Keuze Victron MPPT-regelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door zonderwaarde »

Graag toets ik volgende eens af bij de experten van dit forum :)

Op onze camper ligt reeds 1 zonnepaneel van 100W (Antarion, +/-10 jaar oud), ik ben er nog niet uit of ik deze behoud (deze ligt mogelijks in de weg voor een nog te plaatsen Maxxfan), maar momenteel neig ik naar 'behouden' (de Maxxfan zou in dat geval dwars geplaatst worden met een windspoiler ervoor).

We hebben 150x170 cm vrij dakoppervlak en denken er aan om 2 x 170W (monokristallijn, merk: Antarion = merk van de plaatser, ik vind er geen specs van terug) bij te laten plaatsen omdat we steeds vrij staan.

Vraag hierbij welke mppt-regelaar van Victron best geschikt is en of onderstaande berekening wel steek houdt?

3 panelen = 440W x 80% = 352W / 13V = 27A => kiezen voor de 100/30, enkel parallel mogelijk?
2 panelen = 340W x 80% = 272W /13V = 20,9A => kiezen voor de 100/20, keuze tussen serie of parallel?

En waarschijnlijk een domme vraag maar wat is het verschil tussen de SmartSolar- en BlueSolar-reeks van Vitron :?:
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Keuze Victron mppt-regelaar



Bericht door BoxerCamp »

De Smart heeft bluetooth en externe temp sensor aansluiting.
Bij de Blue kan je een losse dongel kopen voor de bluetooth.
Laatst gewijzigd door BoxerCamp op do 26 jan 2023, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door myway »

Externe temperatuursensor?
Die is wel los te koop.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door kampo »

Op de Victron datasheets staan de maximale Wp voor die regelaars.
Of
Je kan dit berekenen met de Victron MPPT calculator.
Het is me nog niet duidelijk hoe je de 3 panelen zou willen verbinden.
Laatst gewijzigd door kampo op vr 27 jan 2023, 8:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door Arie55 »

Je kan een VE.direct kabel zelf maken. Zonder de bluetooth erin zijn controlers goekoper

Het voordeel in serie geschakelde panelen is dat er eerder een spanning ontstaat waar de laadregelaar iets mee kan aanvangen.

De Victron gaat uit van een laadspanning van 14,5V in zijn berekeningen. Er kan veel worden ingesteld met de laadregelaar.

Het 170Wp paneel wat ik gevonden had, heeft de afmeting van 1460x664, 18,3V, 9,3A en 11,1 kg. Daarvan kan je volgens jouw opgave er 2 kwijt. Die zou ik in serie schakelen (beveelt Victron ook aan). Dat betekend: 36,6V en 9,3A

De andere met 3 panelen als ik dat terug reken, kom ik op iets van 150Wp panelen. En dan ben ik effe de weg kwijt.

Je moet die aanduiding van de laadregelaar zo zien dat die '100' in dit geval de max. spanning die er aangeboden kan worden aan de regelaar. Hoger dan dat gaat de regelaar stuk. Meestal blijf je in ons camper verhaal, ruim onder die waarde zitten. Het andere getal laat de max. laadstroom richting je accu zien.

Die 100/20 kan een paneel aan van: 20A x 14.5V = 290 Wp. Echter omdat je paneel plat op dak ligt kan die 290/0,8 = 362 Wp aan. Als je die 2 van 170Wp aan zou sluiten gaat het een tijdje goed. Totdat het erg zonnig wordt, of je laadregelaar erg heet wordt is het heelgoed dat het mis gaat. Een beetje marge aanhouden is verstandig.

De victron calculator vind ik erg onhandig en omslachtig.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door zonderwaarde »

Bedankt voor jullie reacties! :bow:

@BoxerCamp en myway: da's duidelijk, dan kies ik voor de SmartSolar-reeks omwille van de ingebouwde bluetoothfunctie.

