Hoe 2e huishoudaccu aansluiten?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Hoe 2e huishoudaccu aansluiten?



Bericht door Camper_56 »

Hallo,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en kwam dit topic tegen.

Ik ga 2 nieuwe accu's kopen en onder de bijrijdersstoel zetten (er zit er nu 1). Dus parallel.

Paar vragen:

1. Hoe dik moeten de verbindingskabels zijn (2 accu's van 95amp.)
2. Dan zie ik op de tekening in dit topic dat de kabels van de camper zelf dan afgesloten moeten worden op de 2 accu's.
Dus de "+"camperkabel op de + van de ene accu en de "-"camperkabel op de "-" van de andere accu. Waarom moet dat zo.

Beide camperkabels op de + en de - van de eerste accu, die weer gekoppeld is met de 2de accu, mag dus niet.

Ik hoor graag.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Zitten jullie huishoudaccus vast?



Bericht door dedruivenplukker »

Het lijkt mij dat je beter een nieuw topic kan aanmaken i.p.v. aanhaken op dit 6 jaar (!) oude topic wat ook nog eens over iets anders gaat als jouw vraag.

Succes. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Zitten jullie huishoudaccus vast?



Bericht door Will »

Zit ik weer een oud topic door te spitten bij de laatste pagina had ik het pas door. :D

Maar de huishoudaccu behoort toch het woongedeelte wat een APK hier mee van doen heb ontgaat mij.
Dat er naar de gordels gekeken wordt begrijp ik maar een huishoudaccu behoort toch bij het woongedeelte.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hoe 2e huishoudaccu aansluiten?



Bericht door Dafluc »

Vraag losgeknipt van oud topic.
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hoe 2e huishoudaccu aansluiten?



Bericht door EasyBee »

Camper_56 schreef:
za 28 jan 2023, 22:59
Dan zie ik op de tekening in dit topic dat de kabels van de camper zelf dan afgesloten moeten worden op de 2 accu's.
Dus de "+"camperkabel op de + van de ene accu en de "-"camperkabel op de "-" van de andere accu. Waarom moet dat zo.
Beide camperkabels op de + en de - van de eerste accu, die weer gekoppeld is met de 2de accu, mag dus niet.
Het zijn net 2 communicerende vloeistofvaten. Als je beide gelijk wilt belasten en weer vullen, moet je ze inderdaad zo aansluiten. Die twee verbinden en dan alles op de + van de eerste en de - van de tweede accu. Dan is het een twee-eenheid.
Beide kabels op de + en de - van de eerste accu, die weer gekoppeld is met de 2de accu, kan wel, maar dan wordt die eerste telkens vol belast en de tweede hangt er een beetje aan. Die eerste gaat er eerder onderdoor (vangt de klappen op) en trekt vervolgens de tweede mee in zijn ondergang. Want die tweede moet dan de eerste verzwakte accu aanvullen.
Ik heb het maar even in Jip en Janneke taal opgeschreven,
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Hoe 2e huishoudaccu aansluiten?



Bericht door Camper_56 »

@EastBee; Dit zijn de antwoorden waar ik wat mee kan.

Wat is de dikte voor de verbindingskabel die ik moet/kan aanhouden ? (dan ben ik klaar en kan ik door :-B )
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe 2e huishoudaccu aansluiten?



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Hoe 2e huishoudaccu aansluiten?



Bericht door Camper_56 »

tsja; ik hoor graag een getal. Er zal wel iemand zijn met praktijk ervaring.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hoe 2e huishoudaccu aansluiten?



Bericht door EasyBee »

Dat ligt aan de afstand tussen de eerste en de tweede accu. Hoe langer de benodigde kabels, des te hoger de weerstand wordt en des te dikker de kabels moeten zijn. Vandaar die verwijzing naar http://www.polz.info/leitungsrechner/ Je geeft de benodigde informatie in en het antwoord rolt er uit.
Laatst gewijzigd door EasyBee op zo 29 jan 2023, 9:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hoe 2e huishoudaccu aansluiten?



Bericht door kampo »

Hoe ga je de 2 accu's vastmaken ?
Groeten Kampo
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Hoe 2e huishoudaccu aansluiten?



Bericht door Hermes »

https://www.accuserviceholland.nl/servi ... demonteren

Hier kun je een hoop kennis vergaren, misschien dat je er iets aan hebt. Succes!
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Hoe 2e huishoudaccu aansluiten?



Bericht door Camper_56 »

Hola, ik vraag alleen hoe dik de kabels moeten zijn van accu naar accu.

Dus van de + naar de + en de - naar de -

Wat zal de afstand zijn? (30 cm?) Ik kan het niet meten omdat ik nog geen 2 accu's heb.

Er zal toch wel iemand met ervaring zijn? Dat rekenprogramma is helaas niet aan mij besteed.

Ik moet ook de kabels bestellen en dan moet ik dus getallen doorgeven. Lengte en dikte.
Dus ervaring is het mooist.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe 2e huishoudaccu aansluiten?



Bericht door Kroppie »

word de 2e accu erbij geplaats omdat er meer verbruikers komen ?, of om wat langer te kunnen staan, in het laatste geval zou ik zeggen neem de kabels even dik als de al bestaande , EN een te dikke kabel heeft 2 nadelen, 1e hij kost wat meer dan nodig ,EN hij is wat lastiger te verwerken.(ik zou zeggen neem even dik als de al bestaande kabels van en naar de accu)
komen er veel meer verbruikers, dan is het beter om te melden wat er allemaal tegelijkertijd aan zware verbruikers op de accu gaat draaien
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie