DC-DC booster en (te) korte rittten?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4383
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door jheeck »

Dat is nou net het punt met die booster, die gaat gelijk aan de bak, ook als de startaccu nog niet vol is. Verder heb ik geen winterperiode, ik gebruik de camper jaarrond. Zoals hierboven gesteld ga ik voor de volgende trip gewoon een iets langere route van de stalling naar huis rijden, dat zou het probleem wel op moeten lossen.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door amigob2 »

Heb naar aanleiding van dit draadje en dat als ik het contact aan zette dat mijn DC2DC charger meteen ging laden. Was motor errors aan het uit lezen
toch maar eens gekeken of ik niks beters kon vinden. Ik heb iets beters gevonden.
Mijn lader gaat aan met een schakelaar ( die ik alleen hoef te gebruiken als ik stationair wil laden )
En als de Camper in zijn drive staat. Heb wel een kleine schakeling moeten maken om de spanning van de ledjes van 2.4 volt naar 12V om te zetten
Simpel print plaatje met een opamp wat transistors en condensatoren.

Heb voor het eerst mijn CNC machine gebruikt om de printplaat te frezen. Niet perfect maar redelijk goed.
Normaal laat ik ze in China maken voor een habbekrats ( komen dan als opvulling naast regulieren producten )

Maar dit ruikt naar meer moet nog wel wat meer koper weg halen de volgende keer ( heb nu nog een beetje met de hand gedaan )
IMG_20230206_212303.jpg
IMG_20230206_212303.jpg (65.79 KiB) 755 keer bekeken
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door DJSmiley »

Netjes!

Waarom alleen een opamp? Een optocoupler lijkt me een makkelijkere oplossing. Kun je zelfs een kant en klaar relaisprintje gebruiken van de chinees.

De optocoupler kun je zo aan de led hangen met een kleine voorschakelweerstand indien al nodig. En je hebt meteen een galvanische scheiding tussen je 'gevoelige' ecu meuk en de andere kant.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door amigob2 »

Optocopler trekt meer vermogen als het ledje en ik vermoed dat het dan niet meer werkt, er zat nog een weerstandsnetwekje op de printplaat.
Met een opamp trek je bijna geen stroom ( uA ), ja even om condensatortje te vullen voor de ruis onderdrukking.
Moet nog zien dat het werkt, maar de simulatie liet zijn dat het geen probleem moet zijn.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door DJSmiley »

Klopt, ligt natuurlijk aan de optocoupler, meestal is een paar mA al voldoende. Maar idd dat is wel een stuk meer dan een paar uA via een opamp.

Je zal idd een klein ontstoornetwerkje moeten maken om te voorkomen dat ie te gevoelig is.

Maar lekker bezig, een echt stukje oldschool ontwerpen :bow:
Met een freesmachine vind ik wel een mooie oplossing, ik deed het - voordat we JLPCB enz hadden - oldschool met belichten, ontwikkelen en etsen (en 3 dagen met gele handen rondlopen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Erik119
Berichten: 16
Lid geworden op: do 20 jan 2022, 22:52

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door Erik119 »

Op het dashboard heb ik een schakelaar om de booster te schakelen. Op zonnige dagen heb ik genoeg aan de zonnepanelen.
Maar ik heb ook gemerkt dat er flink aan de startaccu gelurkt wordt als de booster aan staat, ook tijdens het rijden. Maar dat moet ik nog verder uitzoeken. Ik ga waarschijnlijk ook een schakelingtje maken om de booster pas aan te zetten als de boordspanning hoog genoeg is.

Betreft. Peugeot boxer 2.0 2017.
Peugeot Boxer 2.0 110pk
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3247
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door Going »

Ga niet te moeilijk doen.
Met deze is alleen instellingen te doen.
48%OFF | DC 6~80V Voltage Detection Relay Switch Controller Charging Discharge Monitor with Case Digital display DC voltage detection
https://a.aliexpress.com/_EHROtBL
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: DC-DC booster en (te) korte rittten?



Bericht door amigob2 »

Hoe moet die dan aangesloten worden en op wat voor een voltage ga je hem zetten
Denk er aan hier wordt gezocht naar een oplossing voor een auto zonder D+

Ik denk namelijk dat votage geen slimme manier is om het laden aan en uit te zetten bij een bus met intelligente dynamo

Dit is wat een cyrix relais ook doet en die worden toch echt niet aangeraden om te gebruiken met een intelligente dynamo
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Plaats reactie