Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19173
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)
Dat hoeft toch niet? De mijne zelf laten keuren, ik kwam op 2750KG met alles erop en eraan. Dat vond de keurmeester een beetje zonde: water- en dieseltank redelijk vol (minstens 50%), zelfs mijn 65KG zware AGM huishoudaccu stond erin... Hij heeft mij 100KG cadeau gegeven en zo kwam mijn Massa Ledig Voertuig op 2650KG. Het Technisch, Toegestaan en Maximum Massa zijn achtereenvolgens 3500KG, 3500KG en 6000KG.
Volledig bepakt op een weegbrug onderweg op reis kwam ik op zo'n 3000KG. Toch nog altijd 500KG over...
Nu is de mijne zelfbouw, maar al die fabrieksbusjes worden dus gebouwd op lichtere onderstellen? Daar begint het dan al: dát zou ik niet willen!
(Het is al eens voorgekomen dat we met 160 flessen wijn thuiskwamen )
Volledig bepakt op een weegbrug onderweg op reis kwam ik op zo'n 3000KG. Toch nog altijd 500KG over...
Nu is de mijne zelfbouw, maar al die fabrieksbusjes worden dus gebouwd op lichtere onderstellen? Daar begint het dan al: dát zou ik niet willen!
(Het is al eens voorgekomen dat we met 160 flessen wijn thuiskwamen )
Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)
Ik heb de mijne even teruggezocht in de bewaarde Adria specs: Rijklaargewicht is daar opgegeven als 2934kg.....
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)
Dat zal niet zo makkelijk zijn Jos. Heb al een paar keer een koop contract gelezen met een vermelding inKroppie schreef: ↑vr 27 jan 2023, 10:42en misschien handig om het door de dealer opgegeven gewicht op de een of andere manier vast te laten leggen zodat als bij aflevering geconstateerd word dat het gewicht niet klopt, je een poot hebt om op te staan, en het de dealer zijn probleem is i.p.v. het jouwe
de kleine lettertjes dat het gewicht tot 5% of zelfs tot 10% in de plus mag afwijken.
Dan denk je bv 3000 kg te kopen en heb je bijna 3300 kg gekocht en gekregen.
Men probeert een zo laag mogelijk gewicht aan je te verkopen.
Dat verkoopt het best natuurlijk.
Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)
niet makkelijk betekent niet onmogelijk hoop ik
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)
Volgens dit bericht gaat dat C1 rijbewijs misschien veranderen: https://www.autovisie.nl/nieuws/laat-de ... ijbewijs-bGeMa schreef: ↑do 26 jan 2023, 11:27Ik heb zelf recent een nieuwe Knaus gekocht. Hou er rekening mee dat de opgegeven gewichten circa 5% kunnen afwijken (zie ook opgave Knaus) en dat niet alle (standaard) accessoires er bij opgeteld zijn.
Bij mij week (weegbrug en ook nog een keer gewogen per as) de opgave zo'n 150-200 kg af (zwaarder).
Ik heb uiteindelijk besloten de camper aan te laten passen (lucht hulpvering) en het toegestane gewicht te laten verhogen naar 4000 kg (wel C1 rijbewijs), omdat ik (alleen) beladen (met e-bikes en beperkte hoeveelheid water) al boven de 3500 kg uit kwam.
Maar ik zou hier niet te veel op rekenen. Het was een tijd geleden ook al nieuws en de auto moet daar dan ook nog goed gekeurd voor worden.
Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)
Als je nu een camper zoekt met een zo groot mogelijke wielbasis, en zo kort mogelijk kontje, dan verschuift de gewichtsverdeling meer naar de vooras. Daardoor vooras meer aan zijn MTA ( maximum toegelaten aslast) komt, en minder kans op overbelading van de achteras, en dus MTM ( maximum toegelaten massa) optimaler te benutten.
Bij buscampers is dit meestal het geval, maar die hebben door de metalen body rondom weer een hoger eigen gewicht, dus minder laadvermogen.
Heb je het kenteken van de camper, die je op het oog hebt, dan kun je dat invullen op www.rdw.nl
en dan krijg je een schat aan informatie.
Even de juiste tabbladen selecteren.
MTA's toegelaten en technisch
MTM toegelaten en technisch. En leeggewicht.
Spoorbreedte en wielbasis
En veel meer.
Bij buscampers is dit meestal het geval, maar die hebben door de metalen body rondom weer een hoger eigen gewicht, dus minder laadvermogen.
Heb je het kenteken van de camper, die je op het oog hebt, dan kun je dat invullen op www.rdw.nl
en dan krijg je een schat aan informatie.
Even de juiste tabbladen selecteren.
MTA's toegelaten en technisch
MTM toegelaten en technisch. En leeggewicht.
Spoorbreedte en wielbasis
En veel meer.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)
Wij hebben nu onze tweede Buscamper, Possl Roadcruiser. Met raumbad zoals ze dat noemen, douche in gangpad zeg maar.Wat we absoluut leuk aan die Camper vinden, zijn
A) Diesel (of Elektrisch) Stand kachel (Truma 6D+E)
B) Compressor Koelkast.
We zouden ook voor een bus camper kunnen gaan, maar wat voor ons een absolute must is een goed toilet en douche.
https://www.buscamper.nl/cms/wp-content ... 878411.jpg
Wij vinden het de uitvinding van de eeuw, anderen vinden het niks. Hoe dan ook, wij douchen er alle dagen prima in als we op pad zijn. Gebruikt zul je lang moeten zoeken naar een Truma op diesel, wij hebben nu de Truma6 op gas en stroom, in de praktijk gebruik je dan niet veel gas. Vorig jaar nog geen 2 flessen in 8 weken.
Compressor Kk is al bijna standaard. Wij hebben die nu ook en dat is SUPER. We hebben 150 Ah li accu en geen zonnepanelen. We staan nooit lang stil maar 4 dagen bij erg warm weer is wel eens voor gekomen, toen was accu nog niet leeg.
O ja, gewicht. Zoals al gezegd is het dus niet zo dat die bussen lichtgewicht zijn. Zo’n 640 (de langste) zit doorgaans net boven de 3 ton. Maar daarmee is goed te leven.
Ik zou zeggen, geef het een kans, bevalt ons super goed. Maar als je voor een nieuwe gaat…. Gratis zijn ze niet, gaan de ton ook al voorbij.
Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)
Ik dacht dat de light versies ook leverbaar zijn (geweest) tot 3.500 kg. De maxi/Heavy varianten zijn in ieder geval tot 3.500 kg en kunnen ook in een 4.250 kg maximaal gewicht versie geleverd worden.
Wij hebben onze 3e buscamper en dit is de 2e L4H2 in maxi uitvoering. Het is een versie met een TTM van 3.500 kg.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)
Leuk camping busje heb je .MaarAloys schreef: ↑vr 27 jan 2023, 11:23Dat hoeft toch niet? De mijne zelf laten keuren, ik kwam op 2750KG met alles erop en eraan. Dat vond de keurmeester een beetje zonde: water- en dieseltank redelijk vol (minstens 50%), zelfs mijn 65KG zware AGM huishoudaccu stond erin... Hij heeft mij 100KG cadeau gegeven en zo kwam mijn Massa Ledig Voertuig op 2650KG. Het Technisch, Toegestaan en Maximum Massa zijn achtereenvolgens 3500KG, 3500KG en 6000KG.
Volledig bepakt op een weegbrug onderweg op reis kwam ik op zo'n 3000KG. Toch nog altijd 500KG over...
Nu is de mijne zelfbouw, maar al die fabrieksbusjes worden dus gebouwd op lichtere onderstellen? Daar begint het dan al: dát zou ik niet willen!
(Het is al eens voorgekomen dat we met 160 flessen wijn thuiskwamen )
Onder een camper wordt in dit topic bedoeld
Camper = waar je fatsoenlijk op toilet kunt.
Camper = waar je fatsoenlijk kunt douchen inclusief x aantal dagen
Ook
Camper = waar je een gedeelte privacy kunt hebben, waar je bijvoorbeeld als vrouw wat hygiënisch dingen kunt doen...
Dus geen busje met een matras en paar kastjes
En zeker niet ....met zo'n kinder toiletje waar je als gepensioneerde.......naast je lief in het open je behoefte op moet doen....of midden in de nacht in haar nachthemd over de camping met geknepen billen naar het toilet gebouw moet rennen.
( je zou zo'n vrouw 60+ tegen komen midden in de nacht, ben je meteen genezen.
Dan maar wat door sparen of niet doen of van toiletgebouw naar toiletgebouw gebouw reizen.
Eventueel
Iets voor een nieuw platform voor een App ? Free to poep.
Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)
Ach ja weer de nodige vooringenomen ideeën over buscampers de mijne een Challenger L4H2 Ducato
Technisch max 3850
Vooras Max 1850
Achteras Max 2000
Totaal Max 3500
Ophogen is met wat wijzigingen mogelijk tot 4200 is me verteld 2 lengtebedden een toilet/douche ruimte (niet in het gangpad) met 2e bikes wegdraaibare fietsendrager rolstoel met elektrische aandrijving 2 Duitse gasflessen 100 literwater
Zonnepaneel en een flinke gereedschapstas en natuurlijk nog heel veel dingen die ook wel wat wegen en de koelkast flink gevuld hebben we als we vertrekken nog een 100kg laadvermogen over rennen over een camping sorry maar we gebruiken ons eigen spul daarom hebben we ook een 2e toilettank bij ons (wij kunnen 5/6dagen vrijstaan) doen we ook regelmatig op een camping staan we zo’n 25/30% van de tijd en dat allemaal in een busje
Gr Aad
Technisch max 3850
Vooras Max 1850
Achteras Max 2000
Totaal Max 3500
Ophogen is met wat wijzigingen mogelijk tot 4200 is me verteld 2 lengtebedden een toilet/douche ruimte (niet in het gangpad) met 2e bikes wegdraaibare fietsendrager rolstoel met elektrische aandrijving 2 Duitse gasflessen 100 literwater
Zonnepaneel en een flinke gereedschapstas en natuurlijk nog heel veel dingen die ook wel wat wegen en de koelkast flink gevuld hebben we als we vertrekken nog een 100kg laadvermogen over rennen over een camping sorry maar we gebruiken ons eigen spul daarom hebben we ook een 2e toilettank bij ons (wij kunnen 5/6dagen vrijstaan) doen we ook regelmatig op een camping staan we zo’n 25/30% van de tijd en dat allemaal in een busje
Gr Aad
-
- Berichten: 2601
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)
Het gewicht van onze camper, er zijn al vele pagina’s over vol geschreven hier, maar 3500 kg is 3500 kg.
Een C1 rijbewijs is een optie, dan kunnen er meer kilo’s mee, je camper moet dat ook mogen, dan geen gezeur meer met de vrouw die alleen lege kastjes ziet,
Wil je het zeker weten wat je camper weegt vakantie klaar, ga ermee naar de weegbrug dan weet je het echte gewicht waar je op pad mee gaat.
Ik ga altijd naar de lokale schroot handelaar, die zijn weegbrug is goed, voor een paar pakken lekkere koeken wegen ze de camper, eerst vooras, dan achteras en nog een keer compleet, dan heb je een goed beeld van je gewicht per as en totaal.
Een C1 rijbewijs is een optie, dan kunnen er meer kilo’s mee, je camper moet dat ook mogen, dan geen gezeur meer met de vrouw die alleen lege kastjes ziet,
Wil je het zeker weten wat je camper weegt vakantie klaar, ga ermee naar de weegbrug dan weet je het echte gewicht waar je op pad mee gaat.
Ik ga altijd naar de lokale schroot handelaar, die zijn weegbrug is goed, voor een paar pakken lekkere koeken wegen ze de camper, eerst vooras, dan achteras en nog een keer compleet, dan heb je een goed beeld van je gewicht per as en totaal.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19173
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)
@Affinity,
Dit is niet de eerste keer dat je mij, als beheerder, openlijk beledigt. Wel de laatste keer. Je vergeet blijkbaar dat je hier te gast bent.
Even voor mijn archief:
Dit is niet de eerste keer dat je mij, als beheerder, openlijk beledigt. Wel de laatste keer. Je vergeet blijkbaar dat je hier te gast bent.
Even voor mijn archief:
Affinity schreef: ↑vr 27 jan 2023, 20:23Leuk camping busje heb je .Maar
Onder een camper wordt in dit topic bedoeld
Camper = waar je fatsoenlijk op toilet kunt.
Camper = waar je fatsoenlijk kunt douchen inclusief x aantal dagen
Ook
Camper = waar je een gedeelte privacy kunt hebben, waar je bijvoorbeeld als vrouw wat hygiënisch dingen kunt doen...
Dus geen busje met een matras en paar kastjes
En zeker niet ....met zo'n kinder toiletje waar je als gepensioneerde.......naast je lief in het open je behoefte op moet doen....of midden in de nacht in haar nachthemd over de camping met geknepen billen naar het toilet gebouw moet rennen.
( je zou zo'n vrouw 60+ tegen komen midden in de nacht, ben je meteen genezen.
Dan maar wat door sparen of niet doen of van toiletgebouw naar toiletgebouw gebouw reizen.
Eventueel
Iets voor een nieuw platform voor een App ? Free to poep.
- ducati 900
- Berichten: 7491
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).