DC-DC booster en (te) korte rittten?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door jheeck »

Toen ik van de week mijn camper uit de stalling had gehaald en bij mij thuis had geparkeerd stond het voltage van de startaccu aan de lage kant, volgens het Schaudt/Adria paneeltje onder de 12v (nog niet op de accu zelf gemeten). Gelukkig kan 'ie thuis aan de walstroom.

Nou had de camper bij dit koude weer drie starts en zeer korte ritjes achter de rug na drie weken stilstand:
* De stallingbeheerder heeft 'm gestart en buiten gezet.
* Ik heb 'm gestart en twee kilometer over de weg naar huis gereden.
* Nadat ik mijn personenauto uit de weg had gezet heb ik 'm nogmaals gestart en geparkeerd.

Als ik de gebruiksaanwijzing van mijn DC DC booster zo lees begint die direct met het bijladen van de huishoudaccu zodra de motor is gestart:
The WA 121525 booster is a clocked upward/downward converter which
equalises the fluctuating generator voltage and makes available a high
charge current. When generator signal ”D+” is applied to the booster, the
booster starts working automatically.
Een klein stukje omrijden op weg naar huis zorgt m.i. niet direct voor een volle(re) startaccu doordat de laadbooster gelijk mee gaat lurken tot de huishoudaccu is opgeladen.

Ik zal wat scherper gaan letten op het volledig afschakelen van de huishoudaccu vanaf het moment dat de camper de stalling in gaat totdat ik'm reisklaar maak, dat scheelt ook ontlading en wat er niet uit loopt hoeft er ook niet weer in. Nu vraag ik me af hoe anderen hiermee omgaan, vooral in combinatie met de steeds grotere lithium-accu's die her en der ingebouwd worden. Als je niet uitkijkt zet je je camper best vaak met een (te) lege startaccu weg en dat komt de levensduur niet ten goede. Zijn er al mensen die hiervoor bijvoorbeeld een schakelaar tussen het DC DC circuit hebben gezet?
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door Ahjwinth »

Ik heb een schakelaar tussen de D+ en het relais waarmee ik de huishoud accu kan bijladen (Geen Booster) Ik bepaal liever zelf wanneer ik de huishoud accu’s ga laden. Voor grote delen van het jaar is het niet nodig om bij te laden omdat de zonnepanelen genoeg leveren.
Op korte ritten laad ik zeker niet bij omdat ik graag de start accu’s will laden.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door DJSmiley »

De dynamo zal bij een hogere belasting (legere accu + booster) meer stroom leveren. Maar de maximale stroom is afhankelijk van het toerental. Stationair is dat een stukje lager.

In theorie kan het dus goed dat als je en met lage toeren rijd en je startaccu leeg is, en er een stevige booster in hangt, er relatief weinig overblijft om de startaccu te laden. Dat icm een korte rit zal dus weinig 'juice' je startaccu in pompen.

Maar goed, een auto die goed start zal kortstondig wel ff veel stroom verbruiken, maar dat is er ook weer vrij snel in (t is geen 20Ah die je ff ontlaad). Moet je een paar keer doorstarten, voorgloeien enz dan wordt het natuurlijk wel wat meer.

De meest simpele optie (Die ook wat liever is voor je motor -> niet meteen koud een 'zwaar' belastte dynamo erop) is een vertragingsrelais in de D+ zetten van de booster. De koelkast via de EBL oid zal meteen omschakelen (immers, die 'moet' van het gas af) maar de boosterstroom kun je later inschakelen. Zet een klein vertragingsrelais in de D+ bij de booster en je kan bv de booster pas na 5min inschakelen.

