E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door Don Esteban »

>>Ze is nog voldoende mobiel, kan gewoon nog goed lopen hoor, maar fietsen (op een normale fiets) is te pijnlijk vooral als het een beetje "berg op" gaat.<<
Het is in deze draad al door diverse mensen aangehaald: laat je vrouw een E-bike uitproberen. Het verschil tussen een gewone fiets en een goede E-bike ingesteld op flinke trapondersteuning is enorm. Als je vrouw de probleemknie nog gewoon losjes buigen kan, is een goede E-bike (zonder onnodige toeters en bellen) dé oplossing.
Ik heb al jaren knieklachten en het ziet er naar uit dat het uiteindelijk wel een nieuwe knie gaat worden. Wandelen wordt steeds problematischer maar op de E-bike kan ik nog makkelijk tientallen km's fietsen. Ook een beetje bergop.
>>Nee brommers of Scooters is niets voor ons. Ik zie al ons 2 oudjes (Opa en Oma) op zo'n ding<<
Dit oudje heeft ook een scooter. Een snorfiets wel te verstaan. Maximum 25 km. (op papier;-) We kochten hem om mee te nemen met de camper maar de E-bikes werden zo'n succes dat we die 80 kg extra mooi thuis laten. Echter, de zon hoeft maar te schijnen en dit oudje tuft voor een kleine boodschap of voor de lol op zijn snorfiets.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Echtgenote beide knieen met artrose - niets aan te doen tot nu toe.
Rijd sinds 9 jaar met E-bike van TREK (weet het effect van anderen niet), ze staat altijd op stand turbo en ja de accu is sneller leeg maar kan met de onze van 500Watt nog zeker in de winter = lees koude - 60 km rijden. In en met warme dagen boven 15 Gr. C. komen we nog zeker 80-110 km net hoeveel heuvels, bergen etc. en wind mee of wind in.
Zelf heb ik sinds 6 jaar ook zo een want ook ik kon het niet bij houden en met zelfde afstand scheelt het weinig in verbruik van de accu al sta ik meestal op tour, de middelste van de 5 standen.
Er zit op de eerste, maar ook op deze een knop om te helpen om bijvoorbeeld een trap op te gaan, met fiets gleuf, en dat werkt en helpt zeker.
De fietsen gaan overal naar toe mee tot zuid Spanje/Gibraltar en Griekenland en we fietsen echt overal.
Inmiddels zijn deze beiden in maart 3 jaar en hebben we 18000km gedaan. O ja we hebben wel een extra accu mee hoor en kunnen die ook opladen in de camper tijdens rijden (12VCD >> 38VDC omvormer) en natuurlijk via de h.h. accu tijdens stilstand of 230VAC aan de paal.

Het ga U goed, onze tip, maak proef rondjes / dagen op de fiets van de fietsen maker, dan komt het meest juiste model en uitvoering fiets voor U naar voor.
Gezondheid en groet Jaap van Duijn.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Bob Diesel »

Dat proef rijden valt vaak tegen
Ze hebben of de juiste fiets niet, of je mag 100 mtr naar ,links rechts
Rijd je te veel word het een gebruikte fiets
Er is geen echte helling in de buurt enz enz

En heb je er 2 uit geprobeerd , moet je niet meer zeuren , want dan word je lastig :bang:
Een auto uitzoeken is makkelijker

Wij hebben onze oude E fietsen nog , om dat we lastig zijn :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door gjvonk »

Probeer ook te letten op de instap frame hoogte: Lacros heeft b.v. de Ambling, Ebike20 de Comfort: beide vouwfietsen hebben een aanzienlijk lagere "instap/overstaphoogte" doordat het frame een ruime bocht naar beneden heeft.

Wat proefritten betreft: ik weet uit ervaring van Ebike20 in Bunschoten dat je daar op telefonische afspraak een (desgewenst flinke) proefrit kunt maken en Shinga Lacros adverteert daar ook mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk




Buscamper fan
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door jaap van duijn »

@Bob Diesel,

Niet te veel zwart kijken Bob, er zijn echt goede fietsenmakers en verkopers die je helpen met testen.
Kop op het komt wel goed.
En voor ons aan de kust met hoogste - Heuvel - van 38 meter is het moeilijker als in de Limburg denken we :)

Fijne dag verder en groet Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
Antonis
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 8:48
Locatie: Rijsbergen bij Breda

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door Antonis »

Crossy schreef:Nee brommers of Scooters is niets voor ons. Ik zie al ons 2 oudjes (Opa en Oma) op zo'n ding. Afbeelding3:
Dit oudje heeft ook een elektrische. Scooter. Gewicht is 55 kg en de accu weegt 9.1 kg. Scooter staat achterop de scooterdrager en e-bike staat achterin de garage. Vorig jaar heb ik de Scooter al om laten keuren naar geel kenteken omdat de helmplicht eraan zat te komen en ik toch al met een helm reed. Veiligheid is voor mij tenslotte wel belangrijk. Als mijn vrouw met ook een slechte knie met de scooter op pad gaat dan is de max snelheid 25 en ik rij er dan op de ebike naast of achter.
Ik rij zelf op vakantie heel veel op de scooter en dan op de 50 km stand. Dan maak je in korte tijd veel kilometers. Thuis gebruik ik dat ding ook veel. Toen ik die scooter kocht had ik al enkele jaren een e-bike maar ik merk dat ik van de scooter veel meer gebruik maak.
Zo heeft iedereen zijn voorkeur.
Ton
AstridG
Berichten: 11
Lid geworden op: di 08 dec 2020, 20:54

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door AstridG »

Er bestaan ook Experience Centers waar je naar hartelust fietsen van verschillende merken pmag uitproberen, b.v. in Ede.
Ikzelf heb een Sparta van al wat jaartjes oud, die heeft een 'gashandle' die je helpt bij het wegrijden bij een stoplicht of een bultje oprijden. Je hoeft dan niets aan de ondersteuning te wijzigen (ik gebruik altijd de laagste ondersteuning) maar even draaien en de ondersteuning loopt op tot 5, loslaten dan schiet-ie weer terug naar de originele stand. Ideaal wat mij betreft.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door hathi »

En ,wat ik ook een goed idee zou vinden,en niemand over hoor,……een E bike zonder ketting,maar met riem,het verschil in ( zwaar) trappen is enkel daardoor al enorm, en daar begint het mee lijkt me ?…..verder ligt het aan je wensen en portemonnee , en of het nog ooit goed komt met de knie, want dan wil je weer ( normaal ) fietsen ?
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Kroppie »

moet er zeker ook om de zoveel km een nieuwe riem op :D
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Bob Diesel »

@Jaap, Meester :wink: van Duijn
De ervaring is gemaakt ,ooit
De fietsen zijn er toch gekomen :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Kroppie »

ik heb mijn elec fiets aan mijn kleindochter gegeven niet vanwege knieen o.i.d., maar vanwege mijn evenwicht, zal er geen 100mtr meer op een fiets kunnen zitten
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door CaradoT135 »

hathi schreef:
zo 29 jan 2023, 15:20
En ,wat ik ook een goed idee zou vinden,en niemand over hoor,……een E bike zonder ketting,maar met riem,het verschil in ( zwaar) trappen is enkel daardoor al enorm, en daar begint het mee lijkt me ?…..verder ligt het aan je wensen en portemonnee , en of het nog ooit goed komt met de knie, want dan wil je weer ( normaal ) fietsen ?
Dat enorm verschil in trappen zal erg meevallen. De grootse winst van een belt is onderhoudsvriendelijk en stiller. Wil je grote winst? Koop dan een middenmotor met veel newtonmeters, daar zit de winst in, maar die heeft weer als nadeel dat zo'n motor weer duurder is.
Dirk Dreamer
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Dirk Dreamer »

Je had vorige week in Kortrijk moeten zijn. Daar was de fietsbeurs : Velofollies…. Alle merken zijn/waren daar en er was een testparcours.

Ik heb nu 3 jaar een kettler met riem , het is nog de eerste en je hebt er geen omkijken naar….


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door TestCase »

Wanneer je vrouw op zo'n e-bike gaat rijden wil jij er ook een, ze zijn niet meer bij te houden!
Ook mijn vrouw heeft soms last met fietsen van heup en knie, lopen gaat prima, en de e-bike was een oplossing.

Inderdaad maak een lange proefrit en dat kan vaak heel goed!



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie