Keuze Victron MPPT-regelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6759
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door evdoetelaar+larana »

a. ik vermoed maximaal 60/70% van 100Wp (80% - x aantal procenten door ouderdom)
Beter is om dat toch eerst na te gaan, maar als dat vermoeden ook echt zo is, is de opbrengst dus minimaal en is het misschien beter een ander dakplan te maken waarbij je de Maxfan wel kan plaatsen zoals dat hoort.

b. de huidige oude laadregelaar is van Antarion maar geen idee welk model.
Voor zover ik het kan zien heeft Antarion 2 solarregelaars, een PWM en een MPPT, aangezien het een redelijk oud paneel is, is de kans dat het een PWM is groter dan dat het een MPPT is.

c&d. ik vermoed van wel: met een mppt-regelaar maar het blijft me onduidelijk of dit te combineren valt met 2 nieuwe grotere panelen (dus 1 regelaar voor 3 panelen want 2 nieuwe regelaars lijkt me te duur in verhouding tot extra Wp van het oude paneel.
De echte deskundigen hier op het forum (ben ik iig niet) hebben al aangegeven dat het eigenlijk niet haalbaar zal zijn het bestaande paneel te combineren met 2 nieuwe panelen. Dus bij handhaven van het bestaande paneel heb je 2 keuzes: de huidige regelaar handhaven, of ook vervangen (door een MPPT). Maar gezien de geringe opbrengst van het paneel, lijkt mij dat niet zo'n aantrekkelijke optie

e. ik heb reeds een groot vrij dakoppervlak van 150x170 cm waarop minimaal 2x170Wp past en misschien ook meer, het oude paneel verwijderen maakt het mogelijk om 2 kleine smalle panelen naast de Maxxfan te installeren maar de prijs (met event. extra regelaar) hiervoor is het mij niet waard
Ik zou in dit geval een nieuw dakplan maken om na te gaan wat je mogelijkheden zijn. Maak tekeningen van je dakplan (met en zonder handhaven van het huidige paneel) met de maatvoering erbij. En zet ze hier op het forum, dan kunnen de echte deskundigen met je meedenken.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6759
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door evdoetelaar+larana »

Die Antarion zonnepanelen zijn best wel aan de prijs. Er is wel een alternatief. https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonnep ... 3-10000124. Toch een verschil van € 90,- per paneel.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door Arie55 »

zonderwaarde schreef:
za 28 jan 2023, 9:37
@Arie55: is er geen mogelijkheid om de 3 panelen met 1 regelaar (de 100/30) te koppelen? Indien ik 2 aparte regelaars (2 x ..€) nodig zou hebben, is dit opnieuw een argument pro 'demonteren oud paneel' :eh:
als je het zo gaat doen, gaat er iets mis. Wat je doet is panelen aan elkaar schakelen die verschillend zijn in geleverde spanning en stroomsterkten. Als! je het zo zou doen, dan zal je hooguit een wat hogere spanning zien bij een max. stroomsterkte van de 100Wp paneel. Dan hebben die grotere panelen niet zoveel zin en geef je goed geld uit aan iets wat niet opbrengt wat het zou moeten doen,

Hoezo 2 x geld uitgeven aan regelaars. Het systeem wat er zit laat je voorwat het is. En de aanschaf beperkt zich tot de 2 panelen met de nieuwe regelaar. Maar nu las ik net dat een mede forumlid zijn twijfels uitte over de bestaande regelaar.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door kampo »

kampo schreef:
vr 27 jan 2023, 11:44
...Inderdaad zo gaat dat niet.
Je kan verschillende solarpanelen niet zomaar op 1 regelaar aansluiten.
Voor je op zoek gaat naar de passende regelaars of eventueel meerdere, moet je er uit zijn met je dakplan en je solar keuze gemaakt hebben.

Vervolgens volg je best het advies van de fabrikant wat de dimensionering van een MPPT betreft. Dan heb je het minste problemen en gaan ze het langste mee.
Mag ik mijn eigen opmerkingen nog eens quoten ?
Je laat je nu leiden door allerlei nevenkwesties en commentaren. Dat schiet niet op.

Bovendien wil je gewoon een goed systeem en niet iets waarmee je een deel van de opbrengst verliest. "Ik heb het en het werkt" is een veel voorkomende uitspraak op dit forum, maar krijgt van mij vaak een onvoldoende. Let daarmee op.

Het enige wat gegroeid is, is het vermoeden dat je beter gaat voor weghalen van het oude paneel+regelaar en plaatsen van 2 grote panelen in serie + 1 grote MPPT regelaar.
We hebben nog steeds geen dakplan gezien...

