Welke gasflessen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Welke gasflessen?

Bericht door de hoekies »

Wij hebben ze van de plaatselijk gasboer , bedrag betaald wat je terug krijgt als je ze inleverd.
Je kunt ze overal laten vullen voordeel daarvan te opzichte van ruilen is dat je het beetje gas wat er nog inzit kunt ggebruiken.Bij ruilen ben je dat kwijt , dit meer als je met volle flessen wilt vertrekken
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Welke gasflessen?

Bericht door willemzon »

Ik heb ook 1 lpg fles , gekocht bij multiflame voor een redelijke prijs, tevens een propaanfles. Ook ik vind deze combi ideaal, wij zijn nu op pad ri Spanje, in Frankrijk een paar koude nachten gehad, dan schakel ik hem over op de propaanfles.

Vr gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Welke gasflessen?

Bericht door roma »

gjvonk schreef:
za 28 jan 2023, 14:07
Wij hebben deze: zelfde als de groene kunststof Benegas fles, maar dan te koop (meestal € 100 per stuk) en in 10 jaar af te schrijven.....
2 van die flessen is ook €200 en dan krijg je het sjouwen bij het vullen er gratis bij. Voor 3 tientjes meer heb je de lpg-tank met buitenaansluiting + de zekerheid van overal zonder gesjouw kunnen vullen. Wat is jouw voordeel?
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Welke gasflessen?

Bericht door Bob Diesel »

Zin loze discussie

Waarbij het opvalt dat het altijd de lpg bezitters zijn die het willen doordrammen :bang:
Zijn voordeel ,lichtgewicht kunststof flessen :idea:
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op za 28 jan 2023, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Welke gasflessen?

Bericht door FrankdB »

JohanElzenga schreef:
za 28 jan 2023, 13:50
Vandaar mijn advies om deze link eens te lezen, en dan zelf de voor- en tegenargumenten af te wegen t.o.v. jouw situatie: https://www.zwiebelfam.nl/voor-en-nadel ... v-propaan/
Dank voor deze link. Ik ga mijn Benegas flessen vervangen door soortgelijke flessen (blauw) in eigendom.

Frank
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Welke gasflessen?

Bericht door des »

Bob Diesel schreef:
za 28 jan 2023, 15:42
Zin loze discussie

Waarbij het opvalt dat het altijd de lpg bezitters zijn die het willen doordrammen :bang:
Zijn voordeel ,lichtgewicht kuntof flessen :idea:
eu kweet et zo nog niet hoor,
heb net getankt lpg 2xalu fles , de grootste,het was zo goed als leeg , heb net geen 25€ betaald ,
0.0703 € L.
ik zou nooit of te nimmer terug keren naar lichtgewicht flessen.

ik heb in de garage nog 2 lichtgewicht blauwe flessen staan, van men vorige camper,
voor 1 vulling moet ik nu al iets van een 50 € betalen,
het prijsverschil is toch heel groot.

gebruiksgemak , ik heb gewoon getankt met de buitenvulling , geen gesjouw met flessen meer.

het is wel een investering klopt, maar dat haal je er echt wel uit.
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke gasflessen?

Bericht door gjvonk »

Toch de link naar de pagina van Zwiebelfarm nog eens lezen, daar wordt toch duidelijk uitgelegd hoe lang het terug verdienen kost. Ja ik schrijf inderdaad € 20 per jaar af op de gasflessen.

Maar het scheelt mij de inbouwkosten van lpg + buitenvuller, want dat durf ik niet zelf, dus laat ik dat doen komt er bovenop de dure lpg staande tanks ook nog een klap montagekosten. En moeten die tanks ook niet iedere 10 jaar gekeurd worden? Wat kost dat en bij afkeur (b.v. omdat de vulbegrenzer niet goed meer werkt en niet te repareren is) moeten ze ook vervangen worden.

Overigens kost 1 liter lpg (= ongeveer 1/2 kg) in NL op dit moment € 1,08, 1kg lpg komt daarmee ook op € 2,16. Ik betaalde de laatste keer (21 december 2022) € 2,36 per 1 kg propaan bij het vulstation. Het prijsverschil is dus fors kleiner geworden.

Daarbij: mijn stalling wil de gasflessen er uit hebben, ik heb geen zin in discussie over of een lpg gasfles nu wel of niet mag blijven staan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Welke gasflessen?

Bericht door jheeck »

Ik hou het ook op een (eigen) kunststof fles. Stallingsregels tellen mee maar ook ons zeer geringe gasverbruik, met compressorkoelkast. Koken en stoken zonder wintersport kost een kilootje of 25 per jaar.

Benegas vind ik lastig vanwege hun omruilsysteem. Daardoor reed ik uit vrees zonder gas te komen vaak met twee flessen rond, waar ik met een bijvulsysteem voor elke trip kan afwegen of er nog genoeg in zit of dat ik langs het vulstation ga.

Het is voor eenieder anders. Voor mij is LPG niet voordelig.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Welke gasflessen?

Bericht door Bas vd laar »

Maar het scheelt mij de inbouwkosten van lpg + buitenvuller, want dat durf ik niet zelf, dus laat ik dat doen komt er bovenop de dure lpg staande tanks ook nog een klap montagekosten
Ik weet niet wat jouw garage vraagt voor een half uurtje werk, maar ik denk dat dat wel meevalt toch?
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Welke gasflessen?

Bericht door roma »

Wat een gereken over centen hier. Berekenen jullie ook de bandenslijtage per kilometer over al die Franse rotondes en of het dan goedkoper of duurder is om toch maar de péage te nemen?
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke gasflessen?

Bericht door AadenAnke »

roma schreef:
za 28 jan 2023, 19:07
Wat een gereken over centen hier. Berekenen jullie ook de bandenslijtage per kilometer over al die Franse rotondes en of het dan goedkoper of duurder is om toch maar de péage te nemen?
:lol: :shh:
Ach het een of het ander het blijft geld dat je uitgeeft. Het gemak is heel belangrijk en ja dat kost iets misschien wel wat meer dan iets extra. Nogmaals moest ik gaan beginnen dan nam ik een onderbouw lpg tank nu doe ik het wel met mijn 2 Duitse 6kg flessen tot dat me dat te ongemakkelijk word natuurlijk :lol: deze 6kg flessen koop je nieuw en vol voor een 40€ en na vullen betaal ik de vulprijs rond de 4/5€ en de hoeveelheid gas. De laatste keer in september een 18€ voor een fles

Gr Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke gasflessen?

Bericht door gjvonk »

Bas vd laar schreef:
Maar het scheelt mij de inbouwkosten van lpg + buitenvuller, want dat durf ik niet zelf, dus laat ik dat doen komt er bovenop de dure lpg staande tanks ook nog een klap montagekosten
Ik weet niet wat jouw garage vraagt voor een half uurtje werk, maar ik denk dat dat wel meevalt toch?
Voor maximaal 5 x 10 kg gas per jaar met een prijsverschil van € 0,20 / kg = € 10 goedkoper...

De meeste bedrijven hebben tegenwoordig een start tarief van tenminste 1 uur, de gemiddelde mbo geschoolde vakman wordt door bedrijven meestal.ingezet voor minimaal € 85 / uur ex btw, tel daar € 799 voor 2 alutanks met buitenvuller bij op ( https://www.camperpassie.nl/camperset-3 ... l-set.html), dan moet ik toch 450 keer 22 liter lpg tanken om de ruime € 900 investering terug te verdienen. Dan ben ik met ons huidige reispatroon 90 jaar(!) verder...droom lekker door.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Welke gasflessen?

Bericht door dedruivenplukker »

Waarom twee LPG flessen?
Neem een onderbouw LPG tank.
Die tankje in Luxemburg weer vol, ook al is die niet leeg.
Zo veel gemak en voordeel, losse gasflessen is echt niet meer van deze tijd.

bade-lpg-tank.jpg
bade-lpg-tank.jpg (11.95 KiB) 533 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Welke gasflessen?

Bericht door Bas vd laar »

De meeste bedrijven hebben tegenwoordig een start tarief van tenminste 1 uur, de gemiddelde mbo geschoolde vakman wordt door bedrijven meestal.ingezet voor minimaal € 85 / uur ex btw, tel daar € 799 voor 2 alutanks met buitenvuller bij op
Waarom alu? En waarom 2?

Ik heb een gebruikte fles gekocht voor 100 euro op Marktplaats, en een vulslang met vuller bij de wit.

Jij gaat meteen van de duurste set uit, bij de allerduurste garage, dat hoeft nou ook weer niet.
2 flessen vind ik zelf overbodig, juist door het gemak overal te kunnen tanken, je doet zo een maand met die fles terwijl onze koelkast 24/7 op gas draait.

Maar ook als er alleen alu te koop was in dubbele set, dan zou ik het nog doen, het enorme gemak is me dat geld altijd waard.
Gesloten