Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door jan- »

jheeck schreef:
wo 01 feb 2023, 20:44
Busjes of buscampers op Ducato > L2, daar zit nog wel een verschil in hoor. Ik heb toilet en douche aan boord.
Ik heb dat ook met 4 zitplaatsen met gordels, ruim toilet en afzonderlijke ruime douche in een Ducato = L2. Wat me wel is opgevallen dat ze 2e hands niet vaak (lang) worden aangeboden of alleen tegen een hoge prijs: https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... 00-km-2013 10 jaar oud en bijna geen extras.

Ik zie compacte buscampers nauwelijks met een aanhanger rijden. Ben je het voordeel van overal kunnen parkeren weer kwijt. Juist die grote campers hebben (te) veel ruimte waardoor het gewicht een probleem wordt en dat wordt dan in een aanhanger meegenomen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
mikeanber
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door mikeanber »

hallo allen
laat je niet gek maken ze weten niet waar over ze het hebben mogelijk spijt dat ze zelf niet zo een mooie bus camper hebben dus laat gaan
:cheers:
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

We laten ons abs niet gek maken door de negatieve berichten over Bus campers, we gaan gewoon zo'n ding voor een weekendje in het voorjaar huren en dan pas vellen we een definitief oordeel.

We kunnen wel zeggen we vinden het niet leuk, maar dat is niet echt objectief van ons uit omdat we nog nooit met zo'n bus camper zijn weggeweest. Volgens mij noem je zo iets een vooroordeel.

Na het weekendje weg kom ik wel terug en is het een ja of nee of misschien.

PS: De enige eis die we stellen bij het huren van een Bus Camper is, dat ie een WC en Douche moet hebben, andere dingen laten we ons verrassen.
mikeanber
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door mikeanber »

hallo allen
toppie zo is het en bij bus campers af fabriek zit bijna altijd wc/douche in en zijn nagenoeg net zo ruim als in gewone camper.
ik heb gewone camper gehad en nu alweer 6 jaar bus camper en het voordeel is dat je hem overal kwijt kunt. Heb hem 5 jaar gebruikt, ook voor woonwerk dus iets meer voordelen. Daarbij hebben we nog een air bustent dus die vrijstaand kan en genoeg bergruimte aanwezig. Ik heb altijd ruimte over, behalve toen we naar Denemarken gingen, wat meer bier en eten mee.
:cheers:
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door EasyBee »

Crossy schreef:
do 02 feb 2023, 7:04
we gaan gewoon zo'n ding voor een weekendje in het voorjaar huren en dan pas vellen we een definitief oordeel.
We kunnen wel zeggen we vinden het niet leuk, maar dat is niet echt objectief van ons uit omdat we nog nooit met zo'n bus camper zijn weggeweest. Volgens mij noem je zo iets een vooroordeel.
Na het weekendje weg kom ik wel terug en is het een ja of nee of misschien.
Ik weet niet hoeveel ervaring jullie verder hebben met campers, maar is een weekendje weg in het voorjaar niet een beetje kort voor een goede indruk?
Je staat op het punt om een smak geld te besteden aan een kampeervoertuig en er kan amper een weekendje af om te kijken of het wat is. Dan ben je wel heel erg afhankelijk van het moment. Als ik nu naar buiten kijk, zit je in je camper(tje) op een camperplaats/camping of loop/fiets je in de regen naar een uitje/bezienswaardigheid. Straks door de regen weer terug en zit je binnen bij het getik van de regen op je buscamper(tje) met je natte jas en schoenen. Eten koken/lezen/TV kijken/watdanook en naar bed. Voor het zelfde geld is het volgende maand een weekend met prachtig zonnig stralend weer en de schuifdeur staat open en de tafel en stoelen staan buiten en in je korte broek en T-shirt ga je op pad.
Leen of huur dat ding in het voor- of najaar (of wanneer jullie straks ook van plan zijn om dat ding te gebruiken) en dan voor minimaal 2 weken en ga er mee doen wat jullie straks ook van plan zijn te gaan doen. Dan krijg je een afgewogen indruk of het wat is.
Ik ken meerdere mensen die na even bekijken en een proefrit van nog geen 20 minuten een camper/auto/motor kochten om na nog geen jaar tot inzicht te komen dat ze toch liever een andere keus hadden gemaakt.
Maar één voordeel. Het zijn jullie eigen zelfverdiende € 50 tot wel 100.000 of nog meer, die jullie uitgeven en niet de mijne. Maar ik zou minimaal een echte proefvakantie doen en misschien wel meerdere met verschillende campersoorten. Anders zit je straks in een buscamper en wil je toch meer ruimte om er bijna in te kunnen wonen. Want ik neem aan dat het straks niet 3 weken per jaar wordt in de camper of een paar weekendjes. Want dan moet je helemaal niet kopen maar huren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)



Bericht door Crossy »

We hebben al vaker een Camper gehuurd

We staan niet op het punt om een smak geld uit te geven, we zijn nu pas in de ALPHA Fase van ons onderzoek dus alleen maar een shortlist maken van Campers die we leuk lijken daarom ook mijn allereerste vraag hier over dat gewicht.

