3x (4x320 Ah ) Lifepo4 parallel zetten?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

3x (4x320 Ah ) Lifepo4 parallel zetten?



Bericht door Bob47 »

Lifepo4 3 banken vs BMS.

Hier een vraag voor de super experts.
Ben meegezogen in een zelfbouw project van 3 banken van 320 Ah (4 cellen in serie, dus12V) . Dus in totaal 960 Ah.
Deze moeten parr. gezet kunnen worden om daaraan te komen (dat was het eerste idee).

Vraag kan dit ? Dus 3x 320 Ah met 3 keer een BMS ????

Of moet het plan zijn , één grote accuset met 3 x 3.2 V parallel en dat 4 x in serie. De BMS wordt dan 1 keer , maar één bms cel-input bestaand dan uit 3 keer parr geschakelde cellen.
Uiteraard moet dan de nodige " balancing " vooraf plaats vinden.

Vraag jullie ideeën
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: 3x (4x320 Ah ) livepo4 parallel zetten ?



Bericht door DJSmiley »

LiFePO4 is 3.2V per cel, dus 12.8V (max 3.65 / 14.6V)

Li-ion is idd 3.6-4.2V, maar daarmee kun je geen 12V systeem maken, dan heb je eigenlijk 3.5 cel nodig. Een 24V systeem kan wel (7S).

In principe kun je op beide manieren een set maken: 3x set in parallel, dus 3 BMSsen, of 1 BMS en dan 3 cellen parallen

Beide hebben zo hun voor- en nadelen

Bij 3 BMSsen heb je dus 3 individuele sets. Dus niet met 1 app alles in 1x zichtbaar (Al kan dat bv wel bij de JBD BMSsen icm de Liontron Multi app)
Voordeel is redundancy, want 1 BMS defect en de andere 2 sets draaien nog door. Ook heb je een hogere stroom. Nu zal de stroom nooit 33.3% exact verdeeld worden, maar met een 3-tal 200A BMSsen kun je wel prima 500A trekken als je zou willen.

Nadelen is dus meer werk en hogere kosten.

Persoonlijk zou ik kiezen voor 1 BMS van 200 of 300A, afhankelijk van je grootste verbruikers en dan 3 cellen parallel zetten.
Wel zou ik een active balancer overwegen, passief balanceren is met zulke hoge capaciteiten niet echt realistisch.

Ook het feit dat je het over 320Ah cellen hebt (die bestaan namelijk niet) doet mij denken aan een wat minder betrouwbare verkoper. Dan is de kans op cellen die toch wat meer uit balans lopen een stuk groter. Mocht dat gebeuren dan kun je een actieve balancer ff een tijdje inschakelen als je die meteen monteert.
Als de cellen van Aliexpress komt zou ik zeker een actieve balancer nemen, dat platform is het minst betrouwbaar voor fatsoenlijke cellen.

Naast de JBD BMSsen met een losse balancer (mijn voorkeur is een Heltec) kun je ook een JK BMS met actieve balancer overwegen (Al heb ik met de laatste persoonlijk geen ervaring)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: 3x (4x320 Ah ) livepo4 parallel zetten ?



Bericht door seth_space »

Wat die 320Ah cellen betreft.. wat optimistische uitleg van deze?
https://dutch.lithium-solarbattery.com/ ... 320ah.html

Bijv: Daly heeft parallel modules om BMS te schakelen.

Let er wel op dat je maximale stoom vraag bepalend is voor wat je wilt bereiken.
stel je hebt een inverter die daadwerkelijk bijv 350A kan trekken dan zul je ook daadwerkelijk drie BMS moeten heben van iedere tenminste 350A.
Stel je hebt drie BMS van ieder 200A = 3x 200=600A lijkt een fraaie oplossing.
Maar als een van de BMS in beveiliging gaat dan komt de stroomvraag ineens naar de twee resterende . Als daar iets mis gaat dan stook je die laatste BMS op of alles gaat in beveiliging als je geluk hebt.
Alleen met drie BMS van je maximale stroom vraag ben je dus veilig maar dat kost dan ook wat.

hier een "alternatieve" oplossing voor het hoog vermogen deel.
https://youtu.be/J2KH21Fwi9o
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: 3x (4x320 Ah ) Lifepo4 parallel zetten?



Bericht door amigob2 »

je stookt een BMS niet op want als je een beetje fatsoenlijke BMS pakt is die daar tegen beveiligt.
En in jou voorbeeld is het dus helemaal niet nodig om 3 maal 350A te nemen. Er is 1 ding wat je altijd moet doen en dat is de 3 banken altijd parallel laten zitten zo dat de state of charge altijd gelijk is
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: 3x (4x320 Ah ) Lifepo4 parallel zetten?



Bericht door Bob47 »

Beste allemaal, bedankt voor de reacties.
Inderdaad meerdere cellen parr zetten, in feite zie je dat ook bij de fiets accu,s.

Nogmaals bedankt !
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: 3x (4x320 Ah ) Lifepo4 parallel zetten?



