Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door gjvonk »

AadenAnke schreef:Ach ja weer de nodige vooringenomen ideeën over buscampers Afbeelding de mijne een Challenger L4H2 Ducato
Technisch max 3850
Vooras Max 1850
Achteras Max 2000
Totaal Max 3500
Ophogen is met wat wijzigingen mogelijk tot 4200 is me verteld 2 lengtebedden een toilet/douche ruimte (niet in het gangpad) met 2e bikes wegdraaibare fietsendrager rolstoel met elektrische aandrijving 2 Duitse gasflessen 100 literwater
Zonnepaneel en een flinke gereedschapstas en natuurlijk nog heel veel dingen die ook wel wat wegen en de koelkast flink gevuld hebben we als we vertrekken nog een 100kg laadvermogen over rennen over een camping sorry maar we gebruiken ons eigen spul daarom hebben we ook een 2e toilettank bij ons (wij kunnen 5/6dagen vrijstaan) doen we ook regelmatig op een camping staan we zo’n 25/30% van de tijd en dat allemaal in een busje Afbeelding

Gr Aad
Dan heb jij een "light versie"; als ik de draagvermogens van je assen optel, kom ik niet hoger dan 3.850 kg. Ik denk dat je die technisch dus nooit op kunt hogen naar 4.200 kg? Onze L4H2 heavy heeft een voor as die max 2.100 kg mag dragen en een achter as die max 2.400 kg mag dragen. Behalve het verschil in draagvermogen van de assen zit er ook een verschil in de diameters van de remschijven, de velg- en steekmaat. Deze uitvoering wordt ook geleverd met een TMM van 4.250 kg.

Die van ons heeft zowel volgens het oorspronkelijke COC als het huidige kenteken bewijs een TTM en TMM van 3.500 kg. Zou ik de TMM willen ophogen, moet ik volgens mij dus eerst een verklaring hebben van de Dethleffs fabriek waar de "Kastenwagen" is omgebouwd naar "KW041".


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

Peter LMC schreef:
vr 27 jan 2023, 11:45
Kroppie schreef:
vr 27 jan 2023, 10:42
en misschien handig om het door de dealer opgegeven gewicht op de een of andere manier vast te laten leggen zodat als bij aflevering geconstateerd word dat het gewicht niet klopt, je een poot hebt om op te staan, en het de dealer zijn probleem is i.p.v. het jouwe
Dat zal niet zo makkelijk zijn Jos. Heb al een paar keer een koop contract gelezen met een vermelding in
de kleine lettertjes dat het gewicht tot 5% of zelfs tot 10% in de plus mag afwijken.
Dan denk je bv 3000 kg te kopen en heb je bijna 3300 kg gekocht en gekregen.
Men probeert een zo laag mogelijk gewicht aan je te verkopen.
Dat verkoopt het best natuurlijk.
Als je de Configurator start dan krijg je een aantal pagina's lange tekst alleen maar over gewichten te lezen en die moet je helemaal naar beneden scrollen en DAN pas kun je verder.

In deze Lap tekst staat onder andere
Houd er rekening mee dat de informatie over de massa in rijklare toestand in de technische gegevens berekende nominale waarden zijn, die onderhevig zijn aan productiegerelateerde toleranties tot ± 5 %. Deze wettelijk toegestane toleranties kunnen een rechtstreeks effect hebben op de werkelijke massa van uw voertuig en dus ook op de laadcapaciteit of het resterende laadvermogen. Daarom dient u bij de configuratie van uw voertuig zeker rekening te houden met deze toleranties.
Dus die ± 5 % is wettelijk toegestaan (zie die ±)

Als je de configurator bekijkt die wij hebben gedaan (zie post #1) dan staat er
Massa in rijklare toestand (±5%) 2.713 kg (2.577 kg - 2.848 kg) = MRT
(Dit is ZONDER nog eventuele opties)

Wat wij hebben gedaan is uitgaan van de hoogste waarde van 2848 kg, maar blijkbaar is dat zelfs geen garantie dat dat klopt (misschien moet je daar ook nog eens 5% bij op tellen (en over dat gewicht nog eens 5%) hahahahahaha

Misschien handig voordat je een Camper koopt is om het contract door te laten lezen door je rechtsbijstandsverzekering en de dealer vragen (evt met hulp van weer die rechtsbijstandsverzekering) of je kunt laten opnemen dat als de Camper boven x KG uitkomt (incl de Opties die je zelf gekozen hebt) dat de Koop ontbonden wordt.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door EasyBee »

Ja, dat kun je overwegen/proberen, maar dat gaat echt niet gebeuren.

Je rechtsbijstandverzekering is daar niet voor en gratis consult over zo'n aankoop krijg je echt niet, dus uurtje factuurtje. De dealer gaat dat echt niet doen. Er worden nog steeds voldoende nieuwe campers en caravans verkocht en als jij met zulke dingen/fratsen aan komt zetten, gaat de koop niet door. Sta je voor de deur met lege handen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

kampertjes schreef:
vr 27 jan 2023, 18:51
Wat we absoluut leuk aan die Camper vinden, zijn

A) Diesel (of Elektrisch) Stand kachel (Truma 6D+E)
B) Compressor Koelkast.

We zouden ook voor een bus camper kunnen gaan, maar wat voor ons een absolute must is een goed toilet en douche.
Wij hebben nu onze tweede Buscamper, Possl Roadcruiser. Met raumbad zoals ze dat noemen, douche in gangpad zeg maar.

https://www.buscamper.nl/cms/wp-content ... 878411.jpg

Wij vinden het de uitvinding van de eeuw, anderen vinden het niks. Hoe dan ook, wij douchen er alle dagen prima in als we op pad zijn. Gebruikt zul je lang moeten zoeken naar een Truma op diesel, wij hebben nu de Truma6 op gas en stroom, in de praktijk gebruik je dan niet veel gas. Vorig jaar nog geen 2 flessen in 8 weken.
Compressor Kk is al bijna standaard. Wij hebben die nu ook en dat is SUPER. We hebben 150 Ah li accu en geen zonnepanelen. We staan nooit lang stil maar 4 dagen bij erg warm weer is wel eens voor gekomen, toen was accu nog niet leeg.
O ja, gewicht. Zoals al gezegd is het dus niet zo dat die bussen lichtgewicht zijn. Zo’n 640 (de langste) zit doorgaans net boven de 3 ton. Maar daarmee is goed te leven.
Ik zou zeggen, geef het een kans, bevalt ons super goed. Maar als je voor een nieuwe gaat…. Gratis zijn ze niet, gaan de ton ook al voorbij.
Ik ben een enorme kou kleum, met 18c loop ik nog steeds met 2 dikke truien aan en om over mijn voeten maar niet te spreken (heb winter tenen dit dankzij een huis waarin me woonden in een heel ver verleden

Dus die 2 Flessen niet in 8 weken maar omgekeerd dus 8 flessen in 2 weken hahahahaha, dus daarom (ook) die "Diesel" Kachel, en natuurlijk ideaal dat ie D+E (Diesel en Elektrisch) is. Dus bij walstroom gewoon hem via E laten lopen en heb begrepen (kan het fout hebben) dat ie 2 standen heeft (750W en 1500W, dus met 6A zal die 750W makkelijk kunnen draaien.
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

EasyBee schreef:
za 28 jan 2023, 9:15
Ja, dat kun je overwegen/proberen, maar dat gaat echt niet gebeuren.

Je rechtsbijstandverzekering is daar niet voor en gratis consult over zo'n aankoop krijg je echt niet, dus uurtje factuurtje. De dealer gaat dat echt niet doen. Er worden nog steeds voldoende nieuwe campers en caravans verkocht en als jij met zulke dingen/fratsen aan komt zetten, gaat de koop niet door. Sta je voor de deur met lege handen.
Voordat iemand 100.000+ Euro spendeert vind ik het best de moeite waard om daar 300 Euro aan consult voor een Advocaat uit te geven maar ja dat ben ik.

