Nou had de camper bij dit koude weer drie starts en zeer korte ritjes achter de rug na drie weken stilstand:
* De stallingbeheerder heeft 'm gestart en buiten gezet.
* Ik heb 'm gestart en twee kilometer over de weg naar huis gereden.
* Nadat ik mijn personenauto uit de weg had gezet heb ik 'm nogmaals gestart en geparkeerd.
Als ik de gebruiksaanwijzing van mijn DC DC booster zo lees begint die direct met het bijladen van de huishoudaccu zodra de motor is gestart:
Een klein stukje omrijden op weg naar huis zorgt m.i. niet direct voor een volle(re) startaccu doordat de laadbooster gelijk mee gaat lurken tot de huishoudaccu is opgeladen.The WA 121525 booster is a clocked upward/downward converter which
equalises the fluctuating generator voltage and makes available a high
charge current. When generator signal ”D+” is applied to the booster, the
booster starts working automatically.
Ik zal wat scherper gaan letten op het volledig afschakelen van de huishoudaccu vanaf het moment dat de camper de stalling in gaat totdat ik'm reisklaar maak, dat scheelt ook ontlading en wat er niet uit loopt hoeft er ook niet weer in. Nu vraag ik me af hoe anderen hiermee omgaan, vooral in combinatie met de steeds grotere lithium-accu's die her en der ingebouwd worden. Als je niet uitkijkt zet je je camper best vaak met een (te) lege startaccu weg en dat komt de levensduur niet ten goede. Zijn er al mensen die hiervoor bijvoorbeeld een schakelaar tussen het DC DC circuit hebben gezet?