E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Will
Berichten: 3531
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Will »

Ieder gooit nu zijn favoriete fiets in de strijd maar 9 van de 10 hebben een wandelknop die bedoeld is om tegen een schuine helling op te lopen b.v. een brug of spoorovergang.
Daar is niet illegaals aan en er zijn ook e-bikes die zo min mogelijke inspanning vragen elke e-bike mag max 25 km. p/u.

Vraag het aan een fietsen hersteller die heb er voor door geleerd.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door campertje »

Ik ben ook wel benieuwd :-B
Kennissen van ons hebben vorig jaar 2 nieuwe lacros gekocht voor in de camper. Tijdens 1ste vakantie deed de ondersteuning het bij 1 fiets niet meer. Naar schijndel gebeld en hij moest wat wijzigen in het menu en dan kon hij via handgas de ondersteuning toch gebruiken, zonder te trappen. Na de vakantie probleem opgelost in Schijndel en hij vroeg of ze die optie ook aan wilde zetten op de 2de fiets, maar dit wilde / mochten ze niet doen.
We hebben samen door de menu's gelopen maar krijgen het helaas niet gevonden.

Hij heeft nu dus 1 fiets waarbij niet hoeft te trappen voor de ondersteuning en 1 fiets waarbij dit wel moet. Hij zou t fijn vinden als hij deze optie ook op de 2 de fiets kan aanzetten :-B :-B
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Peter LMC »

Volgens mij heeft Sachs deze fietsen.
https://www.elektrabikes.nl/slimme-sachs/
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door CaradoT135 »

Als je niet hoeft mee te trappen is het een elektrische brommer/snorfiets, daarvoor gelden andere regels. Verzekering, helm etcetera.
dabbertje
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mar 2013, 22:46

E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door dabbertje »

Will schreef:Ieder gooit nu zijn favoriete fiets in de strijd maar 9 van de 10 hebben een wandelknop die bedoeld is om tegen een schuine helling op te lopen b.v. een brug of spoorovergang.
Daar is niet illegaals aan en er zijn ook e-bikes die zo min mogelijke inspanning vragen elke e-bike mag max 25 km. p/u.

Vraag het aan een fietsen hersteller die heb er voor door geleerd.

Mvrgr.Wil
Ik wil er nog een aan toevoegen. Vraag het een orthopeed of een fysiotherapeut.

Juist de ronddraaiende beweging is goed om versleten knieën soepel te houden. Elke goede ebike ondersteunt voldoende om de beweging zonder kracht te kunnen maken. Als de pijn zo hevig dat een ronddraaiende beweging niet meer kan en er een soort van bromfiets oplossing wordt gezocht, wordt het tijd om het echte probleem aan te pakken ipv een halfbakken oplossing.
Ik begrijp de oplossing van de wandelfunctie niet. Die knop indrukken is niet handig als je op de fiets zit en is echt bedoeld om met de fiets aan de hand te lopen.
Met vriendelijke groet,
Daphne


Als je alles opschrijft wat je bezit, heb je een lijst
Als je alles opschrijft wat je beleeft, heb je een verhaal
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Crossy »

Als de pijn zo hevig dat een ronddraaiende beweging niet meer kan en er een soort van bromfiets oplossing wordt gezocht, wordt het tijd om het echte probleem aan te pakken ipv een halfbakken oplossing.
Dat is dus NIET het geval In een latere post (dan Post #1) heb ik geschreven is dat als ze veel kracht moet zetten (bijv een BERG OP) dat het dan pijnlijk is. Ze kan nog redelijk normaal fietsen maar dus bijv NIET tegen een Berg (of bergje / helling / heuvel etc) zonder pijn.

We zijn eigenlijk niet op zoek naar een Brommer Oplossing maar 1 waar ze volledige ondersteuning heeft en dus niet al te veel kracht hoeft te zetten om toch die Heuvel te kunnen bedwingen zonder dat ze heel veel kracht hoeft te zetten (want dat is het gene wat pijn doet).

We zijn niet van Plan de Mont Blanc of de Simplon over te gaan met de fiets ;)

En nog 1tje, we zijn al vaker naar het ziekenhuis geweest en ze moet een operatie maar zoals ik ook al geschreven heb is dat Zij die operatie iedere keer maar uitstelt.
dabbertje
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mar 2013, 22:46

E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door dabbertje »

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een goede ebike met krachtige motor prima zonder al te veel kracht te moeten zetten een berg of heuvel op gaat. Een ebike met riem en een Enviolo (half)automaat is echt super! Zonder ondersteuning fietsen, dus als een normale fiets is ook nog steeds mogelijk. De motor hoef je namelijk niet mee te trappen en wordt volledig uit het circuit gehaald. Niet te vergelijken met de vorige generatie ebikes.

Ik weet zeker dat ze fietsen heel fijn gaat vinden en dat een tweede ebike er ook gaat komen :) Ik fietste mijn echtgenoot het snot voor de ogen, zeker bergop, en dat met slechte knieën. Een jaar later had hij ook een ebike Afbeelding

Mocht het tot een operatie komen, heel veel succes! Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Daphne


Als je alles opschrijft wat je bezit, heb je een lijst
Als je alles opschrijft wat je beleeft, heb je een verhaal
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door hathi »

Geheel, met Dabbertje eens,….
ga proef rijden,en ervaar zelf,…er hoeft echt niets speciaals aangeschaft te worden,ook in de E Bike ontwikkeling staat de tijd niet stil, er zit zelfs alweer verschil in mijn 2 jaar oude E Bike,en de gloednieuwe van de Dochter,als je wil €….zweef je over de weg ,en dat is niet overdreven,in vergelijk tot 5 /10 jaar geleden
Hans
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door metatoon »

Het grote nadeel zit hem vooral dat je als je gewend bent samen te fietsen,er altijd onvermijdbaar twee
aangeschaft moeten worden .
En doe je dat ook nog niet te gelijk,kom je als nog ongelijk uit de strijd.
Immers de ander moet ook weer beter matriaal.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
dabbertje
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mar 2013, 22:46

E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door dabbertje »

Misschien kun je uit dit filmpje een beetje halen hoe het zit met de kracht van verschillende motoren. Zijn wel alleen van Bosch, maar er zijn ook andere merken maar daar kon ik niet zo snel een heuvel vergelijkingstest van vinden. Ik hoop niet dat je snel last hebt van duizeligheid want de fietsende persoon lijkt wel dronken :P Je kunt in ieder geval zien dat er veel verschillen zijn tussen de ebikes en dat dit te maken heeft met de kracht van de motor. M.a.w. zelf gaan proberen!


https://youtu.be/_obRtdlg79Q
Met vriendelijke groet,
Daphne


Als je alles opschrijft wat je bezit, heb je een lijst
Als je alles opschrijft wat je beleeft, heb je een verhaal
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door CaradoT135 »

Daarom schreef ik een aantal berichten eerder dat een ketting of riem niet uitmaakt, de kracht van de motor maakt het verschil.
M.a.w. als bruin het kan trekken ga voor een 75Nm motor en een dikke accu.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31864
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Bob Diesel »

Die dikke accu , Is dus alleen voor meer actieradius ,maar maakt de fiets veel duurder :idea:
Maak je gewone afstanden , dan hoeft die duurdere accu dus niet
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door CaradoT135 »

Bob, afgelopen zomer fietste ik in een kwartier van een bereik van 55 km naar 9 km, toen was ik gelukkig boven op de berg.
Als de accu na verloop van de jaren, en het wordt wat kouder, wat minder wordt ben je blij met iets meer accucapaciteit.
Daarom schreef ik ook bruin en geen diesel.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door EasyBee »

Hoe ver kom je? David van Bright https://youtu.be/s_PM06aEn94
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie