Interieurfilter Fiat Ducato (1992)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Interieurfilter Fiat Ducato (1992)



Bericht door Tabbert classic 570 »

Ik heb in de zomer een leuke tabbert fiat ducato 2,5 td gekocht. Heb wel het één en ander aan gedaan. Maar ik zou graag het interieur filter willen vervangen. Bij het dashboard kastje zitten de zekeringen dus daar zit niks. Als ik onder het dashboardkastje kijk zie ik een grote open ruimte met vele kabels.
Een foto die ik gemaakt heb van de motor kan ik niet plaatsen omdat het bestand te groot is.
Maar wat ik wel zie is een behoorlijke grote dikke slang die naast mijn radiateur links en mijn koplamp zit.. Met een grote kap eromheen zodat hij lekker veel lucht aan kan zuigen. Die slang gaat naar de cabine toe, nu vraag ik mij af of dit een soort filter is die ik moet vervangen. Of zit er stiekem ergens anders toch een filter die ik over het hoofd heb gezien.

Alex
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Intérieurfilter fiat ducato 92



Bericht door pepon »

Ik dacht de regel is, heb je een motorairco heb je een interieurfilter.

Geen airco geen filter.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Intérieurfilter fiat ducato 92



Bericht door Bas vd laar »

Die heeft ie niet
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Intérieurfilter fiat ducato 92



Bericht door Tabbert classic 570 »

Oke bedankt. Als ik de verwarming aanzet komt er wat stof mee, waarschijnlijk heeft die bus een tijdje stil gestaan. Moet of kan ik dat zelf reinigen. Of gewoon een tijdje vol aanzetten en het stof verdwijnt vanzelf. Heb namelijk niet z'n zin in stoflongen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Alex
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Intérieurfilter fiat ducato 92



Bericht door Bas vd laar »

Je kunt het schoonmaken
Voor stoflongen moet je jaren in de mijnen gaan werken, dat krijg je niet van je camper :wink:
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Intérieurfilter fiat ducato 92



Bericht door Tabbert classic 570 »

Ik heb een poging gedaan om deze inlaat schoon te maken en eraf te halen. Beide gevallen lukte niet heel erg. De kap lijkt wel vastgelijmd, ik zie rondom zwarte kit of iets in die trant. Ben er met mijn hand ingegaan en daar kwam grijze gruis uit. Als deze foto daadwerkelijk de inlaat van de verwarming is snap ik niet helemaal waar hij zijn warmte vandaan haalt. De zwarte slang komt uit naast de radiator naar buiten toe.

IMG_20230409_121107.jpg
IMG_20230409_121107.jpg (116.97 KiB) 367 keer bekeken
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Intérieurfilter fiat ducato 92



Bericht door Duco »

Gewoon de ventilator op de hoogste stand laten draaien dan komt het stof er vanzelf uit. Omdat mijn vrouw hooikoorts heeft heb ik een heel fijn gaas over de inlaat. Dit scheelt in de lucht opbrengst maar ook in de jeuk en prikkeling van de slijmvliezen. Heb eerder geëxperimenteerd met een kool filter maar dat is door vocht geen succes geworden.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Intérieurfilter fiat ducato 92



Bericht door Tabbert classic 570 »

@duco. Een gaas plaatsen over die kap op de foto? Of zit er ergens anders nog een inlaat?
Sowieso ga ik de flexibele slang vervangen. Is die flexibele slang van speciaal spul of koop je dat gewoon bij de bouwmarkt? En dan bedoel ik dat vanwege brand/smeltgevaar van de hitte die vrijkomt.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Intérieurfilter fiat ducato 92



Bericht door Duco »

Je zou daar prima van dat vliegen horgaas voor kunnen spannen en daar de slang op. Weet niet of de bouwmarkt de juiste diameter heeft.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Intérieurfilter fiat ducato 92



Bericht door Bas vd laar »

Dat ie er niet makkelijk af komt begrijp ik wel, je moet die schroef die de slang vasthoudt ook eerst verwijderen.

IMG_20230409_121107.jpg
IMG_20230409_121107.jpg (117.84 KiB) 304 keer bekeken
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Intérieurfilter fiat ducato 92



Bericht door Tabbert classic 570 »

Dat is een loze schroef. Denk dat de flexibele buis daar aan vastzat. Links zit wel iets (een zwart flexibel pijpje of hoes om de kabels heen denk ik) maar de 4 moeren allemaal losgemaakt maar 0 beweging. Als het gekit is breekt alles af denk ik. Maar misschien poog ik ooit nog eens een keer om het voorzichtig los te wrikken.
Heb voor het grote rooster los kunnen maken, 1 kleine is afgebroken. Ernstig stoffig moet ik zeggen. En dat krijg ik niet zo makkelijk schoon.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Interieurfilter Fiat Ducato (1992)



Bericht door Bas vd laar »

Die "zwarte slang" daar links boven bij de kap, bedient de klep zodat er geen buitenlucht meer binnen komt, maar alles binnen circuleert.
Zet die ventilatieslang weer terug zoals het hoort er blijf er verder van af.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Interieurfilter Fiat Ducato (1992)



Bericht door Tabbert classic 570 »

Ik heb sowieso niet aan die zwarte stang gezeten. Zit vast en heb er niet aan gezeten. Maar je hebt het over een klep, kan ik die klep zien vanuit de motorruimte of is dit een verborgen klep. Ik heb niks gezien of gevoeld.
Als er een klep in of aan die kap hoort te zitten mis ik die heel misschien. Enig idee wat de naam van deze kap is? Alvast bedankt
Plaats reactie