Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

Oke dan gaan we maar weer het forum en het WWW afstruinen over om een camper in D te kopen en dan te importeren. (Houden alle opties open)

Dank
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door hathi »

Kijk even bij Google……Auflasten Wohnmobil bv Linnepe,is de auflastung eenmaal geregistreerd in D ,dan moet NL dat overnemen,in EU verband ,hier lukt dat meestal niet ( regeltjes) …..dus draai je het om heb je een NL camper,laat je die ophogen in D word dat hier in NL weer niet erkend,( regeltjes) het is niet anders
Hans
Gebruikersavatar
Bessies
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 17:47

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Bessies »

Crossy schreef:
di 31 jan 2023, 12:50
Oke dan gaan we maar weer het forum en het WWW afstruinen over om een camper in D te kopen en dan te importeren. (Houden alle opties open)
Een van de redenen waarom wij in Duitsland gekocht hebben was dat de levertijden van een nieuwe camper er beduidend korter waren dan in Nederland. Toen in Nederland levertijd van meer dan in jaar in Duitsland bij sommige dealers op voorraad. Ook is er meer keus in jonge gebruikte.


Peter
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

Hoi,

dank je, we zijn nu echt nog maar pas in de Alpha Fase (cq alleen maar zoeken op het WWW) en dus nadat we een beslissing hebben gemaakt over wat voor Camper we uiteindelijk willen dan pas komt D in beeld. We gaan dus ook nog niet naar een Dealer.

Maar het volgende is dankzij sommige van jullie (waarvoor dank)

We zijn nu van plan om eens een lang weekendje (in het voorjaar) een Bus camper met Douche en Toilet te gaan huren en zien of dat iets voor ons is, hebben er nooit aan gedacht om zo eentje te huren, maar wie weet en bevalt het best. En om het je heel eerlijk te zeggen wat is nu het GROTE verschil tussen een Bus Camper en de Camper uit Post #1. Die Camper uit Post #1 is ook op een Bus Basis (VW) toch?

Ik hou jullie vanzelfsprekend op de hoogte van onze zoektocht (heb eigenlijk al meerdere vragen, maar die zal ik pas stellen zodra we een keuze hebben gemaakt en een camper gaan bestellen want anders is het alleen maar giswerk (ruimte bijv voor LFP's etc etc)
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door kampertjes »

Een Buscamper is ietsie smaller dan een opbouwcamper. De fiat/Citroën/Peugeot bussen zijn nog aardig vierkant, Mercedes en VW worden naar boven toe snel smaller. Voor ons geen belangrijk issue.
Een bus heeft een wat grotere stijfheid, minder torsie in de carrosserie, dat merk je bij het rijden. Maar verschil is ook weer niet zo groot dat dat doorslaggevend hoeft te zijn.
Belangrijkste voor ons is de kwetsbaarheid van opbouw campers. Het is allemaal zo licht mogelijk gemaakt. Een kleine schade is lastiger te herstellen dan bij een bus. En meer kans op lekkage op den duur. Kortom, bus is wat meer hufterproof. Wij vinden dat belangrijk, niet omdat we er achteloos mee om gaan maar hé, tis wel een gebruiksvoorwerp…
Succes verder met je zoektocht. Goed plan om een Buscamper te huren. Mocht je die van ons eens uitgebreid willen besnuffelen met een toelichting, dan ben je welkom.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door hathi »

Weet niet waar je woont,maar hier bv een voorproefje verkoop en verhuur…voor mij net over de grens? https://www.wohnmobiledueren.de/
Hans
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door linus »

We zijn nu van plan om eens een lang weekendje (in het voorjaar) een Bus camper met Douche en Toilet te gaan huren en zien of dat iets voor ons is
Ik heb niet alle posts gelezen maar geef snel even mijn ideeen over een buscamper, ook als waarschijnlijk de fervente buscamperaars het niet met me eens zijn :mrgreen: .

