Artikel over LFP accu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Artikel over LFP accu's



Bericht door jheeck »

Op Tweakers.net staat De comeback van ijzerfosfaataccu's, een best uitgebreide verhandeling over LFP in verhouding tot de in de autobranche meer gebruikelijke accu's met een NCA- en NMC-kathode.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Artikel over LFP accu's



Bericht door Camper-T »

Van Tesla had ik een tijd geleden al gelezen dat zij mogelijk naar LiFePO4 cellen zouden overstappen. Al dacht ik zelf eerder te begrijpen dat Tesla cilindrische LFP cellen zou gaan gebruiken omdat ze door de constructie iets degelijker zijn. Evengoed heeft een accupakket van cilindrische cellen meer loze ruimte dus het gebruik van prismatische cellen is in de zin van beschikbare ruimte v.s. energieopslag efficienter.
Of een LiFePO4/LFP accu als gezegd minder slecht is voor het milieu lijkt mij door het lithium component en het dielectrium een relatief vergelijk.

Evengoed blijft lithium ook een schaarse grondstof dus men kan niet achterover gaan leunen na de overstap op LFP cellen. China heeft al die tijd in zeer grote hoeveelheden grondstoffen ingekocht en zo ook lithium dus zij domineren de markt en bepalen voor een groot deel de prijzen.
Naast de grote LFP merken als EVE, CATL, Lishen en CALB wordt het merk Ganfeng steeds vaker genoemd en groeit tot een van de grotere spelers.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Artikel over LFP accu's



Bericht door DJSmiley »

BYD zie je ook in opkomst. En een wat 'ouder' merk wat al wat langer toegepast wordt is Thunder Sky Winston. Die hebben ook LiFeYPO4, waarbij Yttrium is toegevoegd waardoor ze ook bij <0 graden zonder problemen geladen mogen worden. Dat is bij de reguliere LiFePO4 maar heel beperkt mogelijk.

Ook zijn hun de enige (of een van de weinige) die cellen >350Ah maakt. (Ze hebben zelfs een 10000Ah cel..)
https://en.winston-battery.com/?cnxdc/301.html
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Artikel over LFP accu's



Bericht door Camper-T »

De gele Winston LiFeYPO4 cellen met Yttrium additief hebben inderdaad als voordeel dat deze ook onder de 0-graden geladen en ontladen kunnen worden. Daarnaast is LYP qua chemische samenstelling nog stabieler, hebben ze een hogere laadcycli en is de energiedichtheid hoger dan van LFP.
Maar goed, dat kost ook wat... De 1.000Ah LYP cel van Winston kost rond de €1.300,00 ex. BTW en verzendkosten p/st dus de 10.000Ah LYP variant zal over de €10.000,00 schieten. Met 16 stuks geeft dit wel een leuke 48V thuisaccu van 480KW, dan houd je het wel een paar dagen zonder zon uit.

Of de automotive industrie naast LFP ook LYP toepast is mij niet duidelijk. Al kan het gezien rendement en levensduur wel wat interessanter zijn.
En de accuverwarming in de elektrische auto hoeft minder snel aan, wat in de koude periode van het jaar weer scheelt in de maximale radius.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Artikel over LFP accu's



Bericht door hathi »

DJSmiley schreef:
do 26 jan 2023, 11:14
BYD zie je ook in opkomst. En een wat 'ouder' merk wat al wat langer toegepast wordt is Thunder Sky Winston. Die hebben ook LiFeYPO4, waarbij Yttrium is toegevoegd waardoor ze ook bij <0 graden zonder problemen geladen mogen worden. Dat is bij de reguliere LiFePO4 maar heel beperkt mogelijk.

Ook zijn hun de enige (of een van de weinige) die cellen >350Ah maakt. (Ze hebben zelfs een 10000Ah cel..)
https://en.winston-battery.com/?cnxdc/301.html
Hallo Smiley,over nieuwe Lfp gesproken , kun je eens je mening geven,over de nieuwe NDS TEMPRA, waarvan de laad mogelijkheden,met iedere lader zou kunnen,het vermogen gestegen,en de kast kleiner geworden, ( als ik het goed begrijp ?) dat zou wel veel obstakels wegnemen in een Camper, maar zoals gewoonlijk kan er veel geschreven worden :-B https://www.ndsenergy.nl/prodotto/3lion ... ccu-copia/
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Artikel over LFP accu's



Bericht door kampo »

Ik ben wel niet DJsmiley :-B
Over het laden met verschillende laders kan ik weinig bijdragen.
Behalve dat het laden met een minder goede, of niet LFP aangepaste acculader, wel degelijk kan en zelfs bij alle LFP accu's, maar dat het de levensduur verkort. Hoeveel dat "verkort" precies is valt niet te schatten want niemand doet in de praktijk de vergelijkende proef. Zoveel jaren gaan we niet wachten.
Je hebt accu merken die het vermelden en andere die dit niet vermelden.
Wat zou je zelf doen als je wilt verkopen ?

Wat afmetingen en gewicht betreft.
Daar is echt evolutie. Wat mij betreft zelfs een mirakel in een paar jaar tijd.
Wat er achter zit is compressie van de 4 cellen, minder verloren ruimte in de cellen en in het accu omhulsel.
Dat heeft ervoor gezorgd dat LFP accu's kleiner en lichter geworden zijn.
Als voorbeeld Victron volgens de specs
Oud 200Ah/12V : 42 kg 295x425x274 mm = 43,3 liter
Nieuw 200Ah/12V: 20kg 237x321x152 mm = 11,5 liter
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Artikel over LFP accu's



Bericht door hathi »

Hallo Kampo,dat maakt niet uit,( smiley😊 ) ,het ging om deze 2 regels …………… The TEMPRA battery has the best power-to-weight ratio on the market thanks to the new NDS HDP (high density power) cells, a concentration of power in reduced space!
Waar er eerst 100Ah was, is er nu 150Ah: 50% meer autonomie voor uw vakantie. Tot 150Ah capaciteit in de grootte van een klassieke L5 box (past onder de Fiat Ducato stoel)…………….en verder deze!..De veiligheidssystemen van het nieuwe BMS omvatten ook een optimaal laadbeheer, zodat u uw TEMPRA-accu op elke lader kunt aansluiten, zelfs op laders die voor loodzuuraccu’s zijn ontworpen. Het laadbeheer en de Smart Balance van het BMS zorgen ervoor dat de cellen altijd efficiënt zijn en presteren in de loop van de tijd,…………… indien dit werkelijk zo is, zou dit ook moeten gelden,voor de Dynamo / Solar lading, en dat zou een groot probleem / obstakel, voor velen op kunnen lossen ?
Hans
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Artikel over LFP accu's



Bericht door 309T16 »

Nog even de Ytrium Winston cellen. Zijn voor mij de LFP's, waar ik de meeste ervaring mee heb.

Het gebruik rond het vriespunt geeft toch wel een wat hogere inwendige weerstand. Magnetron gebruik bij 4 graden Celsius (0.8C ontlaadstroom) lukt wel, maar spanning zakt toch verder in dan verwacht. Vooral als de accu al redelijk ver ontladen is. Eén keer gehad, dat de omvormer in storing ging. Toen sloeg ook net de compressor aan van de koelkast.

Ik twijfel daarom ook of ik ze wel aanschaf voor mijn huissysteem..
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Artikel over LFP accu's



Bericht door DJSmiley »

Ik vind NDS altijd wat lastig. Er is technisch relatief weinig over te vinden. Ik heb er een beetje mijn bedenkingen bij.
Er wordt een hoop geclaimed, maar vanuit technisch perspectief vind ik dat lastig te geloven of verklaren.

Vermogen gestegen en kastje kleiner? NDS HDP cellen?

NDS maakt geen cellen, simpel zat. De enige manier om dergelijke claims te stellen is simpelweg als je andere cellen gebruikt. Van 100Ah met cylindrische cellen naar bv 150Ah met prismatische cellen.

Vergelijk de afmetingen en gewicht van een willekeurige vergelijkbare accu en je ziet ook dezelfde gewichten.
De TLB150 a 15kg, 34x17.6x19cm is bijvoorbeeld nagenoeg gelijk aan een Bulltron ( https://www.bulltron.de/produkte/lifepo ... 50ah-basic ) om maar eens wat te noemen.
En met iets groter (36x21x23) a 17kg heb je 160Ah.

Kun je dat dan 'best power-to-weight noemen'....

