding mogelijk is zonder al te veel haken en ogen.

Nogmaals bedankt👍👍.

Tiemen
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lithium parallel verschillende merken?



Bericht door Going »

Een goede inbreng van DJ. Ik zal het ook overwegen. Ik wil het gebruik van gas terugbrengen als een experiment. Ik ga nu kijken naar een zelfbouw accu voor de uitbreiding. De zelfbouw is om ook een hobby te verwezenlijken.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: LiFePO4 parallel: verschillende merken?



Bericht door Aloys »

Heeft TS nu voldoende info gehad? Want Tiemen heeft dit topic min of meer "gekaapt"...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: LiFePO4 parallel: verschillende merken?



Bericht door Going »

Het lijkt mij dat Tiemen de vraagstelling van TS wat heeft uitgebreid. Het antwoord van DJSmiley lijkt me ook toepasselijk wat TS vraagt.
Niet op topic, met opschonen of zo, een inbreng die ik niet had gemaakt.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: LiFePO4 parallel: verschillende merken?



Bericht door amigob2 »

wat bedoel je hier
Uiteraard blijft wel het advies om de accu's kruislings aan te sluiten (+ op accu 1, - op accu 2)

zoals ik het lees krijg je een inmense kortsluiting
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: LiFePO4 parallel: verschillende merken?



Bericht door myway »

Uhhh nee niet elke LiFePo4 kan paralel geschakeld worden.
Ik zou dat ff heel goed navragen bij de leverancier.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LiFePO4 parallel: verschillende merken?



Bericht door Kroppie »

amigob2 schreef:
za 08 jul 2023, 3:59
wat bedoel je hier
Uiteraard blijft wel het advies om de accu's kruislings aan te sluiten (+ op accu 1, - op accu 2)

zoals ik het lees krijg je een inmense kortsluiting
daar mee word bedoeld dat de accu,s parallel aan elkaar staan dus de plussen aan elkaar en de minnen aan elkaar, en dan de plus van de afname en de plus van de lader op de plus van de ene accu en de min van de afname en de min van de lader aan de min van de andere accu, dan worden met laden en gebruiken van de accu,s deze absoluut gelijk belast.
en dan krijg je geen kortsluiting, en dit geld ook voor gewone agm of gewone loodaccu,s

uiteraard wel navragen of de betreffende lifepo4 accu,s parallel geschakeld mogen worden !!!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 parallel: verschillende merken?



Bericht door DJSmiley »

Ik bedoelde idd dus afgaande kabels: dus + naar verbruikers op accu 1, de - vanaf accu 2.

Dat is ook bij loodaccu's altijd al de aanbevolen methode.

Parallelschakeling controleren is wel een goede toevoeging, heb ik even vergeten te melden, maar zeker belangrijk! De meeste kunnen het wel, maar er zijn ook accu's die dat niet kunnen. Zeker dus controleren! (ook ff toegevoegd aan mn eerdere post, niet iedereen leest altijd een heel draadje door als je er via een zoekopdracht zou komen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Tiemen
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: LiFePO4 parallel: verschillende merken?



Bericht door Tiemen »

Aloys schreef:
vr 07 jul 2023, 22:49
Heeft TS nu voldoende info gehad? Want Tiemen heeft dit topic min of meer "gekaapt"...
Oeioei, was geenszins de bedoeling dit topic te “kapen”.
Was bang wanneer ik een nieuw topic aanmaakte, ik wellicht naar dit topic werd verwezen.
Zal het nooit meer doen👍 Sorry

Tiemen
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Plaats reactie