DC-DC booster en (te) korte rittten?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door hathi »

Going schreef:
vr 27 jan 2023, 12:26
@ Hans
Natuurlijk jongen. Heerlijk als het met je centen voor elkaar is.
Jammer genoeg moet ik nog een uit etentje betalen. 😄😅😂🤣😭
Dat begrijp ik nu even niet Hank,jouw systeem werkt toch ook prima?
Hans
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door jheeck »

hathi schreef:
vr 27 jan 2023, 12:32
Kijk Jürjen,dat is ook weer een misvatting , omdat men het niet kent
Waar zit de misvatting dan? Die twee afbeeldingen komen rechtstreeks bij NDS van de site, ik heb daar niets aan veranderd.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door hathi »

Afbeelding 1 van jouw is camper zonder slimme Dynamo met 3 Link …beeld 2 van jouw..is met slimme Dynamo,vandaar ook die dc-dc booster, De dynamo, verzorgt zoals iedere auto de Startaccu, maar ook tegelijkertijd de 3 Link,en daar word de volle laadstroom verdeelt ,nagelang behoefte/ vraag v.d. Accu,s,…tevens word de laadstroomspanning voor de Lfp aangepast ,is de Lfp vol,schakelt het Relais uit, en gaat de laadstroom,weer gewoon de weg ,als bij iedere auto, ..sta je stil,word de Startaccu uitgeschakeld,je gebruikt toch enkel de HH accu ,eigenlijk niks speciaals,er zijn er hier die dat handmatig ook doen,maar doordat dit systeem apart/buiten de hele Camper electronica heen werkt,met 35 mm2 kabels,gaat het laden ook sneller, er gaat een 35mm2 via de startaccu naar de 3 Link,een 35mm2, van de 3 Link naar de Lfp4, en de middelste voor de Camper, Display ,Solar e.d zoals gezegt niets speciaals,..dan die dikke kabels,welke geen verlies in laadstroom op leveren( direct naar iedere accu) dit is het schema , voor jouw afbeelding 1,….voor de slimme Dynamo,oftewel Euro 6 , jouw afbeelding 2..is er een 2e( ouder) schema ,… vanwege die Powerservice,welke alles in één bevat,ook de booster v Euro6 de Solar,en de 230V accu lader?
32B360EF-6162-4944-922A-2F07251FDA80.jpeg
32B360EF-6162-4944-922A-2F07251FDA80.jpeg (79.2 KiB) 828 keer bekeken
Euro 6
CA458443-A255-44BA-8DEC-DE2180590534.jpeg
CA458443-A255-44BA-8DEC-DE2180590534.jpeg (50.16 KiB) 815 keer bekeken
Laatst gewijzigd door hathi op vr 27 jan 2023, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door jheeck »

hathi schreef:
vr 27 jan 2023, 13:14
tevens word de laadstroomspanning voor de Lfp aangepast ,is de Lfp vol,schakelt het Relais uit
En hoe trekt die oplossing dan op korte ritten níet te hard aan de startaccu zolang de huishoudaccu nog niet vol is? Dat was namelijk mijn vraag.

Die originele vraag is inmiddels eigenlijk al beantwoord: onder sommige omstandigheden is het beter de laadstroom van start- naar huishoudaccu te onderbreken, ook als de motor draait. Of ik dat ga automatiseren met een vertraginkje of een schakelaartje tussen de D+ ingang van de booster zet weet ik nog niet, daar denk ik nog over na.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door hathi »

Jurjen….De Startaccu heeft altijd voorrang,dat regelt ook de electronica in de 3 Link,…foto v. kijkje in de 3 Link,….er zijn er hier welke Hobby /handmatig hetzelfde doen,maar de dikke kabels niet?
CE5465F6-F73D-4E8B-AE86-C9C5F39BC107.jpeg
CE5465F6-F73D-4E8B-AE86-C9C5F39BC107.jpeg (74.21 KiB) 806 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door jheeck »

Als je dat wat eerder had verteld :D Maargoed, ik ga de installatie in mijn nog geen twee jaar oude fabriekscamper niet compleet op de schop nemen voor iets wat ik met een knipknapknopje uit voorraad of een paar euri aan electronica van Ome Ali ook kan regelen. Voor mijn stallingsritjes voldoet de hoofdschakelaar op de hh-accu nu al.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door hathi »

Het voordeel hier van is nu juist dat je totaal niets aan je camper of elektronica hoeft te veranderen,dan een laadkabeltje door knippen,( zie schaartje)..het is een all in systeem,….maar als je al voorzien bent heb je gelijk, succes Jurjen
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door Kroppie »

Hans je bent de moer op de D+ aansluiting achter verloren :D
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door hathi »

Nee Jos ,die plus gaat naar achter, had ik er juist af gedraaid ,ik dacht,kan wel,een foto maken ,nu alles open ligt ,maar ik moet toegeven,je bent ook nog scherp,voor je leeftijd,dat je zoiets ziet , dat zit nu eenmaal in de oudere generatie , en leer je niet op you tube :-B :cheers:
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door Kroppie »

ben pas bijna 75 dus nog niet zo oud :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door jan- »

Ik denk het probleem van jheekck niet opgelost wordt door het laden van de woonaccu tijdelijk te onderbreken. Die 25A van de booster maakt op de totaalstroom die een moderne dynamo kan leveren toch maar weinig uit? Het is maar de vraag of die startaccu die 25A extra wel kan opnemen, want dat zal wel geen LFP accu zijn. Op de 1 of andere reden was die startaccu niet zo vol meer (slimme dynamo?).
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door kampo »

Zo zie ik het ook.
Moderne voertuigen hebben "van nature" relatief veel sluipverbruik op de startaccu.
Als je extra toebehoren zoals boosters, internetradio, alarm en tracking gaat aansluiten dan wordt het nog meer.
Er is eigenlijk al veel over geschreven.

Prutsen met een manuele schakelaar om de "booster te boosten" :P dat heeft hier eigenlijk niets mee te maken en hou je niet vol is mijn ervaring.

Er zijn 3 bekende oplossingen.
Hoofdschakelaar op de startaccu
Zonnepaneel op de startaccu
Acculader op de startaccu
Alle 3 de oplossingen samen is niet ongebruikelijk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door jheeck »

jan- schreef:
za 28 jan 2023, 23:40
Die 25A van de booster maakt op de totaalstroom die een moderne dynamo kan leveren toch maar weinig uit?
Zo had ik 'm nog niet bekeken. In dat licht ben ik al een eind opgeschoten als ik vanaf de stalling niet rechtstreeks naar huis rijd maar even een ommetje van een minuut of tien maak....
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door Tabbert classic 570 »

Ik heb een oud bussie gekocht in de zomer, en de vorige eigenaar vertelde mij dat eerst de startaccu opgeladen wordt, en daarna de hh accus.
Maar het kan zijn dat hij het misheeft, of dat de techniek in de loop der jaren veranderd is.
Maar ik snap sowieso het probleem niet, wie gaat er nou na een lange tijd 3 keer de motor uit en aanzetten na een winterperiode. Dat is niet best voor je motor en je accu loopt inderdaad gewoon leeg, net als een auto.
Plaats reactie