E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Camperrer
Berichten: 136
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Camperrer »

hathi schreef:
zo 29 jan 2023, 15:20
een E bike zonder ketting,maar met riem,het verschil in ( zwaar) trappen is enkel daardoor al enorm,
Riem trapt niet lichter dan ketting. Eerder ietsje zwaarder.door de buiging rond de tandwielen Bij het fietsen niet echt voelbaar. Bij een e-bike is dit helemaal niet voelbaar. Riem is onderhoudsvriendelijk, tussen 15000km en 30000km is realistisch. Efficiëntste met minste verliezen, maar wel het meeste onderhoudsintensief is ketting en derailleur en meer speeds cassette zoals bij racefiets en mtb.
De traploze versnellingsnaaf Enviolo (nuvinci) heeft het meeste rendementsverlies. Bij een niet elektrische fiets is deze eerder onbruikbaar, maar bij de e-bike is deze populair geworden omwille van gebruikscomfort , de fietser heeft hierbij ook geen hinder van de slechte efficiëntie, de elektromotor compenseert dit
Hierin heb ik technische ervaring en ervaring als gebruiker.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door hathi »

En Camperrer, je denkt toch niet dat ik dit zomaar schrijf,of wel ?…ik heb die ervaring n.m wel en ,wat die Enviolo betreft, ook dat vind ik nonsens vanaf 2007 …2 gewone fietsen met Enviolo …1 met Nuvinci….en vanaf 2021 2 Ebikes,met Enviolo ,ik wil niet anders meer, wel allemaal met kabel bediening
Hans
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door CaradoT135 »

Mijn ervaring is dat een riem t.o.v. een ketting met derailleur minder verschil geeft dan een zwaardere motor. Op steile gedeelten heb je meer baat bij een lager verzet (met derailleur) dan met een riem.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door hathi »

En zo heeft ieder zijn ervaring,al ging het dan niet over een lichte of zware motor, probeer maar eens te fietsen zonder hulp van de motor,dan weet je hoe licht een riem trapt :-B
Hans
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door CaradoT135 »

Dat weet ik Hans, onze Gazelle's met middenmotor en derailleur fietsten zonder ondersteuning net als onze niet e-bike fietsen.

Welke ervaring ik wel heb is dat het fietsen met een voorwiel aangedreven e-bike erg zwaar trapt als de ondersteuning uit staat.

Trouwens als dat verschil zo groot zou zijn als jij beweert vraag ik mij af waarom wielrenners nog niet massaal op een belt zijn overgegaan.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door hathi »

Heel simpel,met een ketting,kun je meer versnellingen aan,en het wiel wisselen gaat natuurlijk sneller,dan met een brede riem,waar weinig plek voor is
Hans
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31861
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Bob Diesel »

vraag ik mij af waarom wielrenners nog niet massaal op een belt zijn overgegaan.
Dat zijn geen oudere e,bike ik geniet om mij heen kijkende fietstouristen :wink:
Max verstappen in een open 2cv , oid
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Dirk Dreamer
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Dirk Dreamer »

hathi schreef:Heel simpel,met een ketting,kun je meer versnellingen aan,en het wiel wisselen gaat natuurlijk sneller,dan met een brede riem,waar weinig plek voor is
Ja maar het gaat hier over een e-bike. Op m’n gewone fiets had ik ook 15 versnellingen en was schakelen nodig.
Bergop , wind tegen of beide tegelijk enz. Regelmatig ging de ketting op en af.

Echter op m’n elektrische fiets heb ik nu 5 versnellingen , en ik rij bijna altijd in dezelfde versnellingen. In de praktijk gebruik je er max 2. Want de ondersteuning werkt harder bergop waardoor schakelen niet meer nodig is.

Dus ja , het zal wel maar het doet er niet toe. De riem is 1 cm breed trouwens valt reuze mee , het is geen harley.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
dabbertje
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mar 2013, 22:46

E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door dabbertje »

Een e-bike met riem en 65 Nm ondersteuning voldoet prima met knieklachten. Fietsen is heel erg goed en kan helpen een operatie uit te stellen.
Ik heb rechts 6 jaar geleden een knieprothese gekregen en afgelopen november ook links. M’n hometrainer en e-bike zijn m’n grootste vrienden en steun. Voor en tijdens de revalidatie is het heerlijk om de knieën “los” te fietsen. Ik heb een DutchID Phantom maar een Lacrosse voldoet ook prima.

En een ongevraagd advies, stel een operatie niet te lang uit, in ieder geval niet tot het niet meer kan. Ik heb dat bij m’n eerste prothese gedaan (mede vanwege m’n leeftijd) en het herstel duurde veel langer dan bij de meest recente.
Met vriendelijke groet,
Daphne


Als je alles opschrijft wat je bezit, heb je een lijst
Als je alles opschrijft wat je beleeft, heb je een verhaal
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door hathi »

..Kijk,…Dabbertje,nu horen we het ook uit de praktijk :thumbup: ,maar ik ben er intussen aan gewend,commentaar krijg je hier altijd :hug:
Hans
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door mmdem »

Bert schreef:
zo 29 jan 2023, 9:01
Met de Lacros fiets die ik heb krijg ik met de wandel assistent hendel de volle ondersteuning. Dat gebeurt al als ik de hendel gebruik met het wegrijden.
En ook als ik bv 15 km/u fiets en ik ga de hendel gebruiken dan krijg ik continu de volle ondersteuning tot ik 25 km/u ga.Ik moet wel de trappers gebruiken, maar dat hoeft maar door ze langzaam rond te draaien. Blijf ik die hendel indrukken dan blijft de fiets 25 km/u gaan

Ik heb de Lacros Scamper S400XL

Bert
Bij de Lacross kun je via het menu de wandelsnelheid aanpassen. Zet je deze op stand 3 dan krijg je de volle ondersteuning zonder de trappers te bewegen.Als wij aan het eind van de rit wat vermoeidheid bespeuren rijden we op die manier de laatste kilometers naar het eindpunt. Dit menu bereik je door tegelijk de + en de - in te drukken. Omdat het display een standaard display is dat op meerdere fietsen wordt gebruikt is het de moeite waard om dat eens te proberen.
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Crossy »

@mmdem

Dat is handige info.

Ik kreeg dus via de Email alleen door over die wandel mogelijkheid welke beperkt is tot 6km/h. Ja dat vonden we toch een beetje weinig, 5km naar het dorp van de Camper Plaats en terug voor boodschappen duurt dan 2 uur :-B
Bert
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Bert »

mmdem, mijn eerste Scamper had dat ook zonder de trappers te bewegen. Ik vondt dat wel fijn rijden. Hoe heet dat in het menu omdat te veranderen ?


Bert
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Crossy »

Goeie @bert

Ik ben nu wel benieuwd of wat @mmdem zegt ook bij de jouwe werkt.

Je weet maar nooit, zag ook dat VanMoofs een optie hadden om harder dan X km te gaan door (als ik het goed heb) een optie in het menu aan te passen, maar die optie is later weer verwijderd.
Plaats reactie