E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door hathi »

150 km,in Eco stand,in de zomer, tenminste,…..Eigenlijk heel simpel…want hoe meer het motortje moet werken,hoe eerder de accu leeg is ,en daarbij helpt ook een lichte aandrijving, zoals een riem! En Crossy,..sta je voor een stoplicht te wachten,zorg ervoor ,dat je een E bike hebt,welke vanzelf,of met de hand terug kan schakelen bij stilstand,…want in de hoge versnelling weg fietsen , is ook niet prettig voor je knieën…………..PS een wandelstand van 6 km mag niet verhoogd worden,want dan is het geen E Bike meer volgens de wet,…daarom kun je een Dealer er wettelijk gezien,niet aan mee laten werken,…mocht er iets gebeuren,..kan / zal deze aansprakelijk gesteld worden
Hans
Vopper
Berichten: 2188
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Vopper »

metatoon schreef:
wo 01 feb 2023, 12:25
Het grote nadeel zit hem vooral dat je als je gewend bent samen te fietsen,er altijd onvermijdbaar twee
aangeschaft moeten worden .
En doe je dat ook nog niet te gelijk,kom je als nog ongelijk uit de strijd.
Immers de ander moet ook weer beter matriaal.

Gr. Toon .
Daarom heb ik een Enviolo naaf, traploos aan te passen aan het tempo van m'n vrouw. :thumbup: vind het fijn ding.(allebei) :lol:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
panda58
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door panda58 »

Bob Diesel schreef:
wo 01 feb 2023, 15:09
Die dikke accu , Is dus alleen voor meer actieradius ,maar maakt de fiets veel duurder :idea:
Maak je gewone afstanden , dan hoeft die duurdere accu dus niet
Een zwaardere motor 75 nm is meer energie nodig dan een 50 nm motor.
En die energie komt uit de accu.
Dus moet je capaciteit van de accu ook groter zijn.
Zelfde als met een auto.
Grotere motor kost meer brandstof.
Dus dikke motor moet gevoed worden door dikke accu.
Anders haal je geen 30 km met de accu.

Gr jan
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31865
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Bob Diesel »

Zijn net campers
Met een 2.5 kom je er
Maar dan roept er altijd 1 ,, met 3 ltr gaat het beter :crazy:

Maar wat als ik nu gewoon een goede wil
Waar ik mag uit zoeken , de zelfde fiets , met 3/4/500 watt accu
De fiets fietst het zelfde, alleen de zwaardere accu kost 200 of 400 euro meer
En voor de een is de 300 goed en duur genoeg en kijk naar je verwachte verbruik
Meestal weet je dat wel , zeker als het niet je eerste ebike is
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsja.
Vandaag net een nieuwe 20 Ah accu besteld voor mijn 10 jaar oude ALDI Superfiets. Gewoon omdat ik mijn accu niet meer vertrouwde.
Ik heb een 15 Ah en samen met Hockey in de aanhanger doet deze pakweg 20 kilometer. Ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen maar mijn pedalen beweeg om de motor op gang te houden. Ik ga er vanuit dat die motor er niet voor Jan met de korte achternaam er in zit. In een auto zit ook niet een luikje in de vloer dat je mee kunt lopen.

Maar nu, net nadat het geld van mijn PayPal rekening is aangekomen bij een leverancier, zie ik het filmpje van Bright. Maar eens even kijken op die site van Bosch dus. Het schijnt dat die fietsen niet voor mij bestemd zijn want het totale gewicht gaat slechts tot 150 kilo. Nou, ik weeg 140, de fiets 23, de aanhanger 11, Hockey 31 dus een totaal van 205 kg! Komt er nog een rugzak bij met boodschappen op de terugweg. Das ook 10 kilo.

De, zo'n beetje uitgevlooide Bosch configuratie, vertelde dat ik ongeveer 24 kilometer zou kunnen rijden met hun middenmoter. Dus zo slecht is mijn accu dus nog niet.
Ik had dit topic al gevolgd en was al aardig op weg om een Lacros aan te schaffen vanwege de, voor mij aantrekkelijke, mogelijkheden. Dit nu maar terzijde geschoven en toch maar straks de programmeerbare controller inbouwen welke reeds een zestal jaar al in de kast ligt.

Ik heb dus die inferieure ALDI fiets, welke vanzelfsprekend volgens het gros van de goegemeente beslist rommel is. Ik ben er al drie keer mee over de kop geslagen/uit de bocht gevlogen/tegen de grond gekwakt. Maar hij doet het dus nog. Ook ligt er al een jaar of zes mooie spuitlak klaar. Dus deze zomer maar een extra versteviging buis in het frame lassen en een betere aanhangkoppeling. Kan het ding weer jaren mee.

Ik gebruik dus volle ondersteuning. Mijn huidige controller heeft niet die 6 km opstart. Zoiets is zeker makkelijk om op gang te komen, vooral in mijn situatie met volle belading. Ik kon vroeger ook tergend langzaam fietsen, maar dat hoef ik nu niet meer te proberen.
Ik ben TS niet, maar zou ik in die situatie komen, werd het dus die Lacross.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door hathi »

Het is maar net hoe je het bekijkt,..qua accu grootte,….ik heb de 500Watt,en enkel gekozen zodat ik 3/4 dagen niet hoef te laden, ook al laad ik vanuit de Camper,…alles moet bij mij makkelijk gaan,dus ook in de Camper :-B
Hans
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Crossy »

De range van de E-Bike is totaal niet belangrijk voor ons, als we er 40km mee kunnen komen is oke.

Als het een beetje mooier weer is dan gaan we eens wat fietswinkeltjes bezoeken en wat proef ritjes maken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door hathi »

Quote Vopper Daarom heb ik een Enviolo naaf, traploos aan te passen aan het tempo van m'n vrouw. :thumbup: vind het fijn ding.(allebei)…..Juist Vopper ook mijn gedacht,maar daar kom je pas achter,als je er een gebruikt :-B Het bevalt zo goed dat ik voor een dilemma zou komen,bij de keuze tussen E Bike en Auto
Hans
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door myway »

Ik vind jou manier van quoten wel leuk maar daar is een knop voor en dat gaat perfect……….. maar dat merk je pas als je hem gebruikt
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door hathi »

Ja Myway,maar je weet wel waar het over gaat,met die rare quote,en daar heb ik bij jouw ,bij sommige onderwerpen soms twijfels :hug:
Hans
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door mmdem »

Bert schreef:
di 31 jan 2023, 11:27
mmdem, mijn eerste Scamper had dat ook zonder de trappers te bewegen. Ik vondt dat wel fijn rijden. Hoe heet dat in het menu omdat te veranderen ?


Bert
Gaat als volgt:op het display de + en de - tegelijk indrukken . In het submenu met de M toets kiezen voor Set 3. De waarde die daar staat verhogen met de + toets naar 3. Dat is alles.
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Bert
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Bert »




Bert
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoofdnoorman schreef:
wo 01 feb 2023, 21:58
Tsja.
Vandaag net een nieuwe 20 Ah accu besteld voor mijn 10 jaar oude ALDI Superfiets. Gewoon omdat ik mijn accu niet meer vertrouwde.
Ik heb een 15 Ah en samen met Hockey in de aanhanger doet deze pakweg 20 kilometer. Ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen maar mijn pedalen beweeg om de motor op gang te houden. Ik ga er vanuit dat die motor er niet voor Jan met de korte achternaam er in zit. In een auto zit ook niet een luikje in de vloer dat je mee kunt lopen.
Hoe snel kan het gaan. Ik had dus een nieuwe accu besteld omdat mijn huidige er al na 20 km mee ophield. Een paar dagen later was het nog maar 10 km en twee weken geleden pakweg 3 km en was hij niet meer op te laden.

Gisteren maar eens vanaf de uitgang, buiten de BMS om, opgeladen. En ja, er kwam weer de volle 42 Volt aan spanning in en nu net terug van een 50 km lange rit. (Dit is dus teruggerekend naar een normaal fietser/fietscombinatie gewicht)
Spanning bij aankomst aan de camper was 39,9 volt.
Het blijkt dus dat mijn fietsaccu nog in perfecte staat is, maar de BMS die er is ingebouwd laat het dus afweten. Daarnet dus even een parr nieuwe BMS'en besteld bij tante Ali à € 6,06 . zo te zien is de stekker hetzelfde en dus gewoon ompluggen als het binnen is.
Het kon nog goedkoper, maar dan werd hij breed. Nu past hij gewoon op de plaats van de oude.
.
Schermafbeelding 2023-02-20 142346.jpg
Schermafbeelding 2023-02-20 142346.jpg (58.7 KiB) 597 keer bekeken
.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door DucatoDolf »

Zie dit topic nu pas, wij hebben 'hetzelfde' probleem. Mijn vrouw heeft ook een slecht functionerende knie. Hebben E-steps voor op reis, maar thuis alles op de e-bike. Ze heeft er al meerdere gehad, de meeste zijn gejat. Enfin, de laatste is nog wel oké, maar de accu's worden minder en die laten reviseren kost ook al gauw €400. Dus zijn we wezen kijken naar iets nieuws.

Midden motoren nemen inmiddels de overhand, maar werken niet voor haar. Er zit geen rotatiesensor in die je nodig hebt als je eigenlijk gewoon in z'n 5e versnelling weg wilt rijden. Gewoon een zetje met het goede been om op gang te komen, de trappers laten draaien en de volledige ondersteuning in één klap op het voorwiel. En ja, we snappen dat dat niet de bedoeling is. Maar als je niet anders kunt dan is het niet anders. Ze kan de trappers wel ronddraaien, maar eigenlijk helemaal geen kracht zetten. Voor veel (met name ouderen) is zo'n klap ondersteuning op het voorwiel te listig, vandaar veel ongelukken. Dit moet je uiteraard leren. Voor mijn vrouw (inmiddels) ideaal.

We zoeken dus naar een nieuwe e-bike met voorwielmotor en dan het liefst de allersterkste die er is. 50nM of meer. Want een heuveltje op moet eigenlijk volledig op ondersteuning en de fiets die ze nu heeft laat dat een beetje afweten. En dan kun je een scooter overwegen, maar dan beweeg je nog minder. En tegenwoordig met de helm- en verzekeringsplicht vinden we dat ook minder prettig (ondanks dat ik van mening ben dat we er een keer aan zullen moeten geloven met z'n allen).

We zoeken dus met je mee, jullie zijn niet alleen. Heb de reacties een beetje door gescand, maar de beste tips zijn toch eigenlijk heel basic: voorwielmotor met veel nM's. En heel belangrijk, een sensor en electronica die de ondersteuning zo rap als dat de trappers bewegen volledig loslaat. Daar zit namelijk ook nog wel verschil in per merk/type. (enne inderdaad, bestel er 2. :wink: )
Plaats reactie