Daarnaast weet ik niet wat voor BMS hun hebben. Als je kijkt wat ze allemaal stellen zou je denken dat er een heel slim BMS in zit. Maar in die maten/gewicht/prijsklasse ga je nooit een DCDC integreren wat zoveel ampere kan leveren.
Bij de 150A versies mag je met 135A laden. Dat kan alleen met een 'geschakelde' BMS, want electronica die werkelijk 135A kan begrenzen/dissiperen bij een te hoge spanning kan nooit in zo'n accu. (Nog los van de benodigde koeling)

Al met al denk ik dat het gewoon een standaard BMS is die echt geen fancy dingen doet, alleen marketen ze het mooi. En ja, de BMS grijpt in als je er een 16V lader met desulfatie op zet, dus 'superieur veiligheidssysteem in de BMS'.
Of dat voor de lange termijn wenselijk is? Nee. De garantieperiode haal je wel, dus vanuit de verkoper is het gewoon handig verkopen.

Eigenlijk zou je zo'n accu moeten losslopen.

De NDS importeur zegt:
De Tempra onderscheid zich van andere accus door een extra Bms dat het voltage aanpast voor de gewenste lithium curve. Het is dus niet de standaard protectie, maar daadwerkeljjk het veranderen van de laadcurve en voltage.
Hierdoor hoeven oudere laders niet te worden vervangen
Het wijzigen van het voltage werkt met een kleine dc naar dc lader op een extra bms in de accu
Maar in die behuizing, met die koeling, prijsklasse en gespecificeerde stromen volgens hun datasheet, zou ik niet weten hoe dat technisch haalbaar is.
Om te stellen dat ze liegen zonder zo'n accu zelf getest te hebben vind ik tever gaan, maar ik heb er persoonlijk heel erg mijn twijfels bij.

Hoe kun je anders 135A laadstroom als toegestaan specificeren? En waarom zeg je dan in de handleiding
( https://www.roadpro.co.uk/userfiles/PDF ... Manual.pdf )
For optimal management, it is recommended to use a charger that performs a CV/CC charging curve and respects the parameters in the table below It is also recommended to:
TLB 100 / TLB 100F 14.4V±0.1V 50A
TLB 120 / TLB 120F 14.4V±0.1V 60A
TLB 150 / TLB 150F 14.4V±0.1V 75A

• We recommend the use of a charger suitable for charging Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) batteries. In any case, the Tempra Lithium battery is equipped with an integrated charge manager to regulate charging optimally, so AGM, GEL, Wet chargers can also be used, even with active desulphation, without damaging the battery.
• Do not overcharge the battery. We recommend the use of an automatic charger, which switches off when the battery is fully charged
Als je BMS zo slim is en alles regelt... waarom wordt dan aangeraden om de juiste laders toe te passen, stroom te beperken, niet met een te hoge spanning te laden en netjes te stoppen? Dat komt allemaal overeen met een regulier BMS zonder verdere inteligentie.

Naar mijn mening ligt de meerwaarde van een NDS als iemand dat zou nemen in het N-bus verhaal, displays, app en het hele 'totaalplaatje'. En met hun 3LINK hebben ze een slimmer scheidingsrelais dan veel fabrikanten, wat voor een voertuig zonder een slimme dynamo een optie kan zijn:
Geen stroombeperking (de kabels misbruiken) maar wel netjes afschakelen als de accu vol is.
Voordeel is dat het goedkoper is dan een DCDC, en je potentieel sneller kan laden, nadeel is dat je veel minder grip hebt op de stromen (immers, de kabels enz zijn de bepalende factor). In de praktijk zie je dat dit meestal wel goed gaat, want de laadstromen >50A zijn relatief zeldzaam (Dan heb je echt wel stevige kabels nodig - dat is een theoretisch verhaal, in de praktijk staat de HH accu niet op 50cm met 70mm2 naar de dynamo)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Artikel over LFP accu's



Bericht door hathi »

Ok bedankt Smiley,wat dat laatste betreft, mijn kabels zijn 35 mm2 ( voorschrift) en de start en Lfp,staan van stoel naar stoel ,dus Max 1 meter,…en het gaat werkelijk zeer snel,wat ik als meerwaarde zie en ervaar, tegenover andere opstellingen,zeker ,bij gebrek aan Solar lading, maar daar ging de vraag eigenlijk niet over ,ik probeer nog meer te achterhalen,hoe het werkelijk zit, met die TEMPRA,en laat het hier weten ,bedankt :hug:
Hans
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6715
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Artikel over LFP accu's



Bericht door evdoetelaar+larana »