@Kampo: De rekenmodule van Victron vond ik moeilijk om alle waardes correct in te vullen dus was ik niet zeker van het resultaat. Maar op de datasheet vind ik 290W bij de 100/20 wat te weinig is en 440W bij de 100/30 wat net voldoende is ingeval van de 3 panelen.

@arie55: Als ik het goed begrijp, dan kies ik best voor de 100/30 zodat ik marge heb in het geval van 2 panelen van 170 Wp elk (met 340 Wp in totaal).
En als de volgende berekening juist is, lijkt het er op dat de 100/30 ook voldoende is ingeval van 3 panelen (170+170+100 = 440 Wp in totaal): 30A x 14,5V = 435 Wp / 0,8 = 543 Wp.

Dus bij 2 panelen van 170Wp is er de keuze tussen parallel en serie maar serie heeft de voorkeur.
En ingeval van de 3 panelen moeten ze sowieso parallel geschakeld worden omwille van de verschillende Wp-waardes?

Bij mijn zoektocht naar het paneel van Antarion kwam ik uit bij volgende website met licht andere afmetingen en gewicht maar zonder veel specs: https://www.amazon.com.be/-/nl/ANTARION ... nxEALw_wcB
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door Arie55 »

begrijp niet goed wat je bedoelt, maar als je 2 in serie en de derde in 1 van de twee in parallel wil schakelen, is niet de bedoeling. Dat gaat niet goed. Met 3 panelen ga je of allemaal in serie of allemaal in parallel geschakeld opstellen.
De marge waar ik over had, hoeft niet echt groot of ruim te zijn. Ik kijk er wel naar en vaak is de marge waar ik op mik 75 a 80% gebruik maken van de max. opgegeven waarde.

Zelf ben ik niet meer zo gecharmeerd van amazon, ebay en dat soort sites. Teveel nare ervaringen. Voor panelen zoek ik het eerder in de buurt; NL, Be of Duitsland. Kijk ook eens naar de sites:
https://solarv.de/
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonnepanelen/g-50
Vooral deze sites melden de afmetingen. Handig als je aan het passen en meten bent.

Je hebt immers ook gekozen voor een kwaliteitsprodukt van Victron. Daar ga je geen spijt van krijgen. Het moet wel heel bijzonder gaan eerdat je dat stuk krijgt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door kampo »

Inderdaad zo gaat dat niet.
Je kan verschillende solarpanelen niet zomaar op 1 regelaar aansluiten.
Voor je op zoek gaat naar de passende regelaars of eventueel meerdere, moet je er uit zijn met je dakplan en je solar keuze gemaakt hebben.

Vervolgens volg je best het advies van de fabrikant wat de dimensionering van een MPPT betreft. Dan heb je het minste problemen en gaan ze het langste mee.
Groeten Kampo
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door zonderwaarde »

@Arie55: ik moet nog een keuze maken of ik het 3e bestaande paneel van 100 Wp er op laat liggen of niet.
Dus 2 opties:
- 1e optie: waarbij ik 2 panelen heb van 170Wp elk, in totaal 340 Wp (en dus het oude 3e paneel verwijder van het dak)
- 2e optie: oud paneel behouden zodat ik 3 panelen op het dak krijg met in totaal 440 Wp (100+170+170)

Bij de 1e optie begrijp ik dat ik best kies voor de 2 panelen in serie te schakelen.
Bij de 2e optie is het mij niet duidelijk welke schakeling mogelijk is: 3 panelen (100+170+170) in serie of parallel schakelen?

Antarion is het merk dat de camperdealer zal plaatsen en toevallig ook het merk van het paneel dat er al op ligt. Ook de panelen op m'n vorige camper waren van dit merk en nooit geen problemen mee gehad dus lijkt me wel ok.