Anders zit je met een hele dure presse-papier waar je niet mee opstap kunt
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door EasyBee »

:thumbup:
Nou nog een dealer die er in mee instemt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

We hebben 1 voordeel, we hebben alle tijd en als je zo'n bedrag wilt uitgeven (of veel minder) moet je abs niet over 1 nacht ijs gaan.

Misschien komen we wel op heel iets anders uit of misschien zelfs een sleurhut (mag dat woord hier??) :-B
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door AadenAnke »

@gjvonck GertJan klopt vering wielophanging wielen banden en remmen en wat kleine dingen veranderen en dan kan hij naar 4250kg in de huidige staat Max 3850kg zal vast niet goedkoop zijn maar wel mogelijk. Nadeel is natuurlijk ook dat er op het kentekenbewijs geen Fiat staat maar Challenger zal voor het papier werk ook niet makkelijker zijn denk ik zo

Gr Aad
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

Een Bus camper op 4250 KG gaat het voor ons niet worden, omdat we geen C1 rijbewijs maar dat is een heel ander verhaal, en als we een C1 zouden hebben dan zouden we (misschien) voor een Carthago C-line gaan. (Vinden we beide een machtig mooie camper)

https://www.carthago.com/nl/integraal/c ... ighlights/

Edit: Onze droom camper is een Integraal!
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door AadenAnke »

Je moet er van houden. Maar zo ff tussen door een vraag (misschien heb ik het gemist) hebben jullie ervaring met camperen er is namelijk zoveel discussie over gewicht overgewicht en ophogen van maximum gewicht en dan je vraag en het feit dat je echt veel geld van plan bent uit te geven komt dit zo ineens bij me naar boven?

Gr Aad
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

Aad,

ik heb daar een aantal berichten geleden iets over geplaatst waarom we nu zo bezig zijn met in ieder geval het gewicht

viewtopic.php?p=2233124#p2233124

We hebben ervaring met Camperen, hebben een aantal keren een Camper gehuurd en bevalt ons prima maar willen nu tzt de volgende stap zetten (hebben geen haast).

Edit:

Gewicht om spullen te kunnen laden is nu voor ons Stap 1
Een paar dagen autonoom staan is Stap 2 (LFP4 etc)
Winter Vast is Stap 3

We willen absoluut ook een keer in de winter onderweg, mijn eega houdt van de sneeuw terwijl ik een Kou kleum ben ;))
B-san
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 16:13

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door B-san »

Een fabrikant zorgt écht wel dat ze niet over die 5% regel gaan, anders kunnen ze na jaren nog een hoop campers terugkopen als de koop gerechtelijke omtbonden wordt. Mensen die vaak roepen dat 'de fabrikant liegt' lezen veelal de kleine lettertjes niet of kijken puur naar het kentekengewicht. Die 5%-regel staan trouwens overal vrij helder bij vermeld, dus zo klein zijn die lettertjes niet. Dat het kentekengewicht niet klopt ligt meer aan de registratiemethode van de RDW dan aan de fabrikant (daar staat tegenwoordig het gewogen gewicht incl opties gewoon op het CVO voor de toelating), maar laten we daar niet over klagen, anders gaan we allemaal weer om hoog in MRB-klasse! :lol:

Dat er dealers zijn welke de gewichten vaak te rooskleurig voorspiegelen is de fabrikant niet echt aan te rekenen...
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

Ff terugkomend op de Cijfers die uit de Konfigurator (Zie post #1) komen.

Er staat dus.
Massa in rijklare toestand (±5%) 2.713 kg (2.577 kg - 2.848 kg)
Als ik het goed begrijp (en een beetje kan rekenen) is die 2577 kg dus 0%, die 2713 kg is 5%+ hoger dan die 2577 kg en die 2848 kg is dus weer 5% hoger dan die 2713 kg.

Dus uiteindelijk is de 2848 kg ±10,5% hoger dan de 2577 kg (start gewicht) :crazy: of zie ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
Robenan
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 11:11
Locatie: ZO Brabant

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Robenan »

Ja dat zie je verkeerd: :crazy:
2713 is het basisgewicht is 0%
2713 -5% = 2577. Dus het minimale gewicht.
2713 +5% = 2848. Dus t maximale gewicht.
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
Plaats reactie