Voor onze lange vakantie hebben we al een Camper geboekt (Half Integraal) en over de Bus Camper we denken dat een weekendje (vrijdag tot Maandag) wel genoeg zal zijn om te zien of die wat voor ons is, we gaan echt niet zo'n ding voor 2 weken huren en dan na dag 1 of 2 zeggen ohhh wat .... en .... en ... we brengen hem maar snel terug hele vakantie naar de mallemoer en we zijn dan ook nog eens een hoop geld kwijt.

We kunnen hem daarna nog altijd nog een keer huren als we het er beide niet over eens zijn en misschien cancelen we wel de Camper en gaan we met de Bus Camper. Geen Idee.

Nog eenmaal we hebben alle tijd, Campers genoeg om te huren (Goboony staat er vol mee). :wink:

PS: Misschien zien we wel af van de koop van een Camper en doen we wat anders met dat geld en blijven gewoon een Camper huren. Maar het voordeel van een eigen camper is wel erg zwaarwegend voor ons (gewoon gisteren besluiten om vandaag weg te gaan voor een paar daagjes)

Edit: Spelling
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)



Bericht door jan- »

Ik denk dat je met die ervaring inderdaad wel in een weekend een beeld kan vormen of zo'n camper zal bevallen.

Ik zit nog naar jullie oorspronkelijke vraag te kijken:
Maximum massa van de optionele uitrusting 463 kg
Resterende massa van de optionele uitrusting 374 kg
(dus 89 kg = optioneel, 463 - 374)

In die 89 KG zit denk ik het hefbed nog niet bij. De vraag is of je dat ook wil, want met zijn 4-en op reis en onder de 3500KG blijven zou wel weer een uitdaging kunnen worden. En zo'n hefbed neemt weer ruimte in, maar kan ook heel handig zijn.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Camperic »

jan- schreef:
do 02 feb 2023, 0:16
Juist die grote campers hebben (te) veel ruimte
mikeanber schreef:
do 02 feb 2023, 7:36
bij bus campers af fabriek zit bijna altijd wc/douche in en zijn nagenoeg net zo ruim als in gewone camper.
Nou, ieder zijn voorkeur :thumbup:
Als ik naar de buscamper op MP kijk waar hierboven naar wordt verwezen krijg ik toch echt een claustrofobisch gevoel. Een Morelo hoeft nou ook weer niet :wink: , maar meer leefruimte dan dat wil ik toch wel graag.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)



Bericht door jan- »

Inderdaad, ieder z'n voorkeur. Het is ook net wat je gewend bent. Jarenlang prima vermaakt met http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8447705
En nu heb ik een aparte ruimte om te zitten, slapen, rijden, toilet, douche, keuken, garage. Het is kiezen of delen. Ik moet er niet aan denken dat ik steeds met zo'n grote integraal de stad in moet voor een boodschap of zo.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)



Bericht door EasyBee »

Ik ga met die grote integraal de stad ook niet in. Blijf lekker buiten de stad en ga met fiets/bus/metro/tram/lopend die stad wel in, als ik hem al in wil. Er is altijd wel een camperplaats of camping op bruikbare afstand te vinden.
Afgelopen jaar ging dat in Sevilla, Granada en Valencia weer prima.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)



Bericht door Camperic »

Inderdaad dat heb ik de afgelopen 8 jaar nog nooit als een probleem ervaren en ook nog nooit gemist.
Ook wat dat betreft heeft ieder zijn eigen voorkeur :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)



Bericht door seth_space »

Maar er zijn best busjes die bijna op een echte camper lijken. Dat ontken ik beslist niet hoor... :cheers:
En je kunt ze inderdaad overal kwijt. Zie topic over NH :lol:


Een plaagstootje van een witte doos hier moet toch kunnen hier :)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)



Bericht door doov »

Ruimte in een camper?
Laat me niet lachen.
Hoe groot je camper ook is, het blijft natuurlijk te alle tijde behelpen.
Je komt immer ruimte tekort.
Je zult concessies moeten doen. Altijd.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1593
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)



Bericht door tranny »

Ow.... blijkbaar stel ik dan te weinig eisen, want ik heb nog ruimte over in m'n bussie. :shock:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie