Startaccu leeg in de stalling...
Startaccu leeg in de stalling...
Hallo allemaal,
Wij zijn in het bezit van een Challenger buscamper bouwjaar 2010.
Vorige week kwam ik bij onze camper in de stalling en bemerkte ik dat de startaccu leeg was.
Ik heb geen accukabels losgekoppeld maar wel alle verbruikers uitgeschakeld.
Eénmaal per maand heb ik de camper voor een weekend aan de walstroom gehangen. De HH accu zit nog vol energie.
Onder de bestuurdersstoel zit een hoofdschakelaar, deze had ik uit gezet.
Als ik de camper aan de walstroom laat hangen, de hoofdschakelaar inschakel, blijft dan de startaccu opgeladen?
Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet,
Gijs
Wij zijn in het bezit van een Challenger buscamper bouwjaar 2010.
Vorige week kwam ik bij onze camper in de stalling en bemerkte ik dat de startaccu leeg was.
Ik heb geen accukabels losgekoppeld maar wel alle verbruikers uitgeschakeld.
Eénmaal per maand heb ik de camper voor een weekend aan de walstroom gehangen. De HH accu zit nog vol energie.
Onder de bestuurdersstoel zit een hoofdschakelaar, deze had ik uit gezet.
Als ik de camper aan de walstroom laat hangen, de hoofdschakelaar inschakel, blijft dan de startaccu opgeladen?
Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet,
Gijs
Fiat Ducato 2.3 Multijet Challenger Vany 02 Prestige
Re: Startaccu leeg in de stalling...
Als die hoofdschakelaar de startaccu uitschakelt dan zal die ook niet geladen worden.
Oplossing is dan de hoofdschakelaar aan en dan pas laden.
E.e.a. is makkelijk na te meten met een multimeter.
Oplossing is dan de hoofdschakelaar aan en dan pas laden.
E.e.a. is makkelijk na te meten met een multimeter.
Groet, Ron Greven
Re: Startaccu leeg in de stalling...
Of de startaccu wordt geladen/bijgehouden als de camper aan de walstroom hangt ligt er aan hoe het EBL is aangesloten. Het EBL heeft vaak twee laderuitgangen, 1 van ca. 20A die de huishoudaccu laadt en 1 van ca. 1-2A die de startaccu op peil houdt. Tenzij een hoofdschakelaar alles uitzet.
Hoe kom je hier zonder al te veel zoekwerk in de bedrading achter? Door simpel een multimeter op de klemmen van de startaccu te zetten. Als de camper niet op de walstroom is aangesloten zal je een redelijk goed geladen startaccu ca. 12 volt meten. Sluit je de camper vervolgens aan op de walstroom en laadt het EBL ook de startaccu dan zal de spanning op de accuklemmen van de startaccu naar ca. 13,5-14,V gaan. Blijft een redelijk goed geladen startaccu op ca. 12V staan met walstroom dan wordt deze niet door het EBL geladen, of de zekering in het EBL voor het laden van de startaccu kan mogelijk defect zijn.
Als je een camper eens in de maand 48 uur aan de walstroom hangt en het EBL laadt ook de startaccu dan zou deze theoretisch ca. 48 uur x 1-2A = 48-96A bijgeladen moeten worden. Houd er hier wel rekening mee dat er altijd kleine sluipverbruikers aan de startaccu kunnen hangen, zoals een radio in stand-by, een losse versterker, GPS tracker, alarm, USB stekker, etc. Dezelfde apparaten die over langere tijd de startaccu leeg kunnen trekken.
Nu ontlaad een lood/gel gebaseerde startaccu sowieso van zich zelf al iets, dus als deze maanden lang niets doet loopt deze sowieso altijd iets leeg.
Is de startaccu al wat ouder dan zijn sluipverbruikers en zelfontlading een nog grotere speler en kan de startaccu eerder dan gemiddeld leegraken.
Hoe kom je hier zonder al te veel zoekwerk in de bedrading achter? Door simpel een multimeter op de klemmen van de startaccu te zetten. Als de camper niet op de walstroom is aangesloten zal je een redelijk goed geladen startaccu ca. 12 volt meten. Sluit je de camper vervolgens aan op de walstroom en laadt het EBL ook de startaccu dan zal de spanning op de accuklemmen van de startaccu naar ca. 13,5-14,V gaan. Blijft een redelijk goed geladen startaccu op ca. 12V staan met walstroom dan wordt deze niet door het EBL geladen, of de zekering in het EBL voor het laden van de startaccu kan mogelijk defect zijn.
Als je een camper eens in de maand 48 uur aan de walstroom hangt en het EBL laadt ook de startaccu dan zou deze theoretisch ca. 48 uur x 1-2A = 48-96A bijgeladen moeten worden. Houd er hier wel rekening mee dat er altijd kleine sluipverbruikers aan de startaccu kunnen hangen, zoals een radio in stand-by, een losse versterker, GPS tracker, alarm, USB stekker, etc. Dezelfde apparaten die over langere tijd de startaccu leeg kunnen trekken.
Nu ontlaad een lood/gel gebaseerde startaccu sowieso van zich zelf al iets, dus als deze maanden lang niets doet loopt deze sowieso altijd iets leeg.
Is de startaccu al wat ouder dan zijn sluipverbruikers en zelfontlading een nog grotere speler en kan de startaccu eerder dan gemiddeld leegraken.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Re: Startaccu leeg in de stalling...
Het hangt ervan af hoe het elektrische systeem is opgebouwd en wat daar vervolgens door de vorige eigenaar(s) aan veranderd is. Wat ook een rol mee kan spelen is de leeftijd/conditie van de startaccu: als onze Clio tijdens onze zomerreis 3,5 weken stil staat is de start accu echt nog niet leeg.
Ik heb alleen ervaring met campers uit de Dethleffs familie: het elektrische systeem is bij die types opgebouwd rondom een Schaudt Elektroblok (voor het laatste woord staat de afkorting EBL). Er zijn meer merken en types. Bij de Schaudt EBL types waar ik ervaring mee heb wordt in de standaard uitvoering de start accu mee geladen als de wagen aan de walstroom staat. De omvormer en acculader zit bij dit merk ingebouwd. Als de wagen rijdt, werkt het precies omgekeerd: dan wordt de huishoudaccu mee geladen.
Als er een zonnepaneel is gemonteerd hangt het van het EBL type af of de start accu via de EBL mee geladen wordt of dat er een aparte aansluiting gemaakt moet worden tussen Solar regelaar en start accu. De meeste solar regelaars hebben daar aparte aansluitingen voor.
Nogmaals om verwarring te voorkomen: het bovenstaande verhaal geldt voor Schaudt EBL types, bij andere merken kan het anders zijn. Om het nog verwarrender te maken, kan het door vorige eigenaar(s) veranderd zijn, bijvoorbeeld omdat een ingebouwde omvormer / lader niet voldoet of defect is geraakt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Ik heb alleen ervaring met campers uit de Dethleffs familie: het elektrische systeem is bij die types opgebouwd rondom een Schaudt Elektroblok (voor het laatste woord staat de afkorting EBL). Er zijn meer merken en types. Bij de Schaudt EBL types waar ik ervaring mee heb wordt in de standaard uitvoering de start accu mee geladen als de wagen aan de walstroom staat. De omvormer en acculader zit bij dit merk ingebouwd. Als de wagen rijdt, werkt het precies omgekeerd: dan wordt de huishoudaccu mee geladen.
Als er een zonnepaneel is gemonteerd hangt het van het EBL type af of de start accu via de EBL mee geladen wordt of dat er een aparte aansluiting gemaakt moet worden tussen Solar regelaar en start accu. De meeste solar regelaars hebben daar aparte aansluitingen voor.
Nogmaals om verwarring te voorkomen: het bovenstaande verhaal geldt voor Schaudt EBL types, bij andere merken kan het anders zijn. Om het nog verwarrender te maken, kan het door vorige eigenaar(s) veranderd zijn, bijvoorbeeld omdat een ingebouwde omvormer / lader niet voldoet of defect is geraakt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
-
- Berichten: 398
- Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00
Re: Startaccu leeg in de stalling...
Mijn bus staat altijd buiten, heb een zonnepaneel die mij startaccu vollaad, dan pas de huishoudaccu.
Re: Startaccu leeg in de stalling...
Mijn bus staat ruim 6 maanden in de stalling. Zowel de startaccu als de huishoudaccu middels hoofdschakelaars afgekoppeld. Na 6 maanden start hij nog steeds prima. Als ik hem naar huis heb gereden gaat hij meteen aan de walstroom. Zowel de startaccu als de huishoudaccu zijn nog steeds de eerste accu's! Camper is van 2014 en 80.000 op de teller!
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Re: Startaccu leeg in de stalling...