Als je toch dieper wenst in te gaan en werkelijk berekenen hoeveel de verliezen zijn met mismatchen van solarpanelen dan kan je de informatie en formules uit dit filmpje gebruiken:
https://www.youtube.com/watch?v=zspCRKAFxKA&t=710s
Groeten Kampo
zonderwaarde
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door zonderwaarde »

Zoals gevraagd hierbij het dakplan met de Maxxfan in de voorgeschreven richting geplaatst + het bestaande paneel + 2 nieuwe panelen. Ik wacht nog op de specificaties vanuit de plaatser/dealer (Antarion = merk dat zij plaatsen).

correctie: ondertussen een mailtje van de plaatser ontvangen die laat weten op heden de merken Victron en Moscatelli te plaatsen. Victron panelen hebben zelfde afmetingen (wel 175W).
Bijlagen
Dakplan.png
Dakplan.png (40.84 KiB) 830 keer bekeken
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door Arie55 »

ik zou, met het gegeven dakplan, gaan voor 2 panelen van die 170Wp en een regelaar die er 3 van deze panelen aankan. Als bruin weer wat te besteden heeft, oude paneel eraf en dan een 3e 170Wp erbij (zou net kunnen). En voorlopig het oude paneel en regelaar laten zitten. Later kan dan ook die oude regelaar weg.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door DJSmiley »

3e gaat niet passen, want die 70cm beschikbare ruimte (nu) wordt minder ivm de overhang van de maxxfan.

De opties die zouden kunnen

- 2x 200Wp in serie: https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonnep ... 4-10000124

Een andere optie als je echt wilt maximaliseren:
- 2x 200Wp parallel: https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonnep ... 4-10000124
- 1x 100Wp achter parallel https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonnep ... 9-10000124

Ik gok dat die laatste wel net gaat passen met de overhang. En omdat alle panelen parallel staan heeft eventuele schaduw van de maxxfan (die je gegarandeerd gaat krijgen op sommige momenten) alleen impact op dat kleine paneeltje.

In de laatste setup heb je 500Wp. Dat kan prima op een 100/50 MPPT.
Als je iets overpanelling niet erg vind kan het ook prima op een 100/30. De grootste winst van meer panelen zit bij de niet perfecte zonmomenten (da's vrijwel meestal) en dat heb je dan nog altijd benutbaar. De momenten dat je >30A uitkomt (en zo'n grote accu hebt dat je dat nodig hebt/kwijt kan) is niet zoveel.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door Duco »

Achter je huidige 100wp paneel zit een regelaar neem ik aan? Mooi laten zitten! Je 2 nieuwe panelen op de Victron Mppt en voila :-)

De MaxFan dwars plaatsen op de daklijn lijkt me eerder iets om je in te verdiepen. Behalve dat het er niet uitziet is de kans op schade van rijwind als deze open blijft staan aanwezig lijkt mij.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door albertrietjens »

Waarom zo krampachtig vasthouden aan die 170Wp panelen?
Gezien je ruimte kun je, op die plaats, volstaan met een paneel van 420 Wp en bijbehorende MPPT controller. Het aanwezige paneel kan dan vervallen.

Bijvoorbeeld:

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (63.61 KiB) 337 keer bekeken
zonderwaarde
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door zonderwaarde »

Bedankt voor jullie reacties!! :thumbup:

Gezien ik de panelen niet zelf plaats, ben ik gebonden aan het merk van de plaatser: voor vaste panelen is dit Victron (wat mij ok lijkt, de hele setup is dan van hetzelfde degelijke merk).

Ik heb besloten om te kiezen voor 2 x 175W Victron-panelen in combinatie met de Victron SmartSolar 100/30 MPPT-regelaar en een Victron Phoenix 800/12 omvormer. Het oude paneel van 100W met bijhorende regelaar zal ik verwijderen zodat ik de Maxxfan in de voorgeschreven richting kan plaatsen en zo win ik ook nog enkele kilo's (we kampen met wat overgewicht :oops: ).

Een laatste vraag: kiezen voor serie of parallel geschakelde panelen?
Als ik het goed begrijp:
- serie: sneller opbrengst bij weinig zonlicht, bewolkte dagen
- parallel: minder gevoelig voor gevolgen van schaduw op één van de panelen
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door myway »

De redenatie over in serie zou ik maar met een korreltje zout nemen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door kampo »

Top dat je een dakplan getekend hebt. Nu kunnen we je verhalen volgen.
Er ontbreken wel nog een paar afmetingen om mee te kunnen puzellen.
En van 2x325 naar 2x175Wp dat is plots heel veel minder.
Ieder installateur die meedenkt zal je helpen om er het maximum op te krijgen. Al dan niet van zijn eigen merk. Een goed gesprek waarbij je zelf de oplossing moet aanreiken helpt altijd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door kampo »

@Myway
Met 2 panelen zet je toch altijd in serie, dat weet jij toch ook.
Hogere spanning is beter met een mppt
minder verliezen
en snellen opstarten bij weinig lucht.

Nadeel is zoals geschreven deelschaduw.

Verder moet je altijd de juiste Mppt gebruiken.
Groeten Kampo
CaradoT135
Berichten: 2346
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Keuze Victron MPPT-regelaar



Bericht door CaradoT135 »

minder verliezen
Dat zou in mijn geval met parallel meer dan 3% verlies zijn. Sterker nog dan had ik de originele kabels van 2,5 mm² moeten vervangen voor minimaal 4 mm², met de in serie staande 2 x 110 Wp heb ik met 2,5 mm² op 6 meter lengte theoretisch 1% verlies.
Plaats reactie