Ik las dat je een "koukleum" bent. Buscampers zijn slecht te isoleren en bij koud weer duidelijk moeilijker warm te krijgen/houden 🤓
Binnenruimte is zeeeer beperkt en bagageruimte praktisch nul (daarom rijden veel compacte buscampers dan weer met een aanhanger😬)
Steekvliegen of muggen buiten te houden is een uitdaging door de grote schuifdeur of achterdeuren ...
Voor wat betreft maximaal totaalgewicht zitten imo ook veel buscampers over de limiet.
Verder schiet mij op dit moment niets binnen 😁
Een camper te huren is in elk geval het verstandigste om een idee te vormen 😉👍
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door gjvonk »

De isolatie van een buscamper is gerelateerd aan de prijs-kwaliteitverhouding; over het algemeen geldt wel de vuistregel dat naarmate de af fabriek ingebouwde camper duurder is, is de kwaliteit van de inbouw ook beter uitgevoerd, evenals de isolatie.

Qua gewicht valt wel mee, zelfs de meeste L4H2 buscampers kunnen nog zo'n 400 tot 500 kg belading hebben, genoeg voor met 2, tenzij je staat op een rvs pannenset met sandwich bodem, een porseleinen servies, echt glaswerk, zware buitenmeubels en 2 grote e-bikes op een busbiker rek.

Qua binnen- en bergruimte: over het algemeen is de ruimte onder het vaste 2 persoonsbed achterin voor meer dan de helft als vrij te gebruiken opberg ruimte...



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door kampertjes »

ook als waarschijnlijk de fervente buscamperaars het niet met me eens zijn :mrgreen: .
Dat heb je aardig ingeschat :cheers:
Nonsens
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door hathi »

Ik vind het geen nonsens,maar de realiteit,maar ook met deze beperkingen,kan het voor veel mensen,voldoende zijn, er zijn ook mensen welke klein behuisd zijn,en toch tevreden,dus kwestie van wanneer ben je tevreden,voor iedereen anders
Hans
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door gjvonk »

Hmm Hans, de realiteit is iets genuanceerder. Wat ik schreef gaat op voor ik schat 95% van de fabrieks buscampers. Het kan met eigen inbouw buscampers anders zijn.

Onze vorige donkergrijze buscamper woog met 2 fietsen achterop volledig beladen met ons en hond aan boord, net geen 3.500 kg.

Nu hebben we een vergelijkbare buscamper, maar heb ik bij de aanschaf van accessoires echt gelet op gewicht. Ik moet nog een keer gaan wegen, maar ik verwacht opnieuw onder de 3.500 kg te blijven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door seth_space »

Busjes hebben nu eenmaal nadelen vergeleken met een volwaardige camper opbouw.
De mogelijke bedelen daarvan zijn net genoemd. De nadelen van busjes zijn ook gewoon aanwezig en bepalen mede je keuze.
Heb je behoefte aan een fatsoenlijke douche of toilet dan valt 95% van de buscampers al af bijv.
Je ontlasten in een busje op een Porta poti is zeker niet voor iedereen. Ook die situatie kom je in veel busjes tegen.
Kortom, maak een lijstje met essentiële zaken, gewenste zaken en leuke maar niet belangrijke zaken en vul die voor je keuzes in.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door jheeck »

Busjes of buscampers op Ducato > L2, daar zit nog wel een verschil in hoor. Ik heb toilet en douche aan boord.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door AadenAnke »

Hier ook een een Thetford toilet met 2e tank een douche 4 persoons op kenteken inclusief 2 Ebikes op een wegdraaibare fietsendrager van memo (best een zwaar ding) een elektrisch aangedreven rolstoel en 100 liter water met kleding en nog wat zaken voor 4 weken vakantie 3400 kilo op de weegbrug :lol: de isolatie van mijn Challenger laat wel wat te wensen over :shh: maar de onbekendheid met een buscamper herken je wel bij sommige opmerkingen

Gr Aad
Plaats reactie