Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

GeMa schreef:
do 26 jan 2023, 11:35

Had ik ook gedaan en toch was de boel zwaarder als de opgave van Knaus.
Ooh dat is een domper
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

tonic schreef:
do 26 jan 2023, 11:35
En wie geeft je de garantie dat dat gewicht ook klopt? Nu een bezoeker van het camperforum dus daar kun je niks mee :-B
Dat moet de leverancier dan maar doen en misschien bedingen bij aankoop dat als de configuratie zwaarder is dan x kg de koop niet doorgaat.

We gaan geen x Euro uitgeven en dan er niet de weg mee op kunnen omdat we te zwaar zijn (of te weinig laad ruimte hebben).

Voordat je met de configuratie begint dan krijg je een hele lap met tekst over gewichten en ze geven zelf voorbeelden aan en daar ben ik dus van uitgegaan en heb dus DIE voorbeelden gebruikt om tot de gewichtsbepaling te komen. Maar begrijp wel dat ik van het SLECHTSTE scenario moet uitgaan.
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

Dank mensen, jullie hebben ons (in korte tijd) al heel veel stof tot nadenken gegeven.

Gelukkig zijn we alleen maar bezig met de oriëntatie fase en hebben nog geen concrete plannen om tot aanschaf over te gaan.

C1 rijbewijs halen zou veel oplossen, maar ja dat is een andere verhaal
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door kampo »

Welkom !
Bijdragen aan je gewicht studie kan ik niet. Dat is echt individueel en iedere keer anders.
Wel een paar algemeenheden...
Behoor je tot de groep die lang wilt kunnen vrijstaan dan is autonomie van belang.
Veel stroom, solarpanelen, en eventueel grote tanks.
Die kan je beter op maat na rusten want af dealer of af fabriek is het altijd miserabel klein (en duur voor wat je maar krijgt)
Mager kopen of full option ? Dat moet je zelf beslissen maar wat je zelf doet, doe je meestal beter (en duurder)
Gewichtstudie: Goed dat je daar de focus legt :thumbup:
Hoe meer en groter hoe zwaarder. Als je echt comfort wenst zal je bijna altijd naar een C rijbewijs moeten gaan. En de paar nadelen daarvan moeten je vooraf bekend zijn.
Comfort: Een nieuw voertuig is duur maar kan je op gebied van comfort niet vergelijken met een oldtimer.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Metor »

Crossy schreef:
do 26 jan 2023, 11:08
Toegestane maximum massa 3.500 kg = TMM
Massa in rijklare toestand (±5%) 2.713 kg (2.577 kg - 2.848 kg) = MRT
Maximum massa van de optionele uitrusting 463 kg
Resterende massa van de optionele uitrusting 374 kg
(dus 89 kg = optioneel, 463 - 374)
Als ik het goed heb dan kunnen we nog
3500 TMM
-2848 (slechtste geval) MRT
- 89 kg (Totale optionele uitrusting die we erbij bestellen)
= 563 Kg Over om bij te kunnen laden.

Klopt mijn berekening? Of is de maximale bij-lading maar 374 kg (Resterende massa van de optionele uitrusting)
Goed dat je hier al mee bezig bent voor die aankoop. Zouden meer mensen moeten doen.
Ja die berekening klopt 563kg op papier en zelfs 698kg uitgaande van 0% tolerantie fabrieks gewicht.
Let wel, gerekend met 10 liter water (wat is dat nou? 50 liter is dus +40kg) en waarschijnlijk zonder reservewiel (zou ik altijd bijbestellen +30kg).
Dan nog is dit ruim voldoende voor twee personen. Mag ook wel verwacht worden van een camper van nog geen 5,89 meter.

Meer dan genoeg laadvermogen over voor twee personen. Zelfs ruimte voor meer opties in de toekomst, zoals zonnepanelen, fietsenrek met fietsen etc.
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door kampertjes »

Ben ook weleens met die Knaus configurator aan het stoeien geweest. Doen ze op zich best netjes. Wat ze met die ruimte voor opties bedoelen is wat er staat. Je mag niet doorwinkelen tot 3500 kg zeg maar. Als ik het goed onthouden heb moet er per goedgekeurde zitplaats 75 kg overblijven. Ik keek naar een Boxdrive en kwam al snel op de verplichte optie een zitplaats minder te nemen. Nou dan weet je zeker dat je verkeerd zit. En daarbij nog de truc van 20 liter drinkwater, dat doet niemand (denk ik). Dus dieboxdrive is er niet gekomen….
Als je rijklaargewicht incl opties, nul 5% marge (ze zijn altijd zwaarder, nooit lichter) en volle watertand onder de 3100 kg zit, zit je veilig. Als je niet veel meeneemt kun je nog wel 100 daarboven gaan. Maar dan niet later er nog van alles op en aan bouwen
Knaus bouwt vrij licht (en slordig maar dat is mijn persoonlijke mening).
Succes met je zoektocht
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

Metor schreef:
do 26 jan 2023, 15:59

Goed dat je hier al mee bezig bent voor die aankoop. Zouden meer mensen moeten doen.
Ja die berekening klopt 563kg op papier en zelfs 698kg uitgaande van 0% tolerantie fabrieks gewicht.
Let wel, gerekend met 10 liter water (wat is dat nou? 50 liter is dus +40kg) en waarschijnlijk zonder reservewiel (zou ik altijd bijbestellen +30kg).
Dan nog is dit ruim voldoende voor twee personen. Mag ook wel verwacht worden van een camper van nog geen 5,89 meter.

