Elektra schema advies

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Lute
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 16:20

Elektra schema advies



Bericht door Lute »

Hallo, ik heb een schema gemaakt (slecht gejat of goed gekopieerd dat weet ik niet) van hoe ik de installatie in mijn camper wil hebben.
Een Ective SSI 15 en een Lithium 120aH accu heb ik.
In het schema staan kabeldiktes die ik zou willen hanteren, maar ik heb er geen zekeringen in getekend omdat ik niet weet hoe zwaar en waar. Kan iemand mij adviseren?

De Ective moet aangesloten worden met 2 plus en 2 min kabels van 10mm² op advies van de fabrikant. ik laat ze lopen via verdeelstrips. Kan dat?De camper is een Peugeot Boxer uit 2014 euro 5. Op de min pool van de start accu zit maar 1 kabel en als de motor draait zie ik op de accu de spanning niet terugvallen na verloop van tijd. Dan heb ik dus een gewone dynamo?

Hoop dat iemand mij met bovenstaande kan/wil helpen.
Groet,

Erik
Bijlagen
E-schema versie 1.1 -jpeg kopie.jpg
E-schema versie 1.1 -jpeg kopie.jpg (55.33 KiB) 1825 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektra schema advies



Bericht door Kroppie »

voor kabeldiktes afhankelijk van lengte en amperes zie ":http://www.polz.info/leitungsrechner/
en neem de zekeringen 1 stapje zwaarder dan de hoogste amperes welke totaal door die draad gaan.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Elektra schema advies



Bericht door DJSmiley »

1. Wat leveren je panelen? De SSI serie heeft een max input van 70V. Met 2 panelen in serie heb je een redelijke kans dat je daaroverheen gaat (bij lage temperaturen)
Ook is de MPPT maar 20A, en dan is 450Wp een beetje overgedimensioneerd (al kan het wel)
2. Ik mis zekeringen. Zekering bij de startaccu, zekering naar de omvormer enz
3. Waarom de Cyrix Li-CT? Met een lithiumaccu gaat dat niet zinnig zijn, tenzij je een Victron accu neemt en eea daarmee combineert. Zonder Victron is het een gewoon dom scheidingsrelais en kom je op puntje 4.
4. Om de LFP optimaal te laden moet er een laadbooster tussen. Dan kan 16mm2 prima bij een 30-40A booster.
5. Waarom 2x 10 tussen de accu en de busbars? Ik zou gewoon 1x 25mm2 of 1x35mm2 pakken
6. Advies: Plaats een batterijmonitor: Dan kun je nauwkeuriger zien hoe je accu het doet
7. Kachel en koelkast met 4 of 6mm2, zie handleidingen, ivm de opstartstromen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
BoxerCamp
Berichten: 394
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Elektra schema advies



Bericht door BoxerCamp »

DJSmiley schreef:
do 26 jan 2023, 18:49

5. Waarom 2x 10 tussen de accu en de busbars? Ik zou gewoon 1x 25mm2 of 1x35mm2 pakken
Dat wordt inderdaad door Ective (voor de omvormer) aangegeven. bijbehorende (los te kopen) accu-kabelset is dus ook dubbel :-?
Vraag me ook af waarom?
Schermafbeelding 2023-01-26 om 21.44.42.png
Schermafbeelding 2023-01-26 om 21.44.42.png (74.82 KiB) 1748 keer bekeken
Lute
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 16:20

Re: Elektra schema advies



Bericht door Lute »

Dank voor de reactie(s), maar ik ben er nog niet helemaal mee geholpen.

1. Wat leveren je panelen? De SSI serie heeft een max input van 70V. Met 2 panelen in serie heb je een redelijke kans dat je daaroverheen gaat (bij lage temperaturen) Ook is de MPPT maar 20A, en dan is 450Wp een beetje overgedimensioneerd (al kan het wel)
De panelen plaats ik nog niet. Is een optie. Maar onder ideale omstandigheden zou er zelfs 550 wat op kunnen volgens de leverancier. Camper-electra.com maakt een berekening en komt uit op 350 watt. Maar de panelen liggen plat dus zou 420 kunnen. Waarschijnlijk plaats ik in de toekomst 2 x 100. meer dan voldoende.

2. Ik mis zekeringen. Zekering bij de startaccu, zekering naar de omvormer enz
Klopt, ik heb geen flauw idee hoe ik de waarde van de mega zekeringen moet bepalen. Ik zette bij mijn vraag ook de opmerking dat ik ze daarom niet had ingetekend..