@Kampo: ik begrijp dat ik eerst een keuze moet maken betreffende de panelen maar hier lijkt het me dat de 100/30 mppt-regelaar voor beide opties ok is dus dat ik nog even tijd heb om te twijfelen :wink:
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door Metor »

Bij de 2e optie in ieder geval niet in serie schakelen.
3 parallel schakelen, misschien mogelijk. Dan heb je de specificaties van beide type panelen nodig of dit wel kan. Zonder paneel specificaties niet aan beginnen.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door Arie55 »

ohw, ik snap 'em. Als je die 100Wp paneel wil behouden zou je:
paneel 100Wp + laadregelaar 1, plus de 2 panelen van 170Wp + laadregelaar 2, met zijn laadregelaars met hun uitgangen aan elkaar geknoopt kunnen inzetten. Daar is nu een draadje gaande over Meervoudige laadcontrollers.

Het fijne van Victron laadregelaars is, is dat je ze qwa instellingen hetzelfde in kan stellen, zodat ze elkaar niet in de weg gaan zitten. Of dat zo zal gaan, weet ik niet. Een youtube filmpje liet zien dat het niet het geval was met twee gelijke systemen. Echter in jouw geval is dat verschillend. En in mijn geval wil ik het ook zo gaan doen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door zonderwaarde »

@Metor: specificaties terugvinden van het oude paneel kan een probleem worden, ik vind de specs al niet terug van de nieuwe panelen van Antarion :( (heb gemaild naar de plaatser dus hopelijk ontvang ik eerstdaags de specs van deze laatste). Dat wordt dus mogelijks een argument pro 'demonteren oud paneel'.

@Arie55: is er geen mogelijkheid om de 3 panelen met 1 regelaar (de 100/30) te koppelen? Indien ik 2 aparte regelaars (2 x ..€) nodig zou hebben, is dit opnieuw een argument pro 'demonteren oud paneel' :eh:
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6715
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door evdoetelaar+larana »

@zonderwaarde
In je openingspost geef je eigenlijk aan dat je zoveel als mogelijk PV-capaciteit wil. Al dan niet met behoud van het bestaande paneel van 100wp. De afweging het bestaande paneel al dan niet te vervangen zou volgens mij moeten zijn:
a. Wat is de opbrengst van het bestaande paneel?
b. Welke laadregelaar is aangesloten?
c. Is het mogelijk met het bestaande paneel met een andere/betere laadregelaar een hogere opbrengst te krijgen?
d. Ingeval van c. > staan de kosten daarvoor in verhouding tot de meeropbrengst?
e. Is er door verwijdering van het bestaande paneel een efficiënter dakplan te maken? En wat is in dat geval de winst aan opbrengst?
f. Wat zijn de kosten van dat efficiëntere dakplan?

Bij handhaven van het huidige paneel icm uitbreiden heb je misschien 2 nieuwe laders nodig. Bij vervanging voldoet misschien 1 lader.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door zonderwaarde »

@evdoetelaar+larana:
a. ik vermoed maximaal 60/70% van 100Wp (80% - x aantal procenten door ouderdom)
b. de huidige oude laadregelaar is van Antarion maar geen idee welk model.
c&d. ik vermoed van wel: met een mppt-regelaar maar het blijft me onduidelijk of dit te combineren valt met 2 nieuwe grotere panelen (dus 1 regelaar voor 3 panelen want 2 nieuwe regelaars lijkt me te duur in verhouding tot extra Wp van het oude paneel.
e. ik heb reeds een groot vrij dakoppervlak van 150x170 cm waarop minimaal 2x170Wp past en misschien ook meer, het oude paneel verwijderen maakt het mogelijk om 2 kleine smalle panelen naast de Maxxfan te installeren maar de prijs (met event. extra regelaar) hiervoor is het mij niet waard
f. nvt: zie hierboven

Indien blijkt dat ik met één mppt-regelaar onmogelijk de 3 panelen (170+170+100) kan aansturen, dan wordt het sowieso de piste waarbij het oude paneel verdwijnt, dat is in het voordeel van de Maxxfan die dan in de juiste richting kan geplaatst worden.
Plaats reactie