E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

E-Bike vraag: maximale ondersteuning vanaf begin?



Bericht door Crossy »

Mijn lieve eega heeft sinds een paar maanden behoorlijk veel last van haar Knie. (Ja ze moet eigenlijk een operatie ondergaan, maar die stelt ze dus zo lang mogelijk uit (niet verstandig maar ja)

Ik heb begrepen dat sommige een ondersteunings-knop (wandel knop of zoiets dergelijks heet dat) maar die levert maar ondersteuning tot 6km/h, ja dat is wel erg langzaam om samen te fietsen.

Nu zijn we dus voor haar op zoek naar een Legale E-Bike waar mee ze zo min mogelijk hoeft te trappen. Geen Scooter (wat die zijn dus wat ik zag rond de 100 kg) of een Step.

Zijn er zulke E-bikes? We hebben nu nog "normale" fietsen.

Bvd

Edit: Dat van die ondersteunings-knop komt van Lacros waar we mee gemaild hebben, maar dat lijkt me dus niet voldoende.
Camperrer
Berichten: 136
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door Camperrer »

Er bestaat geen legale e-bike waar je met behulp van een knop tegen normale fiets snelheid kan rijden. Fietsen die dit wel kunnen zijn geen e-eigenlijk illegaal, volgens de wetgeving zijn het geen e-bikes ,Pedelec met trapondersteuning meer, zowel in België als Nederland.
Fietsen die dit wel kunnen tot maximaal 25km/h behoren tot snorfietsen, hierbij zal de wetgeving van snorfiets gelden.o.a verzekering verplicht.
Er zijn natuurlijk ook veel e-bikes welke je zonder veel inspanning kan berijden. O.a de versies met enkel omwentelingsensor, deze kan dikwijls instellen zodat je enkel maar moet blijven rond bewegen met de pedalen, en de fiets rijd. Veelal oudere modellen met voorwielmotor.
( Nadeel, van zelf weinig of geen kracht te zetten is dat de batterij sneller leeg is)
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door Crossy »

Dank

Ja daar was ik dus ook bang voor, zag op Bol.com al Fietsen met een Gashendel, maar ja die zijn dus niet echt legaal.

Heb je enige voorbeelden (merken) van
Er zijn natuurlijk ook veel e-bikes welke je zonder veel inspanning kan berijden. O.a de versies met enkel omwentelingsensor, deze kan dikwijls instellen zodat je enkel maar moet blijven rond bewegen met de pedalen, en de fiets rijd. Veelal oudere modellen met voorwielmotor.
Edit: Ik denk dat ik al iets gevonden heb

https://www.spartabikes.com/nl-nl/e-bik ... rsteuning/
Elektrische fietsen met een rotatiesensor

Is een natuurlijk rijgevoel minder belangrijk? Dan kun je kiezen voor een elektrische fiets die uitgerust is met een rotatiesensor. Deze sensor registreert de trapfrequentie (in plaats van trapkracht) en vergelijkt deze met de gekozen ondersteuningsstand.

Bij een hoge gekozen ondersteuningsstand zal de elektrische fiets veel ondersteuning geven totdat de maximale snelheid is bereikt. Je kunt er dan ook voor kiezen om heel weinig druk op de pedalen te zetten en de fiets het werk te laten doen. Door de nauwkeurige sensor reageert het systeem snel bij het optrekken en geeft deze een soepele opbouw, maar is de hoeveelheid ondersteuning niet afhankelijk van de hoeveelheid kracht die op het pedaal wordt gezet (zie trapkrachtsensor).

Om de opbouw nog geleidelijker te laten verlopen, hebben sommige modellen een hendel. Dit is ook handig als je een keer de fiets uit de parkeerkelder moet duwen. Elektrische fietsen met een rotatiesensor zijn voorzien van een voorwielmotor of een achterwielmotor.
Laatst gewijzigd door Crossy op zo 29 jan 2023, 9:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door kampo »

Je moet niet enkel de pedalen kunnen draaien maar voor de rest ook voldoende mobiel zijn.
Eigenlijk is een e-bike enkel voor mensen die voldoende fit zijn.
Op een bepaald ogenblik worden andere oplossingen als de fiets een betere keuze.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door gjvonk »

Klopt allemaal, maar blijkbaar zijn er nogal wat jongeren in staat om bij hun fatbike of mini e bike de trapsensor te omzeilen: grut vanaf 10 a 12 jaar scheurt hier in de regio Rotterdam/Schiedam zonder trappen vrolijk rond op dit soort fietsen, zonder helm en zonder verzekeringsplaatje. Handhavers en politie zie ik niet optreden, ouders vinden het kennelijk ok.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door Crossy »

kampo schreef:
zo 29 jan 2023, 8:44
Je moet niet enkel de pedalen kunnen draaien maar voor de rest ook voldoende mobiel zijn.
Eigenlijk is een e-bike enkel voor mensen die voldoende fit zijn.
Op een bepaald ogenblik worden andere oplossingen als de fiets een betere keuze.
Ze is nog voldoende mobiel, kan gewoon nog goed lopen hoor, maar fietsen (op een normale fiets) is te pijnlijk vooral als het een beetje
"berg op" gaat.
Bert
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door Bert »

Met de Lacros fiets die ik heb krijg ik met de wandel assistent hendel de volle ondersteuning. Dat gebeurt al als ik de hendel gebruik met het wegrijden.
En ook als ik bv 15 km/u fiets en ik ga de hendel gebruiken dan krijg ik continu de volle ondersteuning tot ik 25 km/u ga.Ik moet wel de trappers gebruiken, maar dat hoeft maar door ze langzaam rond te draaien. Blijf ik die hendel indrukken dan blijft de fiets 25 km/u gaan

Ik heb de Lacros Scamper S400XL

Bert
Laatst gewijzigd door Bert op zo 29 jan 2023, 9:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door kampo »

OK gelukkig.

De wandelknop is niet geschikt, dat is onhandig en enkel om bv de fiets wandelend omhoog te duwen om trappen omhoog te nemen. Bij mijn e-bike is de knop bovendien ongunstig geplaatst.

De meeste e-bikes hebben 5 niveaus van ondersteuning.
Op de hoogste stand, bij mij Turbo, moet je heel weinig trappen. En je hebt ook nog versnellingen !
Het is wel gevaarlijk, bij het aanzetten met zoveel ondersteuning aan lage snelheden.
Uitproberen !
Bij iedere normale fietshandelaar mag je een proefritje maken.
En je hebt ook zeker vrienden waar je de fiets eens kan lenen.

Veilig fietsen als je niet of minder goed kan trappen ?
Er bestaan ook elektrische brommers en scooters met max 25kmh.
Vanaf een bepaalde handicap lijkt dat me veel geschikter, omwille van de veiligheid.
Laatst gewijzigd door kampo op zo 29 jan 2023, 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door Crossy »

Nee brommers of Scooters is niets voor ons. Ik zie al ons 2 oudjes (Opa en Oma) op zo'n ding. :lol3:
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door Crossy »

Bert schreef:
zo 29 jan 2023, 9:01
Met de Lacros fiets die ik heb krijg ik met de wandel assistent hendel de volle ondersteuning. Dat gebeurt al als ik de hendel gebruik met het wegrijden.
En ook als ik bv 15 km/u fiets en ik ga de hendel gebruiken dan krijg ik continu de volle ondersteuning tot ik 25 km/u ga.Ik moet wel de trappers gebruiken, maar dat hoeft maar door ze langzaam rond te draaien. Blijf ik die hendel indrukken dan blijft de fiets 25 km/u gaan

Ik heb de Lacros Scamper S400XL

Bert
Dank je wel Bert. Ik had met Lacros gesproken (email) maar diegene heeft me dat dus niet echt goed uitgelegd. Goed dat een echte gebruiker hier antwoord opgeeft.
Tomaat85
Berichten: 71
Lid geworden op: di 18 jan 2022, 19:09

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door Tomaat85 »

Balen van die pijnklachten, veel succes daarmee. Wat ik begrijp zal er na de operatie zicht zijn op verbetering? Wanneer dat het geval is zou ik bij een keuze voor de E-Bike ook meenemen hoe de fiets daarna gebruikt gaat worden. Terug naar de "gewone" of misschien toch 1 erbij?
Elke E-Bike heeft wel versnellingen en met een lichte versnelling en een wat hogere ondersteuning zou je redelijk pijn vrij moeten kunnen fietsen. Let op, knie moet wel een trapbeweging kunnen blijven maken. Bij mijn weten kan je overal wel proefrijden en dat zou je altijd moeten doen. Misschien is een hele grote winkel in Moordrecht een optie. Daar staat echt heel veel en kan je indoor proefrijden. Probeer dan iig ook de traploze versnellingsnaaf (wij hebben hem niet maar fietst wel relaxed hoor). Veel succes met de knie en wijsheid met beslissen
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door Bob Diesel »

Ze zijn er wel
Onlangs mijn auto voor een beurt naar de grae gebrcht en met een leenfiets naar huis
Geen versnellingen , maar met dat je begint te trappen ,gelijk voor uitgaan met volle kracht
Deze blijft de kracht geven zo lang als dat de trappers rond gaan, stop je met rondtrappen
Dan stopt ook de ondersteuning
Was ff wennen , maar o zo gemakkelijk
De fiets was van een mij onbekend merk ,zag er niet uit ,loodzwaar , maar fietste heerlijk

Kijk eens naar een goed gekeurde e,step ,met zadel. BV een Tante Paula

https://www.future-bikes.eu/Oliver-500- ... bis-120-Km
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op zo 29 jan 2023, 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door AadenAnke »

Mijn vrouw Anke heeft een spierziekte beperking in kracht en duurbelasting soms loopt ze een redelijk stuk meestal korte stukjes dan stap ze weer op haar Ebike en dan weer in de elektrisch aangedreven rolstoel (dan zie je mensen vreemd kijken :lol: soms is er iemand zo dapper om gewoon te vragen hoe het zit :shh: ) het is onzin om te zeggen dat mensen met last van b.v. hun knieën niet veilig op een Ebike zouden kunnen. @TS ga naar een lokale fietsenhandelaar leg uit wat het probleem is en wat je wil. Je bent echt niet de enige of de eerste die bij hem komt en hij weet vast een passende legale oplossing voor je

Gr Aad
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: E-Bike Vraag (maximale ondersteuning vanaf begin)



Bericht door isoplus »

Bert heeft het goed uitgelegd, de Lacrosfiets doet dit prima.
Ga er naar toe en test het ding!
Zelf heb ik een Flyer Flowgo met kleine wielen en een middenmotor, die doet dat ook prima en past perfect achter op ons busje, bonus is de lage instap en dat je met je voetjes bij de grond kan zonder af te stappen, dat kan bij de Lacros ook.
Wel belangrijk!
Plaats reactie