Bericht door Arie55 »

Ik had exact dezelfde vraag met totaal 8 cellen. Zet ik ze 2 aan 2 en dan 1 bms of maak ik er 2 aparte accu's van. Door een van de draadjes hier, ben ik overstag gegaan door er 2 accu's van te maken met 2 bms'en. Het idee erachter was en is, dat mocht een van de accu's of de bms zelf stuk gaan (het laatste is denkbaar) dan kan je toch nog verder met de andere accu. Er is niks zo ergerlijk als er wat stuk gaat en je kan niet verder. Heb wel gelet op de dezelfde lengtes kabels. En goede kabel-ogen aangeperst.

Mijn ervaring strekt nu tot de 2 accu's. Het blijkt dat de cellen prima worden gebalanceerd in elke accu. De 2 balanceren elkaar weer door het spanningsverschil. De verschillen zijn echt heel klein. Zowel in celspanning als tussen de accu's. Dat laatste is echt heel klein. Eenmaal leeggestookt, dan duurt het erg lang tot ze weer een beetje gangbaar zijn. Na een dag of 2 waren ze weer vol. Dus bedenk ook daar aan, het op peil houden van de energie

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: 3x (4x320 Ah ) Lifepo4 parallel zetten?



Bericht door pwhooftman »

Arie55 schreef:
wo 01 feb 2023, 18:51
Eenmaal leeggestookt, dan duurt het erg lang tot ze weer een beetje gangbaar zijn. Na een dag of 2 waren ze weer vol. Dus bedenk ook daar aan, het op peil houden van de energie

Arie
Dat is het eerste waar ik aan dacht toen ik 960Ah las: Bob47, als je ze al leegt krijgt, hoe krijg je ze in vredesnaam weer vol? Als je dat midden in de zomer in één dag zon wil doen dan heb je al een paneel of 12 nodig, laat staan als de zon even niet schijnt of het niet midden in de zomer is?
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: 3x (4x320 Ah ) Lifepo4 parallel zetten?



Bericht door Arie55 »

Zelf doe ik er een dag of 7-8 over om leeg te stoken. Wel met af en toe een paar Watt-uren erbij via 260Wp panelen. Veel te weing natuurlijk. Uiteindelijk wel een melding van een te lage celspanning (3V). Nu op de camping flink wat 'bijgetankt'. Het is de kunst om het verbruik weer aan te vullen. Aangezien een ieder een ander verbruikspatroon heeft, is daar weinig concreet iets over te zeggen. Laatst bedacht ik een stelregel van: getal X aan Ah accu is ongeveer X aan Wp panelen. En daar begon ik al twijfels over te hebben. Misschien dat dit 's zomers opgaat.
En lukraak je dak vol leggen vind ik nogal wat. Leg je dan niet te veel of is de capaciteit van de accu niet te groot. Waar ik laatste tijd ook in mijn geval al bedenkingen over heb. Ook al vanwege de bedragen waar we uiteindelijk over hebben. Kort om, ik kan er geen zinnig woord van zeggen. Er zijn teveel parameters die dat bepalen

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: 3x (4x320 Ah ) Lifepo4 parallel zetten?



Bericht door Frank1954 »

4 x 320Ah...héél wat battery-power maar inderdaad de vraag wat als je die 960Ah al voor de helft hebt "ontladen"
Het gaat er niet om een dergelijk groot batterij-pakket te bouwen (alhoewel respect voor je keuze)
Maar we moeten het ook nog geladen krijgen niet
Met 260Wp aan solar... :roll:
Via walstroom met een 230v netlader van hoeveel Ampere ?
Wat als we dergelijke batterijbank willen laden dmv een dc/dc booster min. 100A..?
https://www.victronenergy.com/dc-dc-con ... er-25a-50a
Eenieder van ons heeft een ander reisprofiel....en respect voor eenieders keuze
Onze ombouw ziet er sinds 2 jaar zo uit
>180Ah CS batteries Lifepo4 mét Victron Smart Shunt
>395Wp (2x 110Wp + 1 x 175Wp) vooraan op het dak parralel op MPPT100/30
>350Wp ( 2 x 175Wp) achteraan in serie op MPPT100/30
>Schaudt WA121525 dc/dc booster ( er komt een 2é bij ) en dan 2 x 25A én apart inschakelbaar (was goedkoper dan alles te vervangen)
>Victron IP22/1 230v netlader
>Ective 2Kw inverter
Wat zijn onze verbruikers
>Nespresso 1340watt (elke dag 2 x 2 tassen via inverter)
>Mestic waterkoker 800watt ( 2 x per dag 1L)
>Toaster 850 watt via inverter ( 1 a 2 x per week )
>Quig inductieplaat 1600 > 200 watt via inverter die we opstarten bij max. 1200watt (gebruik steeds overdag bij flink wat zon
Mocht ik de ombouw nog eens overdoen én met het huidige gamma bij CS Batteries dan zou in nu opteren voor de 280Ah LFP
Met 280Ah zou ik dan een beschikbare capaciteit die vergelijkbaar is met 560Ah in Gel of AGM
Maar tot op vandaag komen wij toe met de 180Ah en als de camper toch aan de walstroom staat dan is dat enkel voor de koelkast
De Victron netlader heb ik amper nodig en ik schakel die enkel in wanneer het echt nodig is om de 180Ah weer te laden

960Ah mag dan een flinke batterijcapaciteit zijn en het is tegelijk goed om lezen als je cellen zelf gaat samen bouwen zoals o.a. met EV-power
Maar onze ervaring heeft ons geleerd dat je zelfs met 1 x 320Ah al héél wat beschikbare energie aan boord zou hebben
En die 320Ah kun je dan veel sneller weer laden dan 960Ah
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8863
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: 3x (4x320 Ah ) Lifepo4 parallel zetten?



Bericht door kampo »

We komen uit een periode dat kamperen goedkoper was en men was dan ook tevreden met minder comfort. Voor sommigen is dat goed en nog steeds.
Anderen willen veel meer comfort, hebben er wat voor over en maken goed gebruik van zo een camper. Hier op het forum kom je alles tegen, zelfs de extremen.

Dan is een 180Ah LFP nog maar een begin. Inderdaad weinig omwenteling, dat is gewoon de vervanger van de +/- 300Ah AGM die we vroeger al hadden. Je kan niet serieus elektrisch koken op zo een 180Ah LFP accu. Waar is je 230V oven of je airfryer ? Fietsen nog altijd laden tijdens het rijden ?
En vooral waar is de standairco die s'nachts 250Ah uit de accu's vreet ?

Als je dichter bij het comfortniveau van thuis wil gaan, dan zal je inderdaad moeten upgraden richting 500 à 1000Ah LFP. Met de bijbehorende toeters en bellen zoals een 180 of 250A dynamo, 3000 of 4000W inverter en 600 à 1200Wp solar.

Maar af fabriek zit er al een elektrisch systeem op de camper...
Tja, je komt vaak tegen dat men de bestaande EBL, lader, solar installatie enz wenst te behouden. Ja nog maar net betaald, wel piepklein en budget geknepen door de fabrikant. Dat gaat natuurlijk niet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: 3x (4x320 Ah ) Lifepo4 parallel zetten?



Bericht door Going »

Kampo, not often, but
:bow: :lol3: :cheers:
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: 3x (4x320 Ah ) Lifepo4 parallel zetten?



Bericht door Bob47 »

pwhooftman schreef:
wo 01 feb 2023, 19:43
Arie55 schreef:
wo 01 feb 2023, 18:51
Eenmaal leeggestookt, dan duurt het erg lang tot ze weer een beetje gangbaar zijn. Na een dag of 2 waren ze weer vol. Dus bedenk ook daar aan, het op peil houden van de energie

Arie
Dat is het eerste waar ik aan dacht toen ik 960Ah las: Bob47, als je ze al leegt krijgt, hoe krijg je ze in vredesnaam weer vol? Als je dat midden in de zomer in één dag zon wil doen dan heb je al een paneel of 12 nodig, laat staan als de zon even niet schijnt of het niet midden in de zomer is?
@pwhooftman; zoals ik al zei ben ik om advies gevraagd, was niet zeker wat juist was dus vandaar mijn vraag.
Het gaat in dit geval om een boot en de persoon in kwestie wil van het gas af.
Dus dat verklaard de benodigde capaciteit. Hoe dit na een dag koken weer opgeladen te hebben voor de volgende dag ? Ik weet het niet, moet ik hem nog vragen. Wat in ieder geval duidelijk is dat ie met z,n boot geen ruimte of gewicht problemen heeft.
Wordt vervolgd !!!
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: 3x (4x320 Ah ) Lifepo4 parallel zetten?



Bericht door Arie55 »

In dat geval, maak dan m.b.v. een spreadsheet een model waar alle verbruikers in staan en geschatte tijdsduur van gebruik. Zo kan je elke dag van de week een ander verbruiksprofiel maken, inclusief de toevoer van energie (zonnepanelen, fietsdynamo :lol3: , enz.) Einde van die dag heb je een bepaald hoeveelheid energie waarmee je de nieuwe dag mee begint. En zo maak je een weekpatroon.

Dat kan je weer copieren naar een tijdsspanne van 4 weken, of langer. Daarna begint de gein pas echt. Als ik nou dit of dat verander, als ik nou zoveel accu capaciteit heb, als ik een paar panelen erbij leg met x Wp. De uiteindelijk bedoeling is dat je met pieken en dalen van energie, goed uitkomt.

Zo'n model maken kost veel tijd, maar weinig euries. Het geeft veel inzicht. Het geeft geen uitsluitsel dat je berekening een systeem nabootst. Het komt wel verrekte goed in de buurt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: 3x (4x320 Ah ) Lifepo4 parallel zetten?



Bericht door amigob2 »

was het dan niet slimmer om op diesel te gaan koken ?
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Plaats reactie