Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl opties)



Bericht door Crossy »

Hoi,

2e berichtje hier

We zijn dus op zoek naar een nieuwe camper, en we hebben de Knaus Configurator gedaan voor een camper die ons wel leuk lijkt

Link: https://konfigurator.knaustabbert.de/load/KT4DH37

Nu komt daar het volgende uit.

Toegestane maximum massa 3.500 kg = TMM
Massa in rijklare toestand (±5%) 2.713 kg (2.577 kg - 2.848 kg) = MRT
Maximum massa van de optionele uitrusting 463 kg
Resterende massa van de optionele uitrusting 374 kg
(dus 89 kg = optioneel, 463 - 374)

Als ik het goed heb dan kunnen we nog

3500 TMM
-2848 (slechtste geval) MRT
- 89 kg (Totale optionele uitrusting die we erbij bestellen)

= 563 Kg Over om bij te kunnen laden.

Dit is dus alleen met 1 Bestuurder (zonder passagiers etc etc)

Klopt mijn berekening? Of is de maximale bij-lading maar 374 kg (Resterende massa van de optionele uitrusting)

Ps: Ik heb dus in mijn berekening NOG geen rekening gehouden met de Passagiers (alleen met de bestuurder (cq 75kg die is (als ik het goed heb) al opgenomen is in Massa Rijklare toestand) en dus ook niet met Vers water (wat volgens Knaus maar maximaal 10-20 liter is tijdens het rijden (daar gaat mijn volgende vraag over :-B ))

PsPs: We zijn ons NU nog alleen aan het oriënteren en dit was de 1ste camper die we zagen en ons wel leuk lijkt.

PsPsPs: Zouden best iets groter willen, maar willen wel genoeg hebben om bij te laden (2 e-bikes, kleren etc etc etc) (en minimaal 1 persoon (mijn vrouwtje hahahaha) en dus lopen we tegen dit probleem aan.

Dank
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door jheeck »

Ook met die 374 moet je redelijk uit de voeten kunnen met z'n tweeën. Wij zaten ruim onder de 250kg vrije ruimte en dat is met enig gepuzzel maar zonder e-bikes ook goedgekomen.

Je zou dat Energy plus pakket nog kunnen laten vallen en checken of je de camper zonder boordaccu kunt bestellen als er alleen maar loodgebaseerde accu's geleverd worden. Dat laatste vermoed ik wel gezien de 24kg voor dat pakket. Met een LiFePO4 accu ben je zo een kilo of 35 lichter bij dezelfde accucapaciteit t.o.v. twee loodaccu's.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

Dank,

ja over dat Energy Plus verhaal ben ik totaal niet blij (kunt geen LFP kiezen etc en maar 25A acculader) maar dat is een andere vraag.

Nu gaat het me gewoon over waar ik vanuit mag gaan, mijn berekening met 563kg of de 374kg?

Na wat filmpjes te hebben bekeken is deze wel echt "klein" dus zouden best iets groters willen maar zit met de 3500KG limiet.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door tonic »

Deze vraag is achter een toetsenbord bijna niet te beantwoorden.
het voordeel van een gebruikte camper kopen is dat je hem kan wegen in aangeboden toestand. dan kun je makkelijk een berekening maken en heb je een duidelijk beeld van het laadvermogen.
Bij een nieuwe camper is dat wat moeilijker omdat je de camper niet vooraf kan wegen. Ik zou duidelijk afspraken met de dealer maken. Leg vast op papier wat hij gaat leveren aan camper en gewichten. Spreek af dat je bij levering een weging wil uitvoeren. maar leg alles vast op papier.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door AadenAnke »

De watertank met maar 10 tot 20 liter water tijdens het rijden hier gebeurd het dus al ga je naar een leuk plekje zonder voorzieningen kom je dezelfde dag al water tekort. Hier gaat de tank gewoon helemaal vol en dat is 100liter! 75kg per persoon? Ik zelf tegen de 95kg dus denk nog maar eens na over de rest inhoud van de gasfles? Grootte van de accu’s, plastic servies en bestek of gewoon dat zelfde wat je thuis hebt? Reken je beter arm dan rijk dan kan het alleen maar meevallen! Vergeet ook niet de verdeling van het gewicht over de Assen! Het technisch toegestaan gewicht flink hoger dan 3500kg dan is er later nog iets op te hogen. Zomaar wat dingetjes om te overwegen

Gr Aad
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door GeMa »

Ik heb zelf recent een nieuwe Knaus gekocht. Hou er rekening mee dat de opgegeven gewichten circa 5% kunnen afwijken (zie ook opgave Knaus) en dat niet alle (standaard) accessoires er bij opgeteld zijn.

Bij mij week (weegbrug en ook nog een keer gewogen per as) de opgave zo'n 150-200 kg af (zwaarder).

Ik heb uiteindelijk besloten de camper aan te laten passen (lucht hulpvering) en het toegestane gewicht te laten verhogen naar 4000 kg (wel C1 rijbewijs), omdat ik (alleen) beladen (met e-bikes en beperkte hoeveelheid water) al boven de 3500 kg uit kwam.
Laatst gewijzigd door GeMa op do 26 jan 2023, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door jheeck »

Crossy schreef:
do 26 jan 2023, 11:21
Nu gaat het me gewoon over waar ik vanuit mag gaan, mijn berekening met 563kg of de 374kg?
Die "maximum massa van de optionele uitrusting" zegt m.i. niet zoveel.
Je extra opties bij je massa rijklaar optellen, en dat geheel van de MTM aftrekken moet genoeg zijn. Dus je 563kg.
Laatst gewijzigd door jheeck op do 26 jan 2023, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

De water tank schrijven ze mag maar gevuld zijn met 10 liter

Kijk in de configurate
Vers watertank (volume in liter)
Opmerkingen:
Vulniveau van de vers watertank is door een overloopventiel begrensd tot 10 liter (aanbevolen vulniveau tijdens de rit), volgens bijlage V, deel A, rubriek 2.6Fn (h) VO (EU) 1230/2012.

65 l

Fill level of the fresh water tank (liter)

10
Maar dat is dus een andere vraag, het gaat me nu over het gewone gewicht wat ik kan bijladen als ik deze Camper koop!
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

jheeck schreef:
do 26 jan 2023, 11:28
Die "maximum massa van de optionele uitrusting" zegt m.i. niet zoveel.
Je extra opties bij je massa rijklaar optellen, en dat geheel van de MTM aftrekken moet genoeg zijn. Dus je 563kg.
Dank.

Daar kan ik iets mee en dus kunnen we nu ook naar een andere gaan zoeken die ietsje ruimer is (andere die we leuk vinden kwamen we uit op maar 110kg)
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door GeMa »

Crossy schreef:
do 26 jan 2023, 11:28
De water tank schrijven ze mag maar gevuld zijn met 10 liter

Kijk in de configurate
Vers watertank (volume in liter)
Opmerkingen:
Vulniveau van de vers watertank is door een overloopventiel begrensd tot 10 liter (aanbevolen vulniveau tijdens de rit), volgens bijlage V, deel A, rubriek 2.6Fn (h) VO (EU) 1230/2012.

65 l

Fill level of the fresh water tank (liter)

10
Maar dat is dus een andere vraag, het gaat me nu over het gewone gewicht wat ik kan bijladen als ik deze Camper koop!
Standaard staat de overloopbeveiliging uit (is een uitschuifbuis in de tank). En ja, met 10 liter kom je niet ver als je vrij gaat staan. Ik gooi er zelf minimaal 40 liter in als ik ga rijden.
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

GeMa schreef:
do 26 jan 2023, 11:27
Ik heb zelf recent een nieuwe Knaus gekocht. Hou er rekening mee dat de opgegeven gewichten circa 5% kunnen afwijken (zie ook opgave Knaus) en dat niet alle (standaard) accessoires er bij opgeteld zijn.
Dank,

ik ga al vanuit het HOOGSTE gewicht (2.577 kg - 2.848 kg) (dus die 2848kg) en daar was mijn berekening op gebaseerd.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door tonic »

En wie geeft je de garantie dat dat gewicht ook klopt? Nu een bezoeker van het camperforum dus daar kun je niks mee :-B
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door GeMa »

Crossy schreef:
do 26 jan 2023, 11:34
GeMa schreef:
do 26 jan 2023, 11:27
Ik heb zelf recent een nieuwe Knaus gekocht. Hou er rekening mee dat de opgegeven gewichten circa 5% kunnen afwijken (zie ook opgave Knaus) en dat niet alle (standaard) accessoires er bij opgeteld zijn.
Dank,

ik ga al vanuit het HOOGSTE gewicht (2.577 kg - 2.848 kg) (dus die 2848kg) en daar was mijn berekening op gebaseerd.
Had ik ook gedaan en toch was de boel zwaarder als de opgave van Knaus.
Crossy
Berichten: 80
Lid geworden op: do 26 jan 2023, 6:14

Re: Gewicht om bij te laden bepalen bij aankoop nieuwe camper (incl Opties)



Bericht door Crossy »

GeMa schreef:
do 26 jan 2023, 11:33
Standaard staat de overloopbeveiliging uit (is een uitschuifbuis in de tank). En ja, met 10 liter kom je niet ver als je vrij gaat staan. Ik gooi er zelf minimaal 40 liter in als ik ga rijden.
dank, dan is mijn volgende vraag (over die overloopbeveiliging) ook meteen beantwoord. Vond het al zo raar.
Plaats reactie