Ombouw oude ambulance

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10184
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Peter LMC »

Als er een storing in het voorgloeisysteem zit dan blijft dit lampje branden
ten teken dat er een storing is.
Dit gaat alleen weg als je de storing verhelpt, dus de gloeispiralen vernieuwd/vervangt.
Zelf ook aan de hand gehad bij mijn MB.
Gloeispiralen vernieuwd en probleem weg.
Niets gewist of reset.
Pepijnwk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 19:58
Locatie: Peize

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Pepijnwk »

Peter, heb je die toen zelf vervangen die gloeispiralen of laten doen? Ik ben er een beetje huiverig voor zelf te doen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door ducati 900 »

Een aantal dagen goed in de week zetten en dan de motor flink warm draaien, 50 km rijden ofzo en dan losdraaien.
Maar dan nog.
Je kunt ook het lampje er uit halen als dat je stoort, de gloeibougies zijn niet voor het starten.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80405
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Dafluc »

Beste Pepijnwk, vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks reageert, zoals hiervoor een paar keer, dan niet quoten. Het bericht staat er dan onnodig dubbel. Quoten doen we alleen als er al berichten tussen staan. Bij rechtstreeks reageren gebruik je de knop Plaats reactie links beneden. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10184
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Peter LMC »

Pepijnwk schreef:
do 16 feb 2023, 9:57
Peter, heb je die toen zelf vervangen die gloeispiralen of laten doen? Ik ben er een beetje huiverig voor zelf te doen.
Ja zelf gedaan.
Stelde niet veel voor dus zo gepiept.
Deze gloeispiralen gaan meteen als de motor aanslaat ook zg nagloeien.
Dit wordt door de elektronica aan de hand van de motortemperatuur geregeld.
Dit zie je niet op je dashbord maar hang maar even een amp meter aan de kabel van de gloeispiralen en je ziet het.
Dit verbeterd de motorloop bij koude motor en bevorderd de schone uitlaat gassen in de opwarmperiode.
Pepijnwk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 19:58
Locatie: Peize

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Pepijnwk »

Zo hij zit weer in elkaar. Waterpomp vervangen en intussen ook de spatborden vanwege de roest die ik allemaal tegenkwam:

Afbeelding

gisteren was het redelijk weer en heb meteen een hoop tectyl aan de binnenkant gespoten om het verseplaatwerk met de verse lassen ook te beschermen tegen roest Het tuitje raakte een beetje verstopt toen kwam de hele meute tecty door het ontluchtingsgaatje uit het blik/fles omhoog! Zo mijn hele gezicht en haar eronder! gelukkig had ik een bril op. Maar het was wel een smeerboel.

daarna de zaak weer in elkaar gezet nog steeds geen schoonheid maar goed als het maar werkt!
Afbeelding

vervolgens de nieuwe accubak in de acraton gezet zodat hij weer lang mee kan.
zie hier verschil tussen oud en nieuw:
Afbeelding

de bus heeft veel kleurverschil en ik heb hem beetje gepoetst om te kijken of ik het het wat weg kon krijgen
op de foto heb ik de bovenste helft gepolijst met commandant 4 en een assymetrische schuurmachine met een poetspad erop:

Afbeelding

groot verschil!

maar de bus heeft best veel reparatieplekjes en is niet echt een beauty. Zou voor het mooie nog een keer goed geplamuurd en gespoten moeten worden.

Mijn vrouw wil dat wel doen..... ze wil eer allemaal bloemen op spuiten en er een flowerpower bus van maken. Ik ben daar wat minder fan van maar aan de andere kant geef ik er ook niet zo heel veel om als het maar goed en stevig is.

Volgende stap is dat ik even naar de remmen wil kijken. Ze doen het goed maar ik ken de bus niet en wil gewoon de status checken van de schijven en blokken en remleidingen.

vervolgens ook electra aanpakken . Er zit de wereld aan knoppen en bedrading in voor allerlei lampjes zwaailichten etc etc. Meest doet het niet of is eruit dus dat is nog een aardige klus.

Ik heb aan mijn andere camper een omnistor cassetteluifel zitten,ik dacht een 5002 die ik eigenlijk wel wil omzetten. Een mogelijkheid is om alle beugels om te zetten op deze. Maar dan moet het dakrek eraf. Dat is opzicht niet erg maar het rek is best handig lijkt me om spullen op te monteren en vervoeren. Later evt voor zonnepaneel oid.
Ik heb al wel gezocht maar nog niet iets kan en klaars kunnen vinden om zo'n luifel aan het imperiaal/dakrek te monteren. Dus aan die ronde beugels/buizen. Iemand daar een mogelijkheid voor of wordt het zelf iets fabrieken?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door ducati 900 »

Een of 2 strips aan de buizen van de imperiaal en daar de houders van de luifel aan.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10184
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Peter LMC »

Heb je de gloeispiralen ook nog vervangen :?:
En wat met de standkachel :?:
Pepijnwk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 19:58
Locatie: Peize

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Pepijnwk »

Ja de gloeispiralen heb ik eerst nog even gelaten voor wat het is. Voor het starten zijn ze niet nodig heb ik begrepen en hij loopt heel erg mooi de diesel dus de meerwaarde is meer dat het dan helemaal goed is en mijn lampje uit maar ik laat het eerst even zo. De kachel heb ik ook nog even laten zitten. Het is allee maar een zuheizer. Daar heb ik zelf helemaal geen extra voordeel van.
We gebruiken hem eigenlijk alleen in warmere oorden dus dan is hij ook niet zo noodzakelijk.
Pepijnwk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 19:58
Locatie: Peize

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Pepijnwk »

Net je blog uit amerika en canada gelezen! Wat een mooi avontuur!!
Ook met een sprinter. Welke motor heb jij erin? die van mij is een 316 dus 5 cilinder 2.7 liter diesel
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10184
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Peter LMC »

Dank je. :-B
Bij mij ligt er nog de 2.9 ltr 5 cilinder in.
Pepijnwk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 19:58
Locatie: Peize

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Pepijnwk »

ah dat is een mooie betrouwbare motor! jij kan dus wel met de haynes uit de voeten. Ik had die blauwe haynes gekocht maar helaas staat mijn blok er niet bij. Andere sprinterzaken wel maar niet het blok wel jammer!
Ik heb nog niet echt iets kunnen vinden voor de 316 cdi. wel een online gevonden in het Russisch maar daar kan ik niet zoveel mee.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10184
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Peter LMC »

Pepijnwk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 19:58
Locatie: Peize

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Pepijnwk »

Ah goede tip!!! Ik heb de bucheli versie besteld in het duits. Dank voor deze tip! Ik heb ze eigenlijk liever in het Engels maar maar mijn Duits is net zo goed. Alleen de technische termen wellicht niet maar Die engeles hebben altijd die rare gewichten en inhoudsmaten. Dat is in het duits natuurlijk ook gewoon metrisch!
Vandag besteld morgen of overmorgen binnen.! Top! :thumbup:
Plaats reactie