Een simpel schakelaartje kan natuurlijk ook, dan bepaal je het zelf en kun je het omdraaien: Booster alleen bewust aan. Met voldoende solar bespaar je dan ook nog (minimaal) diesel en belast je de dynamo minder, want 's ochtends de hh accu volladen als de zon het door de dag gratis kan doen...
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 27 jan 2023, 9:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
martijnoes
Berichten: 192
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door martijnoes »

Precies om de reden die je omschrijft heb ik standaard de DC-DC converter (Orion 30A) afgeschakeld. En schakel deze alleen aan als we flink stuk gaan rijden, >30min. In mij geval schakel ik de uitgang van de converter los van de huishoud accu. Maar sommige dc dc converters hebben ook een aparte ingang om remote aan en uit te zetten. Dan kun je bijvoorbeeld in een bedieningspaneel een schakelaar te plaatsen wat dit kan doen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door jheeck »

DJSmiley schreef:
vr 27 jan 2023, 9:41
Zet een klein vertragingsrelais in de D+ bij de booster en je kan bv de booster pas na 5min inschakelen.
Hier zat ik in eerste instantie aan te denken, hoe ziet zulks er uit?
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door DJSmiley »

Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Andre Mc Louis
Berichten: 41
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 11:34

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door Andre Mc Louis »

Goedemorgen lees met belangstelling dit artikel. Vraag die meteen bij mij opkomt is de volgende. Als je de +D toevoer via schakelaar of relais uitschakelt dan krijgt de koelkast toch ook geen spanning of vergeet ik iets!
Met vriendelijke groet, André
Mc Louis Tandy 673
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door jheeck »

Je moet niet de héle D+ vanaf de voertuigzekering onderbreken maar alleen de draad die naar de booster gaat.

In mijn geval de groene aftakking die recht naar boven gaat en niet de aanvoer vanaf rechts want die loopt door naar links, naar het EBL en schakelt ook de koelkast, buitenlamp e.d.

schema.png
schema.png (16.96 KiB) 914 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door Going »

In mijn geval plaats ik ook nog een Switch over het Relay.
Is het koud, kachel vol open met grootlicht en raam defrosting, radio vol aan en wat nog meer|,
Wachten met inschakeling de booster.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door hathi »

Juist ,en nu komt het grote voordeel van de NDS 3 Link ,wat ik dus heb,om de hoek kijken :-B …en het is maar 1van de probleempjes,( uit de praktijk)… ,waar ik geen last van heb,..enkel vanwege de hoge/snelle lading van beide accu,s ,..probleempje 2 …wat velen wel zullen herkennen uit de praktijk,….je verlaat een Camperplaats ,met een geslonken accu kapaciteit, maar de volgende plek is maar een 1/2 uur verwijderd,..en je staat weer stil,dus de Lfp,is nog niet voldoende geladen,dan is het toch te hopen,dat de zon schijnt,anders zul je aan de paal moeten,… en dat probleem kent ( NDS) dus niet !….En dat komt enkel,doordat de volle Dynamo lading gebruikt word,!
Laatst gewijzigd door hathi op vr 27 jan 2023, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door DJSmiley »

Andre Mc Louis schreef:
vr 27 jan 2023, 10:31
Goedemorgen lees met belangstelling dit artikel. Vraag die meteen bij mij opkomt is de volgende. Als je de +D toevoer via schakelaar of relais uitschakelt dan krijgt de koelkast toch ook geen spanning of vergeet ik iets!
Koelkast krijgt altijd spanning, alleen schakelt ie niet over van gas naar elektra: Dat wordt via de D+ gestuurd. Maar bij een compressorkoelkast heb je daar niet mee te maken.
Vaak zitten er ook andere dingen op de D+ zoals bv trap-uit-alarm.

De D+ schakelen/vertragen bij de booster heeft dus de voorkeur: Dan blijven alle andere D+ gestuurde dingen werken zoals het hoort.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door jheeck »

hathi schreef:
vr 27 jan 2023, 12:10
Juist ,en nu komt het grote voordeel wat NDS 3 Link ,ik dus heb,om de hoek kijken :-B
<KNIP>
en dat probleem ken ik ( NDS) dus niet !….En dat komt enkel,doordat de volle Dynamo lading gebruikt word,!

Als ik bij NDS op de site kijk komt de lading van de huishoudaccu bij het 3Link systeem ook gewoon uit de startaccu hoor.
camper_A.png
camper_A.png (38.89 KiB) 865 keer bekeken
camper_B.png
camper_B.png (43.35 KiB) 865 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door Going »

@ Hans
Natuurlijk jongen. Heerlijk als het met je centen voor elkaar is.
Jammer genoeg moet ik nog een uit etentje betalen. 😄😅😂🤣😭
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door hathi »

Kijk Jürjen,dat is ook weer een misvatting , omdat men het niet kent
Hans
Plaats reactie