Bulltron heeft de capaciteit voor een untersitz LiFePo4 inmiddels al op 480Ah.
https://www.bulltron.de/produkte/lifepo ... sitz-polar
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Artikel over LFP accu's



Bericht door Camper-T »

Een LFP accu welke geschikt is voor alle laadcurves zal een stukje DC-DC techniek aan boord moeten hebben om de verschillende laadspanningen om te kunnen zetten naar bijvoorbeeld een vaste 14,4-14,6V laadspanning voor LFP accu's. Echter, zoals @DJSmiley al aangaf, bestaan er geen DC-DC converters die de andere kant op met hoge ontlaadstromen om kunnen gaan.
In dit geval zou een accu dubbele aansluitklemmen moeten hebben. 1 voor de belasting en 1 voor lader. Dit geeft echter de beperking dat je altijd met een losse lader moet werken, dus een EBL die via dezelfde kabels laadt en ontlaadt zal al niet werken. En daar gaat het hier juist om, dat elk EBL zonder ook maar enige aanpassing is aan te sluiten op de LFP accu waardoor je deze LFP accu werkelijk een 'drop-in' accu mag noemen.

Misschien ligt het aan mij en uitzonderingen daar gelaten maar bedrijfszekere Italiaanse electronica is geen vanzelfsprekendheid. In die zin zie ik NDS. Ongetwijfeld maakt NDS bepaalde slimme techniek die goed werkt maar of zij LFP accu's met speciale BMS hebben ontwikkeld betwijfel ik.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Artikel over LFP accu's



Bericht door hathi »

Daar heb je gelijk in Camper T,…maar ik zal toch een antwoord proberen te krijgen,ook al vind ik dat je niet alles moet willen doorgronden, en er blijft altijd nog een soort bedrijfsgeheim,wat men niet prijs geeft ?…maar wat ik me wel in zou kunnen denken,dat in die TEMPRA,ongeveer dezelfde elektronica schuilt,dan in een 3 link,maar dan nu in de accu gebouwd, …buiten de standaard Lfp BMS,… al die woorden BMS worden door elkaar gebruikt,net als het woord booster, maar zoals gezegt,het is een aanname,en hopelijk kom ik er nog achter ??
Hans
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Artikel over LFP accu's



Bericht door Camper-T »

Het is zondermeer goed om je te verdiepen in de materie en daarbij ook vragen te stellen. Het grote voordeel: je wordt gratis wijzer en leert veel.

Feit blijft wel dat een LFP accu weliswaar met een iets hogere laadspanning bestemd voor lood/gel accu's geladen zou kunnen worden maar dat dit de levensduur niet ten goede komt. De flink langere levensduur van LFP t.o.v. lood/get accu's wordt hier misschien misbruikt om de LFP accu toch als drop-in accu te verkopen. Misschien met het idee dat de LFP accu dan bijvoorbeeld geen 5000 laadcycli maar 3000 laadcycli meegaat, een gebruiksperiode die waarschijnlijk geaccepteerd zal worden en niet minder belangrijk, die ook ver na de garantietermijn van de verkoper ligt.

Aan de andere kant weet ik dan niet hoe ze het opladen via de dynamo verkopen, want zonder DC-DC booster een LFP via de dynamo opladen kent hier misschien nog wel een groter risico. Je zou de dynamo op z'n minst kunnen overbelasten waardoor zijn levensduur ook nog flink wordt verkort.

Misschien hoort deze theorie wel bij de vaker aangehaalde 'ervaringen op langere termijn'. Want die zijn er eigenlijk nog niet, of minimaal. De LFP accu is inmiddels enkele jaren commercieel verkrijgbaar en breed toegepast maar de jaren (fout) gebruik in de camper laten nog op zich wachten.

Zo is binnen dit forum ook een LFP start/huishoudaccu besproken. Een enkele accu voor zowel het starten van de motor als het voor het voeden van de leefruimte. Een of twee onbekende merken die deze LFP accu verkopen en het schijnt nog te werken ook, bij bepaalde gebruikers zelfs al jaren. Maar volgens de juiste werking van een BMS niet zonder meer mogelijk omdat er bij het starten erg hoge stromen tot boven de 1000A kunnen lopen. Misschien een BMS toegepast die dit aankan, of een BMS-loze accu zoals Winston die heeft, hooguit met actieve cel balancer. Ik zou het niet weten.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie