Webasto verwarmt amper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Robbert1810
Berichten: 4
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 17:13

Webasto verwarmt amper



Bericht door Robbert1810 »

Beste mede campereraars,

Sinds de zomer zijn wij de trotse eigenaars van een Trigano buscamper!

Vanwege de koudere temperaturen heb ik de afgelopen tijd geprobeerd de camper te verwarmen met de Webasto kachel. Hij slaat aan, je hoort de ventilator draaien en de pomp tikken. Echter wordt de bus maximaal 7-8 graden warmer dan dat hij was. Ik heb de thermometer voor de uitgangen van de verwarming gehouden en deze worden maximaal 40 graden.
De kachel blijft het de hele tijd doen, geen foutmeldingen en het pompje tikt ongeveer elke seconde, maar zelfs na 3 uur met de kachel aan blijft de temperatuur maximaal 7-8 graden hoger dan de buitentemperatuur.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8376
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Webasto verwarmt amper



Bericht door EasyBee »

Welk type Trigano camper, lengte en hoogte hebben we het over? Welk type Webasto kachel hebben we het over?
Je zult niet de eerste zijn met een kachel die niet krachtig genoeg is voor het doel, te weinig capaciteit.
Hebben jullie een nieuwe of een gebruikte camper? Wat zegt de verkoper/dealer?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Webasto verwarmt amper



Bericht door myway »

Laat hem ff uitlezen.
Bij de uitgang moet je op vol vermogen 80/90 graden meten.
Robbert1810
Berichten: 4
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 17:13

Re: Webasto verwarmt amper



Bericht door Robbert1810 »

Dankjulliewel voor de reacties!

Het is een Trigano Eurocamp 2 uit 2003. Lengte 560cm, interne hoogte 188cm.
Type Webasto weet ik helaas niet, hij zit onder de bus gemonteerd achter een stalen constructie, maar afgaande van andere Eurocamps is het volgens mij een 2kw.

Waar zou ik moeten aankloppen om hem uit te laten lezen?

Alvast bedankt!
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Webasto verwarmt amper



Bericht door veetee »

Ik heb wel eens bij een zo onder de bus gemonteerde kachel een vrij lang stuk ongeïsoleerde slang (dus buiten om) zien lopen voor 'ie naar binnen ging. Dan verlies je dus al een heleboel warmte aan de buitenlucht. Als dat zo is, goed isoleren dus. Ook in kasten, en slang door de garage, isoleren. De uitblaas moet inderdaad flink heet kunnen worden, ook bij een 2 kW kachel.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Webasto verwarmt amper



Bericht door Peter LMC »

Wat je al wel kunt doen is;
Kijk of de aanzuig kant van de verwarmingslucht niet gedeeltelijk geblokkeerd is.
Deze moet goed vrij zijn van belemmeringen.
Zo ook de wegblaas kant en of er geen aanzuig/wegblaas slang geknikt is ergens in het traject.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Webasto verwarmt amper



Bericht door Bas vd laar »

Op vol vermogen moet dat pompje niet elke seconde tikken, maar wel of 4 of 5 keer per seconde
Gebruikersavatar
Bavaria 4-4
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 26 dec 2022, 9:43
Locatie: Ichtegem

Re: Webasto verwarmt amper



Bericht door Bavaria 4-4 »

Beste,
Bent u zeker dat het een Webasto is van merk ?
Ik zou eens kijken naar de dieselfilter in de leiding van de pomp.
Vriendelijke campergroet,
Danny.
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Webasto verwarmt amper



Bericht door jackentiny »

Reset het ding eens door de spanning een 10 seconden compleet eraf te gooien dus alle zekeringen er ff uit.

Groet,
Jack
Robbert1810
Berichten: 4
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 17:13

Re: Webasto verwarmt amper



Bericht door Robbert1810 »

Fijn dat jullie zo meedenken!

De aanzuig van de verwarmingslucht is compleet vrij.
Het stuk “vrije” verwarmingsslang die onder de bus loopt is vrij kort (schat zo’n 50cm) en wordt ook niet heel warm, kan hem met mijn hand makkelijk aanraken.
Zekeringen eruit trekken heb ik ook al geprobeerd….

Als het pompje zo’n 4-5x per seconde moet klikken, kan het dan zijn dat het pompje aan vervanging toe is?

Ik zal binnenkort eens kijken of het lukt om onder de bus te kruipen om een betere blik op de kachel te werpen..
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Webasto verwarmt amper



Bericht door JoopBrekken »

Bij onze 2 Kw Webasto ging het pompje tussen de 1 en 2 x per sec. ( 1 of 2 Kw warmte ) Het pompje lijkt dus goed.
Die warme luchtslang moet helemaal goed geïsoleerd zijn.
De te verwarmen lucht moet van binnen aangezogen worden.
De uitblaas temp moet dan min. 80 gr zijn.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op za 28 jan 2023, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Webasto verwarmt amper



Bericht door Bas vd laar »

Als het pompje zo’n 4-5x per seconde moet klikken, kan het dan zijn dat het pompje aan vervanging toe is?
Dat lijkt me niet, hij doet het of hij doet het niet.
Hij krijgt echter het signaal dat hij maar weinig diesel moet leveren, ik zou het eerder in de instellingen zoeken of aan een tekort aan zuurstof.

Hij weet namelijk wat het ideale zuurstof / brandstof mengsel is, sta je hoog in de bergen, waar minder zuurstof is, dan geeft hij ook minder brandstof en werkt het pompje dus trager.
Dus door te weinig zuurstof denkt de computer misschien wel dat hij op 3500 meter hoogte staat.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Webasto verwarmt amper



Bericht door kampo »

Meestal is het geen Webasto maar een Eberspächer Airtronic D4
Dat kan je zelf zien als je er gaat onder liggen en een foto neemt van het typeplaatje.
Of van de hele installatie.
Je kan al een eerste indicatie krijgen als je het merk en type van het bedieningselement kan fotograferen. Besef voor de juistheid van je probleem diagnose dat er bij de Trigano groep meer dan 50 verschillende kacheltypes in omloop zijn...

Het is zoals Basvanderlaar zegt. Als het pompje tikt dan is de kachel redelijk in orde.
Je zal het gebrek aan warmte moeten zoeken in de verliezen op de luchtslangen.
Dat kunnen zowel de aanzuig als de warme lucht slangen zijn.
Bekend is dat de plaatsing van de slangen wel eens ongunstig is uitgevoerd. De warmte is kapot gewurgd voor ze er uit komt.
Als je dit niet zelf kan vinden/ontdekken/oplossen dan ga je best naar een Eberspächer of een Webasto dealer.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Webasto verwarmt amper



Bericht door jackentiny »

mogelijk dat Interieur temp sensor afwijkt,
sensor defect zou een oneindig grote of kleine waarde geven met als gevolg foutcode 11,
ik heb hetzelfde probleem al eens gehad,
Je weet wellicht niet of tie het ooit wel goed deed, maar ook kan het een ontwerpprobleem zijn, bij onze camper zat de eerste uitblaas veel te dicht bij de aanzuig en was veel te groot, er ontstond een relatief korte circulatie onder het bed en aan de voorkant gebeurde te weinig.

Groet,
Jack
Plaats reactie