Welke gasflessen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6048
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Welke gasflessen?

Bericht door TestCase »

Ik heb sinds 2017 bijgehouden wat ik aan gas gebruikt heb en wat het gekost heeft. Ik heb maar één (LPG) fles en moet dus overal in Europa bijtanken.

615 liter voor €451 dat is €0,73 per liter. Zit gas bij van €2,50/l! in Zweden.

Wat het gemiddelde voor propaan in die periode was weet ik niet.

Mijn redenatie bij aanschaf was helder.

1. Één fles vanwege gewichtsbesparing.
2. Geen gedoe met de verkeerde (ruil)fles in Engeland/Noorwegen/Polen/Italië/Spanje en alles daartussen.
3. Bijna overal kunnen tanken/vullen.
4. Niet te prijzig.

Met één fles viel een NL ruilsysteem al snel af want dan moet ik altijd met een volle fles starten en 'gooi' dan ook veel gas weg en moet ook nog eens heel zuinig doen.

Een Europees ruilsysteem bestaat niet.

Dus een eigen fles. Lichtgewicht LPG, €2xx,- of lichtgewicht eigen navul fles €100,-. Voor €1xx- meer kon ik echt overal (LPG)tanken of navullen. LPG is ook nog eens goedkoper dan navul propaan.

Voordeel, ik hoef niet met flessen te sjouwen, nadeel er zit een butaan component in LPG.

Dit was mijn redenatie toen en ik weet zeker dat ik naast het gemak van de LPG installatie deze nu ook terugverdiend heb.

Eenieder maakt zijn eigen afwegingen en YMMV.





//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke gasflessen?

Bericht door gjvonk »

2017 of nu 2023: het energie landschap ziet er inmiddels anders uit: propaan navulling (los) zit het laatste jaar rond de € 2,50 / kg. Bij Benegas ruilflessen is het inderdaad een heel ander (minstens 2x zo duur) verhaal.

Ik maak het vergelijk op nu beginnen en laten ombouwen. Onderbouw is zwaarder, geeft temperatuur beperkingen en naar de andere kant van NL rijden omdat een garage daar nog voor € 55 / uur wil werken en halve uren wil rekenen? Ook al halveer je de aanschaf en inbouw kosten en verreken je ook de afschrijving van de blauwe kunststof flessen, dan breng ik de terug verdien tijd met ons reis patroon op zijn best terug naar 22,5 jaar.

Ik zei al droom verder...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6048
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Welke gasflessen?

Bericht door TestCase »

Gertjan, iets ander rekensonmetje?

ALUGas fles met vulslang €400,-
Kunsstoffles €100.-
Mijn uitgangspunt was 1 fles!

Verschil tussen LPG en propaan €1,-/l?. Laten we zeggen €0,50/l ! Na 600L speel je quitte, ik dus in 6 jaar (heel iets anders dan 22,5) Additioneel gemak, overal kunnen tanken, nadeel is dat het in NL en Italië officieel niet mag.
Misschien gebruik ik erg veel gas? want we douchen en doen de afwas ALTIJD in de camper.
Vandaar dat ik aangeef wat mijn overwegingen en uitgangspunten waren. Wanneer jij er 22,5 jaar over doet dan gebruik je 25? liter gas per jaar? Dan is jouw keuze heel begrijpelijk want andere uitgangspunten. LPG is inderdaad geen Haarlemmerolie en dus echt niet overal goed voor.

Niets persoonlijks, gewoon open.

//Kees


Laatst gewijzigd door TestCase op za 28 jan 2023, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Welke gasflessen?

Bericht door Bas vd laar »

dan breng ik de terug verdien tijd met ons reis patroon op zijn best terug naar 22,5 jaar.
Wat is die obsessie met terugverdientijd?
Waarom moet zich het terugverdienen?
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Welke gasflessen?

Bericht door dedruivenplukker »

Mijn camper heeft zich al terugverdiend..... :thumbup:

Ik koop nooit flessenvulling propaan maar wat ik zo vind op het Web kost die nu vanaf een kleine 3 Euro per kilo?

https://www.gasflesvandelaar.nl/prijsli ... asflessen/

De LPG prijs in NL is 0,85 Euro/L en Luxemburg 0,72L dan kom ik 1,45-1,70 Euro per kilo?

https://directlease.nl/tankservice/lpg/

Ik tank ongeveer 3x per jaar 25L, heb een 30L onderbouwtank die ik bijvul voor die leeg is.
Dat zou dus een voordeel van ruim 75 per jaar zijn, en ik hoef niet langs de gasboer te rijden, ik tank mijn propaan gewoon bij het diesel tanken.

Ik weet niet of ik mijzelf nu rijk zit te rekenen.
Het gemak is voor mij veel belangrijker, ik heb vroeger ook met flessen gewerkt en ook wel eens gasflessen achtergelaten omdat ik er niets meer mee kon.
Ieder maakt zijn eigen keuze, maar ik hoor nooit dat iemand terug gaat van LPG tank/fles naar een gewone gasfles.

En 's winters is LPG ook voornamelijk propaan, ik heb nog nooit gehad dat ik vanwege kou geen gas had al zoek ik geen extreme kou meer op.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke gasflessen?

Bericht door gjvonk »

TestCase schreef:Gertjan, iets ander rekensonmetje?

ALUGas fles met vulslang €400,-
Kunsstoffles €100.-
Mijn uitgangspunt was 1 fles!

Verschil tussen LPG en propaan €1,-/l?. Laten we zeggen €0,50/l ! Na 600L speel je quitte, ik dus in 6 jaar (heel iets anders dan 22,5) Additioneel gemak, overal kunnen tanken, nadeel is dat het in NL en Italië officieel niet mag.
Misschien gebruik ik erg veel gas? want we douchen en doen de afwas ALTIJD in de camper.
Vandaar dat ik aangeef wat mijn overwegingen en uitgangspunten waren. Wanneer jij er 22,5 jaar over doet dan gebruik je 25? liter gas per jaar? Dan is jouw keuze heel begrijpelijk want andere uitgangspunten. LPG is inderdaad geen Haarlemmerolie en dus echt niet overal goed voor.

Niets persoonlijks, gewoon open.

//Kees
Het verschil tussen LPG en propaan is in ieder geval in NL op dit moment nog maar € 0,10 per liter: 1 kg propaan is € 2,36, dat komt neer op € 1,18 per liter. 1 liter lpg is € 1,08. Niks obsessiefs aan, gewoon de nuchtere realiteit. We gebruiken gas alleen nog maar voor warm water, douchen, verwarmen en koken, niet meer voor de koelkast.

Net terug van 2,5 week rondreis Spanje; pakweg 8 kg propaan gebruikt. Ik had dus 1 maand weg kunnen zijn, want ik heb 2 flessen. Voor pakweg € 22 zit de fles weer vol. Mijn conclusie: lpg zou in onze situatie mogelijk pas lonend worden als we met pensioen zijn en langere reizen kunnen maken. Maar dan nog zal ik in de afweging welles/nietes meenemen hoe ingewikkeld propaanfles laten vullen / buitenlandse fles aanschaffen in het buitenland is.

Voor mij wegen de pro's (prijs, gemak) niet op tegen de contra's (investering, meer onderhoud aan de gas installatie, meer onderhoud aan de Truma combi, alert zijn op kranen dichtdraaien bij tanken want we hebben een duocontrol met crashsensor).

Als we het dan toch over gemak en investeren hebben, zie ik tegen die tijd (is pas over 6 jaar) de nieuwste Truma D4E ook als een serieuze optie of wellicht het afkoppelen van de verwarming en die door een diesel heater laten doen. Alleen koken en warm water op gas is helemaal weinig gasverbruik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk




Buscamper fan
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6048
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Welke gasflessen?

Bericht door TestCase »

Oooh, ik tank bij alle LPG stations in de buurt nu voor €0,75 tot €0,90. Maar ik heb het ook meer voor het gemak, want slechts één fles en we gaan +/- 8 weken iedere trip.
Met KK en boiler en geen campings is het met 3 weken gedaan met de 80% fles.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Welke gasflessen?

Bericht door DiffRental »

Vooral voor het gemak en het gewicht gedaan, 1 Alu fles met buitenvuller.
Voor elke trip even voltanken, vaak maar 5 - 7 liter.
Ben er zeker van dat het ook qua kosten na 5 jaar al niet veel scheelt t.o.v 2 ruilflessen.

Bijzonder dat mensen wel met flessen lopen te sjouwen en aankoppelen maar bang zijn voor het aansluiten van een LPG fles.
Elke keer een vul fles opnieuw aansluiten is een ook potentieel risico op lekkage.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke gasflessen?

Bericht door gjvonk »

Met ruilflessen (zeker de groene kunststof of de lichtblauwe easyblue flessen van Benegas) is het prijsverschil tussen LPG en een propaan vulling wel echt heel veel groter; zomaar de eerste de beste willekeurige site die op plopt bij een Google zoekopdracht: https://gaslascentrum.nl/gasfles-propaa ... afgerekend.

Daarom heb ik ook eigen kunststof flessen die door iedere gasboer gevuld mogen worden. Daar betaalde ik op 21-12-2022 € 23,60 voor dezelfde 10 kg propaan die bij Benegas op de site € 59,96 kost...

Ja ik moet de gasflessen er uit halen om te laten vullen, maar die moeten er toch uit voor de stalling. Staan ze er eenmaal in en zijn ze aangesloten heb ik er weken geen omkijken naar omdat er ook een Truma duocontrol met crashsensor en slangbreuk beveiliging is gemonteerd. Dat laatste zat er al in toen ik de camper kocht; ook dat is n.l. best een investering op zich...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke gasflessen?

Bericht door gjvonk »

Nog 1 tip: let op de "houdbaarheidsdatum" boven op. Als daar 2032 staat is de fles bruikbaar tot 2032.

Dat wil zeggen dat hij voor het laatst gevuld mag worden op 31-12-2031.
https://www.veenendaalbv.nl/nieuws/gasf ... keurdatum/

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6341
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Welke gasflessen?

Bericht door rongreven »

Dan moet je ook de kosten rekenen van heen en weer rijden.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke gasflessen?

Bericht door gjvonk »

Naar de gasboer? Vanuit mijn huis is dat volgens Google Maps 3 km enkele reis. Met een koude diesel kost dat heen en terug misschien 1 liter diesel en dan reken ik erg ruim denk ik...dus komt er bovenop het vullen nog € 2 voor het dieselverbruik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6341
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Welke gasflessen?

Bericht door rongreven »

Een camper kost per km meer dan alleen diesel.
Ook 2 maal een koude start is niet bevorderlijk.
Maar dat is een discussie apart.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welke gasflessen?

Bericht door Camperic »

Bas vd laar schreef:
za 28 jan 2023, 22:34
Wat is die obsessie met terugverdientijd?
Waarom moet zich het terugverdienen?
Inderdaad :crazy:
Terugverdienen is zeker fijn, maar het comfort is (mij) zeker ook wat waard.

Voorheen had ik een blauwe lichtgewicht kunststof fles 11kg en een kleine stalen fles. Bij propaan wil je een tweede fles en 2 grote flessen passen helaas niet samen in de gaskast. Altijd rekening houden met vulling van de flessen en met volle flessen willen vertrekken, dus tussenstop bij vulstation plannen bij vertrek.

Sinds 2 jaar nu een aluminium LPG-fles met buitenvulaansluiting. Gebruikte hergekeurde fles gekocht met nieuwe aansluitset, daarna zelf gemonteerd en aangesloten. Eerste jaar nog een propaanfles meegenomen voor de zekerheid, maar dat doe ik nu ook niet meer. Gewichtsbeparing en comfort door bijna overal onderweg te kunnen tanken is het mij waard en terugverdienen is mooi meegenomen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gesloten