Heb zopas mijn eerste camper een hymer B644 Bj.2004 aangekocht. Camper staat nu maand stil en om nog onduidelijke reden is startaccu te ver ontladen om nog te kunnen starten (11.8V). Heb hem aan 220V gehangen.Mogelijks laad de startaccu dan bij? Maar vraag me af waar ik externe lader kan koppelen of mss zelfs startkabels kan gebruiken? Ik zie niet meteen een + en - koppelplaats. En de accu uithalen is al helemaal niet te doen lijkt me. Enig advies?
Re: Startaccu leeg in de stalling...
Als de startaccu moeilijk te bereiken is zijn er meestal starthulp aansluitingen.
Waar die zitten, zie de handleiding.
Een accu zal ooit een keer vervangen moeten worden, als je niet weet hoe dat moet zou ik het laten doen.
Waar die zitten, zie de handleiding.
Een accu zal ooit een keer vervangen moeten worden, als je niet weet hoe dat moet zou ik het laten doen.
Re: Startaccu leeg in de stalling...
Ik koppel alleen de stroom voor het campergedeelte af door schakelaar. Radio die op startaccu zit haal ik het frontje er af. Geheugen van de radio verbruikt stroom en meer als je denkt.
Gisteren opgehaald na 7 maanden stalling. Direct starten, wordt niet opgeladen tijdens stallen.
Gisteren opgehaald na 7 maanden stalling. Direct starten, wordt niet opgeladen tijdens stallen.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Re: Startaccu leeg in de stalling...
Hier hetzelfde Japie de Startaccu afgekoppeld ,en starten na 7 maanden,accu is 5 jaar,……ik begrijp die vele ( onnodige) Startaccu problemen hier ,dan ook niet ?
Hans
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Startaccu leeg in de stalling...
Bij een 601 hangt er van af de fabriek net als onze MB 100 geen sluipverbruik aan behalve wat je er zelf in hangt.
Anders is het bij modernere auto s zoals onze Vito en ML beide van 2000.
Die moet ik om de maand aan de lader hangen als ik ze niet gebruik.
En gezien het percentage nieuwere auto s hier op dit forum krijg je dit soort vragen en problemen.
Ben.
Anders is het bij modernere auto s zoals onze Vito en ML beide van 2000.
Die moet ik om de maand aan de lader hangen als ik ze niet gebruik.
En gezien het percentage nieuwere auto s hier op dit forum krijg je dit soort vragen en problemen.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Startaccu leeg in de stalling...
Ben, ik denk dat dit wel klopt wat je schrijft. Computer zal ook wel stroom gebruiken, misschien nog wel meer.
Van de ene kant ben ik blij dat het er bij mij niet in zit, denk aan Jos, wat er niet in zit kan ook niet kapot gaan, van de andere kant is het misschien wel lekkerder om met een redelijk jonge camper rond te tuffen.
Ik denk wel: het gaat om het plezier wat je er mee hebt.
Van de ene kant ben ik blij dat het er bij mij niet in zit, denk aan Jos, wat er niet in zit kan ook niet kapot gaan, van de andere kant is het misschien wel lekkerder om met een redelijk jonge camper rond te tuffen.
Ik denk wel: het gaat om het plezier wat je er mee hebt.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Re: Startaccu leeg in de stalling...
How how,ik heb wel degelijk een computer e,d. ……De + van de Start accu word afgesloten van het gehele boordsysteem ..Wel heb ik een betere massa dan diegene welke hier zoveel massa problemen ondervinden , ik heb de gehele bedrading handmatig gemaakt ieder circuit met eigen massa punten
Hans
Re: Startaccu leeg in de stalling...
Mijn Ducato van 2018 lijkt mij toch best wel redelijk modern? Die staat gewoon in de winter een 6 maanden stil buiten op een paar Stelconplaten naast het weiland zonder lader of iets dergelijks van buiten en gewoon de contactsleutel er uit geen hoofdschakelaar die ik omzet en en het is gewoon starten zonder probleem. Is dat er wel dan zou ik opzoek gaan waar het sluipverbruik zitducati 900 schreef: ↑zo 30 apr 2023, 17:39Bij een 601 hangt er van af de fabriek net als onze MB 100 geen sluipverbruik aan behalve wat je er zelf in hangt.
Anders is het bij modernere auto s zoals onze Vito en ML beide van 2000.
Die moet ik om de maand aan de lader hangen als ik ze niet gebruik.
En gezien het percentage nieuwere auto s hier op dit forum krijg je dit soort vragen en problemen.
Ben.
GrAad