Meer dan genoeg laadvermogen over voor twee personen. Zelfs ruimte voor meer opties in de toekomst, zoals zonnepanelen, fietsenrek met fietsen etc.
Heb je de Configurator bekeken? Zonnepanelen, fietsenrek zit er al bij inbegrepen.

Maar die configurator is alleen maar om ons een idee te geven want bijv het Pakket Energie Plus vind ik abs minder. (dat is een andere discussie)

We zijn heel erg geschrokken van wat GeMa schreef "de boel zwaarder was als de opgave van Knaus", we dachten eerlijk dat de cijfers die uit die Configurator komen dat we die blindelings konden vertrouwen en we gingen al uit van de hoogste waarde maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

We hebben het er vandaag ook over gehad om voor een Jong 2e Handsje te gaan want dan is wegen klaar.

We zijn heel erg blij met de Feedback die we tot nu toe gekregen hebben, maar het voelt wel (absoluut niet negatief bedoelt) als 1 stap vooruit, 2 stappen achteruit, maar gelukkig hebben we de tijd en is een Camper voor onze komende vakantie al geboekt!
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

kampertjes schreef:
do 26 jan 2023, 16:12
Ben ook weleens met die Knaus configurator aan het stoeien geweest. Doen ze op zich best netjes. Wat ze met die ruimte voor opties bedoelen is wat er staat. Je mag niet doorwinkelen tot 3500 kg zeg maar. Als ik het goed onthouden heb moet er per goedgekeurde zitplaats 75 kg overblijven. Ik keek naar een Boxdrive en kwam al snel op de verplichte optie een zitplaats minder te nemen. Nou dan weet je zeker dat je verkeerd zit. En daarbij nog de truc van 20 liter drinkwater, dat doet niemand (denk ik). Dus dieboxdrive is er niet gekomen….
Als je rijklaargewicht incl opties, nul 5% marge (ze zijn altijd zwaarder, nooit lichter) en volle watertand onder de 3100 kg zit, zit je veilig. Als je niet veel meeneemt kun je nog wel 100 daarboven gaan. Maar dan niet later er nog van alles op en aan bouwen
Knaus bouwt vrij licht (en slordig maar dat is mijn persoonlijke mening).
Succes met je zoektocht
Dank.

We hebben specifiek die gekozen omdat die de meeste opties al Standaard aan boord heeft. Hij staat standaard op 3200kg en die hebben we dus meteen verhoogd naar 3500kg. We konden ook die zitplaats verwijderen (van 4->3 of naar 4->2) en dan zeg je meteen de resterende KG's voor de opties in de hoogte schieten.

Volgens mij hebben we bijna alles wat mogelijk is (behalve Aircon omdat die volgens mij de Camper net onder of net over de 3m brengt).

Wat we absoluut leuk aan die Camper vinden, zijn

A) Diesel (of Elektrisch) Stand kachel (Truma 6D+E)
B) Compressor Koelkast.

We zouden ook voor een bus camper kunnen gaan, maar wat voor ons een absolute must is een goed toilet en douche.

Over de vragen of we veel vrij willen gaan staan, ja we willen wel autonomie hebben daarom ook de opties van Extra Accu's en Zonnepanelen erbij genomen.
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

Ik moet dit even melden (van mijn lieve eega) waarom we zo gefocust zijn op het gewicht van de camper

We hebben ons (tijdens het huren van Campers) nooit druk gemaakt over het gewicht, zijn ook nooit gecontroleerd en zijn ook nog nooit naar een weegstation geweest. (Fout ik weet het NU)

Nadat we "besloten" hadden om naar een eigen camper uit te gaan kijken, zijn we veel video's gaan kijken op YT.

Daar kwamen we een video tegen van een Engels man die naar een Camper Beurs ging en die meteen begon met "Ja mooi deze camper, maar je kunt maar 200kg bijladen (pay load) (met een normaal rijbewijs) en dus als je met 4 mensen weg gaat kun je het wel vergeten om nog enige spullen mee te nemen.

Heb jammer genoeg niet de video bewaard maar dat moment was echt een "WTF" momentje. Hebben zelfs niet de rest van de rondleiding door die Camper gezien.

(Het enige wat we ons verder van die video kunnen herinneren is dat die Man zijn eigen Hondje op zijn arm neemt (en die zit compleet stil en de hond zijn poot op zijn schouder) en hij zegt "He never Smiles" :-B Misschien weet iemand over wie we het hebben?)

Dus daarom.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door jheeck »

Crossy schreef:
do 26 jan 2023, 23:57
We zouden ook voor een bus camper kunnen gaan, maar wat voor ons een absolute must is een goed toilet en douche.
Let er op dat je bij een buscamper door de stalen carrosserie een relatief hoog leeggewicht hebt t.o.v. een (half-)integraal. De mijne zit al bijna tegen de drie ton exclusief accessoires.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

Dank jheeck dat wist ik dus abs niet.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door TestCase »

En veel buscampers staan al op max 3200kg? (Dacht ik?)

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Kroppie »

en misschien handig om het door de dealer opgegeven gewicht op de een of andere manier vast te laten leggen zodat als bij aflevering geconstateerd word dat het gewicht niet klopt, je een poot hebt om op te staan, en het de dealer zijn probleem is i.p.v. het jouwe
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door jheeck »

TestCase schreef:
vr 27 jan 2023, 10:12
En veel buscampers staan al op max 3200kg? (Dacht ik?)
Of 3300, op light chassis. Ik heb een 35H en da's maar goed ook anders had ik een hele dure presse-papier gehad waar niemand mee op vakantie kon ;-)
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Plaats reactie