Nieuwe motor steeds zuiniger?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13415
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe motor steeds zuiniger?



Bericht door hathi »

Het is net als met mensen,hoe harder ze moeten werken,hoe meer brandstof er s,avonds in gaat,en hoe vlugger ze versleten zijn :-B
Hans
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe motor steeds zuiniger?



Bericht door EasyBee »

Kroppie schreef:
wo 25 jan 2023, 11:38
ik heb een 12 jaar oude toyota yaris met een 3cilinder 1,0 benzine motor(tje) kan goed meekomend met het overige verkeer, en zonder rare bokkesprongen 1 op 20 bereiken
Wij hebben een 5 jaar oude Ignis met 1.2 4 cilinder en hebben afgelopen 5 jaar en 60.000 km een verbruik van 1 op 22 gereden. Wordt gewoon mee gereden, niks geen getrut of getreutel. Maar het weegt dan ook net 800 kg en dat levert de zuinige kilometers op. Voor 2 volwassenen die er mee binnen NL blijven, prima te doen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Nieuwe motor steeds zuiniger?



Bericht door Marco Polo »

Lukte me met een Toyota Auris station ook.
Zwaarder en met 1,8 liter motor.
Maar wel hybride.
Beroepsreiziger

Re: Nieuwe motor steeds zuiniger?



Bericht door Beroepsreiziger »

Sinds de invoering van de € is alles veel duurder geworden.
De salarissen stijgen al jaren niet hard genoeg mee.

Echt waar, zal iedereen bevestigen. :P

En toch zijn Nederlanders meer gaan uitgeven, sparen, en rijker geworden.

Het onderste is een feit, en het bovenste een gevoel.

Het vergelijk met me auto van 20 jaar oud, tegenover een auto van nu, kan je niet vergelijken, omdat het verschillende auto's zijn geworden.
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Nieuwe motor steeds zuiniger?



Bericht door kampertjes »

Misschien een wat realistischer vergelijking. We hadden een Possl Roadcruiser met 3ltr 180 pk, nu exact zelfde met 2,3 ltr 180 pk. Oude lustte iedere 10 km een liter, de nieuwe iedere 11,5 km.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe motor steeds zuiniger?



Bericht door Aloys »

Maar hoe zit dat met de levensduur van zo'n motor?
Vanaf begin 2000 had ik een Fiat Ducato 2.5D met circa 75PK. Een 'zware' motor qua gewicht, maar met weinig vermogen. "Onverslijtbaar", werd vaak gezegd door mensen met ervaring of een bedrijf met veel van die auto's.

Een nieuwe 2.3 met alle toets en bellen (common rail, intercooler, turbo enz.) haalt wel 160PK! Dus een steeds kleinere en lichtere dieselmotor moet een steeds zwaardere camper voorstuwen. Is zo'n blok ook "onverslijtbaar"?

Mijn huidige blok blijkbaar wel, zo wordt regelmatig betoogd. Dat is een 3.0/158PK in een Peugeot Boxer 2011, gebouwd door Iveco.
Het is niet de zuinigste met een gemiddeld verbruik 1 : 10. Dat is dan wel incl. de Webasto dieselverwarming in winter, voor- en najaar.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Nieuwe motor steeds zuiniger?



Bericht door kampertjes »

De tijd zal het leren maar lijkt best wel mee te vallen. Daarbij, voor een motor echt op is (ook een downsize motor) ben je toch wel 3 ton verder, dat haal ik niet met ons busje.
Het slijt eerder van het stilstaande van het gebruiken (denk ik)
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Nieuwe motor steeds zuiniger?



Bericht door Vopper »

De beruchte Ford motor heeft wel aangetoond dat je ook te ver kunt gaan met lichter en meer vermogen eruit persen :crazy:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Nieuwe motor steeds zuiniger?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Het hoeft niet altijd een nieuw ontwikkeld motorblok te zijn om zuiniger te worden.
Onze Water Boxer van VW is geheel gereviseerd, en daarbij zijn de in en uitlaat poorten gepolijst.
Ook het weer in elkaar zetten is met een veel kleinere tolerantie gebeurt, als wat vroeger door de fabriek werd gehanteerd.
Resultaat is gevoelsmatig iets meer tork en een zuiniger motor.
Het verbruik was voor zo rond de 1 op 8.3 en na 1 op 8.7.
Want ook het produceren van blokken is veel nauwkeuriger geworden als in de jaren 70.

Theo
Bijlagen
IMG_4962.JPG
IMG_4962.JPG (81.99 KiB) 496 keer bekeken
IMG_4956.JPG
IMG_4956.JPG (63.27 KiB) 496 keer bekeken
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Nieuwe motor steeds zuiniger?



Bericht door Burnerchief »

Dat nieuwe auto’s lichter zijn is een fabel een huidige vw golf weegt net zoveel als de opel senator van 1985 die ik heb gehad
De nieuwe corsa woog toen 740 kg moet je nu om komen 980 kg tik je af.
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Nieuwe motor steeds zuiniger?



Bericht door kampertjes »

Vopper schreef:
do 26 jan 2023, 15:48
De beruchte Ford motor heeft wel aangetoond dat je ook te ver kunt gaan met lichter en meer vermogen eruit persen :crazy:

:wave: Vopper

Als het downsizen en ford gaat: rij privé een transit connect met een 1.0 3 pitter 100 pk. Fantastisch torretje, maar idd; hoe lang. Busje weegt leeg 1600 kg. Maar voorlopig is ie top :thumbup:
Rijdt 1:16
Plaats reactie