3. Waarom de Cyrix Li-CT? Met een lithiumaccu gaat dat niet zinnig zijn, tenzij je een Victron accu neemt en eea daarmee combineert. Zonder Victron is het een gewoon dom scheidingsrelais en kom je op puntje 4.
Ik heb een Ective 120aH lithium accu. (Lifepo4 lc120l) Geen Victron accu. Hoe zou ik dan de koppeling start accu naar huishoud accu moeten maken?

4. Om de LFP optimaal te laden moet er een laadbooster tussen. Dan kan 16mm2 prima bij een 30-40A booster.
Hoe zou dat moeten? Is daar een schemaatje van?

5. Waarom 2x 10 tussen de accu en de busbars? Ik zou gewoon 1x 25mm2 of 1x35mm2 pakken
2x10 op aanraden van Ective..

6. Advies: Plaats een batterijmonitor: Dan kun je nauwkeuriger zien hoe je accu het doet
Een shunt komt er waarschijnlijk nog wel bij. Op de afstandsbediening van de Ective SSI 15 kan je wel waardes aflezen maar niet helemaal de juiste.

7. Kachel en koelkast met 4 of 6mm2, zie handleidingen, ivm de opstartstromen.
Kachel (LiWolf 5kw) en koelkast sluit ik aan met 6mm²

Groet, Erik
Lute
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 16:20

Re: Elektra schema advies



Bericht door Lute »

Hallo, de Cyrix in het schema wordt vervangen door een Victron DC-DC.
Helaas ben ik nog niet uit de waardes van de megazekeringen en de plek waar die te plaatsen. (De reden waarom zie niet in het schema staan.)
Iemand? :eh:
Groet,

Erik
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektra schema advies



Bericht door myway »

Een 5kw dieselkachel in een buscamper is vragen om problemen.
BoxerCamp
Berichten: 394
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Elektra schema advies



Bericht door BoxerCamp »

@ TS de heater is 5kw qua diesel he
qua stroom (opstart/gloeipit) is 2.5 / 4mm2 al vaak genoeg (afhankelijk van de lengte :P ).
Even de cijfers invullen op de link van Jos, om precies te zien wat nodig/genoeg is.

En wat myway ook aangeeft.
Vaak is de 2kw een betere keuze! Het is belangrijk dat de dieselheater wel een beetje moet werken, om een zo goed mogelijke verbranding in de kamer te hebben (dan blijft hij langer schoon en goed werken, wanneer op een lage temperatuur instelling werkt of constant aan uit gaat, komt er snel veel roet in de kamer waardoor hij snel storing of onderhoud heeft! Maar goed dat staat los van je electra vraag :wink:
Laatst gewijzigd door BoxerCamp op ma 13 feb 2023, 20:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektra schema advies



Bericht door kampo »

Op een 12V diesel luchtverwarming hoort een kabel van 6mm2 ! Omwille van de startpiek.
5kW versie dat is voor bloementransport, niet voor een compacte buscamper.

De dynamo staat niet in je schema. Van 2014 ? Is dat dan een 150A dynamo ?
Groeten Kampo
Lute
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 16:20

Re: Elektra schema advies



Bericht door Lute »

Hallo, even weggeweest... Zat een vraag bij over kachel.. gaat om een 5 kw kachel. De kabel er naartoe is 4mm2. Ruim Voldoende dus.
Dynamo weet ik niet zeker welke vermogen die heeft...
Groet, Erik
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektra schema advies



Bericht door myway »

Ook gelezen dat de 5 Kw veel te zwaar is voor een buscamper.

Tja je moet het zelf weten maar met die kachel ga je zeker problemen krijgen.
Lute
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 22 jan 2021, 16:20

Re: Elektra schema advies



Bericht door Lute »

Je bedoelt wat warmte opbrengst betreft te groot? Want elektrisch gezien de bekabeling in orde dacht ik..
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektra schema advies



Bericht door myway »

Tja je zou ook nog kunnen denken het gewicht.
Maar idd is het vermogen van de kachel te groot voor de ruimte van de wagen.
Een 2 Kw is voor een ruimte tot 75 m3
De 5 Kw zal dus heel vaak op een laag pitje draaien met vervuiling van de verbrandingskamer tot gevolg.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1043
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Elektra schema advies



Bericht door amigob2 »

De meeste omvormers van Ective hebben voor de 12/24v aansluiten een dubbele aansluit ( 2x plus en 2x Min )
Dan is het niet aan te raden om er maar 1 van de twee aan te sluiten ( je zou kunnen kiezen om een overbrugging te maken en 1 kabel te leggen ),
Maar het is gewoon slim om voor 2 x dunnere kabels te gaan, door dat die makkelijker aan te leggen zijn.
Ook hebben 2 kabels meer koeling capaciteit, worden dus minder warm dus minder weerstand
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Plaats reactie