Vervelend dat je alleen kunt koken bij volop Zon.Frank1954 schreef: ↑wo 01 feb 2023, 22:364 x 320Ah...héél wat battery-power maar inderdaad de vraag wat als je die 960Ah al voor de helft hebt "ontladen"
Het gaat er niet om een dergelijk groot batterij-pakket te bouwen (alhoewel respect voor je keuze)
Maar we moeten het ook nog geladen krijgen niet
Met 260Wp aan solar...
Via walstroom met een 230v netlader van hoeveel Ampere ?
Wat als we dergelijke batterijbank willen laden dmv een dc/dc booster min. 100A..?
https://www.victronenergy.com/dc-dc-con ... er-25a-50a
Eenieder van ons heeft een ander reisprofiel....en respect voor eenieders keuze
Onze ombouw ziet er sinds 2 jaar zo uit
>180Ah CS batteries Lifepo4 mét Victron Smart Shunt
>395Wp (2x 110Wp + 1 x 175Wp) vooraan op het dak parralel op MPPT100/30
>350Wp ( 2 x 175Wp) achteraan in serie op MPPT100/30
>Schaudt WA121525 dc/dc booster ( er komt een 2é bij ) en dan 2 x 25A én apart inschakelbaar (was goedkoper dan alles te vervangen)
>Victron IP22/1 230v netlader
>Ective 2Kw inverter
Wat zijn onze verbruikers
>Nespresso 1340watt (elke dag 2 x 2 tassen via inverter)
>Mestic waterkoker 800watt ( 2 x per dag 1L)
>Toaster 850 watt via inverter ( 1 a 2 x per week )
>Quig inductieplaat 1600 > 200 watt via inverter die we opstarten bij max. 1200watt (gebruik steeds overdag bij flink wat zon
Mocht ik de ombouw nog eens overdoen én met het huidige gamma bij CS Batteries dan zou in nu opteren voor de 280Ah LFP
Met 280Ah zou ik dan een beschikbare capaciteit die vergelijkbaar is met 560Ah in Gel of AGM
Maar tot op vandaag komen wij toe met de 180Ah en als de camper toch aan de walstroom staat dan is dat enkel voor de koelkast
De Victron netlader heb ik amper nodig en ik schakel die enkel in wanneer het echt nodig is om de 180Ah weer te laden
960Ah mag dan een flinke batterijcapaciteit zijn en het is tegelijk goed om lezen als je cellen zelf gaat samen bouwen zoals o.a. met EV-power
Maar onze ervaring heeft ons geleerd dat je zelfs met 1 x 320Ah al héél wat beschikbare energie aan boord zou hebben
En die 320Ah kun je dan veel sneller weer laden dan 960Ah
Nog zweten ook nog...
5kg gasflesje, kun je maanden mee koken.
En zelfs met een of andere nieuwe uitvinding; ook water koken.
En dat allemaal met zo'n een klein flesje gas. En een kookplaat van paar €€.
Jammer van je installatie kosten.