Ombouw oude ambulance

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Pepijnwk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 19:58
Locatie: Peize

Ombouw oude ambulance



Bericht door Pepijnwk »

We hebben jaren lang plezier gehad van onze oude transit camper. Deze wordt echter steeds vaker door onze zoon gebruikt en we liepen hioer toevallig tegen aan. Het is nog een ugly mugly maar hij rijdt wel fijn. Daar is het met name om te doen. Hij heeft stuurbekrachtiging, cruise control een airco( die het nu nog niet doet) luchtvering en een loeisterke 160 pk turbodiesel.

Afbeelding

Afbeelding

De vorige eigenaar is er al mee aan de slag gegaan en heeft er een keukentje ingebouwd. Voor mij eigenlijk volkomen op de verkeerde plek want ik wil graag achterin een lengte bed maken van 220 bij 160 oid.

Afbeelding

Afbeelding

maar er zitten nu twee bankjes in op rails die kunnen plat andersom etc. Die zijn best wel mooi en handig. Ik ga deze dus maar eerst gebruiken voordat ik meteen het keukentje afbreek. Die ziet er netjes uit en laten we eerst maar kijken hoe dit gaat bevallen.

Wat wel jammer is is dat het echt nog een buis is. Wanden zijn wel geïsoleerd. Handig van een ambulance! maar zijn steriel en glad. Handig schoon te maken maar gezellig is het niet. Dus ik moet nog iets verzinnen op de wanden.

Ik zit te denken aan een 220 x 120 matras te kopen. ( ik ben 1,90 lang en 110 kg geen kleintje dus) 120 cm is precies de breedte tussen de wand en de keuken. Maar waar laat je dat ding alsd je even wil zitten op het bankje.... Ik dacht al aan een hef installatie voor het matras. Dat kan natuurlijk hee; simple met veligheidsgordels oid. Alleen matras met dekbed hoeft omhoog geen lattenbodem oid.

of wellicht een opvouwbar matras maar ik twijfel aan het comfort er van

Afbeelding

nou is dit er een voor peuters zie ik net.... maar zoiets dergelijks bedoel ik. Dan ook voor zware mensen.

verder moet ik de hele electrische installatie gaan nalopen. Er zit heel veel bedrading in die loos is inmiddels. Voor de zwaailichten en allerlei apparatuur. Wel zitten er lampjes in plafon en zo, zelfs een ventilator. Maar ik moet het allemaal gaan ontdekken en aansluiten.
eerst de waterpomp dat een hele klus schijnt te zijn. binnenkant wat gezelliger enm de buitenkant ook natuurlijk!

het liefst houd ik het bed mobiel zodat ik hem ook als motor transporter kan gebruiken.

ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door ducati 900 »

Prima basis, veel bouwplezier.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door BoxerCamp »

Dat bied veel mogelijkheden.
Misschien kan de motor ook nog achterin, of anders motordrager of aanhanger.

Kortom genoeg om uit te werken :P :thumbup:
Pepijnwk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 19:58
Locatie: Peize

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Pepijnwk »

dank voor de reacties.
Ja ik heb een motorkarretje waar twee motoren op kunnen maar lijkt me lekker met de motoren achterin naar spanje en daar rijden. Dat doen mijn broer en ik elk jaar in de picos.
op zich is mobiel bed geen probleem want de bankjes kun je uit de rail halen en dan heb je een vrij grote laadruimte. Ik moet nog kijken of er twee motoren in kunnen. Het zijn oldtimer motoren uit de jaren 70 . die zijn een stuk kleiner dan de huidige toerbuffels. Dus ik denk dat het wel gaat!
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 12 feb 2023, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door DucatoDolf »

Tjah zo te horen ben je niet onhandig. Daarom zou ik die keuken alvast op MP zetten en dat bankje ook. Daarna de hele zooi eruit en een hefbed erin. Met 25cm+ dik matras. Je bent geen kleine jongen dus zo'n dun opvouwmatrasje wordt een nachtmerrie. Motoren onder het hefbed en dan eens gaan meten wat voor ruimte je over hebt voor een keukentje en een eventueel zitje. Ik zou de voorstoelen draaibaar maken, dat scheelt een hoop gedoe. Die keuken is spiksplinter en redelijk makkelijk over te bouwen naar een andere zelfbouwcamperenthousiast.

Leuk project :cheers:
Pepijnwk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 19:58
Locatie: Peize

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Pepijnwk »

Dank voor reactie, ben inderdaad wel handig met auto's en in huis klussen kan ik ook dus dit lijkt me ook leuk. Ik denk dat je idee van het hefbed het inderdaad toch gaat worden. Ik aarzel nog om de keuken er uit te halen omdat hij op zich wel mooi en functioneel is maar........ we gebruiken de keuken eigenlijk nooit. Belangrijkste functie is slapen en rijden. en daar zou ik toch op beknibbelen als ik de huidige opstelling laat bestaan.
Vandaag de ambulance gewassen Dak was erg vies en een roestgaatje op dak gevonden... voor nu even afgeplakt maar dat moet opgelost worden.

|Ik aarzel om te lassen omdat de bus al helemaal geïsoleerd is. Dak is van binnen voorzien van plaat dat niet zomaar los te maken is.
Wellicht kan ik het mooi kaal maken en dan iets erop lijmen. Het is uit het zicht dus hoe het eruit ziet is niet interessant.

verder waterpomp besteld en kachelweestand. Voor dit type sprinter zijn dat wel tijdrovende klusjes! Halve voorkant moet eraf voordat je bij de waterpomp bent inclusief verwijderen van bumper en koplampen :-? Kachel weerstand zit op de buis geschroefd en de schroefjes zijn niet breikbaar zonder de kachelmotor uit te bouwen...... bij een type later vanaf 2004 is dat wel verbeterd. Maar daar heb ik nu niks aan helaas.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Bart200 »

Leuk, project
Even ter overweging,
Wij vervoeren onze motor ook in de bus. Alleen moet deze er uit als we in de bus willen slapen. Dat vinden wij vervelend. Dus wij denken dat het handig is als het hefbed zo gemaakt wordt, dat je in de bus kan slapen als de motoren er in staan.
Pepijnwk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 19:58
Locatie: Peize

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Pepijnwk »

Bart,
dat is inderdaad een goeie!. Wellicht maak ik een bed zo dat hij of handmatig gewoon op een paar standen gezet kan worden. Dan hoef ik niet met rolluikmotoren etc in de weer. Aan de andere kant ook wel weer leuk. Gisteren net thuis nog een brimnes ikea bed in elkaar gezet. Dat was al een hele oude. We hebben twee versies een met laden en een zonder. Die zonder is de oude versie. \Die is echt in een poep en een scheet in elkaar gezet. En zou ook als basis voor een camperbed kunnen dienen. of een planik die je op die ijzeren middenbalken kan plaatsen. De beroemde skorva. Als ik er daar 4 oid van koop en daar een aantal beugels in de zijwand maak. Nou ja ik ben hardop aan het denken merk ik. Maar boven de motoren slapen is inderdaad beter. Ik zet mijn motor ook niet graag buiten.
Pepijnwk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 19:58
Locatie: Peize

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Pepijnwk »

Even de waterpomp vervangen mondt uit in een grote operatie !!

Begon al met het verwijderen van de bumper waarvan een van de bouten helemaal vol geroest zat zodanig dat ik er geen dop meer op kon krijgen. Deze moest ik doorzagen achter de bumper. Hier een uurtje mee bezig geweest wat een pokke-werk zeg! Maar goed er was geen andere mogelijkheid gezien de buiten 5 cm diep in de kunststof bumper verzonken zitten.

Hierna werd toch wel wat roestschade zichtbaar:
dit is rechts, links was ongeveer ook zo....

Afbeelding

inmiddels weer opgelost door er stukken in te lassen. Maar zo in de vrieskou buiten met wind werd het meer bakken en braden. Maar goed het is weer stevig:

rechst:
Afbeelding

links:
Afbeelding

om bij de waterpomp te komen moet er veel weg:
Afbeelding

inmiddels zit de nieuwe waterpomp er op. strakes de nieuwe riem rollen en spanner nog monteren en die gaten vervangen door nieuwe stukken staal.

wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Dafluc »

Gaat goed komen voel ik zo. Merc kan blij zijn met zijn nieuwe baasje :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door kampo »

Ik zie links voor nog de Eberspächer Hydronic dieselverwarming zitten.
Dat is achter/onder de koplamp.
Waarschijnlijk is die brander al jaren buiten gebruik. Dan kan je hem even goed
weghalen en de 2 koelvloeistof leidingen even doorlussen.
Groeten Kampo
Pepijnwk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 19:58
Locatie: Peize

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Pepijnwk »

Dafluc schreef:
za 11 feb 2023, 20:44
Gaat goed komen voel ik zo. Merc kan blij zijn met zijn nieuwe baasje :wink:
Dat hoop ik ook er gaat in elk geval een hoop roest weg!!
Pepijnwk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 19:58
Locatie: Peize

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Pepijnwk »

kampo schreef:
zo 12 feb 2023, 7:36
Ik zie links voor nog de Eberspächer Hydronic dieselverwarming zitten.
Dat is achter/onder de koplamp.
Waarschijnlijk is die brander al jaren buiten gebruik. Dan kan je hem even goed
weghalen en de 2 koelvloeistof leidingen even doorlussen.
Scherp gezien!!
Ja die werkt niet. Volgens mij is het een webasto of of zijn die hetzelfde? Er zit een webasto logo op. Ik hoopte eigenlijk dat het een standkachel was maar ik heb hem nog niet gedemonteerd. Ik vind een standkachel wel leuk maar eigenlijk alleen 's winters. Ik had er een op mijn volvo maar die was inderdaad door het weinige gebruik ook niet werkend.
Maar ik ga kijken of ik hem werkend kan krijgen.
Pepijnwk
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 jan 2023, 19:58
Locatie: Peize

Re: Ombouw oude ambulance



Bericht door Pepijnwk »

Waterpomp geplaatst:

voor :
Afbeelding
na:
Afbeelding

straks allemaal weer onzichtbaar......

en weer wat roest weggewerkt:

Afbeelding
Afbeelding
natuurlijk met de slijpschijf net de kabelboom geraakt en ja hoor een draadje door. Deze hersteld door zo'n krimphulsje met soldeer erin. Werken prima!
De stukjes plaatwerk die ik er in heb gebakken werk ik af met RX5 en daarna rx10 de plekken zijn onzichtbaar achter de kunststof bumper dus maakt het niet uit dat het niet overschilderbaar is.
Naast rx5 en rx 10 ben ik fan van acraton maar dat is een 2k epoxy en is wat meer gedoe om steeds weer te mengen en zo maar is overschilder baar en echt heel duurzaam! RX 5 en 10 werken makkelijk maar rx10 is niet overschilderbaar. Dat is een nadeel.

morgen weer verder. Accubak is ook slecht.....
Plaats reactie